Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-02-2003, 12:21
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
autodropje schreef:
En ook voor jou, ik zou met die uitspraken over de praktijkervaring voorzichtig zijn zolang je niet weet tegen wie je het hebt. (maw jij kunt totaal niet weten hoeveel praktijkervaring wij wel of niet hebben en dat kon nog wel eens meer als jij zijn)
Je hebt wel gelijk, het is een riskante opmerking. Maar aan de opmerkingen van veel mensen die hier posten kan ik ook wel zien dat ze niet veel idee hebben van hoe het er werkelijk aan toegaat in de Nederlandse 'natuur'.

Citaat:
mensen die lol hebben aan het doden van dieren zouden ze imho op moeten sluiten ipv een vergunning geven . Plezier hebben aan het leed van andere wezens
plezierjachten varen op het meer....

Citaat:
Het is blijkbaar niet genoeg om die arme beesten af te schieten, maar er worden de overlevende in die hel die ze het jachtseizoen noemen niet eens wat rust gegunt???
Ik vind alle weidevogels die de kop afgebeten worden als lolletjes zieliger als die 'arme vos'

Citaat:
Ten eerste zijn vossen in Nederland nog steeds behoorlijk zeldzaam en kun je een uit de hand gelopen populatie in friesland ook bijvoorbeeld vangen en ergens anders uitzetten.
Over het probleem verplaatsen gesproken

Citaat:
Moeten ze et maar beter afzetten....
Hele weilanden afzetten?
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Advertentie
Oud 13-02-2003, 14:09
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
zucht... sommige mensen willen het gewoon niet snappen. Het is in orde om een dier uit z'n lijden te verlossen als het bijvoorbeeld is aangereden (dat laten leven voor een verzwakking zou zorgen is trouwens gelul, want wie gaat er nou paren met een aangereden soortgenoot?), dat zal iedereen met me eens zijn (denk ik) maar het is en blijft niet in orde om gezonde dieren af te schieten, de natuur kan dat prima zelf regelen, dus houd nou eens op met smoesjes om toch te kunnen jachen. Als het waar is wat je zegt, en de mens zelf de natuur onherstelbaar uit balans heeft gebracht, moet de mens ook zelf een oplossing bedenken, zonder dat de beesten eronder lijden (begin trouwens niet wéér over die weidevogels, dat weten we nu wel), want zij kunnen er niets aan doen. Punt.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 13-02-2003, 18:57
BARON
Avatar van BARON
BARON is offline
Goeie zaak, de vossenjacht. Ik wil er ook wel eentje schieten. Blijven er weer meer vogels enzo over; dat zijn veel leukere beesten.
Oud 13-02-2003, 22:22
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Persoonlijk heb ik er geen problemen mee als er eens wat mensen zouden worden afgeschoten, ik heb namelijk nogal een hekel aan (veel) mensen. Maar dat wordt natuurlijk niet serieus genomen hier.

Aangezien ik dus voldoe aan de vereisten kunnen we nu stellen dat het heel okee is om dieren af te schieten voor een goede reden. PUNT
Er zijn vast ook wel anderen mensen die jou af willen schieten heb je daar ook geen problemen mee dan?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 14-02-2003, 09:20
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
*zanik*
Je kunt nu wel blijven mekkeren van 'oh wat is het toch zielig' maar kom dan zelf ook met een effectieve oplossing die ons allemaal blij maakt. Tot die tijd heb jij even niks te zeiken.

@ Autodropje: ja natuurlijk heb ik er problemen mee als iemand specifeik MIJ af wil schieten. Dan voel ik me namelijk persoonlijk aangevallen.

Laten we maar eens wat minder kindjes maken, sterilisatie zou fijn zijn. Ik blijf bewust kindeloos, dat schelen er weer een paar. Weg met de overbevolking.
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 14-02-2003, 09:49
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Je kunt nu wel blijven mekkeren van 'oh wat is het toch zielig' maar kom dan zelf ook met een effectieve oplossing die ons allemaal blij maakt. Tot die tijd heb jij even niks te zeiken.
>Als einige oplossing voor het vossenprobleem dat jagers van dierenbeschermers krijgen is dat de natuur zich zelf wel redt, of andere oplossingen die totaal niet haalbaar zijn(knalapparaten en gaas om weilanden), omdat ander wild er onderlijdt of de vossen nog meer versprijden over nederland. Maar ze weten zelf ook geen andere oplossing, dan de jacht weer op vossen te openen.

Supersanne schreef:
zucht...... voor de miljioenste keer... de enige reden waarom de natuur zo uit balans is is omdat dit omm de zoveel tijd wel gebeurt, maar het evenwicht hersteld zich vanzelf weer. Dit laatste is natuurlijk niet mogenlijk als de mens met de natuur gaat lopen rotzooien!!! Iemand heeft hier duidelijk zitten slapen tijdens biologie....

>Jagers lopen niet met de natuur te rotzooien, zij zorgen namelijk dat er weer evenwicht komt in de natuur. En wachten tot het evenwicht weer is herstelt gaat tenkoste van andere diersoorten waar het minder mee gaat in Nederland en toch in Nederland willen houden.

Autodropje schreef:
Dat ligt er maar aan wat je als schuldig ziet. En ook voor jou, ik zou met die uitspraken over de praktijkervaring voorzichtig zijn zolang je niet weet tegen wie je het hebt. (maw jij kunt totaal niet weten hoeveel praktijkervaring wij wel of niet hebben en dat kon nog wel eens meer als jij zijn)

>Vertel eens wat meer over die pratijkervaring?

Naam onbekent schreef:
Als de mensenjacht ooit wordt toegestaan, ben jij een van de eerste slachtoffers.

>Tuurlijk

KUPU schreef:

--------------------------------------------------------------------------------
Ten eerste zijn vossen in Nederland nog steeds behoorlijk zeldzaam en kun je een uit de hand gelopen populatie in friesland ook bijvoorbeeld vangen en ergens anders uitzetten.
--------------------------------------------------------------------------------

Over het probleem verplaatsen gesproken

>Heb ik al duizend keer tegen hun gezegt er was een die ze zelf naar Rusland wilde brengen, daar worden ze ook gelijk afgeknalt want de russen zitten gewoon niet te wachten op een vossen pobleem.
Oud 14-02-2003, 11:47
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
@ Autodropje: ja natuurlijk heb ik er problemen mee als iemand specifeik MIJ af wil schieten. Dan voel ik me namelijk persoonlijk aangevallen.

Laten we maar eens wat minder kindjes maken, sterilisatie zou fijn zijn. Ik blijf bewust kindeloos, dat schelen er weer een paar. Weg met de overbevolking.
dan heb je er dus wel problemen mee als er eens wat mensen afgeschoten worden.

Je zei in een vorige reply afschieten hoor
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 14-02-2003, 11:49
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
autodropje schreef:
dan heb je er dus wel problemen mee als er eens wat mensen afgeschoten worden.

Je zei in een vorige reply afschieten hoor
Niet met 'mensen', wel met 'personen'. Ach ja, je bent communiste of je bent het niet
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 14-02-2003, 14:44
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
Niet met 'mensen', wel met 'personen'. Ach ja, je bent communiste of je bent het niet
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 14-02-2003, 18:04
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
zucht... sommige mensen willen het gewoon niet snappen. Het is in orde om een dier uit z'n lijden te verlossen als het bijvoorbeeld is aangereden (dat laten leven voor een verzwakking zou zorgen is trouwens gelul, want wie gaat er nou paren met een aangereden soortgenoot?), dat zal iedereen met me eens zijn (denk ik) maar het is en blijft niet in orde om gezonde dieren af te schieten, de natuur kan dat prima zelf regelen, dus houd nou eens op met smoesjes om toch te kunnen jachen. Als het waar is wat je zegt, en de mens zelf de natuur onherstelbaar uit balans heeft gebracht, moet de mens ook zelf een oplossing bedenken, zonder dat de beesten eronder lijden (begin trouwens niet wéér over die weidevogels, dat weten we nu wel), want zij kunnen er niets aan doen. Punt.
Nee inderdaad, sommige mensen willen het niet snappen. Als ik het heb over het verzwakken van een populatie heb ik het ook over voedseltekort door een te grote populatie, (erfelijke) ziekten, ziekten door een te grote populatie. Dus niet alleen over aangereden dieren, das nog wel de minst goede reden.

Ik ben het overigens wel met je eens dat een aangereden dier uit zijn lijden verlost moet worden en dat die een slechte concurrentiepositie heeft ten opzichte van andere dieren.

Oh ja een voorbeeld van de gevolgen van een te grote populatie zijn wel te zien geweest in Earnewald, een veengebied in Friesland, waar de reeënpopulatie te groot werd. It Fryske Gea stond jacht daar niet toe. De populatie reeën gedijde goed onder de omstandigheden daar, zo goed dat ie erg groot werd. En elke reebok heeft een territorium, oude bokken hebben meestal de mooiste plaatsen. Jonge bokken moeten zoeken naar een goed territorium. Als alles al vol is, moeten ze blijven zwemmen, bovendien krijgen reeën(die fijnproevers zijn, eten alleen de zijkant van een blad op, nooit de hoofdnerf) snel last van te weinig voedsel. En de zwervende bokken brengen ziektes makkelijk over. In 1 jaar tijd is de populatie reeën toen gedecimeerd. Door de lokale bevolking is It Fryske Gea aangezet tot het beheren van de populatie mbv het geweer. Sindsdien is er een kleinere, maar mooi in balans zijnde populatie. Liever een kleine gezonde populatie, dan een grote waarbij je niet een dag kunt varen zonder een dode, in het water drijvende ree tegen te komen.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 14-02-2003, 21:14
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Ik las vandaag een stuk in de de krant over het lauwersmeer gebied. Daar heerst nu ook een echte vossen probleem, met gevolg dat het slecht gaat met de grote grondbroeders en weide vogels zijn totaal verdwijnen in het gebied en dat voor een gebied dat vroeger zeer in trek was bij vogels. De eerste waarnemeing van de vos was in 1971, in 1984 hadden de eerst vossen zich er al gevestigt. In 1987 waren er al 10 burchten en in 1993 toen waren er 20 stuks en vorig jaar waren dat er al 26 burchten, samen goed voor ongeveer 225 tot 250 vossen. In de natuurterreien van staatbosbeheer zijn er 17 burchten aan getroffen en in het militaire oefengebied Marnewaard zijn er 7 gevonden. Vergeleken met de andere natuurgebieden die bekend staan om hun vossenrijkdom, komt het lauwersmeergebied met een gemiddelde van o.44 burchten per vierkante kilometer niet als allerhoogste uit de bus. De veluwezoom zit op 0.6 tot 0.8, Noord holland op 1.7 en reservaat Meyendel zelfs op 2.1. Ook is het Lauwersmeer gebied waarschijnlijk het brongebied geweest voor de vossen die zich in 1988 in de wijde omgeving hebben gevestigd. De natuurbeheer zou iets aan de vossen kunnen doen door een hoger waterpeil, zodat sommige plaatsen in het gebied minder aantrekkelijk worden voor de vos. Als runderen en paarden sommige gebieden zouden intersiever zouden begrazen zouden prooidieren zoals muizen dan verdwijnen. Ook zouden kades en zanddepots, geliefde plaatsen voor het bouwen van burchten, kunnen worden weggehaald. En verders zouden isolatie van broedplaatsen door bv moerasontwikkeling kwetsbare broedvogels helpen onbrereikbaar te worden voor de vos. Een andere oplossing is afschot maar omdat het lauwersmeer gebied onder het strenge regime valt van de natuurbeschermingswet en de europese vogelrichtlijn lijkt dit geen gemakkelijke opgave om een ontheffing te krijgen op het jachtverbod. Dat van het hoger waterpeil vind ik opzich we een goede oplossing voor dit gebied, bij bv weiland en droge heidevelden kan dit weer niet. Dat van de grazers in zetten om muizen te laten verdwijnen vind ik ontzin want er zijn veel meer dieren die leven van muizen denk bv maar aan buizerds en in begraaste landen leven ook wel muizen. En kades en zanddepots en andere geschikte gebieden voor vossenbouwen weg halen vind ik eveneens ontzin, want die vossen vinden wel weer een andere plek om een bouw te maken en zo kan je oplaast alles wel weghalen. Isolatie van broedgebieden door moerasvorming is ook wel een goed idee, maar vossen kunnen ook goed overleven in een moeras gebied ze zouden misschien hun bouw er niet maken. Maar als ze een maal weten dat er een broedplaats(en dat weten ze snel) is, kan ik je vertellen dat die vogels daar ook nier meer rustig leven. Ik ga voor de laaste oplossing namelijk afschot in komenatie met een hoger waterpeil en geisoleerde broedplaatsen. Want als je het waterpeil omhoog gooit ben je misschien een paar vossen kwijt(nooit allemaal want ik heb vaak genoeg gezien dat ze ook wel in drassige omgeving kunnen overleven).Maar deze vossen gaan zich weer ergens anders plaatsen en is dus eigelijk het verspreiden van het probleem. Daarom moet je er jaarlijks gewoon een paar(in het lauwersmeer gebied zullen het eerst wel veel zijn)afschieten met een vossenbeheerplan. Ik vind dat in sommige natuurgebieden en vogelbescherminggebieden de vossen jacht weer moet worden toegestaan, want het blijft gewoon de beste oplossing om het vossenprobleem in de hand te kunnen houden.
Oud 18-02-2003, 10:44
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Toch vraag ik me af of je het met jagen niet alleen maar erger maakt, ik bedoel... stel dat er een enorme ramp gebeurt, denk aan buitenaardse sprinkhanen van neptunus die driekwart van de wereldbevolking verdampem omdat ze vinden dat wij mensen ondertussen met hinderlijk veel zijn, wat zouden wij dan doen? wij zouden (de overlevende dan natuurlijk) proberen om veel kindertjes te krijgen om de aarde weer te bevolken. wat als vossen nou hetzelfde doen? dat er een soort van "code rood" plaatsvind in het lichaam die waarschuwd: " we worden afgeschoten, plant jullie gauw voort voordat jullie uitsterven! natuurlijk, het lijkt me sterk dat allen vossen worden neergeklald. Zodra de populatie weer "gezond" is gaan de geweren weer in de kast. dat weet jij, dat weet ik, maar de vossen weten dat niet!!! Als mijn theorie klopt, is het dweilen met de kraan open...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 18-02-2003, 11:24
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Moeten we dit serieus nemen?
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 18-02-2003, 14:22
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb vanacht anders wel lichten boven mijn huis gezien!!! (okay, ze bleken even later van een vliegtuig te zijn, maar toch...). trouwens, neptunaanse sprinkhanen, roofmieren, het pokkenvirus, elke dreiging is goed, je snapt best wat ik bedoel. Ik denk dat als die vossen worden neegeschoten, dat ze zich dan extra gaan vermenigvuldigen om te voorkomen dat ze uitsterven. dat het jachtseizoen niet permanent is, dat weten ze natuurlijk niet.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor

