Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 18:58
Verwijderd
het voorstel

een extra vak. Dat 1 jaar wordt gegeven op elk niveau (in je hele middelbare schooltijd of MBO) 1 les per week lijkt me wel genoeg.

waarom? om de praktijkdingen die altijd van pas komen aan te leren. Mensen die alles al kunnen hebben pech, voor de rest zal 't een zeer nuttig vak zijn.

wat moet er dan bv. worden geleerd?

- koken
- fietsband plakken
- belastingformulieren invullen etc.
- wat er komt kijken bij een "huis" huren
- hoe je een kapotte lamp repareert
- hoe je dingen op de pc instaleert etc.
- ... de pc uit elkaar kunt slopen, om 'm vervolgens weer in oude staat terug te brengen
- hoe je de wasmachine bedient
- strijken
- knoop aannaaien, licht kapotte kleren weer maken
- wat hygienisch genoeg is (als je op jezelf woont..)
- wat je moet doen om virussen op de pc te voorkomen, en wat als je ze wel hebt
- EHBO
-behangen
-verven
- enz........

waarom zou de school hier aandacht aan besteden: omdat 't altijd van pas komt. zeker voor de leerlingen die op zichzelf gaan wonen en dat gaat uiteindelijk iedereen.

De school mag zelf weten wat ie de leerling precies leert, als 't maar hierop lijkt. Geen cijfers/verslagen etc. maar een andere beoordeling. De leerling moet gewoon (bijna helemaal) weten hoe alles werkt.

het zijn ook o.a. dingen die bij verzorging, misschien biologie van pas komen, maar meer in theorie.

mij lijkt 't wel nuttig, en ik denk er na 1 jaar ook wel op uitgekeken te zijn

wat vind jij ervan
of denk je dat iedereen alles thuis/van zichzelf wel leert of dat iedereen alles al wel kan.

Edit: of dat dit al bestaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 19:05
Miess
Miess is offline
Hebben we niet al zoiets in Nederland? Ik kan me zelf nog herinneren dat ik in de tweede klas verzorging kreeg, maar is dat nu afgeschaft? Ongeveer dezelfde thema's werden er behandeld als die jij voorstelt voor je nieuwe vak.

Laatst gewijzigd op 10-07-2002 om 19:07.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:09
Frida
Avatar van Frida
Frida is offline
Ik heb dat vak op school gehad, alleen beperkte zich dat tot koken, strijken, wasmachine gebruiken en wat over textiel

In België btw..
Kvind het vak misschien wel ok, maar het pastte niet op het niveau naar mijn mening...
__________________
Tenminste houdbaar tot: zie bovenkant
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:27
Miess
Miess is offline
Citaat:
Sikamikanico schreef:


Verzorging ja, maar daar leer je vrijwel geen praktische dingen zoals banden plakken, verven etc etc. Ik vind het een erg goed idee, van mij mogen ze wel wat van ANW, Maatschappijleer schrappen.
Banden plakken deden wij bij techniek. ANW en maatschappijleer vind ik wel belangrijke vakken, hou die dus maar.

Groeten,

Michel (die blij is dat hij zelf nooit ANW heeft gehad)
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:35
Verwijderd
Citaat:
Miess schreef:
Hebben we niet al zoiets in Nederland? Ik kan me zelf nog herinneren dat ik in de tweede klas verzorging kreeg, maar is dat nu afgeschaft? Ongeveer dezelfde thema's werden er behandeld als die jij voorstelt voor je nieuwe vak.
ik heb ook verzorging gehad. *kuch*:
1 lesje koken.
1 knoopje naaien
- wel wat over hygiene geleerd, maar=theorie
- ook in theorie iets over de wassen geleerd, namelijk wat die tekentjes op etiketten betekenen.. maar ik kan niet zeggen dat ze er zoveel aandacht aan hebben besteed dat ik 't na een jaar nog ongeveer weet.. alles vergeten. moet toch beter kunnen.

misschien moeten ze verzorging dat ook maar afschaffen
"dit" i.p.v. verzorging is dat misschien een beter idee?
want wat ik hiernaast heb geleerd is slechts wat seksuele voorlichting.. Niet echt veel dus

met techniek trouwens ook niet echt veel praktische dingen geleerd.. en trouwens geen één van de dingen die ik hier noem. Maar wij hadden dan ook een erg oude methode.


