Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2004, 19:21
Verwijderd
Zoetermeer doet Cito-toets in de ban


ZOETERMEER - De Zoetermeerse basisscholen hebben met onmiddellijke ingang de Cito-eindtoets afgeschaft.

Het niveau van de leerling wordt voortaan alleen nog bepaald door het schoolrapport, waarin een objectieve meting van de prestaties is opgenomen. Namens de Zoetermeerse basisscholen zegt Ed Spruijt, dat de keuze is gemaakt op 'inhoudelijke argumenten'. Een van de bezwaren tegen de Citotoets is, dat het 'maar een momentopname' is. Voor zover bekend is Zoetermeer de eerste stad waar de Cito-eindtoets over de hele lijn wordt afgeschaft.

Het 'onderwijskundig rapport' is volgens de scholen genuanceerder dan de Cito-toets. Het advies dat daarin wordt gegeven is gebaseerd op gegevens uit het leerlingenvolgsysteem. Dat systeem volgt de leerling gedurende zijn gehele periode op de basisschool. De Zoetermeerse onderwijswethouder Gemma Smid (PvdA) is blij dat de scholen op eigen initiatief gezamenlijk voor een nieuwe koers hebben gekozen. ,,Volgens mij is dit uniek in Nederland. Het zijn in bepaalde opzichten toch concurrenten van elkaar''. Het leerlingenvolgsysteem is niet op elke school hetzelfde, maar het moet wel voldoen aan bepaalde kwaliteitseisen, aldus de wethouder. ,,De middelbare scholen hebben natuurlijk wel een bepaalde garantie nodig dat alle toekomstige leerlingen op dezelfde manier worden beoordeeld''.

De wet schrijft voor dat behalve een advies van de school ook een onafhankelijke toetsing moet plaatsvinden. Deze twee voorwaarden zijn in het onderwijskundig rapport gecombineerd. Ook de schoolprestaties, emotionele, sociale en cognitieve ontwikkelingen komen daarin naar voren. Daarnaast kunnen ouders het rapport nog voorzien van een eigen commentaar. De onmiddellijke afschaffing betekent dat de leerlingen die nu in groep acht zitten over een paar maanden de Cito-toets niet hoeven te maken. Een en ander heeft tot gevolg dat de procedure voor de hoogste groep van de basisschool er anders uit komt te zien. Zo zal de school het onderwijskundig rapport in december of januari met de ouders bespreken. Voor 1 maart dienen de ouders hun kind aan te melden bij een school voor voorgezet onderwijs.

Voor 1 april moeten de ouders bericht krijgen van het voortgezet onderwijs over de toelating. De wethouder ziet nog een voordeel: ,,Denk bijvoorbeeld aan allochtone leerlingen die later zijn in gestroomd en misschien op het moment van de Cito-toets nog niet helemaal op het goede niveau zitten. Met het leerlingvolgsysteem kun je de vorderingen van leerlingen bijhouden en daardoor dus ook beter voorspellen op welk niveau ze uiteindelijk kunnen uitkomen.

De Cito-toets viert dit jaar zijn 35-jarig bestaan. Deze toets is ooit ontwikkeld om, los van de mening van de leerkracht, een onafhankelijk oordeel over de leerling te geven. Volgens Gerard Staphorsius van Cito in Arnhem maakt ongeveer 80 procent van de basisscholen in Nederland gebruik van de Cito-toets. Gemiddeld wordt de toets jaarlijks door ruim 160.000 leerlingen van 6500 scholen gedaan. ,,De deelname fluctueert, het zijn niet steeds dezelfde scholen. Soms haken scholen af en melden ze zich een paar jaar later weer aan''.