Laatst gewijzigd op 18-02-2003 om 14:24.
Oud 18-02-2003, 16:27
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Toch vraag ik me af of je het met jagen niet alleen maar erger maakt, ik bedoel... stel dat er een enorme ramp gebeurt, denk aan buitenaardse sprinkhanen van neptunus die driekwart van de wereldbevolking verdampem omdat ze vinden dat wij mensen ondertussen met hinderlijk veel zijn, wat zouden wij dan doen? wij zouden (de overlevende dan natuurlijk) proberen om veel kindertjes te krijgen om de aarde weer te bevolken. wat als vossen nou hetzelfde doen? dat er een soort van "code rood" plaatsvind in het lichaam die waarschuwd: " we worden afgeschoten, plant jullie gauw voort voordat jullie uitsterven! natuurlijk, het lijkt me sterk dat allen vossen worden neergeklald. Zodra de populatie weer "gezond" is gaan de geweren weer in de kast. dat weet jij, dat weet ik, maar de vossen weten dat niet!!! Als mijn theorie klopt, is het dweilen met de kraan open...
Dweilen met de kraan open is het niet, want toen er nog wel gejaagd werd, was er een goed evenwicht. Ook bij andere bejaagde diersoorten is het zo. Er komen elk jaar dan ongeveer even veel dieren bij dan dat er doodgaan. Dus in zekere zin is het dweilen met de kraan open, van uitroeien zal het nooit komen(moet ook niet imho). Maar, hoe meer vossen er zijn, hoe meer kan je hebt om ze af te schieten. Hoe minder dieren, hoe minder kans dat je een vos kan schieten. Echt een evenwicht is het nooit, eigenlijk een soort sinusbeweging als je kijkt naar de populatie vossen per jaar. Het schommelt wat rond de evenwichtsstand.

Maar, bij bijna elk dier zal nooit het besef doordringen dat hun diersoort dreigt uit te sterven. Een dier denkt meestal aan voortplanten, overleven en eten. Als er weinig vossen zijn, gaat er niet een lichtje in hun branden dat er te weinig vossen zijn. Ze hebben alleen meer moeite met het vinden van een partner.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 18-02-2003, 16:59
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Dweilen met de kraan open is het niet, want toen er nog wel gejaagd werd, was er een goed evenwicht. Ook bij andere bejaagde diersoorten is het zo. Er komen elk jaar dan ongeveer even veel dieren bij dan dat er doodgaan. Dus in zekere zin is het dweilen met de kraan open, van uitroeien zal het nooit komen(moet ook niet imho). Maar, hoe meer vossen er zijn, hoe meer kan je hebt om ze af te schieten. Hoe minder dieren, hoe minder kans dat je een vos kan schieten. Echt een evenwicht is het nooit, eigenlijk een soort sinusbeweging als je kijkt naar de populatie vossen per jaar. Het schommelt wat rond de evenwichtsstand.
Dus is het wel soort van dweilen met de kraan open ik bedoel als je elk jaar moet schieten omdat evenwicht te bereiken terwijl dat evenwicht er ook komt als je een tijdje niet jaagd. Er blijven er elk jaar teveel komen op deze manier en elk jaar moet je dan gaan schieten. Bovendien word de aplitude (of hoe dat ook mag heten ) van de sinusbeweging wel steeds kleiner.

Citaat:
Maar, bij bijna elk dier zal nooit het besef doordringen dat hun diersoort dreigt uit te sterven. Een dier denkt meestal aan voortplanten, overleven en eten. Als er weinig vossen zijn, gaat er niet een lichtje in hun branden dat er te weinig vossen zijn. Ze hebben alleen meer moeite met het vinden van een partner.
Dat besef is er dus wel, een dier denkt er misschien niet zo aan, maar het is een soort van instinct dat dieren hebben.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 18-02-2003, 17:32
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Kijk maar (je raad het al ) naar ratten! Die weigeren zich voort te planten als de burcht te klein word, en die gaan zich als idioten voortplanten als de populatie te klein word!
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 18-02-2003, 19:09
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Dus is het wel soort van dweilen met de kraan open ik bedoel als je elk jaar moet schieten omdat evenwicht te bereiken terwijl dat evenwicht er ook komt als je een tijdje niet jaagd. Er blijven er elk jaar teveel komen op deze manier en elk jaar moet je dan gaan schieten. Bovendien word de aplitude (of hoe dat ook mag heten ) van de sinusbeweging wel steeds kleiner.
>Ik heb al vaker gezegt dat een vos een diersoort is die beheer moet worden. Doe je niks komen er teveel en na een tijdje gaat dit niet vanzelfs over, Een grote jachtpartij waar de helft van de vossen worden afgeschoten en dan niks meer doen help ook niet. Er moeten gewoon per jaar op nieuw een aantal vossen worden afgeschoten. De hoeveelheid hangt van een bepaald gebied af, er zijn plekken in nederland daar nooit op een vos hoeft worden geschoten, maar er zijn ook plekken(deze zijn in de meerderheid) waar wel vossen(en soms veel) afgeschoten moeten worden.

Supersanne schreef:
Toch vraag ik me af of je het met jagen niet alleen maar erger maakt, ik bedoel... stel dat er een enorme ramp gebeurt, denk aan buitenaardse sprinkhanen van neptunus die driekwart van de wereldbevolking verdampem omdat ze vinden dat wij mensen ondertussen met hinderlijk veel zijn, wat zouden wij dan doen?

>Ja ok? ,

wij zouden (de overlevende dan natuurlijk) proberen om veel kindertjes te krijgen om de aarde weer te bevolken. wat als vossen nou hetzelfde doen? dat er een soort van "code rood" plaatsvind in het lichaam die waarschuwd: " we worden afgeschoten, plant jullie gauw voort voordat jullie uitsterven! natuurlijk, het lijkt me sterk dat allen vossen worden neergeklald. Zodra de populatie weer "gezond" is gaan de geweren weer in de kast. dat weet jij, dat weet ik, maar de vossen weten dat niet!!! Als mijn theorie klopt, is het dweilen met de kraan open...

>Als de populatie weer hersteld is gaan de geweren niet in de kast. Net als wat kupu al heeft zegt: er moeten gewoon elk jaar weer vossen afgeschoten worden. Net zoals bij reewild. Mooi verhaal dat van "code rood", maar gebeurt dit ook bij de grutto? (ik merk daar nog niet zoveel van).

Kijk maar (je raad het al ) naar ratten! Die weigeren zich voort te planten als de burcht te klein word, en die gaan zich als idioten voortplanten als de populatie te klein word!

>Volgens mij gaan ze gewoon op zoek naar een andere burcht.
Oud 19-02-2003, 12:13
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
@ SuperSanne: Is het wel eens bij je opgekomen dat een vos niet als populatie denkt?
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 19-02-2003, 14:29
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Hukkie schreef:
@ SuperSanne: Is het wel eens bij je opgekomen dat een vos niet als populatie denkt?
hoeft hij ook niet aan te denken gebeurd instinctief. Nooit biologie gehad

@kees17 Ik ga niet verder met dit welles/nietes idee ik heb gewoon bij biologie en op internetsites+kranten gelezen dat ook de vos zich aanpast en minder hard voortplant als er teveel vossen zijn. Jij denkt van niet en gaat niet toegeven dus is het beetje zinloos als jij elke keer blijft zeggen dat is niet zo en ik elke keer dat is wel zo
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 19-02-2003, 18:24
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
autodropje schreef:
Dus is het wel soort van dweilen met de kraan open ik bedoel als je elk jaar moet schieten omdat evenwicht te bereiken terwijl dat evenwicht er ook komt als je een tijdje niet jaagd. Er blijven er elk jaar teveel komen op deze manier en elk jaar moet je dan gaan schieten. Bovendien word de aplitude (of hoe dat ook mag heten ) van de sinusbeweging wel steeds kleiner.

>> Het is net scheikunde. Het evenwicht kan naar links(vossen) of naar rechts verschuiven(prooidieren). Op het moment zit het gewoon veelste ver naar links. En je moet gewoon blijven jagen. Wat er gebeurt als je dat niet doet zie je nu wel aan de weidevogelstand. En ja het is dweilen met de kraan open met een evenwicht, er komt net zoveel uit de kraan dan dat je opdweilt. Het blijft dweilen met de kraan open tenzij je de vos uitroeit, en dat vind ik ook weer veelste veel van et goeie.


Dat besef is er dus wel, een dier denkt er misschien niet zo aan, maar het is een soort van instinct dat dieren hebben.
Een populatie herstelt zich doordat de sterkste dieren overleven. Als er weinig dieren zijn komen er minder jongen als bij een grote populatie. En er is meer leefruimte, dus meer voedsel per vos en minder stress, dus is de kans op succesvol grootgebrachte jongen groter. Dus herstelt de populatie zich toch weer. Gnstige omstandigheden spelen een veel grotere rol dan instinct en het besef dat ze met minder vossen zijn.

PS: Bio is ook veel boekenwijsheid. In de praktijk gaat het er vaak anders aan toe.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 20-02-2003, 09:18
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Een populatie herstelt zich doordat de sterkste dieren overleven. Als er weinig dieren zijn komen er minder jongen als bij een grote populatie. En er is meer leefruimte, dus meer voedsel per vos en minder stress, dus is de kans op succesvol grootgebrachte jongen groter. Dus herstelt de populatie zich toch weer. Gnstige omstandigheden spelen een veel grotere rol dan instinct en het besef dat ze met minder vossen zijn.

PS: Bio is ook veel boekenwijsheid. In de praktijk gaat het er vaak anders aan toe.
>Ik sluit mij hier bij aan.

@autodropje,Kom eens dan met een andere oplossing dan zelfregulatie. Jij schreeft dat de vossenpopulatie binnen een paar jaar weer is hersteld en hier heb ik dan ook een paar vragen over. A. hoelang duurt dit B.Hoe groot is de vossenpopulatie dan na de zelfregulatie? er zijn nu 7x teveel vossen in nederland. C. Gaat dit dan niet tenkoste van andere diersoorten? D. Kan dit nog wel gebeuren in z'n overbevolkt landje als nederland?
Oud 21-02-2003, 09:49
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Kupu schreef:
Een populatie herstelt zich doordat de sterkste dieren overleven. Als er weinig dieren zijn komen er minder jongen als bij een grote populatie. En er is meer leefruimte, dus meer voedsel per vos en minder stress, dus is de kans op succesvol grootgebrachte jongen groter. Dus herstelt de populatie zich toch weer. Gnstige omstandigheden spelen een veel grotere rol dan instinct en het besef dat ze met minder vossen zijn.
Dat werkt samen, gunstige omstandigheden en instinct.

en over dat evenwicht dat te ver naar links zit, oke, maar er zijn meerdere oplossingen om het naar rechts te krijgen en een daarvan is ook de vos zn gang laten gaan.