eigenlijk zelfde verhaal als Frida, Sikamikanico dus

Laatst gewijzigd op 10-07-2002 om 19:48.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:39
jnieuwelaar
jnieuwelaar is offline
wij hebben verzorging en technike gehad dus dat zit wel goed.
__________________
Als, als, als, wat een kutwoord. ALS ik een kutje had zat ik ook wel op paardrijden, maar ik heb verdomme geen kutje.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:40
Geraldine
Avatar van Geraldine
Geraldine is offline
mjah... eigenlijk leer je dat allemaal al wel op school...
techniek (en handarbeid), verzorging, informatiekunde, dat soort vakken... tis du sniet echt nodig. alleen dat belastingformulier invullen, dat heb ik nog nergens geleerd op school...
__________________
ja, en dus?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 10:58
Verwijderd
Citaat:
marianne22 schreef:


ik heb ook verzorging gehad. *kuch*:
1 lesje koken.
1 knoopje naaien
- wel wat over hygiene geleerd, maar=theorie
- ook in theorie iets over de wassen geleerd, namelijk wat die tekentjes op etiketten betekenen.. maar ik kan niet zeggen dat ze er zoveel aandacht aan hebben besteed dat ik 't na een jaar nog ongeveer weet.. alles vergeten. moet toch beter kunnen.

misschien moeten ze verzorging dat ook maar afschaffen
"dit" i.p.v. verzorging is dat misschien een beter idee?
want wat ik hiernaast heb geleerd is slechts wat seksuele voorlichting.. Niet echt veel dus

met techniek trouwens ook niet echt veel praktische dingen geleerd.. en trouwens geen één van de dingen die ik hier noem. Maar wij hadden dan ook een erg oude methode.


eigenlijk zelfde verhaal als Frida, Sikamikanico dus
koken??? een boterham in een broodrooster stoppen bedoel je zeker...
Dat hebben wij iig gedaan, maar echt koken ook niet.
En dat verzorging afschaffen en in plaats daarvan huishoudkune, goed idee! Want sexuele voorlichting krijg je in de 4e ook nog een keer heel uitgebreidt (als je dan nog bio hebt...)

En verder:
- koken heb ik nooit geleerd
- fietsband plakken, geen idee hoe dat moet...
- belastingsformulieren invullen
- huis huren, ook geen idee hoe ik dat zou moeten aanpakken]
- kapotte lamp repareren, ja, die weet ik, lamp uitdoen, kapotte lamp eruit draaien, nieuwe lamp erin
- dingen op pc installeren, ook geen idee
- pc slopen + weer in elkaar zetten, weer geen idee
- wasmachine bedienen, alweer geen idee
- strijken, heb ik pas van mn ma geleerd
- knoop aannaaien, wel geleerd op school
- licht kapotte kleren weer maken, heb ik mezelf geleerd
- wat hygienisch genoeg is, niet geleerd
- virussen op pc voorkomen, geen onbekende bijlages openen
- EHBO, kan ik ook niet
- behangen, kan ik ook niet
- verven, ook niet

Dus ik heb op school ook alleen maar de knoop aannaaien geleerd, dus het lijkt mij een heel nuttig vak
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 11:00
Yamyam
Yamyam is offline
Leuk toch, een vak huishoudkunde? Lijkt me hard nodig voor al die kindertjes die er niks van af weten en straks op zichzelf wonen. Alleen ik denk dat ik t niet leuk ga vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 11:29
Verwijderd
Citaat:
Yamyam schreef:
Leuk toch, een vak huishoudkunde? Lijkt me hard nodig voor al die kindertjes die er niks van af weten en straks op zichzelf wonen. Alleen ik denk dat ik t niet leuk ga vinden.
ach... 1 jaar, 1 les per week, das nog best te doen hoor.
'k ben ook 1 jaar, 3 lessen per week maatschappijleer doorgekomen dus 1x in de week huishoudkunde lijkt me ook wel te doen
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 11:58
Mindfields
Mindfields is offline
Ik heb 2 jaar verzorging gehad, maar het was allemaal vrij theoretisch ipv praktisch. Op gymnasia besteden ze daar gewoon minder aandacht aan..

