Oud 02-04-2011, 08:28
Mandii--xx
Avatar van Mandii--xx
Mandii--xx is offline
Hoi,

Ik woon sinds november (weer) bij me ouders, voor die tijd heb ik van januari tot september bij mijn oom en tante gewoond, en van september tot november heb ik in Italie gezeten.

Bij mijn oom en tante heb ik nooit kostgeld moeten betalen, en ik kreeg zelfs kleding van hun enz. Ik wilde alles betalen, en kostgeld betalen, maar van hun hoefde het niet,en ze namen het ook echt niet aan. -Ik had van januari tot september een fulltime baan-

Nu woon ik dus weer thuis, en heb sinds December een baan gevonden. Maar als inval. Dus mijn inkomen zijn nooit iedere maand hetzelfde, en mijn ouders en ik hebben toen afgesproken, dat als ik een baan zou hebben gevonden, dat ik 50euro kostgeld zou gaan betalen. Daar zijn we alle 3 mee akkoord gegaan, want ik vond het ook wel een logische stap.
Nu is het echter, dat ze na 2 maanden, dus vanaf Februari, mijn kostgeld hebben verdubbeld. En dat werd mij even medegedeeld. Ik weiger het dubbele te betalen, want mijn inkomen is meestal rond de 500,-
Ze hebben het verhoogt omdat ik naar hun 'weten' te weinig doe in huis. Dat ik stofzuig, dweil, eten kook, was doe, opruim enz, vergeten ze voor het gemak even.

Ik krijg dus qua loon ongeveer 500 per maand en moet daarvan mijn rijlessen betalen, mijn kleding, verzekering, telefoonabbonement, en spaar ik meteen voor een eigen (huur-) huis. Dan hou ik al weinig over om leuke dingen te doen.. Zoals uitgaan enz.

Ik ben druk aan het solliciteren naar een andere baan, waar ik wel fulltime aan de slag kan, maar zo gemakkelijk is dat nog niet.
Mijn ouders willen graag dat ik zo snel mogelijk het huis uitga, en ik ook, maar als ze het gaan verdubbelen, gaat dat natuurlijk nog minder snel gebeuren.

Mijn vraag is;
Betalen jullie kostgeld aan jullie ouders, zo ja hoeveel per maand?
En vinden jullie dat ik me aanstel, dat mijn ouders gelijk hebben, of dat ik me vast moet houden aan die 50 euro p.m en ook echt niet meer moet gaan betalen??

Ik ben trouwens 19 jaar
__________________
'Cause baby, I was born to survive.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-04-2011, 13:29
Verwijderd
Afspraak was natuurlijk 50 euro, dat moeten ze dan ook niet zomaar gaan veranderen.

Maar verder is het hun huis en ben je 19, dus tsja.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 13:32
Verwijderd
Oh ja. Toen ik nog bij mijn moeder woonde, betaalde ik geen kostgeld. Maar ik droeg uiteraard wel (vrijwillig) bij.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 14:35
Mandii--xx
Avatar van Mandii--xx
Mandii--xx is offline
Citaat:

Maar verder is het hun huis en ben je 19, dus tsja.

Dus? Mogen ze dat zomaar doen?
__________________
'Cause baby, I was born to survive.
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 17:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik betaalde kostgeld vanaf m'n 18e, ook toen ik nog studeerde. Weet niet meer precies hoeveel maar dat is ook al zes jaar geleden.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 17:52
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Mijn vraag is;
Betalen jullie kostgeld aan jullie ouders, zo ja hoeveel per maand?
Niet aan mijn ouders maar ongeveer 250 euro, denk dat het -expences (gas licht voedsel e.d.) zo'n 75 euro is
Citaat:
En vinden jullie dat ik me aanstel, dat mijn ouders gelijk hebben, of dat ik me vast moet houden aan die 50 euro p.m en ook echt niet meer moet gaan betalen??
Als je zat in het huishouden doet en je komt me voor dat je niet lui bent lijkt het me redelijk om ze aan de afspraak te houden, echter 100 euro is geen onredelijk kostgeldbedrag en je ouder hebben zich misschien vergist in de werkelijke kosten

Ik advies je met ze te praten en of een aantal vaste taken qua huishouden met ze af te spreken naast de 50 euro, of ik zou ze voorstellen 50 cq. 75 euro te betalen en ze uitleggen dat ik spaar voor mn uitzet en dat extra kosten dat alleen maar vertragen.

verder klinkt het een beetje hypocriet, ze willen je zogenaamd zsm weg hebben maar wel ff dat je 200% betaald en dus langer moet blijven en langer moet betalen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 17:53
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dus? Mogen ze dat zomaar doen?
Juridisch? nouja lastig puur gezien is het een bindende overeenkomst maar er zal waarschijnlijk niets op papier staan.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 02-04-2011, 20:59
Verwijderd
Ik moet ook kostgeld betalen sinds ik werk. Ik werkte eerst ook heel onregelmatig, maar ik moet 200 euro kostgeld betalen.

