Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2007, 00:37
Verwijderd
Omdat ik telkens in de war raakte bij het zien van het topic dat simpelweg 'bibliotheek' heet. Ik dacht telkens dat het 't soort topic was als deze. Dus vandaar, om verwarring te voorkomen en nieuwsgierigheid te stillen:

Heb je een boekenkast? Wat voor één? Houd je van leren ingebonden hardcover uitgaves van boeken of neem je genoegen met paperbacks en pockets? Rangschik je je boeken op alfabet, op type uitgave, op schrijver, op kleur van de kaft, op dikte, op genre, op titel of op uitgeverij? Heb je geen boeken, behalve een bescheiden boekenplankje op de muur met je meest dierbare (kinder)boeken er op? Of gooi je al je boeken bij elkaar in een willekeurige stapel in de hoek? En waar wil je, als je op jezelf woont, je boeken gaan bewaren?

Kortom, hoe ziet jouw bibliotheek eruit?

Ik ben altijd een boekenliefhebber geweest. Helaas ben ik tevens een chaoot. Zodoende liggen mijn boeken verspreid door de hele kamer. Een boekenkast heb ik niet, wel een soort dressoir waar ik bij gebrek aan dressuur mijn boeken in bewaar. Ook is mijn bureau aan de achterkant voorzien van planken, die voor de helft vol liggen met boeken. De andere helft bevat dingen als oude videobanden met zelfgetapete (?) beelden van de televisie, kaarten (in de meest brede zin van het woord), sieraden, schriften, oude agenda's, kabeltjes, tupperwaredoosjes met zand, brieven en overige chaos. Het soort boeken is divers. Ik houd van mooie gebonden versies met gouden letters en een stoffen kaft, deze boeken zijn mijn kinderboeken. Doorgaans uitgegeven in Rusland ten tijde van de CCCP, zelden herlezen maar altijd gekoesterd - om maar even lichtelijk te kwijnen in de nostalgie. Nieuwe hardcover uitgaves met glanzende kaften, dat zijn de klassiekers en de moderne literatuur. Systeem zit er echter niet in, Arnon Grunberg staat naast Tsjechov en Stephen King gaat hand in hand met Teffi.
En dan zijn er nog de misfits, boeken over diverse onderwerpen die ik overal en nergens vandaan pluk. Kringloopcentra, tweedehandszaken, louche boekenwinkeltjes, rommelmarkten. Wetenschappelijke rapporten over drugs en afwijkend seksueel gedrag, Nietzsche, Schoppenhauer, Descartes, handleidingen voor hypnose en handlezen, 'Psychologen over kindermishandeling', uit elkaar vallende atlassen, oude bijbels, de Kamasutra. Alles bij elkaar en door elkaar.
Een apart hoekje is ingericht met boeken die iets de maken hebben met film, animatie en tekenen. Filmscripts, oude handleidingen voor 't met de hand animeren met behulp van een lichtbak, kleurenstudies, fotoboeken met verzamelde werken van Escher of filmposters uit de jaren '50, biografieën van Dali en Rembrandt, maar ook verfilmde klassiekers zoals Psycho en Jaws.

Recentelijk ben ik verhuisd, dus nu heb ik wel twéé kamers tot mijn beschikking. In beide kamers hangen planken. In de slaapkamer vier grote eikenhouten planken, daar komen de meeste boeken op te staan. In de woonkamer vijf groengeverfde planken, die zijn gereserveerd voor filmboeken en DVD's. Eigenlijk wilde ik kasten, maar goed, je kan niet alles hebben.

Wanneer ik later groot ben en me een daadwerkelijke bibliotheek kan veroorloven, spaar ik verder voor een huis met nóg een extra kamer. De ene wordt de bibliotheek, met hoge eikenhouten kasten, ouderwetse fauteuils, een open haard, een schaaktafeltje en zo'n oude globe die je zo open kan doen en dat er dan een fles goede whiskey in zit. De andere kamer wordt een thuisbioscoop met een enorme full hd tv, langs de muren rijen groene kasten met DVD's en een belachelijk goed geluidssysteem. Nouja, en een dvdspeler ofzo. Of een mediacenter. Of iets anders. Je weet maar nooit, met die hddvd's en blu ray enzo. Wat over 15 jaar de beste kwaliteit films heeft, dat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2007, 02:44
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Rangschik je je boeken op alfabet, op type uitgave, op schrijver, op kleur van de kaft, op dikte, op genre, op titel of op uitgeverij?
Chronologisch op jaar van publicatie!
De literatuur in ieder geval dan.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 02:47
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Ik vind het een geweldig topic maar ik heb de energie niet om een uitgebreide reactie te geven en ik lees je post van onder naar boven.
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 10:30
Verwijderd
Mijn boeken staan deels in de kamer (ik heb zo'n tvkaststellingding) gerangschikt op fictie, non-fictie, Nederlandse boeken en Engelse boeken, en daarbinnen op achternaam van auteur.
En ik wil ook een bibliotheekkamer met wegzakstoelen en muren niet met behang maar met boeken.

