Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-02-2011, 13:56
faithfully
faithfully is offline
Hallo, ik zit nu in drie gymnasium en moet over een maand mijn profielkeuze maken. Maar ik twijfel nog steeds heel erg.

Het is eigenlijk een luxeprobleem. Aan de hand van mijn cijfers zou ik elk profiel kunnen doen, want ik sta gemiddeld voor alles een acht. Een paar mensen raadden me NT aan. Hun argumenten: daarmee houd je bijna alle studiekeuzes open en het is een uitdaging. Nu hou ik wel van uitdagingen. Wiskunde is mijn lievelingsvak. Maar natuurkunde vind ik weer iets minder. Ik ben bang dat het in de bovenbouw heel moeilijk gaat worden en dat ik het dan niet meer kan volgen. Er waren ook mensen die me EM aanraadden. Hun argumenten: daar zitten veel vakken in die je leuk vindt. Dat klopt ook wel. Want ik vind naast wiskunde geschiedenis en economie ook heel leuk. Maar NT wordt gezien als het zwaarste profiel en het lijkt me wel echt een uitdaging voor mij. Ik weet wel al zeker dat ik later geen architect of arts wil worden. Daarentegen lijkt de studie econometrie me wel weer heel leuk. Maar rechten, geschiedenis, economie lijken me ook leuke studies. Dus ik twijfel enorm!

Daarnaast is er nog een tweede probleem. Welke vakken zal ik nemen? Frans of Duits? Geschiedenis of aardrijkskunde? Als ik NT kies, zal ik dan wiskunde D erbij nemen? En zou ik met NT economie erbij nemen?

Ik hoop heel erg dat jullie me tips en eigen ervaringen willen sturen! Dankjulliewel!

CM is voor mij al afgevallen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-02-2011, 15:02
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Met NT/NG kun je inderdaad álles. Ik had hetzelfde 'probleem' als jij (behalve dat ik iets minder stond voor mijn talen) EM vond ik leuk, aardrijkskunde, geschiedenis, verder vond ik biologie ook leuk. NT/NG leek me wat minder dan EM, maar ik wist niet wat ik wilde studeren, dus ik dacht 'laten we maar NT/NG doen, dan kan tenminste van alles nog'. En nú, in de vijfde, merk ik dat de studies die ik wil gaan doen/waartussen ik twijfel inderdaad om mijn profiel vragen, NT met biologie of NG met natuurkunde. En ook nu pas merk ik dat ik dus 'goed gekozen' heb, want anders kon ik dat niet gaan doen.

Nu kan het natuurlijk dat als ik EM was gaan doen, ik dan naar andere studies had gekeken, maar toch. Ik mag nu ook nog alle dingen doen die ik had gemogen als ik EM had gekozen.

Dus qua 'wat je later wilt gaan doen' is NT/NG zeker aan te raden, vooral als je het nog niet helemaal weet. En ook als je nog EM-studies overweeg, want die kunnen ook met een NT-profiel. Ik denk dat de drie jaar op de middelbare school in een 'eventueel iets minder leuk profiel' (want EM heeft bij ons ook nog eens minder uren en is eerder uit ) wel opweegt tegen álle studies die je dan nog kan doen. Want ik denk dat dat het belangrijkste is, dat je uiteindelijk de juiste studie kan kiezen en zodoende in de juiste baan kan rollen. En als dat iets meer moeite en íets minder leuk is op de middelbare, nou ja, dat is ook niet zo heel erg, vind ik. En wie weet had ik EM achteraf niet eens leuker gevonden.

Wat betreft natuurkunde... zelf ben ik dat wel moeilijker gaan vinden. Dat verschilt wel per persoon hoor. En opzich, als jij gewoon goed staat voor alle vakken, dan ben je vast ook wel slim genoeg om iets meer aan te kunnen. Dus zelfs al zóu het je wat meer moeite kosten, dan heb je die 'marge' nog wel, niet dat je allemaal magere zesjes staat oid.

En eventueel kun je er een extra vak bijnemen, zodat je natuurkunde kunt laten vallen als het te moeilijk is? Hoewel ik niet denk dat het nodig is.