Citaat:
PS: Bio is ook veel boekenwijsheid. In de praktijk gaat het er vaak anders aan toe.
Bio boeken gaan meestal over de praktijk, mensen doen namelijk wel eens praktijktesten en de resultaten daarvan komen in een bio boek.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Oud 21-02-2003, 13:32
Hukkie
Avatar van Hukkie
Hukkie is offline
Citaat:
autodropje schreef:


en over dat evenwicht dat te ver naar links zit, oke, maar er zijn meerdere oplossingen om het naar rechts te krijgen en een daarvan is ook de vos zn gang laten gaan.
Misschien heb je dan ook een leuk praktijkverhaal over wanneer we de piek in de populatie kunnen verwachten en hoe hoog die is als hij zichzelf gaat reguleren..?
__________________
http://213.93.79.22/ # Gujenèvend....
Oud 23-02-2003, 08:47
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Ik heb nieuws; Noord-Holland gaat de vossenjacht ook weer toe staan.

Autodropje schreef:
Dat werkt samen, gunstige omstandigheden en instinct.
en over dat evenwicht dat te ver naar links zit, oke, maar er zijn meerdere oplossingen om het naar rechts te krijgen en een daarvan is ook de vos zn gang laten gaan.

>Volgens mij gaat het dan nog meer naar links als je de vossen zijn gang laat gaan, omdat een vos eet meerdere prooidieren, hij vernielt ook veel door alleen maar de kop af te bijten. Normaal eet een vos muizen en andere kleine dieren, deze zijn niet bedrijgt in Nederland. Maar straks dat he weidevogelseizoen weer begint eten/doden de vossen massaal weidevogels. Met deze soort gaat het minder, vooral met de grutto. Deze dieren zijn een makkelijker prooi als muizen. Dus je laat de vos gewoon zijn gang gaan en hoop dat het soort minder word door verhongering. Dit kan alleen al er minder muizen zijn. Als je hier op wacht dat de vos, al deze muizenpopulatie (en andere kleine dieren) best naar beneden heeft gehaalt en dat ze dan misschien dood gaan van de honger, dan leeft hier in Nederland geen enkele weidevogel, bunzing of konijn meer.
Oud 26-02-2003, 16:24
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Ik heb ook nieuw voor je: er was een bepaalde vogelsoort (ben helaas vergeten welke), die door vervuiling niet, ik herhaal, NIET meer voorkwam in nederland. Na een tijdje werd de lucht hier weer wat schoner en kwamen ze weer terug. het kan dus inderdaad dat die weidevogels, bunzingen en dergelijke verdwijnen, maar dat is tijdelijk! als de vossenpopulatie door de ongunstigte omstandigheden weer kleiner is geworden, word de omgeving weer gunstig voor onze gevederde vriendjes. (minder vijanden = erg prettig voor de weidevogels), en zullen ze terugkomen. De populatie zal groeien, waardoor de vossen weer vrij spel hebben, minder weidevogels, vossen gaan weer weg, weidevogels komen weer terug, enz.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 27-02-2003, 18:36
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Ik heb ook nieuw voor je: er was een bepaalde vogelsoort (ben helaas vergeten welke), die door vervuiling niet, ik herhaal, NIET meer voorkwam in nederland.
Na een tijdje werd de lucht hier weer wat schoner en kwamen ze weer terug.

>over wat voor soort vervuiling praten we en welke vogelsoort hebben we het?

het kan dus inderdaad dat die weidevogels, bunzingen en dergelijke verdwijnen, maar dat is tijdelijk!

>Bunzings worden niet door de vos gegeten, maar de vos bijt ze wel dood(omdat de bunzing een concurent van de vos is). Dit hebben we vaak mee gemaakt.

als de vossenpopulatie door de ongunstigte omstandigheden weer kleiner is geworden,

>Welke gunstige omstandigheiden?(dijk doorbraak, heel nederland voor twee meter onder water?)

word de omgeving weer gunstig voor onze gevederde vriendjes. (minder vijanden = erg prettig voor de weidevogels), en zullen ze terugkomen. De populatie zal groeien, waardoor de vossen weer vrij spel hebben, minder weidevogels, vossen gaan weer weg, weidevogels komen weer terug, enz.
>Dus jij zegt laat de vos zijn gang maar lekker gaan, de weidevogels verdwijnen in Nederland, vos gaat naar ander voedsel op zoek, want er zijn nog wel genoeg muizen en anders zijn er nog wel mollen, konijnen, ratten, ganzen,eenden,smienten, hazen, kikkers en padden en ga zo maar door. Want een vos denk echt niet van "er zijn hier geen weidevogels meer, laat ik eens dood gaan"

Maar waarom ben jij eigelijk tegen de jacht, ik vind er niks mis mee maar ik wil wel graag een duidelijk antwoodt.
Oud 27-02-2003, 18:54
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Nou... tegen de jacht... Zoals ik het zie heb je verschillende varianten van jacht. Van normaal (zoals jagen voor voedsel), tot slecht, tot heel erg slecht, net zoals misdaad. iemand die een appel van de markt heeft gestolen zal niet de zelfe straf krijgen als iemand die een kerk in de fik heeft gestoken, om het zo maar te zeggen. Om het kort te houden zal ik me beperken tot deze soort.
Ik vind het oneerlijk om met geweren op jacht te gaan naar vossen. Ze maken namelijk geen enkele kans tegen ons. Daar komt bij dat je de natuurlijke gang van zaken verstoord, zoals het evenwicht van de natuur (die seek-out-and-destroy-act die jij beschrijft valt echt wel mee. Ze zullen andere dieren gaan eten, maar de omstandigheden zijn zonder de weidevogels toch een stuk minder gunstig waardoor de populatie kleiner word, daar komt ook bij dat het beschikbare territorium ook kleiner word wat de populatie zal terugdringen). En dabn hebben we het nog niet gehad over de natuurlijke selectie. Normaal is het zo dat alleen de sterkste, snelste en gezondste vossen zich voortplanten, dit tot heil van de populatie. Maar als wij echter willekeurig gaan schieten maakt dat niet uit. zelfs de meest "perfecte" vos maakt dan geen schijn van kans, waardoor kostbare genetische eigenschappen verloren gaan. Als er een paar miljoen jaar geleden wezens waren geweest die willekeurig mensen afschoten, zouden we nu misschien nog aan lianen slingeren, als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel.
Mijn grootste protest is dat deze manier van jagen laf en oneerlijk is tegenover de natuur en zijn inwoners. dat is het. punt.
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 27-02-2003, 19:31
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Nou... tegen de jacht... Zoals ik het zie heb je verschillende varianten van jacht. Van normaal (zoals jagen voor voedsel), tot slecht, tot heel erg slecht, net zoals misdaad. iemand die een appel van de markt heeft gestolen zal niet de zelfe straf krijgen als iemand die een kerk in de fik heeft gestoken, om het zo maar te zeggen. Om het kort te houden zal ik me beperken tot deze soort.
Ik vind het oneerlijk om met geweren op jacht te gaan naar vossen. Ze maken namelijk geen enkele kans tegen ons.

>Wij zijn vandaag op vossen jacht geweest en we hebben geen een vos geschoten, wel een paar gezien en een een beetje aan geschoten, hebben geprobeert om hem binnen te halen maar dat lukte helaas niet. Als je zegt dat ze geen enkele kans maken daar ben ik het 100%mee oneens. Vossen jacht vind bijna nooit in een weiland plaats, altijd in ruige gebieden zoals bossen en rietlanden. We wisten wel zekker dat er vossen(waren ook allemaal sporen zoals stront) zitten waar we gejaagt hebben en we hadden ook genoeg drijvers/honden bij ons. Maar in die rietlanden waar we gejaagt hebben zijn altijd wel plekken bij waar de vossen goed kunnen schulen(er zijn plekken bij daar zoveel gagel en bramen groeien daar kom je als drijver niet door heen) En je moet niet vergeten dat de vos en slim en schuw dier is, daarom zien veel mensen nooit vossen, want de vossen krijgen lucht van de mensen zijn ze zijn vertrokken. En soms blijven vossen juist heel lang liggen en loop je ze gewoon voorbij terwijl de vos op twee meter afstand onder het riet ligt. Kon je wel aan de reeen zien. Plotsling op een 2 meter afstand van je af sprong zomaar een reen op en rende gewoon bij je langs. Geweren mogen voor de jacht worden gebruikt, maar geen kruisbogen of gewone bogen(in nederland verboden)want hier komt geen knal van af.. Een gewone hagelgeweer schiet ong 30 meter, dan ik het schot dodelijk, is het dier meer als 30 meter weg is schiet de jager niet.

Daar komt bij dat je de natuurlijke gang van zaken verstoord, zoals het evenwicht van de natuur (die seek-out-and-destroy-act die jij beschrijft valt echt wel mee. Ze zullen andere dieren gaan eten, maar de omstandigheden zijn zonder de weidevogels toch een stuk minder gunstig waardoor de populatie kleiner word, daar komt ook bij dat het beschikbare territorium ook kleiner word wat de populatie zal terugdringen).

>Weidevogels zijn hier in de lente, dus zitten de vossen 3 seizoenen zonder eten, een weidevogel is niet het hoofdvoedsel van de vos, dat zijn muizen en andere kleine dieren. Alleen in het broedseizoen eten/vermoordt(hij bijt soms alleen maar de kop er af) vossen weidevogels omdat het makkerlijke prooien zijn omdat ze dan op het nest zitten. Evenwicht in de natuur hebben we in nederland al jaren niet meer, wildbeheer heeft deze taak over genomen.


En dabn hebben we het nog niet gehad over de natuurlijke selectie. Normaal is het zo dat alleen de sterkste, snelste en gezondste vossen zich voortplanten, dit tot heil van de populatie. Maar als wij echter willekeurig gaan schieten maakt dat niet uit. zelfs de meest "perfecte" vos maakt dan geen schijn van kans, waardoor kostbare genetische eigenschappen verloren gaan.

>Als er geen jacht is heeft de vos geen vijand en blijven dus de zwakkere en ongezonden dieren juist in leven en kunnen zich dus ook voortplanten, Deze voorbeeld heb ik mischien vaker gebruikt maar dit gaat even over beheersjacht op reeen, Er worden jaarlijks 30% van alle reen afgeschoten, dit zijn ziekere dieren, maar ook bestaat er 50% van de afschot uit kalfen en jaarlingen en 50% uit dieren die ouder zijn dan 5 jaar. Dit is ong gelijk aan de natuurlijke afschot. Want de oudere en jonge dieren zijn de zwakkere in een populatie. Kan je wel zien op natuurfilms een leeuw pakt altijd een jonge zebra of een oudere dier. De meeste prefecte vos overleeft meestal wel een jachtparij, zo niet maak het nog niks uit, want het gaat er om dat de populatie omlaag gaat en dan moet er ook gezonde dieren streven.


Als er een paar miljoen jaar geleden wezens waren geweest die willekeurig mensen afschoten, zouden we nu misschien nog aan lianen slingeren, als-je-begrijpt-wat-ik-bedoel.
Mijn grootste protest is dat deze manier van jagen laf en oneerlijk is tegenover de natuur en zijn inwoners. dat is het. punt.
>Je moet eens met jagers op pad gaan, dan begrijp jij de jacht beter. Ik zeg niet dat jij er dan gelijk een voorstander van bent.
Oud 28-02-2003, 19:53
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
kees17 schreef:
>Je moet eens met jagers op pad gaan, dan begrijp jij de jacht beter. Ik zeg niet dat jij er dan gelijk een voorstander van bent.
Leuk idee, maar nee bedankt, ik ben niet zo'n held op dat gebied, ik word al niet goed als "animal hospital" op tv is...
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Oud 01-03-2003, 12:00
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
SuperSanne schreef:
Leuk idee, maar nee bedankt, ik ben niet zo'n held op dat gebied, ik word al niet goed als "animal hospital" op tv is...
Dan zou ik het maar niet doen.
Oud 01-03-2003, 13:00
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Gisteren hoorde ik dat een andere groep jagers meer succes hadden zijn hadden namelijk 6 vossen gezien waarvan 3 geschoten.
Oud 01-03-2003, 13:01
thunder110
Avatar van thunder110
thunder110 is offline
Citaat:
kees17 schreef:
Gisteren hoorde ik dat een andere groep jagers meer succes hadden zijn hadden namelijk 6 vossen gezien waarvan 3 geschoten.
Hoezee!
Oud 01-03-2003, 13:12
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
thunder110 schreef:
Hoezee!
???
Oud 07-03-2003, 20:04
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Even een bericht uit een Veluws dagblad:

Artikel uit Utrechts Nieuwsblad van 26-02-2003
Vossenjacht mag hele jaar door

Van een onzer verslaggevers

VELUWE – De vossen in Gelderland zijn het haasje. Gedeputeerde Staten van Gelderland hebben dinsdag besloten dat in de totale provincie door jachthouders gedurende het gehele jaar op de vos mag worden gejaagd.