En eigenlijk hoor je dat soort kennis op te doen na/naast school
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 13:25
Verwijderd
Citaat:
vleermuissie schreef:

koken??? een boterham in een broodrooster stoppen bedoel je zeker...
Dat hebben wij iig gedaan, maar echt koken ook niet.
En dat verzorging afschaffen en in plaats daarvan huishoudkune, goed idee!
ja ook een keertje een boterham geroosterd
Maar dat was voor "vergelijkend warenonderzoek"
oja.. ook nog een keer een broodje gezond gemaakt.
maar wel een keer echt gekookt hoor . turks roerei met groenten , niet te eten , maar dat 's weer een ander verhaal
De eerste zin van mijn conclusie (verslag) toen: ik maak dit noooit meer!

't koken zelf was trouwens wel leuk


Want sexuele voorlichting krijg je in de 4e ook nog een keer heel uitgebreidt (als je dan nog bio hebt...)
in de 4e heb 'k geen bio
maar alweer?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 15:33
MAGIC-MAN
Avatar van MAGIC-MAN
MAGIC-MAN is offline
Citaat:
Want sexuele voorlichting krijg je in de 4e ook nog een keer heel uitgebreidt (als je dan nog bio hebt...)
Ook nog bij ANW
__________________
Als de wereld een appel is........dan is de school een rotte plek
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 15:54
Mindfields
Mindfields is offline
Mja, sexuele voorlichting krijg je bij bio in de tweede EN in de vijfde bij ons (geloof ik)
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 19:44
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Al die dingen krijg je bij verzorgen of/en bij techniek of/en bij biologie. En op VMBO-niveau krijgen ze dat toch nu ook?

Trouwens, ik hoop niet dat dit ingevoerd wordt hoor! Wat een onzin om dit op school te leren, leer je toch wel in het dagelijks leven? En ik vind trouwens dat deze dingen niet op een middelbare school thuishoren (of MBO). Tenminste niet in de hogere klassen.
Wanneer je Havo of Vwo doet en later directeur of dokter ofzo wordt denk ik echt niet dat je dan zelf je banden gaat plakken enzo! Ik tenminste niet!
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 22:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
- koken: wij mogen in de 6de een gratis workshop koken op kamers doen
- fietsband plakken: wat valt daaraan te leren?
- belastingformulieren invullen etc.: wanneer zou je dat moeten leren dan? pas vanaf je 18e, dus dan op een mbo/hbo/universiteit ofzo?
- wat er komt kijken bij een "huis" huren:
dat kan je dus alleen in de laatste klas van het middelbaar onderwijs geven en dan lijkt het me erg onnuttig, omdat er nog heel veel mensen thuis blijven wonen...
- hoe je een kapotte lamp repareert:
again: wat valt daaraan te leren?
- hoe je dingen op de pc instaleert etc.:
informatica
- ... de pc uit elkaar kunt slopen, om 'm vervolgens weer in oude staat terug te brengen:
waar heb je dat voor nodig?
- hoe je de wasmachine bedient:
met verzorging gehad
- strijken:
dat kleine beetje wat je d'r over kan leren bij verzorging gehad
- knoop aannaaien, licht kapotte kleren weer maken:
in groep 8 gehad
- wat hygienisch genoeg is (als je op jezelf woont..):
weer verzorging...
- wat je moet doen om virussen op de pc te voorkomen, en wat als je ze wel hebt:
informatica en bovendien, wat moet je daarvoor leren? als je een computer hebt en je begeeft je op het internet, dan weet men tegenwoordig ook wel wat je moet doen met een virus, toch?
- EHBO:
in groep 8 gehad
-behangen
waar moet je dat nou weer voor leren? ik bedoel, dan kan je net zo goed gelijk alle andere beroepen d'r ook maar ff bij leren..
-verven:
zie behangen, alleen is aan verven volgens mij nóg minder te leren als aan behangen
- enz........:


lijkt me niet zo nuttig, hoewel ze wel kunnen besluiten om het vak in te voeren en dan informatica, techniek, verzorging en die dingetjes uit groep 8 te laten vallen (en dat ook óveral doen, zodat niet bepaalde kinderen allles al kennen en bepaalde kinderen niets)...

maar kdenk niet dat dat lukt, hoewel ik toch wel graag goed zou willen leren koken... vind 't btw erg stom dat bijv. de vbo mensjes bij ons wél kookles krijgen en de havo en vwo niet..!

verwachten ze soms dat wij later zoveel verdienen dat we een kok inhuren ofzo? en van m'n moeder kan ik het niet leren, want die kan het zelf ook niet!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.