Bron

--------------------------------------

Hoe denk jij over het nut van de cito-toets? Zou hij wat jou betreft volledig moeten worden afgeschaft, verplicht worden gesteld of moeten we het houden bij de cito-toets met een advies van de leraar?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 19:24
Verwijderd
Bij ons was de cito-toets altijd een soort van handvat voor de leraar, maar meestal weet de leraar al wat hij denkt dat het kind aankan.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:38
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
Solero schreef op 05-10-2004 @ 20:24 :
Bij ons was de cito-toets altijd een soort van handvat voor de leraar, maar meestal weet de leraar al wat hij denkt dat het kind aankan.
ik denk dat het heel gevaarlijk is om een leraar alle macht te geven mbt de middelbare school- keuze.
mijn leraar in groep 8 wilde mij namelijk eigenlijk naar de havo sturen maar omdat mijn cito-toets wel goed was kon ik toch nog naar het vwo.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:42
I-alone
Avatar van I-alone
I-alone is offline
Ik weet niet of dit wel een goed idee is, ik dacht altijd dat de Cito juist handig was als het ging om een verdere leerweg, maar blijkbaar dus niet?
__________________
|Whatever tomorrow brings, I'll be there! With open arms and open eyes!| Yeah!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:52
Verwijderd
Het Zoetermeerse onderwijs zal wel heel slecht zijn, en ze wilden misschien van hun belabberde imago af.

Persoonlijk vind ik het een slecht idee. Ten eerste omdat het een goede meting is van het intellect van het kind en ten tweede omdat het een goede meting is van het niveau van de basisschool. Bovendien moet ik nog wel kunnen opscheppen met mijn uitslag: 550. *slaat zichzelf op de borst*
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:53
Verwijderd
In Vlaanderen is er ook niet zoiets als een cito-toets. Je krijgt gewoon rapporten en doet examens op het einde van de lagere school. De leerkrachten geven dan advies over wat je best kan gaan doen, maar uiteindelijk ligt de keuze bij de leerling en de ouders.

Dat heeft wel voordelen (vrijheid om te kiezen), maar ook nadelen (watervalsysteem oa.) dus ik weet niet wat het beste is.
Maar zo 1 test die dan moet bepalen wat je voor de rest van je leven toch, gaat doen? Vind ik toch ook nogal erg beperkend...
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 19:58
Verwijderd
Nah, je kunt in het Nederlandse systeem best van het laagste naar het hoogste niveau in de brugklas, als je resultaten maar goed genoeg zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 20:23
Saycheese
Avatar van Saycheese
Saycheese is offline
Op zich vind ik de Cito-toets een goede manier om de kennis en vaardigheden van een kind te toetsen, naar mijn mening zit alles wat een kind moet weten aan het einde van de basisschool er in verwerkt. Maar waar we voor moeten oppassen, en wat volgens mij ook behoorlijk vaak gebeurt, is dat er teveel waarde aan de Cito-uitslag wordt gehecht. Er wordt heel weinig naar het advies van de leraar geluisterd, men gaat blind op de Cito-uitslag af. En dat vind ik geen goede zaak. Als de Cito-toets op deze gronden wordt afgeschaft, ben ik het er mee eens, mits er een goed alternatief is. Een leerlingvolgsysteem, waarbij de voortgang van de leerlingen constant wordt gevolgd, lijkt mij een goed alternatief, hoewel ik er misschien te weinig over weet om daar een goed oordeel over te vellen.
__________________
Omdat zelfs van de meest vicieuze cirkel het oppervlak ?r² is.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:15
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Als je de cito-toets afschaft, zou je dat ook door moeten voeren in het middelbaar onderwijs: examens afschaffen.
Bij bepaalde onderwijsvernieuwende projecten gebeurt dat inderdaad, maar die leerlingen worden vaak niet of moeilijk op het hoger onderwijs aangenomen.