De ontheffing geldt alleen tussen zonsopgang en zonsondergang. Bij de jacht mag daarnaast alleen in de periode van 1 september tot 1 maart van honden gebruik worden gemaakt. Strikte voorwaarde is dat de honden niet worden ingezet op burchten die mogelijk ook door de das worden gebruikt.

Tot nu toe kon op grond van de Flora- en Faunawet alleen een ontheffing worden afgegeven voor de jacht op vossen. Het Gelders college gaf bij de vaststelling van de wet al aan dat die bevoegdheid haar eigenlijk niet ver genoeg ging. Er werd door hen een toename van het aantal vossen gesignaleerd en daarmee een grotere aanslag op vogels in met name ook beschermde vogelgebieden.

Daarnaast vinden GS dat afschot van belang is om schade aan (pluim)vee te voorkomen. Binnen Gelderland is bekend dat er belangrijke schade optreedt in eenden- en kippenfarms. Het plaatsen van vossenkerende rasters blijkt, zo geven GS aan, niet altijd te werken. Daarnaast zijn er meldingen binnen gekomen van schade in schapenhouderijen en bedrijven die sierpluimvee telen. Met een toename van het aantal biologische bedrijven, waarbij kippen altijd buiten worden gehouden en de toename van het aantal vossen, betekent niet ingrijpen, zo voeren GS aan, dat het aantal incidenten alleen maar toeneemt.

Inmiddels is in de Tweede Kamer een motie aangenomen die de jacht op vossen mogelijk maakt. Het Faunafonds had de provincie geadviseerd de jacht op vossen pas toe te staan wanneer er een faunabeheersplan is. Maar gezien de wetswijziging vinden GS dat niet meer nodig. Daarbij speelt voor het college nog mee dat de overlast van vossen inmiddels dusdanig is toegenomen dat het niet meer verantwoord wordt geacht nog langer te wachten met het openstellen van de vossenjacht.

De jacht is door het Gelders college wel aan regels gebonden. Zo mag degene die is aangewezen als jachthouder zich door maximaal vijf personen laten vergezellen per veertig hectare aan jachtveld. Die kunnen assisteren bij het opsporen en doden van vossen. Iedereen die een geweer draagt moet in het bezit zijn van een jachtakte.

De nieuwe regel maakt het ook mogelijk de vos in natuurgebieden te bejagen. Deze terreinen worden grotendeels beheerd door organisaties als Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Het Geldersch Landschap. Omdat die organisaties ook de jachthouder zijn kunnen ze zelf bepalen of ze al of niet op hun grondgebied op vossen willen laten jagen.

Tevens is er een meldingsplicht in de regeling opgenomen voor gebieden die vallen onder de habitat- en vogelrichtlijn. De meldplicht geldt onder meer voor de polder Arkemheen tussen Nijkerk en Putten en de kust langs de Veluwse Randmeren tussen Putten en Nunspeet.

Het besluit van GS krijgt de nodige kritiek van de provinciale fractie van GroenLinks die vindt dat GS hun oor laten hangen naar politici die zeggen voor het belang van de natuur op te komen maar zich hebben laten beïnvloeden door de jagerslobby. Volgens GroenLinks heeft het Gelderse jachtbeleid hierdoor weer middeleeuwse trekjes gekregen.

>Kritiek van groenlinks zijn we al gewendt, Ik dacht dat deze partij zich zo inzette voor de natuur Misschien leven ze nog wel in die droom wereld van dat de natuur zich zelf wel red. En dat van die biologische kippen boerderijen is ook wel intersant, want groenlinks wil toch zo graag dat de dieren buiten lopen, maar dat wordt helaas onmogelijk met zoveel vossen.
Oud 07-03-2003, 22:01
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef:
*artikel*
>Kritiek van groenlinks zijn we al gewendt, Ik dacht dat deze partij zich zo inzette voor de natuur Misschien leven ze nog wel in die droom wereld van dat de natuur zich zelf wel red.
Tsja, en jij leeft in de droomwereld waarin de mens overal maar weer met de botte bijl moet ingrijpen.
Citaat:
En dat van die biologische kippen boerderijen is ook wel intersant, want groenlinks wil toch zo graag dat de dieren buiten lopen, maar dat wordt helaas onmogelijk met zoveel vossen.
Spreid die beesten dan over Nederland! Ik woon in Zuid-Holland, en ik heb hier nog nooit live een vos gezien. Als het daar in Gelderland echt zo wemelt van de vossen, stuur er dan aantal hierheen.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 07-03-2003, 23:18
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Tsja, en jij leeft in de droomwereld waarin de mens overal maar weer met de botte bijl moet ingrijpen.

Spreid die beesten dan over Nederland! Ik woon in Zuid-Holland, en ik heb hier nog nooit live een vos gezien. Als het daar in Gelderland echt zo wemelt van de vossen, stuur er dan aantal hierheen.
Je vergeet nog te vermelden dat die kippenboeren gewoon die ren goed moeten afsluiten, en niet voor de goedkoopste oplossing moeten gaan....(schieten)
Sluit zo'n hok goed af, en geen vos killt ooit nog zo'n kip....et is ff een investering, maar om de zoveel tijd nieuwe kippen kopen is ook niet goedkoop lijkt me
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 08-03-2003, 16:54
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Leesvoer voor iedereen die echt actief meedoet aan deze discussie. Er staat nogal wat zwart op wit. Het is nogal een pil maar het leest vrij gemakkelijk. Dit komt uit "De Levende Natuur". Onafhankelijk objectief blad, 1 van de oudste natuurbladen in Nederland.

“Weidevogelstand zal op veel plaatsen verdwijnen door de vos”

Hiermee wordt volledig voorbij gegaan aan de inspanningen (beheerders, vrijwilligers en agrariërs) en middelen ( landelijks jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s) die de laatste 30 jaar zijn ingezet om de weidevogels te behouden, zoals het instellen van reservaat- en beheersgebieden en het stimuleren van weidevogelbescherming en agrarisch natuurbeheer. Tevens wordt hiermee geen recht gedaan aan de internationale verantwoordelijkheid die Nederland heeft voor weidevogels en met name de grutto.

Dit is de conclusie van een artikel in “ De Levende Natuur” van de hand van ecoloog Drs. Obe Brandsma, die vanaf 1987 onderzoek deed naar het effect van het beheer op de weidevogelstand in het reservaatgebied Giethoorn-Wanneperveen in Overijssel. Brandsma schrijft dat dit gebied van grote betekenis is voor zeer kritische soorten weidevogels als tureluur, grutto, wulp , graspieper, watersnip, zomertaling en slobeend. Het is één van de laatste bolwerken in Nederland voor de watersnip. Een van de belangrijkste doelstellingen van dit gebied is dan ook het behoud en de ontwikkeling van de bijzondere weidevogelstand. In 1987 is een onderzoek gestart naar het effect van het beheer op de weidevogelstand. Hieruit bleek dat hoe zwaarder het beheer (met name later maaien en beweiden) hoe hoger de dichtheid van kritische weidevogels. In de periode 1992-1996 werd het onderzoek toegespitst op 2 deelgebieden: De Bramen (153 ha) en de Stouwe (76 ha) en wel op de relatie weidevogels en bodemfauna. Hieruit kwam naar voren dat een regelmatige bemesting met organische mest (bij voorkeur stalmest) van grote betekenis is voor het voedselaanbod (regenwormen) voor de grutto en de kievit. Ook bekalking geeft dat resultaat.

STAND
Van 1987 – 1994 wisten vrijwel alle soorten zich minimaal te handhaven of namen (sterk) toe. Dat was volgens Brandsma ook te verwachten in een gebied waar het beheer van weidevogels optimaal is(hoge waterstand, late maai- en beweiding, voldoende bemesting) en waar beheerders houtopslag verwijderen en plaatselijk het waterpeil verhoogden. Sinds ca 1990 is echter een terugtrekkende beweging waar te nemen van de randen naar de kern van het goede weidevogelgebied. Vanaf 1995 neemt de weidevogelstand in De Bramen sterk af, hoewel het beheer vrijwel optimaal is voor weidevogels. In De Stouwe is de afname tot 2000 beperkt gebleven. Dit gebied is omsloten door diepe sloten en ligt relatief geïsoleerd. Brandsma geeft vervolgens een overzicht van de manieren van kraaien en eksters, wezels en hermelijnen en vossen. In de periode 1988 – 1996 en 2000 en 2001 is het broedsucces van de grutto zeer laag door hoge predatie. Van 1987 tot 1992 speelden naast predatie ook verliezen door beweiding en landbouwwerkzaamheden een belangrijke rol. De laatste jaren is de vos weer de belangrijkste predator. Tot eind april beperkt de vos zich tot plaatselijke predatie van nesten, kuikens en volwassen vogels op het nest (afgebeten koppen). Vanaf half mei verdwijnen in grote gebieden in enkele dagen (waarschijnlijk in 1 nacht) alle nesten en kuikens. Daarom worden de nesten van de later broedende grutto meer gepredeerd dan de kievit. In het gebied de Bramen is het aantal broedparen teruggelopen van 70 naar 10. Het uitkomstsucces van de legsels is teruggelopen van 30 - 50 % tot bijna 0. In 1989, 1990 en 1991 brachten hier respectievelijk 18, 26 en 35 gruttoparen met succes 1 of meerdere kuikens groot. Opvallend is dat in deze periode weliswaar meer dan de helft van de legsels verloren gin, maar dat van vrijwel alle uitgekomen legsels 1 of meerdere kuikens vliegvlug werden. In de periode 1998 – 2001 werd in de Bramen geen enkel kuiken van de grutto meer vliegvlug! Het gebied De Stouwe was het laatste bolwerk van de grutto. Zowel in 2000 als in 2001 werden hier eind mei/begin juni in 1 week alle legsels van o.a. grutto, kievit, tureluur en slobeend gepredeerd. Ook waren alle paren met kuikens verdwenen. Van de betreffende soorten was op 5 juni 2001 geen enkel paar meer over. Het gevolg van enkele jaren met hoge predatiedruk is dat zich in de Bramen nog maar zeer weinig weidevogels vestigen.

Waarnemingen vos
Werden er eind jaren tachtig in de Wieden nog maar incidenteel vossen waargenomen, het aantal nam in de jaren 90 sterk toe. Nu is de vos overal in het gebied aanwezig. In 1997 en 1998 werden er in en om deWieden 194 vossen geschoten en van juli 1999 tot maar 2000 werden er 37 geschoten en 17 gevonden als valwild. Uit de literatuur blijkt dat vossen dichtdeden kunnen bereiken van wel 10 – 15 volwassen dieren per km2 . Als er veel menselijke bebouwing is, komen er meer vossen en bij open landschappen nemen de dichtheden af. Volgens onderzoek van Niewold en Jonkers uit 1999 is hoge jachtdruk de belangrijkste beperkende factor voor de uitbreiding van de vos. Overigens neemt in het grootste del van Noordwest Overijssel, maar ook in andere regio’s in Overijssel en Friesland de predatie door vossen sterk toe. Een experiment met het plaatsen van voswerende rasters in het Noord Hollandse Duinreservaat gaf als uitkomst dat het broedsucces van weidevogels zeer sterk toenam. Voor het plaatsen van rasters was het succes niet meer dan 2- %, daarna ruim 80%!(Niewold en Jonkers, 1999)

Niet optimistisch
In zijn conclusie is Brandsma niet optimistisch wat betreft de weidevogels. Hij schrijft: “De zeer bijzondere weidevogelpopulatie van het reservaatgebied Giethoorn – Wanneperveen wordt wegens de zware predatie door de vos ernstig in zijn voortbestaan bedreigd.” Zijn advies is duidelijk: “Voor het voortbestaan van de bijzondere weidevogelpopulatie is het noodzakelijk de vos sterk terug te dringen. Het gunstigste moment daarvoor is voor en tijdens het broedseizoen.” Laten we de zaak op zijn beloop dan zal volgens de onderzoeker de weidevogelpopulatie binnen enkele jaren vrijwel verdwenen zijn. Daarom pleit hij voor een duidelijke keuze: weidevogels of vossen. Zonder de bestrijding van de vos wordt volgens Brandsma volledig voorbij gegaan aan de inspanningen van beheerders en agrariërs. Ook de vele tientallen miljoenen euro’s die de laatste dertig jaar jaarlijks zijn ingezet tot behoud van de weidevogels, kunnen dan als weggegooid worden beschouwd. “ Tevens wordt hiermee geen recht gedaan aan de internationale verantwoordelijkheid die Nederland voor weidevogels en in het bijzonder voor de grutto heeft,” aldus Brandsma.
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!