Laatst gewijzigd op 11-07-2002 om 22:19.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 12:07
Verwijderd
Citaat:
alpha schreef:
Al die dingen krijg je bij verzorgen of/en bij techniek of/en bij biologie. En op VMBO-niveau krijgen ze dat toch nu ook?
weet ik niet Maar volgens mij leren ze op 't vmbo meer over dit soort dingen dan op bv. 't vwo.

Citaat:
Trouwens, ik hoop niet dat dit ingevoerd wordt hoor! Wat een onzin om dit op school te leren, leer je toch wel in het dagelijks leven?
'k mag hopen van wel
maar 't lijkt me makkelijker dit van tevoren te leren, voordat je 't echt nodig hebt en niet weet hoe 't moet.
[/quote]

Citaat:
En ik vind trouwens dat deze dingen niet op een middelbare school thuishoren (of MBO). Tenminste niet in de hogere klassen.
Wanneer je Havo of Vwo doet en later directeur of dokter ofzo wordt denk ik echt niet dat je dan zelf je banden gaat plakken enzo! Ik tenminste niet!
en wat als je man ook een hoge opleiding heeft gevolgd? slaafje huren?
mannen kunnen gaan zeuren dat ze strijken bv. vrouwenwerk vinden.. nou en? zoals ik vind dat een man dat ook moet kunnen, vind ik ook dat een dokter dat moet kunnen. ook al ben jij misschien niet van plan je fietsband zelf te plakken, d'r zullen misschien situaties zijn dat dat wel moet

en dat laatste geldt eigenlijk voor alles, je zult er misschien niet direct wat mee willen doen, maar het is wel erg handig als je het iig kan voor 't geval dat..
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 12:16
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef:
lijkt me niet zo nuttig, hoewel ze wel kunnen besluiten om het vak in te voeren en dan informatica, techniek, verzorging en die dingetjes uit groep 8 te laten vallen (en dat ook óveral doen, zodat niet bepaalde kinderen allles al kennen en bepaalde kinderen niets)...
misschien wel een goed idee
hoewel techniek van mij wel mag doorgaan


maar kdenk niet dat dat lukt, hoewel ik toch wel graag goed zou willen leren koken... vind 't btw erg stom dat bijv. de vbo mensjes bij ons wél kookles krijgen en de havo en vwo niet..!

eens.
verwachten ze soms dat wij later zoveel verdienen dat we een kok inhuren ofzo? en van m'n moeder kan ik het niet leren, want die kan het zelf ook niet! [/b]

is misschien weer een argument tegen? "Trouwens, ik hoop niet dat dit ingevoerd wordt hoor! Wat een onzin om dit op school te leren, leer je toch wel in het dagelijks leven?

hoewel alpha wel een kok gaat inhuren
en een fietsenmaker

al denk ik dat je 't uiteindelijk ook zonder school/ouders zal leren hoor
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 12-07-2002, 12:39
Verwijderd
[QUOTE]linda85 schreef:
- koken: wij mogen in de 6de een gratis workshop koken op kamers doen

[i]dat 's mooi ... maar of iedereen die kans krijgt?

- fietsband plakken: wat valt daaraan te leren?

je moet 't toch maar even kunnen, een keer gedaan hebben.

- belastingformulieren invullen etc.: wanneer zou je dat moeten leren dan? pas vanaf je 18e, dus dan op een
mbo/hbo/universiteit ofzo?

6 VWO./5 havo en 't MBO.. die hebben er denk 'k wel wat aan.
'k heb er zelf ook niet veel verstand van..


- wat er komt kijken bij een "huis" huren:
dat kan je dus alleen in de laatste klas van het middelbaar onderwijs geven en dan lijkt het me erg onnuttig, omdat er nog heel veel mensen thuis blijven wonen...

ligt er maar aan waar je woont.. In een studentenstad of in een uithoek.. En voor de mensen die nog niet op kamers gaan lijkt me 't ook niet onnuttig. Ik heb geen idee hoeveel procent meteen uit huis gaat eignelijk

- hoe je een kapotte lamp repareert:
again: wat valt daaraan te leren?