Ik vind 100 euro geen onredelijk bedrag. Ik doe wel minder in het huishouden, maar ik draag er wel gewoon aan bij. Ik kook vaak, hou uiteraard mijn eigen kamer schoon. Ook help ik vaak gewoon mee met standaard klusjes.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 03:25
Verwijderd
Citaat:
Juridisch? nouja lastig puur gezien is het een bindende overeenkomst maar er zal waarschijnlijk niets op papier staan.
Ouders zijn verplicht hun kinderen tot het 21e levensjaar tegemoet te komen in je levensonderhoud.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 08:48
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ouders zijn verplicht hun kinderen tot het 21e levensjaar tegemoet te komen in je levensonderhoud.
Maar dat zegt niets over de hoogte van het losgeld. Inwonen bij je ouders is (praktisch) altijd goedkoper dan zelfstandig wonen, dus op die manier dragen je ouders dan al bij.
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 12:13
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Ouders zijn verplicht hun kinderen tot het 21e levensjaar tegemoet te komen in je levensonderhoud.
Nee ze zijn financieel verantwoordelijk en er word geacht dat ze meedelen in de kosten van het kind (onderwijs kleding voedsel)

Kostgeld vragen lost meestal niet alle kosten op en zelfs al deed het dat dan nog is het een overeenkomst buiten die wettelijke bepaling.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 14:17
Verwijderd
Citaat:
Maar dat zegt niets over de hoogte van het losgeld. Inwonen bij je ouders is (praktisch) altijd goedkoper dan zelfstandig wonen, dus op die manier dragen je ouders dan al bij.
Inderdaad
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 14:18
Verwijderd
Citaat:
Nee ze zijn financieel verantwoordelijk en er word geacht dat ze meedelen in de kosten van het kind (onderwijs kleding voedsel)
Dat zeg ik

Citaat:
Kostgeld vragen lost meestal niet alle kosten op en zelfs al deed het dat dan nog is het een overeenkomst buiten die wettelijke bepaling.
inderdaad
Met citaat reageren
Oud 03-04-2011, 15:24
gew00n_c0rina
gew00n_c0rina is offline
ik betaald ook kostgeld. Me vader wilde dat ik de helft van me salaris afsta. Hiermee ben ik niet akkoord mee gegaan. Nu ben ik met me ouders overeen gekomen om 10% van me salaris als kostgeld te betalen. Dit omdat mijn salaris per maand erg verschillend is. Ik doe niet zo veel aan het huishouden af en toe boodschappen halen en me moeder mee helpen met haar postwijk. Doordat ik haar help met haar postwijk wordt dit gecompenseerd met me kostgeld, hierdoor betaal ik dan minder kostgeld die maand.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 11:56
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Tja. Hoe heb je het in gedachten vormgegeven om 'je gelijk' te halen?
Praat met je ouders over de situatie. Enige dat snel werkt en nog fatsoenlijk is ook.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 20:02
Anna_Nibud
Avatar van Anna_Nibud
Anna_Nibud is offline
Dag Mandii,

een behoorlijke verhoging inderdaad in 1x. Misschien helpt het om te berekenen wat een redelijk bedrag aan kostgeld is aan de hand van een formulier van het Nibud. Die kun je downloaden op: http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/.../kostgeld.html. Je kijkt dan welke uitgaven gezamenlijk zijn (zoals de kosten aan water, die hoger zijn omdat jij in huis woont). Die kun je dan delen. Het is handig om dit samen met je ouders samen in te vullen, dan staan jullie er gezamenlijk achter.
Met citaat reageren
Oud 04-04-2011, 20:56
Verwijderd
Volgens het Nibud betaal ik veel te weinig kostgeld volgens mij .
Met citaat reageren
Oud 05-04-2011, 14:51
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
Dat zeg ik
is in de praktijk niet hetzelfde.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-04-2011, 15:08
TheEditor
TheEditor is offline
Kostgeld? Bij je ouders?
Met citaat reageren
Oud 07-04-2011, 17:01
Verwijderd
@ TheEditor, waarom niet? Ik woon bij mijn ouders maar werk fulltime. Ik eet wel wat zij allemaal kopen, en ik verdien ook best redelijk. Dan vind ik het normaal om ook bij te dragen. Als je studeert vind ik het wat anders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Vraagje over thuiswonen 18+ jaar
keune
34 13-09-2010 08:30
Werk, Geld & Recht ANW en kostgeld
mbrandse
1 18-10-2009 14:31
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Dark Phoenix
52 08-04-2008 22:46
Werk, Geld & Recht Kostgeld
Hulk
51 12-10-2006 18:17
Werk, Geld & Recht Betaal jij (in de toekomst) kostgeld?
suusch
51 21-05-2005 01:12
Werk, Geld & Recht Is het verplicht om kostgeld te betalen?
LoeLoe
5 12-09-2003 18:26


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:32.