Laatst gewijzigd op 08-03-2003 om 16:56.
Oud 09-03-2003, 10:37
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef:
Tsja, en jij leeft in de droomwereld waarin de mens overal maar weer met de botte bijl moet ingrijpen.

>Nee ik leef in de echte wereld waar vossen echt een probleem zijn. En het voortbestaan van sommige dieren bedreigt.

Spreid die beesten dan over Nederland! Ik woon in Zuid-Holland, en ik heb hier nog nooit live een vos gezien. Als het daar in Gelderland echt zo wemelt van de vossen, stuur er dan aantal hierheen.
Je bent nog dommer dan ik dacht, als je deze topic geod gelezen had was jij er achtergekomen dat vossen SCHUWE dieren zijn. En zich bijna nooit aan mensen laten zien, vooral mensen die veel lawaai maken en met de wind mee lopen. Vossen uitzetten werkt niet zo verspeit je het probleem en het is ook verboden in Nederland. En in heel nederland stikt het al van de vossen.(er zijn zelfs mensen die het kunnen ruiken dat er een vos in de buurt is).

D@mien schreef:Je vergeet nog te vermelden dat die kippenboeren gewoon die ren goed moeten afsluiten, en niet voor de goedkoopste oplossing moeten gaan....(schieten)
Sluit zo'n hok goed af, en geen vos killt ooit nog zo'n kip....et is ff een investering, maar om de zoveel tijd nieuwe kippen kopen is ook niet goedkoop lijkt me

>En als er al goed hekwerk om heen zit en de vossen komen er nog steeds in. En hoe wou jij dan de weidevogels beschermen hekken om alle weilanden?
Oud 09-03-2003, 14:28
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
kees17 schreef:
>En als er al goed hekwerk om heen zit en de vossen komen er nog steeds in. En hoe wou jij dan de weidevogels beschermen hekken om alle weilanden?
Met een goed hekwerk (dus ook ingraven) komen er geen vossen in..doen ze dat wel, dan is ie niet goed.
Je kan weidevogels beter tegen boeren beschermen...dat zijn de grootste boosdoeners.
iig moet je om te beginnen niet alleen om nesten heen maaien, maar per nest zo'n 10 dummie stukken hoog gras laten staan...nu weter predatoren dat er na et maaien bij een hoog stuk gras een nest zit...maarja...dat kost weer teveel geld of moeite....
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 10-03-2003, 15:44
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
@ Damien: Lees nu eerst dat artikel eens, ben benieuwd wat je ervan vindt. Volgens mij staan daar een aantal dingen in die jij altijd behoorlijk duidelijk ontkend hebt. Nu staat het na een langdurig onafhankelijk onderzoek vast dat vossen zware schade toebrengen aan de weidevogelpopulatie.

Ik denk trouwens dat ('vervangbare') kippen en ander pluimvee van latere zorg zijn. Ik heb liever dat men eerst omkijkt naar de weidevogels... die kan je niet zo makkelijk vervangen
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 10-03-2003, 17:13
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Kupu schreef:
@ Damien: Lees nu eerst dat artikel eens, ben benieuwd wat je ervan vindt. Volgens mij staan daar een aantal dingen in die jij altijd behoorlijk duidelijk ontkend hebt. Nu staat het na een langdurig onafhankelijk onderzoek vast dat vossen zware schade toebrengen aan de weidevogelpopulatie.

Ik denk trouwens dat ('vervangbare') kippen en ander pluimvee van latere zorg zijn. Ik heb liever dat men eerst omkijkt naar de weidevogels... die kan je niet zo makkelijk vervangen
En lees jij dan de argumenten tegen de vossenjacht op http://www.reinaert.tk eens! Zoals je dan ziet zijn het in ieder geval niet alleen de vossen die schade toebregen aan de weidevogelpopulatie, maar ook andere dieren en vooral...boeren.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 10-03-2003, 18:33
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 10-03-2003 @ 18:13:
En lees jij dan de argumenten tegen de vossenjacht op http://www.reinaert.tk eens! Zoals je dan ziet zijn het in ieder geval niet alleen de vossen die schade toebregen aan de weidevogelpopulatie, maar ook andere dieren en vooral...boeren.
>Tellingen van onze vogelwacht vertellen andere dingen nesten gesnuffelt door boeren 15 stuks en kraaien en andere roofvogels 45 stuks, bunzing en marterachigen 27 stuks, maar de vos staat op top met 110 stuks. Boeren doen er heel veel aan om nesten van weidevogels te beschermen. Nog veel meer dan wat de faunabescherming doet(zover ik weet helemaal niks). Ik vind ook dat de kraai weer bejaagbaar moet worden en als het zo doorgaat met de buizerds bij ons, vind ik dat daar ook wel een paar van afgeschoten moeten worden. Even over die site, de vossen worden bescherven als zielige zeldzame dieren die niks doen, volgens hen zijn er niet teveel vossen(waarom worden er in steeds meer provincies de jacht weer toegestaan, omdat er teveel zijn en die zorgen voor overlast).

En D@mien weet jij waarom de boeren zo vroeg maaien, omdat in jong gras nog veel voedingstoffen zitten en zou je later maaien is het gras al uigebloeit en veel van deze voedinstoffen zijn alverdewenen met de bloem/zaad vorming. Van dat spul dat je later maait kun je gewoon niet van melken. En die stokken maken niks uit en vos kan die eirenen ook gewoon ruiken, de neus is zelfs nog beter dan de ogen.
Oud 10-03-2003, 19:00
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
kees17 schreef op 10-03-2003 @ 19:33:
>Tellingen van onze vogelwacht vertellen andere dingen nesten gesnuffelt door boeren 15 stuks en kraaien en andere roofvogels 45 stuks, bunzing en marterachigen 27 stuks, maar de vos staat op top met 110 stuks.
Waar staan deze tellingen? Ik wil ze graag met eigen ogen zien voordat ik dit geloof.
Citaat:
Boeren doen er heel veel aan om nesten van weidevogels te beschermen.
Blijkbaar niet genoeg.
Citaat:
Nog veel meer dan wat de faunabescherming doet(zover ik weet helemaal niks).
Waar baseer je dit op?
Citaat:
Ik vind ook dat de kraai weer bejaagbaar moet worden en als het zo doorgaat met de buizerds bij ons, vind ik dat daar ook wel een paar van afgeschoten moeten worden.
Welja, waarom knal je niet gelijk even alle niet-mensen in Friesland af?
Citaat:
Even over die site, de vossen worden bescherven als zielige zeldzame dieren die niks doen
Waar zie jij dat staan? Nergens hè? Nee, dacht ik ook. Er staat wel (en terecht) dat vossen niet de enige diersoort zijn die wiedevogels doden.
Citaat:
volgens hen zijn er niet teveel vossen(waarom worden er in steeds meer provincies de jacht weer toegestaan, omdat er teveel zijn en die zorgen voor overlast).
Er wordt in steeds meer provincies de jacht toegestaan omdat er kortzichtig wordt beweerd dat de vos de bron van alle overlast is. Ik vermoed verder ook dat de jagerslobby een handje heeft in het overal toestaan van de jacht, die hebben jarenlang niets te schieten gehad, dus die staan te popelen, en onder de dekmantel van 'de vos veroorzaakt overlast en is de oorzaak van de sterfte van weidevogels'lijkt het ze nog te gaan lukken ook. Zoals op www.reinaert.tk staat: de meeste schuld heeft de mens door het volbouwen van de weilanden waarin die weidevogels broedden, en de boeren door het vroeg maaien van de weilanden. De vos heeft kort gras misschien niet nodig om vogels te kunnen traceren, maar andere roofdieren wel.

Maar waar ben ik eigenlijk mee bezig? Jij bent zo geïndoctrineerd door je vrinden, die waarschijnlijk allemaal voor de vossenjacht zijn, om nog naar een van ons te luisteren. Jij kunt alleen nog denken vanuit het arrogante standpunt dat alleen de mens de natuur nog in evenwicht kan houden. Get over it.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 19:03.
Oud 10-03-2003, 20:02
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 10-03-2003 @ 20:00:
Waar staan deze tellingen? Ik wil ze graag met eigen ogen zien voordat ik dit geloof.

>Cijfer van onze vogelwacht over een gebied bij ons, zij staan niet op het internet.

Blijkbaar niet genoeg.

>Boeren kunnen van alles doen, maar als s nachts de vossen de eieren komt ophalen en er mag volgens jou niet op vossen worden geschoten dan houd het op.

Waar baseer je dit op?

>Vertel me dan eens een ding wat doet de faunabescherming nu echt voor de dieren, ik heb ze nog nooit een wildril zien aanleggen of van die spiegeltjes(driehoekjes op hectometer paaltjes) voor reeen zien aanbrengen aan brengen van wildredders op maaimachines, dit doen wbe wel. Vertel me nou eens wat doet de faunabescherming nou echt voor dieren.


Welja, waarom knal je niet gelijk even alle niet-mensen in Friesland af?

>Waarom bemoeien jullie stedeling(ook nog uit een andere provincie) met het wel een wee op het Friese platteland?

Waar zie jij dat staan? Nergens hè? Nee, dacht ik ook. Er staat wel (en terecht) dat vossen niet de enige diersoort zijn die wiedevogels doden.

>Het wordt wel op z'n toon geschreven en waaro staan er alleen maar foto's op van dode vossen en niet van gedode weidevogels?


Er wordt in steeds meer provincies de jacht toegestaan omdat er kortzichtig wordt beweerd dat de vos de bron van alle overlast is. Ik vermoed verder ook dat de jagerslobby een handje heeft in het overal toestaan van de jacht, die hebben jarenlang niets te schieten gehad, dus die staan te popelen, en onder de dekmantel van 'de vos veroorzaakt overlast en is de oorzaak van de sterfte van weidevogels'lijkt het ze nog te gaan lukken ook.

>Jagers jaren lang niks te schieten gehad? voor het nieuwe f&f-wet was de vos bejaagbaar en nog redelijk in evenwicht. En ook zijn er nog 5 wildsoorten die gewoon nog bejaagbaar zijn hoor. De vos veroorzaak overlast en daarom mag er weer op geschoten worden punt.

Zoals op www.reinaert.tk staat: de meeste schuld heeft de mens door het volbouwen van de weilanden waarin die weidevogels broedden, en de boeren door het vroeg maaien van de weilanden. De vos heeft kort gras misschien niet nodig om vogels te kunnen traceren, maar andere roofdieren wel.

>Die andere roofdieren hebben dat ook niet nodig.

Maar waar ben ik eigenlijk mee bezig? Jij bent zo geïndoctrineerd door je vrinden, die waarschijnlijk allemaal voor de vossenjacht zijn, om nog naar een van ons te luisteren. Jij kunt alleen nog denken vanuit het arrogante standpunt dat alleen de mens de natuur nog in evenwicht kan houden. Get over it.
>Luister maar eens na mij zou ik zeggen. Even een vraag waar haal jij je informatie weg? van het internet of gewoon uit jouw omgeving? Want veel dingen haal jij af van die site over reinart. IK zou je zeggen de maker van deze site 100%tegende vossen jacht en zal alle middelen gebruiken die er voor handen zijn(spitsmuizen nesten van kievitten plunderen , enz). Maar in de werkelijkheid pakt het geheel anders uit.

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 20:16.
Oud 10-03-2003, 20:20
naam onbekend
Avatar van naam onbekend
naam onbekend is offline
Nou kees17, met deze reply heb je andermaal bewezen dat je te geïndoctrineerd bent door je pro-jachtvrinden om je ongelijk in te zien. Ik kap ermee, jij bent gewoon niet tot betere inzichten te bewegen.

Nu zul je wel zeggen 'jij ook niet', maar dat kan me werkelijk geen hol meer schelen. Ik spreek je over een jaar of 10 wel weer, wanneer het natuurlijke evenwicht, dat jullie 'jagers' zo goed beheren ddor het blind afknallen van allerlei diersoorten totaal naar de klote is.
__________________
There's no such thing as a winnable war, it's a lie we don't believe anymore | Met rijbewijs! :cool:
Oud 10-03-2003, 21:48
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kupu schreef op 08-03-2003 @ 17:54:
“Weidevogelstand zal op veel plaatsen verdwijnen door de vos"

Hiermee wordt volledig voorbij gegaan aan de inspanningen (beheerders, vrijwilligers en agrariërs) en middelen ( landelijks jaarlijks vele tientallen miljoenen euro’s) die de laatste 30 jaar zijn ingezet om de weidevogels te behouden, zoals het instellen van reservaat- en beheersgebieden en het stimuleren van weidevogelbescherming en agrarisch natuurbeheer. Tevens wordt hiermee geen recht gedaan aan de internationale verantwoordelijkheid die Nederland heeft voor weidevogels en met name de grutto.