Persoonlijk vind ik het een slecht idee dat het wordt afgeschaft. De kinderen leren zo ook onder druk te presteren, wat ze later ook zullen moeten. Bovendien is het advies van de leraar bijna overal belangrijker dan de toets.
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:25
DMC
DMC is offline
Ik zou het niet zo slecht vinden. Ik had zelf voor de cito een advies van vbo/mavo, maar mijn leraar had me uiteindelijk een havo/vwo advies gegeven. En nu zit ik op de universiteit, dus cito heeft helemaal niets voor mij betekent.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 21:46
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik denk dat de cito-toets niet afgeschaft hoeft te worden, maar dat deze toets op een andere manier moet worden gebruikt. Het moet niet zo zijn dat de cito-toets bepaalt naar welke middelbare school een leerling gaat. Het is de bedoeling dat de cito-toets de leraar een bevestiging geeft van het globale niveau van de leerling.
Maar met de huidige ontwikkelingen (dat er oefen-cd-roms verkrijgbaar zijn, zodat kinderen alvast de cito-toets kunnen oefenen) verliest de cito-toets zijn waarde en kun je 'm net zo goed in de prullenbak deponeren: als je een kind maar genoeg laat oefenen, zal zijn score een stuk hoger uitkomen. De normscores zijn niet gebaseerd op het oefenen van te voren, en dus krijgt die leerling een vertekende cito-score als resultaat.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 22:33
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Ik vond de cito-toets echt onwijs gaaf
Maar bij ons werd idd ook gezegd dat het allemaal niet zoveel uitmaakte en dat de leraar zei welk niveau je aankon. Bij mij viel dat wel samen.

Verder heb ik geen mening ofzo
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 01:24
lorenzo30
Avatar van lorenzo30
lorenzo30 is offline
Citaat:
VAP schreef op 05-10-2004 @ 20:38 :
ik denk dat het heel gevaarlijk is om een leraar alle macht te geven mbt de middelbare school- keuze.
mijn leraar in groep 8 wilde mij namelijk eigenlijk naar de havo sturen maar omdat mijn cito-toets wel goed was kon ik toch nog naar het vwo.
helemaal mee eens.

mijn broertje hebben ze mavo gegeven. hij is uiteindelijk geslaagd voor het atheneum.

en dat terwijl hij voor cito gewoon havo had gescoord heeft de docent hem alsnog een mavo advies gegeven

voor het geval jullie je afvragen... nee, hij is nog nul keer blijven zitten en heeft alles in maximale tijd gehaald.

dus in de eerste jaar naar de havo, en vervolgens naar het atheneum aan het einde van het eerste jaar. daarnaar is ie op het atheneum gebleven.

mij hadden ze ook gvd een mavo advies gegeven, maar ik ben tog met een havo diploma geindigd.

leraren zuigen
__________________
als er WATER STAAT wil de WATERSTAAT weten WAT ER STAAT!!!!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 07:12
Verwijderd
Ik heb nooit een CITO eindtoets gehad. Ik heb wel de CITO entree toets gehad waarbij ze kijken wat ze je nog in groep 8 moeten leren. Die vind ik een stuk effectiever dan de CITO eindtoets.

In Almere is geloof ik sinds 2 jaar die toets verplicht voor alle groep 8 leerlingen. Ik vind het slecht zeker omdat er mensen zijn die niet goed kunnen presteren op bevel.

Daarnaast is het wel weer een goed middel (ja ik spreek mezelf tegen) als het niveau onzeker is. Zo zijn er mensen die misschien een mavo inzet hebben maar eigenlijk havo aan kunnen dat kan dan naar voren komen..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 09:34
Verwijderd
Ik heb geen CITO-toets gedaan. Wel de HAGO-toets. Net zoiets, maar dan anders; vooral de uitslag, die wordt namelijk niet in één getal gegeven maar in meerdere getallen, waarbij 12 gemiddeld is. Zo kan meteen een beetje blijken waar je goed in bent.

Iemand zei dat leraren je toekomst dan kunnen bepalen; dat klopt natuurlijk niet. Ten eerste hóef je het schooladvies van de leraar (of van de toets) niet op te volgen, ten tweede kun je altijd nog overstappen in de brugklas.

Hmm, ik weet niet of zo'n toets echt nodig is. Hij lijkt mij iig niet nadelig.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 10:23
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
lorenzo30 schreef op 06-10-2004 @ 02:24 :
helemaal mee eens.

mijn broertje hebben ze mavo gegeven. hij is uiteindelijk geslaagd voor het atheneum.

en dat terwijl hij voor cito gewoon havo had gescoord heeft de docent hem alsnog een mavo advies gegeven

voor het geval jullie je afvragen... nee, hij is nog nul keer blijven zitten en heeft alles in maximale tijd gehaald.

dus in de eerste jaar naar de havo, en vervolgens naar het atheneum aan het einde van het eerste jaar. daarnaar is ie op het atheneum gebleven.

