Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2007, 13:25
BoemInJeBallen
BoemInJeBallen is offline
Citaat:
Wetenschappers hebben het ouderdomsproces van de huid van muizen weten om te keren door het uitschakelen van een enkel gen.

De onderzoekers van de Californische Stanford University veranderden de verouderde, gerimpelde huid van twee jaar oude muizen in de soepele, dikke huid van jonge muizen.

Verjonging

Dermatologisch onderzoeker Howard Chang en promovendus Adam Adler analyseerden de activiteiten van genen die het ouderdomsproces in de huidcel activeren en versnellen. Ze vonden een enkel eiwit, NF-kappa-B, dat precies deze genen aanstuurt.

Door dit eiwit twee weken lang uit te schakelen in de huid van oudere muizen ontdekten Chang en Adler 'een opmerkelijke terugkeer van de jonge huid'.

De verjongde huidcellen van de oudere muizen bleken ook dezelfde eigenschappen te hebben als de huidcellen van jonge muizen. De cellen deelden vaker, de huid was dikker en zag er veel jonger uit.

Risico's

Het onderzoek bevestigt de theorie dat veroudering van de huid geen gevolg is van slijtage, maar van genetische veranderingen. Als therapie is de methode volgens de wetenschappers in de eerste plaats nuttig voor sneller wondherstel bij oudere mensen.

Een bron van eeuwige jeugd is het zeker nog niet, waarschuwen de onderzoekers. Het is niet bekend of de effecten van uitschakeling van NF-kappa-B blijvend zijn, en het eiwit speelt een belangrijke rol in het immuunsysteem, zodat de bijeffecten mogelijk schadelijk zijn.
Hebben wetenschappers nou echt geen belangrijkere dingen aan hun hoofd?
__________________
Lui zijn is ook vermoeiend
Advertentie
Oud 02-12-2007, 13:52
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
Ik vind het eigenlijk wel leuk...
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Oud 02-12-2007, 13:55
Verwijderd
tiswah
Oud 02-12-2007, 14:12
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Nu! Pantene provitamine met verjongingsmuizen!
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Oud 02-12-2007, 15:25
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hebben wetenschappers nou echt geen belangrijkere dingen aan hun hoofd?
Dat riep men ook toen James Watt de stoommachines uit zijn tijd ging verbeteren.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Oud 02-12-2007, 15:47
Verwijderd
Citaat:
Dat riep men ook toen James Watt de stoommachines uit zijn tijd ging verbeteren.
"One day sir, you may tax it." Faraday's reply to William Gladstone, then British Minister of Finance, when asked of the practical value of electricity.
Oud 02-12-2007, 16:56
Verwijderd
Ik zie geen bronlink en bovendien hoort dit in het tiswah-topic.
Oud 02-12-2007, 19:14
BoemInJeBallen
BoemInJeBallen is offline
De bron is www.elsevier.nl en het zou ook nog een enorme stap voorwaarts voor de huidzorg kunnen zijn, is dat zo tiswah?
__________________
Lui zijn is ook vermoeiend
Oud 02-12-2007, 20:20
vichog
Avatar van vichog
vichog is offline
hoe definieren jullie 'tiswah' ?
__________________
Arguing on the internet is like running at the Special Olympics: even if you win you're still retarded.
Oud 02-12-2007, 21:00
Magican
Avatar van Magican
Magican is offline
Citaat:
hoe definieren jullie 'tiswah' ?

Alles wat niet boeiend is.
__________________
I did it for teh lulz
Oud 02-12-2007, 21:08
Verwijderd
ja en geen zuurstof helpt ook
Oud 02-12-2007, 21:37
mepsteen
Avatar van mepsteen
mepsteen is offline
caring, i iz not.

locked this thread, should be.
__________________
I'm too old for this shit.
Oud 03-12-2007, 02:04
MB
Avatar van MB
MB is offline
Citaat:
Hebben wetenschappers nou echt geen belangrijkere dingen aan hun hoofd?
Ik begrijp dat jij het niet nuttig vindt om bijvoorbeeld manieren te vinden om wonden beter te genezen?

'Als therapie is de methode volgens de wetenschappers in de eerste plaats nuttig voor sneller wondherstel bij oudere mensen.'
__________________
As finishing touch, God created the dutch
Oud 03-12-2007, 20:46
BoemInJeBallen
BoemInJeBallen is offline
Ik vind het fantastisch dat men het voor de medische wetenschap wil gebruiken, maar kijk eens om je heen. Het stikt overal van de reclamespotjes van L'Oréal etc, grotere kans dat het verwerken van rimpels de voorkeur krijgt boven bejaarden.
__________________
Lui zijn is ook vermoeiend
Oud 03-12-2007, 21:06
akumabito
Avatar van akumabito
akumabito is offline
En het zou niet beiden kunnen omdat...?
__________________
On my Journey, Destinations are Optional, and not Always Desirable.
Oud 03-12-2007, 22:25
deoxyribose
deoxyribose is offline
NF-kappa-B stuurt ook belangrijke reacties van het aangeboren immuunsysteem aan, dus om het nou uit te gaan schakelen lijkt me niet zo heel handig. Maar dat zal wel weer aan de incompleetheid van het artikel liggen(die overigens zonder bron is gegeven), en niet zozeer aan het onderzoek.
Oud 04-12-2007, 10:59
Verwijderd
Citaat:
NF-kappa-B stuurt ook belangrijke reacties van het aangeboren immuunsysteem aan, dus om het nou uit te gaan schakelen lijkt me niet zo heel handig. Maar dat zal wel weer aan de incompleetheid van het artikel liggen(die overigens zonder bron is gegeven), en niet zozeer aan het onderzoek.
Desoxyribose klinkt mooier.
Oud 04-12-2007, 13:01
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Ik zie geen bronlink en bovendien hoort dit in het tiswah-topic.
Slotje?
Ads door Google
Oud 04-12-2007, 13:43
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Desoxyribose klinkt mooier.
ik vond van niet maar het betekent allebei hetzelfde, dus 'tis niet fout.
Oud 11-12-2007, 07:53
Laura_86
Laura_86 is offline
Interessant artikel! Misschien wordt de plastische chirurgie over een aantal jaar wel overbodig. Zonde voor Marijke Hellweger!
Oud 11-12-2007, 12:35
Levitating Nun
Avatar van Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Ik zie geen bronlink en bovendien hoort dit in het tiswah-topic.
Doe er dan wat aan.
Oud 12-12-2007, 09:10
JaJ
Avatar van JaJ
JaJ is offline
Citaat:
Ik vind het fantastisch dat men het voor de medische wetenschap wil gebruiken, maar kijk eens om je heen. Het stikt overal van de reclamespotjes van L'Oréal etc, grotere kans dat het verwerken van rimpels de voorkeur krijgt boven bejaarden.
zoals de onderzoekers al aangaven: het gaat hier niet om iets dat mensen jonger maakt, maar ze er slechts jonger uit laat zien. Bejaarden hebben er dus verder weinig meer aan dan wie dan ook met rimpels.
__________________
"In this house, we OBEY the laws of thermodynamics!" - Homer Simpson
Advertentie
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Psychiatrie achter de Holocaust - Waarheid?
ScienceJapan
20 20-01-2007 15:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:48.