Dit is de conclusie van een artikel in “ De Levende Natuur” van de hand van ecoloog Drs. Obe Brandsma, die vanaf 1987 onderzoek deed naar het effect van het beheer op de weidevogelstand in het reservaatgebied Giethoorn-Wanneperveen in Overijssel. Brandsma schrijft dat dit gebied van grote betekenis is voor zeer kritische soorten weidevogels als tureluur, grutto, wulp , graspieper, watersnip, zomertaling en slobeend. Het is één van de laatste bolwerken in Nederland voor de watersnip. Een van de belangrijkste doelstellingen van dit gebied is dan ook het behoud en de ontwikkeling van de bijzondere weidevogelstand. In 1987 is een onderzoek gestart naar het effect van het beheer op de weidevogelstand. Hieruit bleek dat hoe zwaarder het beheer (met name later maaien en beweiden) hoe hoger de dichtheid van kritische weidevogels. In de periode 1992-1996 werd het onderzoek toegespitst op 2 deelgebieden: De Bramen (153 ha) en de Stouwe (76 ha) en wel op de relatie weidevogels en bodemfauna. Hieruit kwam naar voren dat een regelmatige bemesting met organische mest (bij voorkeur stalmest) van grote betekenis is voor het voedselaanbod (regenwormen) voor de grutto en de kievit. Ook bekalking geeft dat resultaat.
Het kan wel zo zijn dat er miljoenen Euros in gepompt worden, maar als de boeren zo door gaan maakt dat geen weinig uit...hun methodes zijn sinds 1987 drastisch veranderd, dus is dit onderzoek niet exact tot verwerpelijk.
Ook valt mij op dat ze hier schrijven dat als ze later maaien enzo, de stand omhoog gaat....geen gezanik over andere dieren, blijkbaar niet het belangrijkste..
Dat ze moeten bemesten enzo komt doordat de boeren hebben lopen kloten met hun weiland, om zo vaker te kunnen maaien, dus meer verdienen.....

Wat ik ook ff kwijtwil: Kees17 loopt steeds te zaniken over de lage stand van de grutto, maar hij vergeet te kijken buiten de grenzen. In Frankrijk schieten ze jaarlijks duizenden exemplaren..en raad es? Dat zijn de grutto's die in de lente en zomer in Friesland etc. zitten. Grutto's zijn in Frankrijk nl een delicatesse. Voeg dit bij het eirapen (nazorg vervangt die eieren niet..) en dan kom je al op zeer veel grutto's die de mens overbodig killt...(natuurlijk komen niet alle eieren uit, maar als er meer eieren in een nest liggen, is de kans groter dat een predator een onbevrucht ei pakt...)

Verder staat hier niets in dat de vos de schuldige is.....dit gaat over de boeren....die idd veel te weinig doen aan et probleem...

Citaat:
STAND
Van 1987 – 1994 wisten vrijwel alle soorten zich minimaal te handhaven of namen (sterk) toe. Dat was volgens Brandsma ook te verwachten in een gebied waar het beheer van weidevogels optimaal is(hoge waterstand, late maai- en beweiding, voldoende bemesting) en waar beheerders houtopslag verwijderen en plaatselijk het waterpeil verhoogden. Sinds ca 1990 is echter een terugtrekkende beweging waar te nemen van de randen naar de kern van het goede weidevogelgebied. Vanaf 1995 neemt de weidevogelstand in De Bramen sterk af, hoewel het beheer vrijwel optimaal is voor weidevogels. In De Stouwe is de afname tot 2000 beperkt gebleven. Dit gebied is omsloten door diepe sloten en ligt relatief geïsoleerd. Brandsma geeft vervolgens een overzicht van de manieren van kraaien en eksters, wezels en hermelijnen en vossen. In de periode 1988 – 1996 en 2000 en 2001 is het broedsucces van de grutto zeer laag door hoge predatie. Van 1987 tot 1992 speelden naast predatie ook verliezen door beweiding en landbouwwerkzaamheden een belangrijke rol. De laatste jaren is de vos weer de belangrijkste predator. Tot eind april beperkt de vos zich tot plaatselijke predatie van nesten, kuikens en volwassen vogels op het nest (afgebeten koppen). Vanaf half mei verdwijnen in grote gebieden in enkele dagen (waarschijnlijk in 1 nacht) alle nesten en kuikens. Daarom worden de nesten van de later broedende grutto meer gepredeerd dan de kievit. In het gebied de Bramen is het aantal broedparen teruggelopen van 70 naar 10. Het uitkomstsucces van de legsels is teruggelopen van 30 - 50 % tot bijna 0. In 1989, 1990 en 1991 brachten hier respectievelijk 18, 26 en 35 gruttoparen met succes 1 of meerdere kuikens groot. Opvallend is dat in deze periode weliswaar meer dan de helft van de legsels verloren gin, maar dat van vrijwel alle uitgekomen legsels 1 of meerdere kuikens vliegvlug werden. In de periode 1998 – 2001 werd in de Bramen geen enkel kuiken van de grutto meer vliegvlug! Het gebied De Stouwe was het laatste bolwerk van de grutto. Zowel in 2000 als in 2001 werden hier eind mei/begin juni in 1 week alle legsels van o.a. grutto, kievit, tureluur en slobeend gepredeerd. Ook waren alle paren met kuikens verdwenen. Van de betreffende soorten was op 5 juni 2001 geen enkel paar meer over. Het gevolg van enkele jaren met hoge predatiedruk is dat zich in de Bramen nog maar zeer weinig weidevogels vestigen.
Als je om de nesten heen maait, dan lopen na het uitkomen van de eieren, de kuikens los in het korte gras...makkelijke prooi dus voor de vos.
Een vos volgt ook et geurspoor van de mens naar zo'n nest, zodat ie minder moeite hoeft te doen.
Nu ff wat logica: Als je maar een klein gebied ideaal maakt voor weidevogels (agrarisch wat aanpassen, zoals in et eerste stukkie staat) dan lokt dat veel weidevogels, en natuurlijk roofdieren...
op deze manier lok je veel roofdieren naar een gebied met een hoge concentratie weidevogels, wat dus vaker concentraties geeft...ik zou deze aanpak graag een jaar of wat in heel Friesland willen zien....

Dit gedoe zal ik ff uitleggen mbv wat scheikunde (hopelijk hebben jullie dit gehad, dan snap je het beter...maar ook zonder lukt het wel:
Stel je maakt een ideale omgeving voor bepaalde gassen in een doosje van 5x5 cm(1 weiland in het bovenstaande verhaal). Stel dat deze omgeving de stoffen aantrekt(vogels en roofdieren). (kan niet, maar stel je voor) De stoffen komen naar die plek uit een doos van 5000x5000 meter. (De dieren komen uit de ruime omgeving van dat weiland, laten we zeggen uit een straal van 4 km) Op deze manier prop je vreselijk veel gassen op een hoopje (de soorten die normaal over de 4km verdeelt zijn, gooi je nu op 1 weiland, aangezien die omgeving het beste is). Hierdoor krijg je veel sneller een reactie (confrontatie roofdier - vogel)
Nu kan en zal je denken: "WTF heeft scheikunde nou met dieren te maken?" Ik kan het korter brengen: In een volle school zet je in 1 lokaal de verwarming aan. Binnen no time zit dat lokaal stampvol, en krijg je vechtpartijen.
Laat dit voorbeeld ff inwerken (niet meteen verwerpen) en probeer het je voor te stellen...dan is de link leggen met dat weiland een peuleschil.

Leuk initiatief dus, maar moet op grotere schaal getest worden...pas dan kunnen er goede conclusies worden getrokken...

Citaat:

Waarnemingen vos
Werden er eind jaren tachtig in de Wieden nog maar incidenteel vossen waargenomen, het aantal nam in de jaren 90 sterk toe. Nu is de vos overal in het gebied aanwezig. In 1997 en 1998 werden er in en om deWieden 194 vossen geschoten en van juli 1999 tot maar 2000 werden er 37 geschoten en 17 gevonden als valwild. Uit de literatuur blijkt dat vossen dichtdeden kunnen bereiken van wel 10 – 15 volwassen dieren per km2 . Als er veel menselijke bebouwing is, komen er meer vossen en bij open landschappen nemen de dichtheden af. Volgens onderzoek van Niewold en Jonkers uit 1999 is hoge jachtdruk de belangrijkste beperkende factor voor de uitbreiding van de vos. Overigens neemt in het grootste del van Noordwest Overijssel, maar ook in andere regio’s in Overijssel en Friesland de predatie door vossen sterk toe. Een experiment met het plaatsen van voswerende rasters in het Noord Hollandse Duinreservaat gaf als uitkomst dat het broedsucces van weidevogels zeer sterk toenam. Voor het plaatsen van rasters was het succes niet meer dan 2- %, daarna ruim 80%!(Niewold en Jonkers, 1999)
Ze zeggen hier vrijwel exact hetzelfde wat ik steeds loop te roepen: Door bebouwing dwing je de dieren op een hoopje, dus confrotatie kans ik groter. (denk in het voorbeeld van net dat ze in die school steeds bij een paar lokalen de verwarming uit zetten...) Doordat dit te snel gaat, worden de concentraties veel hoger. Gaat het afnemen van ruimte vrij traag, dan zal binnen no time een balans komen....maar aangezien boeren steeds meer land kopen, en er meer wegen etc komen, kan dit balans zich moeilijker instellen....

Ik zie in dit artikel ook zeer opvallend iets staan waar ik jullie ook nooit over hoor: Alternatieven. Zo te lezen zijn die voswerende rasters vreselijk effectief...dus laat de regering daar geld in pompen, en laat de provincie samen met de mensen die de vogels willen beschermen (jagers dus ook, al is het niet hun methode, al helpen die rasters beter dan schieten....en natuurlijk ook de dierenbeschermingsorganisaties...belangen zijn hetzelfde, alleen de methodes zijn elkaars tegenpool...) stukken grasland kopen (dus wat minder landbouwplek voor boeren) en daar gedeeltelijk die rasters neerzetten.....onoplettende vogels worden door vossen gepakt, terwijl oa de grutto's uit de rode lijst komen....
Ook moet de EU met Frankrijk praten, om dat schieten van Grutto's in te perken....want dat hakt er ook vreselijk in.

Dit kost alleen veel geld...ik betwijfel dat men deze methode goed wil keuren....al betalen via mijn suggestie alle burgers die dat willen mee..en dat zijn er behoorlijk veel....dus wel te realiseren...al kost dat de boeren wel wat land, maar je kan niet alles willen...het verlies aan inkomen is minimaal....


Citaat:
Niet optimistisch
In zijn conclusie is Brandsma niet optimistisch wat betreft de weidevogels. Hij schrijft: “De zeer bijzondere weidevogelpopulatie van het reservaatgebied Giethoorn – Wanneperveen wordt wegens de zware predatie door de vos ernstig in zijn voortbestaan bedreigd.” Zijn advies is duidelijk: “Voor het voortbestaan van de bijzondere weidevogelpopulatie is het noodzakelijk de vos sterk terug te dringen. Het gunstigste moment daarvoor is voor en tijdens het broedseizoen.” Laten we de zaak op zijn beloop dan zal volgens de onderzoeker de weidevogelpopulatie binnen enkele jaren vrijwel verdwenen zijn. Daarom pleit hij voor een duidelijke keuze: weidevogels of vossen. Zonder de bestrijding van de vos wordt volgens Brandsma volledig voorbij gegaan aan de inspanningen van beheerders en agrariërs. Ook de vele tientallen miljoenen euro’s die de laatste dertig jaar jaarlijks zijn ingezet tot behoud van de weidevogels, kunnen dan als weggegooid worden beschouwd. “ Tevens wordt hiermee geen recht gedaan aan de internationale verantwoordelijkheid die Nederland voor weidevogels en in het bijzonder voor de grutto heeft,” aldus Brandsma.
Dit is zijn persoonlijke conclusie, en die vind ik nogal kort door de bocht, aangezien er betere alternatieven te bedenken zijn....en als ze die miljoenen euro's beter besteden, zal het best goed komen....De grutto zal niet uitsterven, hooguit tijdelijk verdwijnen uit Oost-nederland (ze blijven echt wel op de wadden) totdat op natuurlijke wijze de vos is geminderd...dan komen ze terug....dit dit proces speelt al miljoenen jaren af, en zal niet verdwijnen...maar dit is eventueel te voorkomen....maar er zijn betere oplossingen te verzinnen dan schieten....