- hoe je dingen op de pc instaleert etc.:
informatica
dat verschilt dus per school. hebben wij nooit geleerd.

- ... de pc uit elkaar kunt slopen, om 'm vervolgens weer in oude staat terug te brengen:
waar heb je dat voor nodig?
't is goed om te weten hoe je dat soort dingen op moet lossen. geldt eigenlijk voor alle apparaten. Voor als je ze verplaatst. Of als je bv. een nieuwe printer hebt gekocht dat je weet hoe je dat ding moet installeren, waar de stekkers inmoeten


- hoe je de wasmachine bedient:
met verzorging gehad
verschilt dus ook per school

- strijken:
dat kleine beetje wat je d'r over kan leren bij verzorging gehad
idem.

- knoop aannaaien, licht kapotte kleren weer maken:
in groep 8 gehad
ikke bij verzorging... maar niet zo dat iedereen 't daarna beheerste.

- wat hygienisch genoeg is (als je op jezelf woont..):
weer verzorging...
ja.

- wat je moet doen om virussen op de pc te voorkomen, en wat als je ze wel hebt:
informatica en bovendien, wat moet je daarvoor leren? als je een computer hebt en je begeeft je op het internet, dan weet men tegenwoordig ook wel wat je moet doen met een virus, toch?
'k dacht 't niet
heb 'k dit jaar nog ervaring mee gehad.

- EHBO:
in groep 8 gehad
verschilt ook per school....

-behangen
waar moet je dat nou weer voor leren? ik bedoel, dan kan je net zo goed gelijk alle andere beroepen d'r ook maar ff bij leren..

misschien. doen mensen dat tegenwoordig niet meer zelf dan?


-verven:
zie behangen, alleen is aan verven volgens mij nóg minder te leren als aan behangen[b]
verven doen de meesten toch echt zèlf hoor
van 't buitenkant van 't huis schilderen. tot alles binnen. De scheuren in de muren opvullen. en al valt er misschien niet veel aan te leren (?) je moet 't wel leren..

- enz........:
ik wist even niks meer, maar d'r zijn vast wel meer dingen te bedenken die hiermee te maken hebben



nogmaals (was niet erg duidelijk maargoed) dit ipv verzorging een beter voorstel?

sorry voor de onduidelijkheid van 't quoten, maar dat was nogal ..vaag allemaal
Met citaat reageren
Oud 13-07-2002, 17:02
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
marianne22:
(kga niet alles quoten want dat wordt zo veel...)

ik bedoelde met de opmerkingen bij behangen en verven dat ik niet vind dat je dat zou moeten leren op school. Er doen tegenwoordig idd veel mensen dat niet meer zelf, maar ik denk niet dat dat is omdat ze niet wéten hoe het moet, maar omdat ze het niet willen. De mensen die het wel zelf doen kunnen dat blijkbaar ook zonder het op school te hebben gehad.
Maar waar het bij mij om gaat is dat ik vind dat dat een apart beroep is. Dan kan je net zo goed zeggen 'laten we ook alvast iedereen het vak 'medicijnen' geven, dan hebben we ook geen apothekers meer nodig'. En zo zijn er nog tal van beroepen, die toch wel handig kunnen zijn.... Je kan niet alles hoor, er moeten ook dingen zijn waar bepaalde mensen heel goed in zijn en anderen wat minder. Daarom maakt de één d'r ook zijn beroep van en de ander niet.

En verder met de dingen waar je antwoordde dat het per school verschilt: daarom maakte ik de opmerking ook dat ik vind dat áls het ingevoerd wordt, ik vind dat het ook overal hetzelfde moet zijn en dat niet bepaalde leerlingen iets op de mavo al hebben geleerd en het vervolgens op het mbo weer krijgen. Zo ook met dingen uit groep 8 en de middelbare school. Anders krijg je al snel de houding van een middelbare school, waarbij ze zeggen 'tegenwoordig heeft twee derde het al geleerd, laten we het afschaffen'. Zo worden de mensen van een andere school (waar ze de dingen niet hebben geleerd) benadeeld.