Ohja en in de kamer hebben we ook nog een plank met daarop elke week de cd, het boek, de plaat en de dvd van de week en dat heeft dan allemaal een thema (zoals nu: Oor popencyclopedie, dvd het hoofd van Ferdinand Cheval, King Crimson's Lark's Tongue in Aspice (of hoe spel je het) en Coldplay's Rush of blood to the head (plaat). Raad het thema )
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:11
Dysmorphofobist
Avatar van Dysmorphofobist
Dysmorphofobist is offline
Bij mij staat alles kriskras door elkaar..
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 11:36
*bleep*
Avatar van *bleep*
*bleep* is offline
Ik heb niet heel veel boeken... Maar de boeken die ik heb, staan op een plank onder m'n bureau. Gewoon door elkaar....
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 12:37
Larry Flint
Larry Flint is offline
Ik ben bezig met de aanleg van een bibliotheek maar ik denk dat het nog wel even duurt tot het ergens op lijkt want zoveel heb ik nog laaang niet. Ik ben enorm gek op boeken kopen, zowel voor mezelf als anderen. Het liefst wil ik altijd hardcover, zeker bij boeken die zo mooi vormgegeven zijn, maar paperback is ook oke. Staat tenslotte hetzelfde in maar hardcover blijft wat makkelijker mooi.

Momenteel staan de boeken van mn vriendje en mij in dezelfde kast, een simpele ikea kast. Aangezien hij bijna alleen maar atlassen/geschiedenisboeken enzo bezit staan die bij elkaar want dat is handig, en zijn romans staan tussen die van mij, momenteel gesorteerd op hoe gaaf ik ze vind/beetje het soort boek. Saskia Noort/Heleen van Royen/Kluun e.d. staan bij elkaar (op dezelfde plank als de Metamorphosen haha) want die zijn minder bijzonder en op een andere plank heb ik wat engels/duitstalige boeken en boeken die ik super gaaf vind. en 3 keer dezelfde Dave Eggers (2 x engels en 1 keer nederlands) . Oh en ik heb zo'n toffe boekenhouder die je dan op een plank kan zetten met wat boeken er op, en dat je dan 1 zo'n boek frontaal kan zetten.

Ach, het lijkt momenteel nog nergens op, maar als ik een eigen huisje/kamer heb ergens vind ik het wel belangrijk om een hele grote gave boekenkast te hebben waar ik alles prachtig in kan ordenen en elke dag kan geilen op mn verzameling, die dan ongetwijfeld op wat meer lijkt .
__________________
All I'm guilty of is bad taste.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 13:31
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb zo'n 400 boeken geloof ik. Ze staan in twee Billy-kasten en op alfabet. Alleen m'n lijsterboeken van de basis- en middelbare school staan bij elkaar, op jaar van uitkomen. Ik wil nog veel meer boeken. Het liefste wil ik later een hele kamer vol met boeken en dan zo'n ladder erbij, zodat ik zelfs bij de plank net onder het plafond kan komen. De kinderboeken verdwijnen langzaam aan uit de kast, omdat alle planken volstaan. Die verdwijnen in een doos, maar als ik later heel veel ruimte heb komen ze er weer in. Dan komt er een hele kast speciaal voor kinderboeken. <3

Hardcover of paper maakt me niet zoveel uit. Alleen bij heel dikke boeken wil ik wel een harde kaft, anders leest het zo lastig.

Oh, nou wil ik weer naar een klein boekwinkeltje om daar te snuffelen en weer heel veel boeken in te slaan!
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 13:48
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Leuk topic!