@ Kees17: Als jij reinaert.tk een onzin site vindt, ga dan es met goede argumenten op hun punten in(dus niet "dit klopt niet"zoder er daarna een goede reden te geven..en ik zie dingen die jij persoonlijk ziet niet als goed argument...ik doel hier op onafhankelijke onderzoeken...)...ik ben hier wel benieuwd naar....


@ Kupu: Dit artikel overtuigt mij niet van de noodzaak op jacht. Het artikel beschrijft juist de effectiviteit van de alternatieven, en alleen die gast trekt een in mijn ogen te voorbarige conclusie....dit artikel geeft mij juist de boodschap: "Alternatieven werken erg goed, blijf deze dingen proberen..."
Welke conclusie trek jij uit dit stukje? (Moet je de mening van die man ff vergeten, maar puur die informatieve stukjes..ik zie nl geen andere conclusie...op deze manier kunnen we dit stukje ff uit beide oogpunten analyseren...)
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006

Laatst gewijzigd op 10-03-2003 om 22:01.
Oud 11-03-2003, 15:18
Kupu
Avatar van Kupu
Kupu is offline
Citaat:
D@mien schreef op 10-03-2003 @ 22:48:
Het kan wel zo zijn dat er miljoenen Euros in gepompt worden, maar als de boeren zo door gaan maakt dat geen weinig uit...hun methodes zijn sinds 1987 drastisch veranderd, dus is dit onderzoek niet exact tot verwerpelijk.
Ook valt mij op dat ze hier schrijven dat als ze later maaien enzo, de stand omhoog gaat....geen gezanik over andere dieren, blijkbaar niet het belangrijkste..
Dat ze moeten bemesten enzo komt doordat de boeren hebben lopen kloten met hun weiland, om zo vaker te kunnen maaien, dus meer verdienen.....
Jij verwerpt dus een onderzoek op een jaartal. Beetje kortzichtig... Er staat "vanaf 1987", dus het onderzoek gaat over een langere periode. Bovendien is het gebied waar dit onderzoek gedaan is, een weidevogelreservaat waar men omstandigheden voor weidevogels geoptimaliseerd heeft. Dus zijn boeren hier NIET van invloed. Daar komt bij dat boeren tegenwoordig veel meer doen (en verplicht worden om te doen) om weidevogels te helpen.

Wat ik ook ff kwijtwil: Kees17 loopt steeds te zaniken over de lage stand van de grutto, maar hij vergeet te kijken buiten de grenzen. In Frankrijk schieten ze jaarlijks duizenden exemplaren..en raad es? Dat zijn de grutto's die in de lente en zomer in Friesland etc. zitten. Grutto's zijn in Frankrijk nl een delicatesse. Voeg dit bij het eirapen (nazorg vervangt die eieren niet..) en dan kom je al op zeer veel grutto's die de mens overbodig killt...(natuurlijk komen niet alle eieren uit, maar als er meer eieren in een nest liggen, is de kans groter dat een predator een onbevrucht ei pakt...)

Verder staat hier niets in dat de vos de schuldige is.....dit gaat over de boeren....die idd veel te weinig doen aan et probleem...


Grutto-eieren rapen das wel een goeie... Dat doet men al jaren niet meer.
Verder heb je wel gelijk over Frankrijk, wat daar gebeurt vind ik ook van den gekke. Maar als er hier jaarlijks meer grutto's komen dan weggaan, dan ligt die oorzaak niet in Frankrijk...
Bovendien is de gruttostand in Nederland lange tijd stabiel geweest, ondanks de jacht in Frankrijk. En nu begint ie ineens sterk af te nemen terwijl men in Frankrijk niet meer of minder jaagt.

Als je om de nesten heen maait, dan lopen na het uitkomen van de eieren, de kuikens los in het korte gras...makkelijke prooi dus voor de vos.
Een vos volgt ook et geurspoor van de mens naar zo'n nest, zodat ie minder moeite hoeft te doen.


Je zult niet kunnen ontkennen dat de vos een schuw dier is. Maar nu begin jij over dat vossen geursporen van mensen volgen?
En dan nog, eierzoekers lopen zeer zelden recht op een nest af en bovendien kan het reukspoor ook van een boer of zo zijn.

Nu ff wat logica: Als je maar een klein gebied ideaal maakt voor weidevogels (agrarisch wat aanpassen, zoals in et eerste stukkie staat) dan lokt dat veel weidevogels, en natuurlijk roofdieren...
op deze manier lok je veel roofdieren naar een gebied met een hoge concentratie weidevogels, wat dus vaker concentraties geeft...ik zou deze aanpak graag een jaar of wat in heel Friesland willen zien....


Het is een klein gebied, maar lange tijd ging dat gewoon goed. Zo'n aanpak als deze is simpelweg onmogelijk in heel Friesland. Ik denk dat een gebied van 229 ha al aardig groot is voor Nederlandse begrippen.

Dit gedoe zal ik ff uitleggen mbv wat scheikunde (hopelijk hebben jullie dit gehad, dan snap je het beter...maar ook zonder lukt het wel:
Stel je maakt een ideale omgeving voor bepaalde gassen in een doosje van 5x5 cm(1 weiland in het bovenstaande verhaal). Stel dat deze omgeving de stoffen aantrekt(vogels en roofdieren). (kan niet, maar stel je voor) De stoffen komen naar die plek uit een doos van 5000x5000 meter. (De dieren komen uit de ruime omgeving van dat weiland, laten we zeggen uit een straal van 4 km) Op deze manier prop je vreselijk veel gassen op een hoopje (de soorten die normaal over de 4km verdeelt zijn, gooi je nu op 1 weiland, aangezien die omgeving het beste is). Hierdoor krijg je veel sneller een reactie (confrontatie roofdier - vogel)
Nu kan en zal je denken: "WTF heeft scheikunde nou met dieren te maken?" Ik kan het korter brengen: In een volle school zet je in 1 lokaal de verwarming aan. Binnen no time zit dat lokaal stampvol, en krijg je vechtpartijen.
Laat dit voorbeeld ff inwerken (niet meteen verwerpen) en probeer het je voor te stellen...dan is de link leggen met dat weiland een peuleschil.


Dit klopt ook wel, maar volgens mij heb je 1 verband in het artikel vergeten. In het onderzoek staat dat tot 1994 alle weidevogelsoorten zich minimaal konden handhaven of ze namen (sterk) toe. Begin jaren '90 zijn de eerste waarnemingen van vossen en prompt gaat het minder goed met de weidevogels zonder een andere duidelijk aan te wijzen oorzaak.

Ze zeggen hier vrijwel exact hetzelfde wat ik steeds loop te roepen: Door bebouwing dwing je de dieren op een hoopje, dus confrotatie kans ik groter. (denk in het voorbeeld van net dat ze in die school steeds bij een paar lokalen de verwarming uit zetten...) Doordat dit te snel gaat, worden de concentraties veel hoger. Gaat het afnemen van ruimte vrij traag, dan zal binnen no time een balans komen....maar aangezien boeren steeds meer land kopen, en er meer wegen etc komen, kan dit balans zich moeilijker instellen....

Wat wou je aan de bebouwing gaan doen? Overigens kopen overheid en andere instanties vaak land terug van boeren. Er komt minder landbouwgrond bij dan dat eraf gaat(dmv teruggeven aan de natuur en gebruiken voor andere doeleinden)

Ik zie in dit artikel ook zeer opvallend iets staan waar ik jullie ook nooit over hoor: Alternatieven. Zo te lezen zijn die voswerende rasters vreselijk effectief...dus laat de regering daar geld in pompen, en laat de provincie samen met de mensen die de vogels willen beschermen (jagers dus ook, al is het niet hun methode, al helpen die rasters beter dan schieten....en natuurlijk ook de dierenbeschermingsorganisaties...belangen zijn hetzelfde, alleen de methodes zijn elkaars tegenpool...) stukken grasland kopen (dus wat minder landbouwplek voor boeren) en daar gedeeltelijk die rasters neerzetten.....onoplettende vogels worden door vossen gepakt, terwijl oa de grutto's uit de rode lijst komen....
Ook moet de EU met Frankrijk praten, om dat schieten van Grutto's in te perken....want dat hakt er ook vreselijk in.


Rasters mogen ze als het aan mij ligt best gaan zetten, maar het lijkt me nogal landschapvervuilend. En het probleem is dat een vos die eenmaal binnen die rasters zit een hoge concentratie aan prooidieren aantreft en die, zoals ook wel in het artikel vermeldt word, in 1 nacht vrijwel uit kan roeien.

Dit is zijn persoonlijke conclusie, en die vind ik nogal kort door de bocht, aangezien er betere alternatieven te bedenken zijn....en als ze die miljoenen euro's beter besteden, zal het best goed komen....De grutto zal niet uitsterven, hooguit tijdelijk verdwijnen uit Oost-nederland (ze blijven echt wel op de wadden) totdat op natuurlijke wijze de vos is geminderd...dan komen ze terug....dit dit proces speelt al miljoenen jaren af, en zal niet verdwijnen...maar dit is eventueel te voorkomen....maar er zijn betere oplossingen te verzinnen dan schieten....

Let wel, het is een samenvatting van zijn rapport. Ik heb het volledige rapport niet, dus je weet ook niet wat de volledige conclusie is. Bovendien horen conclusies kort en bondig te zijn. En ik ben het met je eens dat die miljoenen euro's veel beter besteed kunnen worden.

Nog even over de Wadden, mijn vader woont op Terschelling en ik kom daar dus ook behoorlijk regelmatig. Daar zie je rode-lijstsoorten als grutto's in grote getale. En de Wadden worden gezien als een zeer kostbaar weidevogelgebied. En dat terwijl er toch wel behoorlijk intensieve veeteelt plaatsvindt. Het enige verschil met de vast wal is het ontbreken van de vos. Oh ja, de weidevogelgebieden in de Wadden zijn behooooooorlijk groter als de 229 ha die jij te weinig vond.


@ Kees17: Als jij reinaert.tk een onzin site vindt, ga dan es met goede argumenten op hun punten in(dus niet "dit klopt niet"zoder er daarna een goede reden te geven..en ik zie dingen die jij persoonlijk ziet niet als goed argument...ik doel hier op onafhankelijke onderzoeken...)...ik ben hier wel benieuwd naar....
Ik heb vooralsnog geen bronvermeldingen gezien bij wetenschappelijke artikelen op reinaart.tk. Correct me if I'm wrong.


@ Kupu: Dit artikel overtuigt mij niet van de noodzaak op jacht. Het artikel beschrijft juist de effectiviteit van de alternatieven, en alleen die gast trekt een in mijn ogen te voorbarige conclusie....dit artikel geeft mij juist de boodschap: "Alternatieven werken erg goed, blijf deze dingen proberen..."
Welke conclusie trek jij uit dit stukje? (Moet je de mening van die man ff vergeten, maar puur die informatieve stukjes..ik zie nl geen andere conclusie...op deze manier kunnen we dit stukje ff uit beide oogpunten analyseren...)


Ik trek uit dit artikel onder andere de conclusie dat de vos wel degelijk van invloed is op de weidevogelstand. Gecombineerd met andere dingen die ik ervan weet blijf ik nog steeds de noodzaak van jagen zien.

Het enigste effectieve alternatief dat ik me kan indenken is inrasteren. Maar dat stuit in mijn ogen op teveel practische problemen. De ingerasterde gebieden moeten vossenvrij gemaakt worden en blijven, de kosten ervan zijn waarschijnlijk torenhoog, de rasters moeten duurzaan zijn, ze moeten onderhouden worden en ze mogen het landschap ook niet teveel vervuilen. Want ik denk niet dat mensen het mooi vinden om om de zoveel kilometer een groot ijzeren hekwerk tegen te komen.

En misschien nog wel het grootste probleem... wat wil je gaan inrasteren? Weidevogels snappen niet dat ze binnen een raster moeten gaan nestelen. Bovendien kunnen er niet te veel weidevogels binnen zo'n raster.

