Oud 29-06-2005, 13:13
Parabola
Parabola is offline
Onlangs ben ik met een HBO opleiding gestopt (zat in het 2e jaar) en ga na de zomervakantie een MBO opleiding volgen. Ik vraag me af hoe het dan zit met de studieschuld. Ik weet wel dat het 1e jaar omgezet is in een gift, omdat ik voldoende studiepunten heb behaald (min. 30 punten).

Ik vraag me af hoe het zit met het 2e jaar. Als ik binnen 10 jaar misschien alsnog een HBO diploma haal wordt het wél omgezet in een gift. Maar stel dat ik dit niet doe, maar ik haal wel mijn Propedeuse nog (dat is nog niet zeker), wordt het dan ook omgezet in een gift of moet ik dan nog studieschuld over dat ene jaar betalen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2005, 13:21
Verwijderd
Het tweede jaar wordt alleen omgezet in een gift als je binnen 10 jaar een hbo-diploma haalt.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:31
Verwijderd
En mits je in dat tweede jaar ook meer dan de helft van de punten hebt behaald, neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 13:38
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2005 @ 14:31 :
En mits je in dat tweede jaar ook meer dan de helft van de punten hebt behaald, neem ik aan?
Volgens mij maakt dat niet uit.

(Als je in het eerste jaar niet voldoende punten haalt, maar wel binnen tien jaar een hbo-diploma, wordt het eerste jaar ook alsnog een gift. (Dat is iig wat mij verteld is.))
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 14:50
Verwijderd
Wtf? Wat blijft er dan nog over van de prikkel? Ik heb altijd begrepen dat je in elk achtereenvolgend jaar de helft van de punten moet halen, met uitzondering van het propedeusejaar. Daar mag je stoppen met minder dan de helft van de punten zonder dat dat jaar een lening wordt, mits je voor februari bent gestopt.

Het heet toch niet voor niets prestatiebeurs? Je moet elk achtereenvolgend jaar presteren, niet eerst vijf jaar lang rondlummelen en dan ineens achteraf nog aanspraak maken op de gift omdat je binnen tien jaar bent afgestudeerd (het nut van die tien jaar snap ik sowieso niet, dat is achterlijk, als je zolang studeert had je halverwege allang gestopt moeten zijn of ervan afgetrapt).
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:11
Verwijderd
Ik weet ook niet precies hoe of wat, maar dat is wat mij verteld is. Stuur de IB-groep een brief, wie weet zijn ze het met je eens en veranderen ze het.
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 15:17
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Volgens mij is het weer veranderd, en is de enige vereiste nog dat je binnen 10 jaar je diploma haalt.

Edit: van de site van de IBG:

Als 2004-2005 je eerste studiejaar is met prestatiebeurs in het hoger onderwijs, dan wordt het eerste jaar niet omgezet in een gift of definitieve lening. Er is een wetsvoorstel aangenomen waarbij alleen het behalen van een diploma binnen 10 jaar nog bepaalt of je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift.

Maar dat geldt dus niet voor jou.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 16:45
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-06-2005 @ 14:31 :
En mits je in dat tweede jaar ook meer dan de helft van de punten hebt behaald, neem ik aan?
Dat maakt niet uit
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 29-06-2005, 17:14
Verwijderd
Slapheid.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 13:13
Verwijderd
Aantal punten maakt niet meer uit, je krijgt dacht ik de lengte waar je studie voor staat als gift, daarna lening
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
Narcotic schreef op 30-06-2005 @ 14:13 :
je krijgt dacht ik de lengte waar je studie voor staat als gift
Niet standaard, voor zo ver ik weet. (Je moet wel binnen 10 jaar een hbo-diploma halen, anders wordt alles een lening.)
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:49
Jeopardize
Avatar van Jeopardize
Jeopardize is offline
Ik dacht toch echt dat je ieder jaar dat aantal studiepunten moet behalen
__________________
give up
Met citaat reageren
Oud 30-06-2005, 15:53
Verwijderd
Citaat:
Wanneer wordt de prestatiebeurs een gift?

Je prestatiebeurs wordt omgezet in een gift na afloop van je studie. Je moet wel binnen 10 jaar je diploma voor een opleiding in het hoger onderwijs hebben gehaald.

Lag je eerste studiejaar ligt vóór 2004-2005? Dan hebben we ná het eerste studiejaar je prestatiebeurs omgezet in een gift óf een lening op grond van het aantal punten dat je in dat jaar hebt behaald. Heb je in het eerste jaar minder dan 30 punten gehaald? Als je wel je diploma binnen 10 jaar haalt, dan wordt ook dit eerste jaar op basis van het diploma omgezet in een gift.
Van de site van de IB-Groep. Wat Briseïs dus ook al zei.

En ik denk dat je wel aan mag nemen dat wat ze daar op de site zeggen ook klopt.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren Het grote IBG-/DUO-topic (alles over stufi en OV-studentenkaarten enz.) #5
number9
413 23-01-2017 20:15
Werk, Geld & Recht vraagje, (BBl , lesgeld)
Aion
2 17-05-2008 10:05
Algemene schoolzaken Schuld IB groep
Verwijderd
12 13-11-2006 21:10
Psychologie vol hoofd, aanstellerij? of niet? advies gevraagd!
zeep007
8 12-04-2005 17:45
Psychologie foute studiekeus: ik voel me kut
Tulpje6
4 16-03-2004 11:08
Algemene schoolzaken Humanistiek in Utrecht
Tulpje6
10 04-03-2004 11:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.