Mijn boeken krijgen om de zoveel tijd een selectieronde, want de ruimte is beperkt en het aantal groeit. Vooral kinderboeken verdwijnen dan naar de kelder. Boeken die ik altijd zal blijven bewaren zijn 'Meester van de zwarte molen' van Preussler, de serie van Beckman waaronder 'kinderen van moeder aarde', de twee boeken van Virginia Andrews: ruby - het gouden web, en 'mijn kleine audrina'. Graag zou ik die laatste in het Engels bezitten.
Verder enkele dichtbundels en wetenschappelijke boeken over apen, die zullen nooit verdwijnen.
Ze staan gerangschikt op grootte, van links heel hoog tot rechts miniem. Verder begin ik aan een tweede rij op elke plank, dit kan bovenop de andere boeken zijn of er voor staand. Ik heb een aparte plank voor alle Harry Potterboeken, de enige die ik niet heb en ook niet wil hebben is het zevende boek in het Nederlands. Viel me zwaar tegen, maar komt ook doordat het plot voor mij niet erg onverwacht kwam, dit is wat ik bedacht had met mijn zus na het lezen van deel zes.
Dan is er nog een hele grote plank vol Hebreeuwse boeken waar ik eigenlijk nooit in kijk, allemaal gekregen toen ik twaalf werd. Dan heb ik nog een plank schoolboeken en natuurlijk een paar stapels in de kelder.
Het liefste heb ik boeken in de vorm waarin ik ze gelezen heb voor ik ze kocht, anders zijn ze 'niet echt'. Sommige boeken wil ik meenemen op reis, die moeten tegen een stootje kunnen en dus koop ik die in tweedehandsversie, dan zijn ze toch al verkreukeld. Boeken waar ik respect voor heb wil ik graag in een mooie uitgave.

Als ik later op mezelf woon laat ik denk ik veel boeken in dit huis staan en neem ik er maar een stuk of twintig mee naar mijn kamer. Later in een gezinswoning neem ik ze allemaal mee, ik hoop dat mijn eventuele kinderen dan net zo zullen genieten als ik van bepaalde boeken. Zo blijf ik de Pitty-serie herlezen, van Enid Blyton, net als mijn moeder, en hoop ik dat mijn kinderen dat ook zullen doen.
Lezen vind ik heel erg belangrijk in een opvoeding, dus ik zal later sowieso bij een bibliotheek willen wonen en een aantal in huis hebben. Dan kunnen ze later zelf nog kiezen welke ze willen, een eigen smaak ontwikkelen. Maar voor hun verjaardag zullen ze ook boeken krijgen, haha.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 14:41
duivelaartje
Avatar van duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
de serie van Beckman waaronder 'kinderen van moeder aarde'
Inderdaad, Thea Beckman zal nooit verdwijnen uit mijn boekenkast, ook al zijn het kinderboek. Ik had me ook bedacht, als ik binnenkort een kamer heb gevonden, slechts een paar boeken meeneem, en daar weer opnieuw begin met een verzameling. Maar dan moet ik van tevoren wel een lijst maken met boeken die ik al wel heb..

Ik heb trouwens nog een halve Billy naast de andere twee Billy's staan. Hierin is één plank gereserveerd voor m'n studieboeken (waar ik er ook zoveel mogelijk van wil hebben), één plank voor woordenboeken, zelfs in talen waar ik nooit iets mee zal doen, en één plank voor de overige studie-achtige dingen als volle collegeblokken enzo.
Met citaat reageren
Oud 25-11-2007, 18:25
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik heb ook een Billy! En ik heb al bijna één plank vol met boeken In Utrecht zal ik even kijken welke boeken dat precies zijn, maar het zijn toch ook een hoop kinderboeken: Huize Havermout (Hilary McKay), De regenboog heeft maar acht kleuren (Peter Pohl), Aan de andere kant van de deur (Tonke Dragt), Betje Big (Dick Bruna, in het Turks). En verder een paar volwassenenboeken, een aantal van Connie Palmen, Vogels zonder Vleugels (Louis de Bernière). Hm, volgens mij heb ik nu al het meerendeel gehad... En ik sorteer zo op alfabet

Hier thuis staan ook nog wel een hoop kinderboeken die ik vroeger las, hoor.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 13:19
Verwijderd
Citaat:
*knip*
Leuk om te lezen!

Ik ben ook echt een enorm boekenfan, maar het is ook nogal een zooitje. Ik heb twee grote Lundia kasten op mijn kamer en het fijne is dat je die helemaal kunt veranderen als je ruimte tekort komt. Mijn boeken staan op chronologisch volgorde van wanneer ik ze kreeg en verder op taal.
Schoolboeken staan heel ergens anders, onderaan.
Ik heb vier planken vol, gok ik.

