Oud 29-04-2014, 12:29
Lincity
Lincity is offline
Beste mensen,

Voor een stageopdracht wil ik voor alle producten de opslagduur en omloopsnelheid berekenen. Hiervoor heb ik echter de gemiddelde voorraadwaarde nodig.

Ik heb bijvoorbeeld van product1: de begin balans-de afname-de eindbalans (in euro's)
Wat is dan de gemiddelde voorraadwaarde?

Ik heb zelf al enkele methodes geprobeerd:

gem voorraadwaarde= (begin+afname-eind)/2
of
Gem voorraadwaarde= (begin+eind)/2
of
????

Ik hoor graag wat de goede methode is!

Groet
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-04-2014, 20:13
Verwijderd
Dit topic past beter bij Huiswerkvragen Maatschappij, Cultuur en Economie. Ik heb het voor je verplaatst.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2014, 21:27
TheWhiteOwl
Avatar van TheWhiteOwl
TheWhiteOwl is offline
Je gemiddelde voorraadwaarde is de administratieve waarde van al je producten delen door je aantal producten.
Je hebt er echter niets aan voor je opslagduur en omloopsnelheid. Het cijfer zelf zegt ook niet veel. Als je in de bouw zit en je moet 1 heipalen (10.000 euro) en 500 schroefjes (2,50) naar het gemiddelde uitrekenen dan weet je nog niet wat je moet met een voorraad van gemiddeld 20 euro per stuk.

Je opslag duur is simpelweg wanneer het 't magazijn in kwam tot het moment het er weer uit ging.
Je omloopsnelheid geeft aan hoe snel je producten het magazijn in en uitgaan (in een jaar).

Voor geen van beiden heb je de gemiddelde voorraadwaarde nodig.
Note even dat zulke informatie vaak interessant is per product of per productcategorie.

Bij een masarati dealer zal een vrij lage omloopsnelheid zijn, bij de Liddle zal deze ontzettend hoog zijn. Ik kan me voorstellen dat bij iets als de Saturn dingen als strijkijzers, fototoestelen ed een hogere omloopsnelheid hebben dan wasmachines en massagestoelen. Dan weet je dat je maandelijks 100 fototoestelen moet bij bestellen en maar 2 massagestoelen. Op meer detail niveau is het misschien handig om te weten dat je 170 Nikon 500XJPG cameras moet kopen en misschien maar 60 Fuji photo cannons.

Je kan op basis daarvan je verwachting in de toekomst nagaan en daarmee een inschatting maken op je liquiditeit. Mocht je dat willen voor je stage opdracht ^^.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 09:39
Lincity
Lincity is offline
Beste TheWhiteOwl,

Bedankt voor je reactie.
Ik wil graag van ieder artikel een omloopsnelheid en opslagduur berekenen, dus niet van het magazijn als gemiddelde. Er zijn inderdaad zeer veel verschillende producten, met veel verschillende omloopsnelheden. Om voor het bedrijf aan te tonen dat veel producten een opslagduur van meer dan 90 dagen hebben (= een omloopsnelheid van 4 of kleiner) wil ik dit berekenen.

Op het moment bereken ik het zo:

Omloopsnelheid= inkoopwaardeomzet/gemiddelde voorraadwaarde
Omloopsnelheid-->=Som((waardeafname)/((waardebeginbalans+waardeeindbalans)/2))

De opslagduur bereken ik door 365 te delen door de bijbehorende omloopsnelheid.

De gemiddelde voorraadwaarde heb ik dus nodig voor de formule van de omloopsnelheid.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 13:37
the economist
the economist is offline
als je dat voor één product doet moet je inderdaad (begin+eind)/2.
stel je hebt 10 tv's van 500 euro in je winkel (op 1 jan)
en je hebt er 20 op 31 dec,
dan heb je dus gemiddeld zo'n 15 tv's op de plank staan. De gemiddelde waarde daarvan is 15*500 = 7500 €.

Als je er daarvan dan 15 verkoopt, ben je die beginvoorraad (nu moet je stellen dat je ergens begint met die gem.15 op de plank) pas na een vol jaar kwijt. Verkoop je er 150, dan ben je die 15 na 1/10 jaar kwijt, etc.

Zo bezien is het heel logisch, dat geldt ook voor al die andere formules. Probeer met simpele voorbeeldjes jezelf, en de lezers van je stageverslag, voor te schetsen wat je berekent.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 13:54
Verwijderd
Een magazijn met zeer veel verschillende producten zal ook wel een sterk geautomatiseerde magazijnadministratie hebben, waardoor de gemiddelde voorraadwaarde toch gewoon juist berekend kan worden? Dus gemiddelde voorraadwaarde van 2013 is

(voorraad 1/1/2013 + voorraad 2/1/2013 + ... + voorraad 31/12/2013)/365?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2014, 15:25
Lincity
Lincity is offline
Bedankt voor jullie reacties! Ik schets er inderdaad een goed beeld bij, van wat ik bereken en wat de betekenissen zijn van de uitkomsten. Op basis van de uitkomsten zal ik conclusies trekken en aanbevelingen doen, wat betreft het voorraadbeheer.

@Erturkoetjelief: Dat zou je inderdaad denken ja, maar ondanks dat het een redelijk groot bedrijf is en ze heel wat op voorraad hebben liggen, keken ze nooit zo heel erg naar het magazijn om. De automatisering van het magazijn, qua scanners, barcodes en bestellen etc. begint nu pas op gang te komen
In de toekomst wordt het dus wel makkelijker.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:03.