En wat betreft het plakken van een fietsband, het aannaaien van een knoop of repareren van lichte schade aan kleren en de dingen die met computers of virussen te maken hebben:
- Een fietsband plakken leer je gewoon de eerste keer dat je het doet... tenminste, dat gebeurt nu toch ook en kheb nog nooit gehoord dat iemand het zó verschrikkelijk moeilijk vond dat ie het graag op school had willen hebben (en anders bestaat er nog een fietsenmaker)
- Een knoop aannaaien en kleren repareren: knoop aannaaien moet iedereen wel kunnen toch? En oke, kleren repareren is misschien iets lastiger, maar heeft tegenwoordig niet iedereen op de basisschool ooit iets van naaien geleerd of ben ik de enige ?
Anders misschien toch, maar 't lijkt me toch weinig om te leren...
- Virussen: leer iedereen een virusscan te kopen en dat is opgelost. (verder staat d'r op internet zat over, dus dat moet ook niet al te lastig zijn)
- Computer in en uit elkaar slopen: kheb zelf wel eens m'n compu verplaatst en daarbij gewoon goed gekeken hoe het in het begin zat. Bleek niks aan te zijn hoor! En echt nieuwe dingen d'r inzetten zoals harde schijf enzo, tja, daar heb je ook weer bepaalde bedrijfjes voor. Vink ook weer niet zó speciaal om iedereen dat te leren.

Oke, beetje lang verhaal geworden en misschien niet al te duidelijk, maar khoop dat het een beetje over gekomen is wat ik bedoel.
Maar koken zou ik nog steeds erg graag willen leren
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2002, 15:27
Sommetje
Sommetje is offline
Een ander woord voor het vak economie is huishoudkunde leerde ik de eerste economie in de derde. Maar goed, over dat vak heb je het niet. Om verwarring te voorkomen zou je om te beginnen het vak een andere naam geven.

Ik ben tegen een vak als dit. Het zal misschien wat arrogant klinken, maar ik doe toch zeker niet het gymnasium om zulke triviale zaken te leren. Bovendien heb ik in de eerste en tweede al verzorging gehad (wat grotendeels zou moeten zijn wat jij voorschrijft) en dat stelde echt niets voor. Ik vind het je zulke dingen best thuis van je ouders kan leren. Dat is geen verantwoordelijkheid van de school. Wat is het nut trouwens van een vak waar je geen cijfers voor krijgt of wat geen handelingsdelen kent (wat dus betekent dat je er -gelukkig- niet op kunt blijven zitten)? Dan zijn er toch bijzonder weinig leerlingen die dan zo'n vak serieus nemen.
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 15:02
tacidvs
tacidvs is offline
Hm, ik denk niet dat dit nutteloze dingen zijn, ze zijn zelfs erg handig. MAAR: Hebben jullie geen vader en/of moeder? Ik kan me herinneren dat die dit soort dingen goed uitleggen, maarja, hoeveel mensen tegenwoordig nog ouders hebben
__________________
back in black and with a vengeance
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 15:15
Desp
Desp is offline
Heb ik gehad op school, in de eerste drie klassen. Leerden we eerst wat simpele en leuke dingen als koekjes bakken Daarna kwamen er meer dingen over hygiëne en echt serieus maaltijden koken/bakken....
Bandenplakken was zelfs een onderdeel

Wassen gedraaid met de wasmachine, gedroogd met de droger, gestreken, zelfs met de hand gewassen.

EHBO was een ander verplicht vak op school, moest je je certificaat in halen... (viel volgens mij onder gym)..

Veel van geleerd... Maar ja, je komt er toch best zelf achter als je voor jezelf moet zorgen... Als je twee keer je kleren was en ze zijn nog niet schoon, weet je dat je iets fout doet
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 15:32
Verwijderd
Ik kan alles al
Maar heb nog wel een handige toevoeging:

-IKEA bouwpakket in elkaar zetten
-Boekenplanken ophangen
-Schilderij ophangen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 15:45
Desp
Desp is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik kan alles al
Maar heb nog wel een handige toevoeging:

-IKEA bouwpakket in elkaar zetten
Hehe, met als hoofdtip: 'Er mist altijd een schroefje, dat ligt niet aan jou!!!'
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2002, 16:08
cmoi
cmoi is offline
waarom zou je dat op school doen moeten leren

als je één keer met je moeder/vader meekijkt weet je ook wel hoe je een band plakt, hoe de wasmaschine werkt, of hoe je eten kookt, enz ...