mij hadden ze ook gvd een mavo advies gegeven, maar ik ben tog met een havo diploma geindigd.

leraren zuigen
Ik had ook mavo advies en net geen havo voor de cito-toets. Ik had daarvoor wel griep, maar dat zou alleen als excuus gebruikt worden wanneer ik met m'n cito lager dan vbo had.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 10:44
onderkoffer
onderkoffer is offline
afschaffen lijkt me wel een goed idee of de cito veranderen want nu is het een vrij slechte test
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:43
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Sarah schreef op 06-10-2004 @ 10:34 :
Ik heb geen CITO-toets gedaan. Wel de HAGO-toets. Net zoiets, maar dan anders; vooral de uitslag, die wordt namelijk niet in één getal gegeven maar in meerdere getallen, waarbij 12 gemiddeld is. Zo kan meteen een beetje blijken waar je goed in bent.


Hmm, ik weet niet of zo'n toets echt nodig is. Hij lijkt mij iig niet nadelig.

HAGO-toets lijkt mij wel beter
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2004, 14:07
Verwijderd
Ik heb ook die HAGO-toets gedaan, het resultaat was wat uitgebreider dan die van de cito-toets, maar in mijn geval ook raar. Je kreeg ook vragen over het school-leven; vind je het fijn om naar school te gaan? vind je de leraar aardig? vind je lezen leuk? etc. Ik vond het altijd fijn om naar school te gaan, ik vond de leraar aardig, ik las graag... en als uitkomst gaven ze dan dat ik geen eigen mening durfde te geven, maar zei wat de leraar van mij zou verwachten Mijn moeder is daar nog boos over geweest toen

Maar goed, op zich vind ik het geen rare methode, zo'n soort eind-examen. Als iemand normaal heel goed scoort, en dan ineens niet, dan ziet een docent dat ook wel. 't Lijkt me wel een handige voorbereiding op de middelbare school, aangezien je daar steeds meer toetsen en examens krijgt, meer dan je op de basisschool had. Er hangt niet veel vanaf: blijkt iemand beter te zijn, dan kan het in de brugklas nog rechtgezet worden.

Ik vind eindexamens van de middelbare school veel erger: daar hangt meer vanaf en het telt ook zwaarder mee. Zoiets kan imo wel beter afgewogen worden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 06-10-2004 @ 08:12 :

In Almere is geloof ik sinds 2 jaar die toets verplicht voor alle groep 8 leerlingen. Ik vind het slecht zeker omdat er mensen zijn die niet goed kunnen presteren op bevel.
Dat zal best en dat is dan ook heel sneu voor die kinderen, maar je gaat aan het feit voorbij dat de rest van je schoolleven bestaat uit presteren op bevel. Toetsen, centrale examens en tentamens zijn allemaal 'momentopname's' waarbij je 'moet' presteren. Als je dat niet kunt, ben je gewoon niet geschikt voor het reguliere Nederlandse schoolsysteem. Bovendien kun je je afvragen dat als die toetsen momentopnames zijn, hoe je dan in godsnaam wel moet weten wat het goede moment voor zo'n toets is?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:11
Verwijderd
Citaat:
DMC schreef op 05-10-2004 @ 22:25 :
Ik zou het niet zo slecht vinden. Ik had zelf voor de cito een advies van vbo/mavo, maar mijn leraar had me uiteindelijk een havo/vwo advies gegeven. En nu zit ik op de universiteit, dus cito heeft helemaal niets voor mij betekent.
Bij mij precies het tegenover gestelde. Ik had HAVO/VWO advies maar door de uitslag van de Cito werd het meteen TTO.