Mijn ouders zijn momenteel 'onze' bibliotheek aan het inrichten, wat neer komt op 18 a 20 planken vol boeken. Later wil ik het zeker ook zo, of meer. Stoel erbij, en dan je maar verwonderen over die meters aan boeken. En ohja een laddertje!
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 16:32
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
de belangrijkste boeken uit mijn collectie zijn de nacht der girondijnen, dwaallicht, de kluizenaar en de beer en de statenbijbel . de rest is niet noemenswaardig, niet in mijn kamer of biebboek. ik wil wel graag een interessante boekenplank (boekenkast zal het nooit worden, ik heb niet zoveel met kwantiteit), maar geen geld, geen interessante boeken .
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 16:45
Chick Rock
Avatar van Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
En ohja een laddertje!
Ja! Een ladder bij een heeeele grote boekenkast! Dat wil ik ook

Ik heb een tijdje geleden heel veel (kinder)boeken weggedaan, omdat ik ze toch niet las. Maar boeken die ik houd, oa idd de "Kinderen van Moeder Aarde"-serie van The Beckman. Ehm, "Het Lied van de Raaf" van Per Nilsson, de Tonke Dragt-boeken (ik ben enorme fan van "Brief voor de Koning" en "Geheimen van het Wilde Woud"), boeken van Astrid Lindgren ("Gebroeders Leeuwenhart" en "Ronja de Roversdochter"). Ik heb ook nog een paar van die echt-kleine-kinder-boeken staan, met "Versjes uit de oude doos" en "Hannes en Kaatje". En natuurlijk de Harry Potters, ik heb ze onlangs allemaal in het Engels gekocht. En de "Stravaganza"-trilogie van Mary Hoffman.

Verder heb ik heel veel Arthur-romans. Zoals van Marion Bradley ("Nevelen over Avalon", "Vrouwe van Avalon", "Het Huis in het Woud" en over de Trojaanse oorlog "Stormen over Troje"), Persia Woolley ("Guinevere"-trilogie), Mary Sterwart (zoals "De Kristallen Grot") en natuurlijk de versie van TH White. Ook één van mijn favoriete boeken is "De Geboorte van Venus", van Sarah Dunant.
Ehm, en... ik weet het even niet meer... Ik ga dr even over nadenken

Ik heb nu ongeveer anderhalve Billy (die lage) vol staan. Verder heb ik nog een smalle hoge kast helemaal vol staan met studieboeken. Ik studeer kunstgeschiedenis, dus dat zijn wel mooie boeken
__________________
'I adore simple pleasures,' said Lord Henry. 'They are the last refuge of the complex.' - The Picture of Dorian Gray
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 16:57
Krynn
Krynn is offline
Ik dacht in eerste instantie precies hetzelfde bij dat andere topic

Ik heb geen boekenkast. Ik heb een redelijk kleine kamer, waar aan elke muur minstens één plank bevestigd is. Op die planken hebben ooit prulletjes gestaan, rekeningen gelegen. Nu niet meer. Alle ruimte wordt ingenomen door boeken, en ik heb er nog te weinig van. Rangschikken gaat dan ook allereerst op formaat. Boeken over miniaturen liggen rug aan rug met, zeg, een geschiedenis van de Nederlandse autoracerij. Maar goed, daar kun je tenminste nog ruggen zien Vondel is een onderwerp, Tolkien ook; verder probeer ik ze zoveel mogelijk per genre/tijdvak/onderwerp bij elkaar te zetten. Owkeej. Tis gewoon een chaos

Ik ben niet vies van paperbacks, uiteindelijk gaat het om de inhoud, maar als ik een mooie gebonden (dundruk!!) versie van een verpletterend prachtig boek tegenkom dan gaat die zeker mee. Het moet dan wel 2e hands zijn, want nieuw...argh. Ik weet hoeveel werk er in de productie van een boek gaat zitten maar er 100, 200 euro voor neertellen...nee. Het komt wel in de ramsj, ofzo. Ik heb veel middelnederlandse en vroegmoderne literatuur liggen, geschiedenis, mythen en sagen, fantasy; een halve plank moderne literatuur, wat body modification/kunst/typografie, filosofie, en een enkel autoboek. M'n middelbare schoolboeken heb ik ook bewaard. Nostalgie, enzo. Van die onderwerpen zie ik de meeste fantasy nog wel verdwijnen, dat lees ik alleen maar ter ontspanning.