en dingen als huis huren kun je toch vragen zodra het nodig is
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:10
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik kan alles al
Maar heb nog wel een handige toevoeging:

-IKEA bouwpakket in elkaar zetten
-Boekenplanken ophangen
-Schilderij ophangen
IKEA bouwpakketen zijn altijd compleet, maar mensen lezen diej bouwinstructie altijd verkeerd, of raken weer schroefjes kwijt, en dan komen ze weer bóós terug enz
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:21
Desp
Desp is offline
Citaat:
cmoi schreef:


IKEA bouwpakketen zijn altijd compleet, maar mensen lezen diej bouwinstructie altijd verkeerd, of raken weer schroefjes kwijt, en dan komen ze weer bóós terug enz
Het is algemeen bekend dat er altijd 1 van de lange schroefjes teveel is en 1 van de kleintjes te weinig Was bij mijn bed zo, bij de boekenkast en bij de tafel...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:34
cmoi
cmoi is offline
Citaat:
Desp schreef:


Het is algemeen bekend dat er altijd 1 van de lange schroefjes teveel is en 1 van de kleintjes te weinig Was bij mijn bed zo, bij de boekenkast en bij de tafel...
mwah, .. 'k heb er gewerkt en 'k heb wel eens bouwpakketen die 'incompleet' waren in elkaar gezet enzow
Met citaat reageren
Oud 16-07-2002, 16:52
Verwijderd
Citaat:
cmoi schreef:


mwah, .. 'k heb er gewerkt en 'k heb wel eens bouwpakketen die 'incompleet' waren in elkaar gezet enzow
Jah als er een schroefje mist kan dat. Die heeft iedereen wel thuis liggen. Maar als er zo'n ijzeren draaiplugverbindingding mist heb je toch wel een probleem
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 14:13
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
darkshooter schreef:
Ik kan alles al
Maar heb nog wel een handige toevoeging:

-IKEA bouwpakket in elkaar zetten
-Boekenplanken ophangen
-Schilderij ophangen
dat kan ik ook wel!
__________________
wie begrepen wil worden, geve geen uitleg
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 14:37
Verwijderd
Citaat:
Sommetje schreef:
dat kan ik ook wel!
tja wie niet? ik denk dat iedereen wel een boekenplank en een schilderij kan ophangen.
en het ikea bouwpakket die is soms wat te groot voor mij, om alleen te doen mijn bed en klerenkast zou ik echt niet alleen in elkaar hebben gekregen...
Met citaat reageren
Oud 18-07-2002, 22:18
paultjuhhhh
paultjuhhhh is offline
slecht idee!
dat is het uur bij uitstek om ff lekker te kloten
ik ga nu naar de 3e, op 2 vwo heb ik verzorging gehad.
we hebben nix anders gedaan dan wat koken en dit later door de klas laten vliegen, handdoek gevechten met afwassen e.d.
we hebben 1x moeten strijken en toen zijn er nogal wat dingetjes in de fik gegaan
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 22:00
LittleLucille
LittleLucille is offline
jah ik doe verzorging.. en dan heb ik ook een paar uur in de week huishoudkunde... ik zeg het je saaiste vak ooit!!!
koken is nog wel leuk.. maar dan krijg je strijken en hoe je je huis moet gaan onderhouden.. het lezen van was lebbeltjes..
dat soort dingen.. op zich wel makkelijk als je op jezelf gaat maar jah het had voor mij niet gehoeven....
__________________
Sometimes An Accident Is No Accident At All...
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 10:35
Verwijderd
Citaat:
paultjuhhhh schreef:
slecht idee!
dat is het uur bij uitstek om ff lekker te kloten
ik ga nu naar de 3e, op 2 vwo heb ik verzorging gehad.
we hebben nix anders gedaan dan wat koken en dit later door de klas laten vliegen, handdoek gevechten met afwassen e.d.
we hebben 1x moeten strijken en toen zijn er nogal wat dingetjes in de fik gegaan
waaom kregen jullie al die dingen wel met verzorging en wij weer niet???
wat wij met verzorging gehad hebben:
- theorie hygiene
- theorie sexuele voorlichting
- een kamer inrichten, plaatjes uitplakken en op papier opplakken
- een vergelijkend warenonderzoek, dingetjes met elkaar vergelijken, een boterham in 3 verschillende broodroosters doen (was het leukste van het hele jaar...)
- en nog meer dingen uit een boek leren, die ik nu alweer vergeten ben

Dus misschien lijkt verzorging bij jullie wel op huishoudkunde, maar bij ons dus echt niet.
Mij lijkt het dus wel een goed idee om dat vak in te voeren
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 11:17
Aegishjalmur
Aegishjalmur is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

....