En andere diersoorten? Reeen, hazen enz. wat moeten die als een gebied ingerasterd is?
__________________
Fryslân BOPPE!!!!!!!!!!!!
Oud 11-03-2003, 18:56
D@mien
Avatar van D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Kupu schreef op 11-03-2003 @ 16:18:
Jij verwerpt dus een onderzoek op een jaartal. Beetje kortzichtig... Er staat "vanaf 1987", dus het onderzoek gaat over een langere periode. Bovendien is het gebied waar dit onderzoek gedaan is, een weidevogelreservaat waar men omstandigheden voor weidevogels geoptimaliseerd heeft. Dus zijn boeren hier NIET van invloed. Daar komt bij dat boeren tegenwoordig veel meer doen (en verplicht worden om te doen) om weidevogels te helpen.
Wat ik bedoel te zeggen is dat sinds 1987 in de natuur in het algemeen veel is veranderd, van minder zure regen tot het warmer worden van de aarde (er van uitgaande dat er een broeikaseffect is, maar iets soortgelijks is ook mogelijk) En natuurlijk nog meer dingen...waar ik nu geen gegevens van heb...Ook zijn er in die periode veel betere landbouwmethodes ontdekt...alles kan nu sneller, vaker en beter....je moet de veranderingen dus breed zien...
Ga je dus uit van standen van 1987 dan zijn er in die lange tijd van het onderzoek veel belangrijke dingen veranderd (oa dus de komst van de vos) maar ik zou best wel het hele rapport willen lezen om te kijken hoe ze rekening houden met die factoren...
Dat de boeren daar meer doen is mooi, maar zoals ik al in mijn bovenstaande post zei, is een groter gebied hard nodig...dat hoeft niet vna de een op de andere dag te gebeuren, maar met effectiever gebruik van subsidies en het mewerken van de boeren, moet er iets te verzinnen zijn.

Citaat:
Grutto-eieren rapen das wel een goeie... Dat doet men al jaren niet meer.
My bad, vul bij grutto eieren maar kievits eieren in...het princiepe blijft...(al jagen ze in Frankrijk niet op kievitten gloofik...)

Citaat:
Verder heb je wel gelijk over Frankrijk, wat daar gebeurt vind ik ook van den gekke. Maar als er hier jaarlijks meer grutto's komen dan weggaan, dan ligt die oorzaak niet in Frankrijk...
Bovendien is de gruttostand in Nederland lange tijd stabiel geweest, ondanks de jacht in Frankrijk. En nu begint ie ineens sterk af te nemen terwijl men in Frankrijk niet meer of minder jaagt.
Het is dus de vraag wat er veranderd is in de periode vlak voordat het zoveel slechter ging....de vos helpt natuurlijk mee..zo'n beest eet nou eenmaal die beesten, maar ik twijfel sterk aan de suggestie dat alleen de vos de oorzaak is.....daar wil ik wel es een onderzoek naar....
Het lijkt me überhaubt raar dat in al die jaren dat de vos in Nederland is, hij niet in Friesland was....bij mij komt dan de vraag "Waarom niet?" Daar zoek ik nl al een tijdje naar....

Citaat:

Je zult niet kunnen ontkennen dat de vos een schuw dier is. Maar nu begin jij over dat vossen geursporen van mensen volgen?
En dan nog, eierzoekers lopen zeer zelden recht op een nest af en bovendien kan het reukspoor ook van een boer of zo zijn.
Ik kan me voorstellen dat zo'n vos doorheeft dat mensen naar nesten zoeken en daar palen bijzetten, dan ziet die vos 's nachts als er geen mensen zijn die paal, loopt daar recht op af en rooft dat nest....en aangezien die beesten een sterke reuk hebben, kunnen ze misschien ook zonder stok te zien het nest vinden.....
En eirapers lopen er misschien niet recht op af, maar als men voor het maaien palen bij nesten gaan zetten misschien wel....maar die palen zijn wel een teken voor de vos dat er daar wat te halen valt.....maar als je ze weglaat, maai je die vogels dood....dus er mee stoppen is ook geen oplossing...over een oplossing hierop moet nog nagedacht worden...want met al die technologie van nu moeten er betere alternatieven zijn..

Citaat:
Het is een klein gebied, maar lange tijd ging dat gewoon goed. Zo'n aanpak als deze is simpelweg onmogelijk in heel Friesland. Ik denk dat een gebied van 229 ha al aardig groot is voor Nederlandse begrippen.
Waarom kan dit niet in heel Friesland? Maken de boeren dan minder winst? Dat et niet in 1 keer kan snap ik, maar geleidelijk vergroten moet lukken...
En misschien kunnen groepen gruttos tijdens de trek zo'n gebied zien, en dat ze daar zich dan vestigen...of 'vertellen' andere gruttos dat.....dat moet te onderzoeken zijn...

Citaat:

Dit klopt ook wel, maar volgens mij heb je 1 verband in het artikel vergeten. In het onderzoek staat dat tot 1994 alle weidevogelsoorten zich minimaal konden handhaven of ze namen (sterk) toe. Begin jaren '90 zijn de eerste waarnemingen van vossen en prompt gaat het minder goed met de weidevogels zonder een andere duidelijk aan te wijzen oorzaak.
Daarom wil ik dus weten waarom vossen Friesland altijd 'ontweken' misschien ligt daar de sleutel....et het is logisch dat als er meer vossen zijn de stand achteruit gaat, aangezien het dan een nieuwe vijand is....en daar moet een soort zich aan aanpassen...maar wederom wil ik eerst de oorzaak van de opkomst weten, voordat ik hier echt wat nuttigs over kan zeggen.....

Citaat:
Wat wou je aan de bebouwing gaan doen? Overigens kopen overheid en andere instanties vaak land terug van boeren. Er komt minder landbouwgrond bij dan dat eraf gaat(dmv teruggeven aan de natuur en gebruiken voor andere doeleinden)
Het bebouwingsprobleem ligt oa weer bij de belachelijke overbevolking....dit is ook een probleem, maar ik zie daar wel een link tussen...Nederland is veel te dichtbevolkt, en steeds meer mensen verruilen de drukte van de stad voor een dorpje....en verhuizen naar oost nederland.
Wat doen ze als ze zo'n stuk land kopen? Trachten te onderhouden? Of laten ze de natuur hun gang gaan? (dit laatste is het beste, aangezien de mens er geen verstand van heeft)

Citaat:

Rasters mogen ze als het aan mij ligt best gaan zetten, maar het lijkt me nogal landschapvervuilend. En het probleem is dat een vos die eenmaal binnen die rasters zit een hoge concentratie aan prooidieren aantreft en die, zoals ook wel in het artikel vermeldt word, in 1 nacht vrijwel uit kan roeien.
Dus moet er nauwkeurig gewerkt worden....maar het was slechts een idee...misschien is er wat beters te verzinnen...het bewijst iig dat de alternatieven veel sneller en beter werken dan jagen....[/b][/QUOTE]

Citaat:
Let wel, het is een samenvatting van zijn rapport. Ik heb het volledige rapport niet, dus je weet ook niet wat de volledige conclusie is. Bovendien horen conclusies kort en bondig te zijn. En ik ben het met je eens dat die miljoenen euro's veel beter besteed kunnen worden.
In dit artikel zie ik niet de conclusie die er gegeven wordt...maar ik zou dus wel het hele artikel willen lezen...kan kan ik er meer over zeggen...

Citaat:
Nog even over de Wadden, mijn vader woont op Terschelling en ik kom daar dus ook behoorlijk regelmatig. Daar zie je rode-lijstsoorten als grutto's in grote getale. En de Wadden worden gezien als een zeer kostbaar weidevogelgebied. En dat terwijl er toch wel behoorlijk intensieve veeteelt plaatsvindt. Het enige verschil met de vast wal is het ontbreken van de vos. Oh ja, de weidevogelgebieden in de Wadden zijn behooooooorlijk groter als de 229 ha die jij te weinig vond.
Dat het groter is, is mooi, maar wat doen die boeren daar? Doen die ook hun uiterste best voor het behoud van weidevogels? Of is dat voor hun maar bijzaak?

Citaat:
Ik heb vooralsnog geen bronvermeldingen gezien bij wetenschappelijke artikelen op reinaart.tk. Correct me if I'm wrong.
Ik meen ze wel gezien te hebben...kzal ff voor je kijken...

Citaat:
Ik trek uit dit artikel onder andere de conclusie dat de vos wel degelijk van invloed is op de weidevogelstand. Gecombineerd met andere dingen die ik ervan weet blijf ik nog steeds de noodzaak van jagen zien.
De vos is idd een factor, maar uit dit gedeelte van het onderzoek blijkt IMO dat de alternatieven ook zeer goed resultaat leveren...en dat daar wat meer geld in moet..maar misschien staat er in de rest vh stuk wat anders.

Citaat:
Het enigste effectieve alternatief dat ik me kan indenken is inrasteren. Maar dat stuit in mijn ogen op teveel practische problemen. De ingerasterde gebieden moeten vossenvrij gemaakt worden en blijven, de kosten ervan zijn waarschijnlijk torenhoog, de rasters moeten duurzaan zijn, ze moeten onderhouden worden en ze mogen het landschap ook niet teveel vervuilen. Want ik denk niet dat mensen het mooi vinden om om de zoveel kilometer een groot ijzeren hekwerk tegen te komen.

En misschien nog wel het grootste probleem... wat wil je gaan inrasteren? Weidevogels snappen niet dat ze binnen een raster moeten gaan nestelen. Bovendien kunnen er niet te veel weidevogels binnen zo'n raster.

En andere diersoorten? Reeen, hazen enz. wat moeten die als een gebied ingerasterd is?
Ik ben natuurlijk geen wetenschapper op dit gebied, maar het was slechts een voorbeeld van wat mogelijk is....de exacte planning moeten mensen doen die hiervoor hebben geleerd....en ik probeer duidelijk te maken dat er goede alternatieven te verzinnen zijn....en dat men niet de oplossing moet zien bij schieten...
__________________
A Hero has died.. Steve Irwin - 22-02-1962 - 04-09-2006
Oud 12-03-2003, 18:52
kees17
Avatar van kees17
kees17 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 10-03-2003 @ 21:20:
Nou kees17, met deze reply heb je andermaal bewezen dat je te geïndoctrineerd bent door je pro-jachtvrinden om je ongelijk in te zien. Ik kap ermee, jij bent gewoon niet tot betere inzichten te bewegen.

>Of jij ziet de vos ook als een probleem , maar wil je het niet eerlijk toegeven.


Nu zul je wel zeggen 'jij ook niet', maar dat kan me werkelijk geen hol meer schelen. Ik spreek je over een jaar of 10 wel weer, wanneer het natuurlijke evenwicht, dat jullie 'jagers' zo goed beheren ddor het blind afknallen van allerlei diersoorten totaal naar de klote is.
>Eigelijk moeten jagers eens 10 jaar helemaal niks doen, moet je dan eens zien hoe weinig soorten dieren overblijven(over hun gezondheid nog maar niet te spreken). 'Door blind afknallen' Dit stukje zegt al genoeg hoeveel jij weet van de jacht.


Wat ik ook ff kwijtwil: Kees17 loopt steeds te zaniken over de lage stand van de grutto, maar hij vergeet te kijken buiten de grenzen. In Frankrijk schieten ze jaarlijks duizenden exemplaren..en raad es? Dat zijn de grutto's die in de lente en zomer in Friesland etc. zitten. Grutto's zijn in Frankrijk nl een delicatesse. Voeg dit bij het eirapen (nazorg vervangt die eieren niet..) en dan kom je al op zeer veel grutto's die de mens overbodig killt...(natuurlijk komen niet alle eieren uit, maar als er meer eieren in een nest liggen, is de kans groter dat een predator een onbevrucht ei pakt...)

>De kievit is in Frankrijk bejaagbaar niet de grutto, ik ben hier tegen, net zoals de bond van friese vogelwachten.(Ik heb dit met opzet niet vermeldt, wou eens zien hoelang jij er over deed om hier achter te komen).


@ Kees17: Als jij reinaert.tk een onzin site vindt, ga dan es met goede argumenten op hun punten in(dus niet "dit klopt niet"zoder er daarna een goede reden te geven..en ik zie dingen die jij persoonlijk ziet niet als goed argument...ik doel hier op onafhankelijke onderzoeken...)...ik ben hier wel benieuwd naar....

>Ik zeg niet dat die site allemaal onzin is, maar deze site geeft boeren en jagers de schuld dat er te weinig weidevogels zijn, maar boeren doen er juist alles aan om weidevogel nesten te beschermen. Aan die hele opbouw van die site is wel te zien dat het antijacht is. Zo worden er foto geplaats van alleen maar dode vossen, 'alle maal zielig dood gemaakt door jager en andere weerde mensen'. Bij sommige foto's heb ik twijfels bij, noem er maar een een vos hang met zijn kop aan een hek, met de teks er onder van vos nek omgedraait aan hek, gedaan door weerde mensen. Jagers krijgen direct de schuld er van, terwijl dat niet eens bewezen wordt, mischien heeft de fotograaf het zelfgedaan met een aangereden vos die hij gevonden heeft.

Ps de eerste kievitsei is ook gevonden in Friesland
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna voor of tegen jacht?
DKBD
75 24-07-2003 19:43
Flora & Fauna 50 eenden, kippen ganzen en ander gevogelte gedood
Kupu
87 13-10-2002 08:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:43.