Vier boeken hebben m'n kindertijd overleefd, en die zal ik nooit wegdoen of uitlenen, maar met m'n andere boeken ben ik daar vrij makkelijk in. Ik sla je alleen wel de hersens in als je m'n boek teruggeeft met ezelsoren, koffievlekken of kattetandengaatjes

Als ik later groot ben, dan maak ik een boekenkamer. Lundiakasten langs de wanden, luie ligstoel in het midden...ahhhh. Maar: ik hoef er niet per sé achterlijk *veel* te hebben. Ik wil gewoon overzicht, nu gebeurt het soms dat ik boeken dubbel koop. Of niet kan vinden, terwijl ik 'm heel hard nodig heb. Argh.
__________________
Zet de lijnen - neem je pen // Zet de lijnen en ren
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Mijn boeken staan deels in de kamer (ik heb zo'n tvkaststellingding) gerangschikt op fictie, non-fictie, Nederlandse boeken en Engelse boeken, en daarbinnen op achternaam van auteur.
En ik wil ook een bibliotheekkamer met wegzakstoelen en muren niet met behang maar met boeken.

Ohja en in de kamer hebben we ook nog een plank met daarop elke week de cd, het boek, de plaat en de dvd van de week en dat heeft dan allemaal een thema (zoals nu: Oor popencyclopedie, dvd het hoofd van Ferdinand Cheval, King Crimson's Lark's Tongue in Aspice (of hoe spel je het) en Coldplay's Rush of blood to the head (plaat). Raad het thema )
Het hoofd?
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 18:49
Verwijderd
Ik dacht bij dat topic eigenlijk wél direct aan de Openbare Bibliotheek, maar dat zal wel komen doordat ik bij een bieb werk. Ik heb zelf een boekenkast in mijn kamer waar naast veel rotzooi drie planken worden bevolkt door boeken. Een plank Nederlands/vertaald, een plan jeugdboeken en een plank Engelse/Amerikaanse romans. En daarboven nog wat kunstboeken, informatieve boeken e.d.

Zo'n bibliotheek als Paranoide beschrijft is al jaren een droom .
Met citaat reageren
Oud 26-11-2007, 18:50
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Ik heb twee boekenkasten met ieder 5 planken en nog een kastje onder mijn cd-verzameling waar ik ook nog boeken heb opgestapeld, uit ruimtegebrek. Daarnaast zijn mijn kasten een chaos omdat ik mijn boeken indeel op schrijver en daarna op voorkeur en omdat ik te weinig ruimte heb zodat sommige boeken horizontaal op de rijen boeken liggen. Mijn lievelingsboeken staan allemaal bij elkaar en alle Fantasy boeken staan bij elkaar. Alle verschillende (soms heel onzinnige) encyclopedieën, atlassen en woordenboeken staan ook bij elkaar. Eén plank is gereserveerd voor mijn studieboeken maar inmiddels past dat niet meer, mede dankzij mams die allemaal interessante psychologieboeken meeneemt.
Ik houd van boeken met een stoffen(/linnen?) rug maar verder maakt het me vrij weinig uit of het paperback of hardcover is. Alleen mijd ik liever pockets, stomme mini boekjes.
Verder liggen er overal her en der in mijn kamer nog boeken waarin ik aan het lezen ben, en dat zijn er meestal minstens een stuk of 5.
En als ik op mezelf woon wil ik ook graag een kamer voor al mijn boeken die ik nog ga kopen, hoewel ik boeken in de huiskamer ook wel erg fijn vind. Maar goed, voorlopig moet ik het nog doen met alles op één kamer dus veel keus heb ik niet.
Oja, en ik heb ook nog allerlei tijdschriften variërend van wetenschap en techniek shizzle tot psychologie, die ook overal en nergens liggen want ik weet niet waar ik ze moet laten., ontzettend opberggebrek.

En ja, zo'n boekenkast met een ladder is über.
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-11-2007, 03:14
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Waarom zijn de reacties van vrouwen 50x zo lang als die van mannen?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 15:41
Verwijderd
Citaat:
Het hoofd?
Met citaat reageren
Oud 27-11-2007, 17:26
Yerli
Avatar van Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Waarom zijn de reacties van vrouwen 50x zo lang als die van mannen?
Schrijf dan die beloofde uitgebreide reactie!
__________________
Better than witnessing newborn nebulas in bloom
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:35.