Oud 22-02-2013, 13:47
Mikeyyzz
Avatar van Mikeyyzz
Mikeyyzz is offline
Hallo,

Ik ben Mike, 17 jaar en zit nu in het laatste jaar van HAVO en verwacht wel dat ik ga slagen, maar niet met al te goede cijfers en de meeste leraren zullen ook vinden dat ik niet gemotiveerd ben. Het probleem is dus dat ik nu pas erachter ben gekomen dat mijn interesse richting geneeskunde gaat. Voor geneeskunde moet ik dus een N&G-profiel hebben en op VWO-niveau geslaagd zijn. Ik las dat je wel het één en ander kan regelen met je school als ze je gemotiveerd vinden en als je goede(boven 7) cijfers hebt en dat is bij mij dus niet echt het geval. Ook las ik wat over de VAVO, maar het is mij niet echt duidelijk hoe ik deze 'switch' kan maken.

Is het haalbaar om scheikunde, biologie, natuurkunde etc. in te halen?
Kost het me zelf geld als ik deze 'switch' maak?
Is deze 'switch' op het VAVO mogelijk?

Alvast Bedankt, Mike
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2013, 14:16
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Dit past beter op Studiekeuze denk ik, niet op Studiezaken ik zal het even verplaatsen.

Een aantal dingen:

- Je kunt na het behalen van je eindexamen HAVO (meestal) switchen naar 5VWO of 6 VWO (mits je goed genoeg bent), maar ik denk niet dat je met een E&M profiel kunt overstappen op 5 VWO N&G. Je hebt namelijk 2 jaar lang geen scheikunde, biologie en natuurkunde gehad, en het lijkt me onwaarschijnlijk dat je dat kunt inhalen in 2 maanden vakantie. Je moet namelijk gewoon meekunnen met de rest van de klas en je hebt sommige onderdelen van het vak helemaal gemist (die je wel gewoon moet kunnen voor je eindexamen).

- Je kunt toegelaten worden tot geneeskunde (mits je door de loting/selectie heenkomt) met 'afwijkende diploma's' Wat je kunt doen is een HBO-propedeuse (of diploma, ook goed) halen en op het VAVO/volwassenonderwijs VWO-deelcertificaten halen in scheikunde, biologie, natuurkunde én wiskunde B1. Alleen maar deelcertificaten zijn niet genoeg, je moet een propedeuse hebben.

- Je kunt idd eens informeren of het mogelijk is bij een particuliere instelling (zoals Luzac, LOI, NHA, etc.) sprintVWO te doen. Dat is op je eigen tempo, maar volgens mij wel mogelijk in bijvoorbeeld een jaar (maar dat is heel hard werken, dus motivatie is daarbij wel belangrijk). En, het is geheel op eigen kosten, dus duur

- Denk er aan dat vanaf 2014 (waarschijnlijk) het leenstelsel wordt ingevoerd. Ga jij in september studeren, dan val je nog onder de huidige stufi-regeling, als jij op het middelbaar blijft of naar een particuliere instelling voor sprint-VWO (en je nergens anders inschrijft) vanaf september 2014 zul je hoogstwaarschijnlijk moeten lenen.

Als jij nu HBO gaat doen en na een propedeuse je VWO-certificaten haalt (dit zul je particulier moeten doen, dus denk er aan dat dit geld kost), dan val je hoogstwaarschijnlijk nog binnen de huidige stufi-regels tot je afgestudeerd bent.
Waarschijnlijk moet je dan wel ingeschreven blijven staan tot je doorstroomt naar een universitaire opleiding, dus denk er aan dat je ook collegegeld moet blijven betalen, terwijl je waarschijnlijk door de tijd die je nodig hebt voor je deelcertificaten niet aan daadwerkelijk studeren toekomt. Maar als je je uitschrijft loop je kans dat je je bij een nieuwe inschrijving in het leenstelsel terecht komt, wat financieel ongunstiger is dan het stufi-stelsel.

Denk in ieder geval even goed na over de stappen die je gaat zetten. Op het middelbaar blijven zorgt er waarschijnlijk voor dat je in het nieuwe leenstelsel terecht komt, dat is financiëel ongunstiger dan stufi ontvangen. Daarnaast kan het nog steeds heel goed mogelijk zijn dat je niet wordt ingeloot/geselecteerd... En bij lotingsstudies geldt altijd: zorg er voor dat je een back-up hebt! Dus ga ook eens goed kijken welke alternatieven er voor jou zijn.
__________________
you're not my demographic

Laatst gewijzigd op 22-02-2013 om 14:22.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2013, 15:18
Mikeyyzz
Avatar van Mikeyyzz
Mikeyyzz is offline
Okee, luzac etc. gaat het niet worden, zoveel geld hebben wij niet. En als het financieel ongustiger is zit er voor mij niets anders op dan gewoon maar iets met economie te gaan doen.

Maar erg bedankt voor je reactie!
Met citaat reageren
Oud 22-02-2013, 15:41
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Nouja, je kunt dus gaan studeren, en dan nadat je je propedeuse hebt gehaald deelcertificaten behalen. Ik weet niet waar dat allemaal kan en hoeveel het kost, maar helemaal uitgesloten is het niet. Maar je moet sowieso niet alles inzetten op geneeskunde, je moet altijd een goed alternatief hebben.
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 25-02-2013, 13:04
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Citaat:
Okee, luzac etc. gaat het niet worden, zoveel geld hebben wij niet. En als het financieel ongustiger is zit er voor mij niets anders op dan gewoon maar iets met economie te gaan doen.

Maar erg bedankt voor je reactie!
ga eens met je decaan praten over een switch naar VWO. Dat is namelijk het meest gunstig op dit moment. Dat leenstelsel kom je waarschijnlijk toch niet onderuit. Desnoods begin je in 4 VWO zodat je al die vakken die je hebt gemist nog mee kan doen (let wel dan ben je dus 3 jaar kwijt om VWO te halen, dus je moet wel verdomd zeker weten dat je geneeskunde wil doen en dan ook hard werken voor een goed cijfer om de loting/decentrale selectie te omzeilen)
vavo kost niks meer dan het gewone middelbare zolang je nog geen 18 bent op 1 augustus. Maar praat met je decaan. Waar een wil is is een weg, ook op je 17e.

Overigens: wat trekt je zo in geneeskunde?
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-02-2013, 14:16
Verwijderd
Tijdens de studie moet je aan vrouwenborsten zitten
Met citaat reageren
Oud 25-02-2013, 15:45
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Goed punt Jacky, die ene middag in 6 jaar studie
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 25-02-2013, 20:28
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Fijne, oude, rimpelige, hangende borsten ja
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 25-02-2013, 21:02
Verwijderd
Wederom weet je niet waarover je praat! Pronte jonge stevige borsten van een medegeneeskundestudente!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 12:42
Martiño
Avatar van Martiño
Martiño is offline
Ik weet waar je op doelde, ik had het over de tetten die je in de rest van je carrière in de gezondheidszorg onvermijdelijk gaat zien!
__________________
you're not my demographic
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 12:46
Verwijderd
Huh, waarom zou de ts een carrière in de gezondheidszorg ook maar overwegen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2013, 16:53
christi-uit
christi-uit is offline
Nou, dan maar hopen dat hij het eerst een aantal keer mag oefenen op die knappe onbereikbare medestudente
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:44.