Mij lijkt het dus wel een goed idee om dat vak in te voeren
sorry hoor maar dat soort dingen daarvoor hoef je toch niet naar school, dat "leer" je thuis toch vanzelf wel
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 21-07-2002, 12:43
Ki Fighter
Avatar van Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Nee nog niet meer vakken......
__________________
Mooi geschreven heh?
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 12:15
Janicha
Janicha is offline
ik heb in de eerste en tweede verzorging gehad, maar dat was heel anders.

Een vriendin van mij deed VBO en daar heeft ze zelfs examen in huishoudkunde moeten doen, dus het bestaat al hoor.
__________________
I love my Friends!
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Janicha schreef:
ik heb in de eerste en tweede verzorging gehad, maar dat was heel anders.

Een vriendin van mij deed VBO en daar heeft ze zelfs examen in huishoudkunde moeten doen, dus het bestaat al hoor.
op het vbo wel ja, of tegenwoordig vmbo kb ofzo
maar de rest nog niet, en da je op het vwo zit, wil nog niet zeggen dat je al die dingen kan, dus (nogmaal) ik vind het een goed idee om huishoudkunde ook in de rest van de klassen in te voeren
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 19:57
Smiley_Knorretje
Smiley_Knorretje is offline
Onzin
Kinderen die dit thuis niet leren zijn gebrekkig opgevoed
imo

En als dit toch nodig blijkt te zijn (dwz er blijken veel gebrekkige opvoeders te zijn) vind ik dat dat maar op één of andere manier opgelost moet worden, maar in eerste instantie vind ik niet dat dit de verantwoordelijkheid voor de school is, dus zo'n vak op school pas als het niet anders kan!
__________________
Vandaag is de eerste dag van de rest van mijn leven.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2002, 20:10
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Smiley_Knorretje schreef:
Onzin
Kinderen die dit thuis niet leren zijn gebrekkig opgevoed
imo

En als dit toch nodig blijkt te zijn (dwz er blijken veel gebrekkige opvoeders te zijn) vind ik dat dat maar op één of andere manier opgelost moet worden, maar in eerste instantie vind ik niet dat dit de verantwoordelijkheid voor de school is, dus zo'n vak op school pas als het niet anders kan!
maar als ouders sommige dingen zelf niet kunnen, omdat ze het nooit geleerd hebben?
mijn ouders:
- kunnen niet koken (nou ja, niet goed zeg maar. een paar aardappelen en wat groente d'r bij lukt nog wel )
- huis huren hebben ze nooit gedaan (meteen gekocht)
- kunnen geen kleren maken. (verder als een knoop er aan doen of een klein scheurtje maken komen ze niet)
- kunnen geen pc uit elkaar slopen en vervolgens weer in elkaar zetten
- kunnen niet behangen (vader vanwege gezondheidsredenen en moeder heeft het nooit hoeven leren, want mijn ouders verkeren in een positie waarbij ze iemand kunnen betalen dat te doen. en aangezien ik later mss niet in die positie verkeer zullen ze het me toch moeten leren)
- verven nooit (uitleg; zie behangen). kweet eigenlijk niet wat er aan te leren valt, maar mocht er toch iets zijn wat er dus aan te leren valt, kunnen ze mij dat niet vertellen.
- hebben geen EHBO diploma

om nou te zeggen dat m'n ouders slechte opvoeders zijn
zeker niet! alleen zijn het geen dingen die iedereen standaard kan en hebben mijn ouders dat nooit van hun eigen ouders geleerd....

lijkt me dus heel goed,zo'n vak. maar zoals ik eerder in een heeeeele lange lap tekst (die ongetwijfeld niemand heeft gelezen ) dan moeten bepaalde andere vakken worden afgeschaft.
-
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:30.