En ik moet net als Mephostophilis ook op kunnen scheppen over m'n 'highscore'
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:14
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
En al die voorbeelden van mensen die het verkeerde advies kregen en later toch naar een ander niveau zijn gegaan bewijzen alleen dat wanneer de CITO niet voldoende is die mensen vanzelf goed terecht komen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-10-2004 @ 15:10 :
(...) Bovendien kun je je afvragen dat als die toetsen momentopnames zijn, hoe je dan in godsnaam wel moet weten wat het goede moment voor zo'n toets is?
Ik snap die opmerking niet helemaal, geloof ik. Om de 'werking' van een momentopname tegen te gaan, zou je toetsen het hele jaar door kunnen laten maken. Zo maken mensen toetsen op hun goede maar ook op hun slechte dagen, het gemiddelde geeft dan een goed beeld van de gemiddelde capaciteiten van die persoon, dat is volgens mij een vrij eerlijk beeld.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 06-10-2004 @ 15:19 :
Ik snap die opmerking niet helemaal, geloof ik. Om de 'werking' van een momentopname tegen te gaan, zou je toetsen het hele jaar door kunnen laten maken. Zo maken mensen toetsen op hun goede maar ook op hun slechte dagen, het gemiddelde geeft dan een goed beeld van de gemiddelde capaciteiten van die persoon, dat is volgens mij een vrij eerlijk beeld.
Ja, en dat is daar een oplossing voor
Maar wat ik bedoelde was dat je het hele jaar door eigenlijk toch goed moet kunnen presteren, niet?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:34
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-10-2004 @ 15:29 :
Ja, en dat is daar een oplossing voor
Maar wat ik bedoelde was dat je het hele jaar door eigenlijk toch goed moet kunnen presteren, niet?
Dat is idd wel zo, en sowieso is tegen druk kunnen ook niet slecht.. daar krijg je 'later' vast en zeker ook mee te maken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2004, 14:40
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 06-10-2004 @ 15:34 :
Dat is idd wel zo, en sowieso is tegen druk kunnen ook niet slecht.. daar krijg je 'later' vast en zeker ook mee te maken.
Dat wilde ik net zeggen. Je kunt wel krampachtig proberen een kind af te schermen van stress en druk op toetsmomenten onder het mom dat het maar 'momentopnames' zijn en dus niet representatief, maar in het echte leven zul je ook te maken krijgen met deadlines, hijgerige bazen die je achter de broek zitten, nachtwerk omdat iets af moet en situaties waarin je het per se goed moet doen omdat je geen tweede kans krijgt.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:03
Verwijderd
Inderdaad. En dan moet zo'n CITO toets ook gewoon naar behoren gemaakt kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:19
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-10-2004 @ 16:03 :
Inderdaad. En dan moet zo'n CITO toets ook gewoon naar behoren gemaakt kunnen worden.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:26
muts8848
Avatar van muts8848
muts8848 is offline
cito-toets is gewoon een globale richtlijn en absoluut niet doorslaggevend. Het is vooral voor de middelbare school handig, dan weten ze een beetje waar ze aan toe zijn en dankzij zo'n cito-toets kun je ook makkelijker grenzen bepalen. Een leraar kan dan wel bekijken of de cito is gemaakt zoals die bepaalde individuele leerling hem ook zou moeten maken.
dus afschaffen?? ik zeg nee
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb de Citotoets nooit gemaakt omdat ze daar niet in geloofden op mijn school maar ik heb wel de Skoa test gemaakt (nu AOB-test) waaruit kwam dat ik geschikt was voor de mavo. Het advies van de basisschool was havo/vwo en ik ben afgelopen jaar geslaagd voor het vwo dus ik hecht persoonlijk meer aandacht aan het advies van de school dan aan zo'n test.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:07
I love stars
Avatar van I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-10-2004 @ 16:49 :
Ik heb de Citotoets nooit gemaakt omdat ze daar niet in geloofden op mijn school maar ik heb wel de Skoa test gemaakt (nu AOB-test) waaruit kwam dat ik geschikt was voor de mavo. Het advies van de basisschool was havo/vwo en ik ben afgelopen jaar geslaagd voor het vwo dus ik hecht persoonlijk meer aandacht aan het advies van de school dan aan zo'n test.
Advies van school is meestal wel betrouwbaarder dan de Cito. Maar een kind kan ook onderpresteren (moet het kind natuurlijk niet onderpresteren bij de cito ), of de docent heeft een hekel aan het kind enz. Dus de Cito is dan wel weer goed.
Ik vind dat de waarde van de cito wel wat naar beneden kan. Het moet eigelijk aangeven datgeen wat de docenten en de ouders al verwachten.

