Oud 18-10-2009, 09:03
mbrandse
mbrandse is offline
Hallo allen,

Mijn zusje ontvangt sinds kost studiefinanciering (afgelopen Augustus). Nou is onze gezinssituatie het afgelopen jaar ingrijpend veranderd, nadat onze stiefvader is overleden. Mijn moeder leeft nu op de Algemene Nabestaanden Wet en ze zijn nog aan het afwachten op de vaststelling van het pensioenfonds. Alleen, om dat vast te stellen, hebben ze blijkbaar ook de financiële gegevens nodig van mijn zusje. Omdat zij bang is dat ze van het weinige dat ze krijgt (slechts een basisbeurs, omdat de aanvullende nog niet is goedgekeurd) kostgeld moet afstaan, weigert ze haar financiële gegevens door te geven.

Nu is mijn vraag; is haar angst reëel? Van wat ik overal kan lezen, is kostgeld geen verplichting. Ik weet uit eigen ervaring dat je als student zo een 13.000 mag bijverdienen per jaar zonder dat IB moeilijk gaat doen. Alleen, omdat ik altijd een uitwonend student ben geweest en mijn eigen zaken heb geregeld weet ik dus niet hoeveel je als inwonend student mag verdienen voordat het het inkomen van je ouders gaat beïnvloeden.

NB: de reden dat ik dit vraag en niet mijn zusje, is omdat hun internetverbinding momenteel is opgeheven en ik de enige ben met toegang.

Laatst gewijzigd op 18-10-2009 om 09:05. Reden: toevoeging
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-10-2009, 14:31
Verwijderd
Studiefinanciering telt voor de belasting in elk geval niet als 'inkomen'. Het lijkt me sterk dat dat voor een pensioenfonds wel zou gelden.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.