Citaat:
@ Mephostophilis
Bovendien moet ik nog wel kunnen opscheppen met mijn uitslag: 550. *slaat zichzelf op de borst*
Daar is de cito dus niet voor, bedankt voor het voorbeeld
__________________
The living orb is secure against thee, and thou shalt not prevail against it. In the day that thou comest against us , I shall raise war against thee
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:11
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-10-2004 @ 16:49 :
Ik heb de Citotoets nooit gemaakt omdat ze daar niet in geloofden op mijn school maar ik heb wel de Skoa test gemaakt (nu AOB-test) waaruit kwam dat ik geschikt was voor de mavo. Het advies van de basisschool was havo/vwo en ik ben afgelopen jaar geslaagd voor het vwo dus ik hecht persoonlijk meer aandacht aan het advies van de school dan aan zo'n test.
Gelieve post in dat perspectief te zien
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 06:22
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-10-2004 @ 15:10 :
Dat zal best en dat is dan ook heel sneu voor die kinderen, maar je gaat aan het feit voorbij dat de rest van je schoolleven bestaat uit presteren op bevel. Toetsen, centrale examens en tentamens zijn allemaal 'momentopname's' waarbij je 'moet' presteren. Als je dat niet kunt, ben je gewoon niet geschikt voor het reguliere Nederlandse schoolsysteem. Bovendien kun je je afvragen dat als die toetsen momentopnames zijn, hoe je dan in godsnaam wel moet weten wat het goede moment voor zo'n toets is?
Bij mijn broertje in de klas oefenen ze het hele jaar door met oude toetsen zodat niemand schrikt/black out krijgt ofzo omdat ze uit ervaring weten dat veel leerlingen slechter presteren bij mij op school dan..
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 08-10-2004 @ 07:22 :
Bij mijn broertje in de klas oefenen ze het hele jaar door met oude toetsen zodat niemand schrikt/black out krijgt ofzo omdat ze uit ervaring weten dat veel leerlingen slechter presteren bij mij op school dan..
Op zo'n écht toetsmoment raak je toch gestrester, dat klopt denk ik wel.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 09:37
Verwijderd
Je kreeg toch sowieso altijd nog een advies van school, het was toch niet zo dat de cito alles bepaalde ofzo..
En er staat dat ze daar in zoetermeer nog steeds een onafhankelijke toets moeten afnemen, dus dan kunnen ze toch net zo goed de cito toets afnemen en die in hun onderwijskundig rapport opnemen.. ik zie het probleem niet.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 09:45
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 20:52 :
Bovendien moet ik nog wel kunnen opscheppen met mijn uitslag: 550. *slaat zichzelf op de borst*
omg als je dat al iets vindt om over op te scheppen en het nodig vindt om dat erbij te vertellen..
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 08-10-2004, 10:10
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 08-10-2004 @ 10:37 :
Je kreeg toch sowieso altijd nog een advies van school, het was toch niet zo dat de cito alles bepaalde ofzo..
En er staat dat ze daar in zoetermeer nog steeds een onafhankelijke toets moeten afnemen, dus dan kunnen ze toch net zo goed de cito toets afnemen en die in hun onderwijskundig rapport opnemen.. ik zie het probleem niet.
Er is ook eigenlijk helemaal geen probleem. Het gemekker komt ook vooral uit de hoek van ouders van vmbo-kinderen, die het niet kunnen aanzien dat hun kind slecht scoort op de CITO. Dus verzinnen ze allerlei argumenten, dat hun kind faalangst heeft, dat het maar een momentopname is enzovoort.

Nu zit daar natuurlijk wel wat in, maar het argument van de momentopname is wel te weerleggen met de stelling dat je later ook met deadlines en prestatiemomenten te maken hebt. Verder is het zoals jij zegt al zo, dat de CITO niet allesbepalend is. Als een kind echt gediagnosticeerd is voor faalangst, dan wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden.

Tenslotte denk ik niet dat Mephostophilis serieus wilde opscheppen, ik vond de toon van zijn post eigenlijk behoorlijk ironisch.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 11:06
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-10-2004 @ 11:10 :
Er is ook eigenlijk helemaal geen probleem. Het gemekker komt ook vooral uit de hoek van ouders van vmbo-kinderen, die het niet kunnen aanzien dat hun kind slecht scoort op de CITO. Dus verzinnen ze allerlei argumenten, dat hun kind faalangst heeft, dat het maar een momentopname is enzovoort.

Nu zit daar natuurlijk wel wat in, maar het argument van de momentopname is wel te weerleggen met de stelling dat je later ook met deadlines en prestatiemomenten te maken hebt. Verder is het zoals jij zegt al zo, dat de CITO niet allesbepalend is. Als een kind echt gediagnosticeerd is voor faalangst, dan wordt daar natuurlijk rekening mee gehouden.
Daar heb je wel gelijk in. Er zijn genoeg ouders die niet willen weten dat hun kind niet goed genoeg voor havo of vwo is. Toch wil ik even reageren omdat ik zelf ook last heb van faalangst. Omdat ik daar pas op m'n 18e achterkwam, hebben ze me bij mij nooit rekening mee gehouden. Eigenlijk dachten ze het al toen ik 5 jaar was, omdat ik toen al symptomen had voor faalangst, alleen had de basisschool daar nooit wat aangedaan.

Ik wil hiermee niet zeggen dat ik door m'n faalangst m'n CITO heb verpest, maar dat ik het jammer vind dat sommige scholen te weinig richten op dingen zoals faalangst en kinderen daardoor een verkeerd beeld van zichzelf krijgen.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 12:42
Verwijderd
Precies. Maar dat heeft meer te maken met de aandacht van de school voor kinderen en de begeleiding van kinderen met een mogelijk probleem, dan met het fenomeen CITO-toets op zich.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:25
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
DMC schreef op 05-10-2004 @ 22:25 :
Ik zou het niet zo slecht vinden. Ik had zelf voor de cito een advies van vbo/mavo, maar mijn leraar had me uiteindelijk een havo/vwo advies gegeven. En nu zit ik op de universiteit, dus cito heeft helemaal niets voor mij betekent.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik heb trouwens in plaats van de CITO de ISI-test gedaan, en daar kwam vwo uit. We hebben wel van te voren CITO-toetsen gedaan maar daar kwam bij mij mavo uit Die vond ik veel moeilijker. Maar goed, ik heb dus vwo gekregen en een havo/vwo advies van mijn toenmalige leraar en ik zit nu in 4gymnasium. Dus misschien zat ik bij die CITO's niet lekker in m'n vel(of herinner ik me het niet goed).

Laatst gewijzigd op 08-10-2004 om 15:29.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 08-10-2004 @ 16:25 :
Er zijn natuurlijk uitzonderingen.

Ik heb trouwens in plaats van de CITO de ISI-test gedaan, en daar kwam vwo uit. We hebben wel van te voren CITO-toetsen gedaan maar daar kwam bij mij mavo uit Die vond ik veel moeilijker. Maar goed, ik heb dus vwo gekregen en een havo/vwo advies van mijn toenmalige leraar en ik zit nu in 4gymnasium. Dus misschien zat ik bij die CITO's niet lekker in m'n vel(of herinner ik me het niet goed).
Ik weet van mezelf dat die vakjes die je in moest kleuren me heel erg af hebben geleid Ik probeerde altijd figuurtjes te ontdekken in de rijnen met antwoorden Maar goed, desondanks toch goed gemaakt. Ik weet nog dat er een jongen bij me in de klas zat die echt heel weinig punten had gehaald, dat was toen wel sneu.. Maar goed, ik zag hem laatst nog lopen, en hij doet nu een HBO opleiding, dus het hoeft idd maar weinig te zeggen...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Makkelijkere cito-toets voor groep basisschoolleerlingen
Verwijderd
81 07-11-2012 13:23
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Plan kabinet voor reorganiseren onderwijs
T_ID
58 15-12-2010 23:14
Algemene schoolzaken Cito
Swlabr
164 10-03-2006 17:16
Algemene schoolzaken Cito
Oebele-frans
65 20-05-2005 15:48
Algemene schoolzaken wat zegt iq/cito
tonissen
155 02-05-2004 19:31
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Weg met moslimscholen?
mammamia
62 26-03-2002 20:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:39.