Oh, en economie voegt helemaal niets toe aan een NT-profiel, ik heb het wel, maar alleen maar omdat ik er zonder moeite een 9 voor sta. Je mag bij mijn weten gewoon economie e.d. studeren als je wiskunde B hebt zonder iets van economie erbij. Wist je trouwens dat NT-mensen zónder economie of M&O een economische studie béter doen dan mensen uit een EM-profiel?
Wiskunde D wordt daarentegen echt als een voordeel gezien, geloof ik.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 15:51
faithfully
faithfully is offline
Heel erg bedankt voor je uitgebreide antwoord! Ik begin nu toch langzamerhand te neigen naar NT met wiskunde D. Dan wil ik in mijn vrije deel nog twee ŕ drie vakken kiezen. Een vak wordt Frans of Duits, alleen weet ik nog niet welke. Iemand ervaringen of suggesties wat ik het beste kan kiezen of maakt het niet zoveel uit? De andere een of twee vak(ken) wordt/worden dan aardrijkskunde, geschiedenis, biologie. Mijn decaan zei ook al dat economie niet perse een must is voor studies in die richting. Dan wil ik waarschijnlijk twee vakken kiezen uit aardrijkskunde, biologie en geschiedenis. Wat zal ik kiezen?
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 16:29
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ik denk dat biologie het meest 'toevoegt' daarna aardrijkskunde en geschiedenis eigenlijk ook weer niets. Tenzij je geschiedenis wilt gaan studeren, maar uit mijn hoofd is het dan nog geen must.

Tenminste ik heb zo'n boekje met stipjes en kruisjes, een blauw stipje is 'studie mag je met dit profiel doen' kruisje is 'mag niet', rood is 'mag indien je er vak X bij hebt'. En als ik bij NT/NG kijk (en daar kijk ik dan ook alleen ) dan zie ik wel eens bij rode stipjes staan 'biologie OF aardrijkskunde nodig' en misschien ook alleen 'biologie bij nodig' (maar dat weet ik niet zeker). Er stond in ieder geval nooit alléén 'NT/NG profiel moet aangevuld zijn met aardrijskunde'. En geschiedenis kwam ik helemaal niet tegen. Conclusie was in ieder geval, voor mij, dat ik alles kon doen omdat ik bio + NT had, en dat ik in sommige gevallen ook aardrijkskunde gehad had kunnen hebben. Maar misschien moet je je daar iets meer in verdiepen dan alleen mijn stipjesverhaal.

En wat betreft Duits/Frans, zelf heb ik Frans want ik kan niet opschieten met naamvallen. Maar over het algemeen heeft Nederland meer conecties met Duitsland en zul je in ieder geval in technische beroepen ook vaker Duitsers tegenkomen dan Fransen. Verder heb ik ook wel gehoord dat Duitse grammatica 'aansluit' bij de logica van N-profielen, terwijl Frans meer een M-taal zou zijn. Aan de andere kant, met twee jaar Duits en een rustige sprekende Duitser is het Duits wel te volgen. Met drie jaar Frans en een ratelende Fransoos lukt het al heel wat minder. Het lijkt mij in ieder geval makkelijk om Duitsers te verstaan zonder Duits, dan Franse mensen zonder Frans. En ook makkelijker om Duits later op te pakken, ook al is het dan niet helemaal grammaticaal geweldig.
Oh, en richting je eindexamen gaan de talen meer over op luisteren/lezen dan in de onderbouw, en minder op woordjes leren.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 16-02-2011, 21:58
Camou
Camou is offline
Ik heb Frans gekozen maar voor je toekomst zou je misschien beter Duits kunnen doen. Duits lijkt me wat gemakkelijker om mee te spreken met Duitsers, en Duitsland is natuurlijk het export land van Nederland Ik heb nu Frans gehad maar eerlijk gezegd kan ik geen eens een gesprek voeren met een Frans iemand.

NT zou ik doen om alle mogelijkheden open te laten. Economie heb je volgens mij voor geen een economische studie nodig
Met citaat reageren
Oud 17-02-2011, 12:36
Pani
Pani is offline
NT zou ik doen! Om alle redenen die al genoemd zijn .
Heb zelf ook NT gedaan (HAVO) en dan met Duits, maar als ik op een andere school had gezeten had ik misschien wel Frans gedaan... Duits is inderdaad wel praktischer, maar die naamvallen die sluipen er bij in. Ik durf nu geen zin Duits te spreken omdat ik alle naamvallen ga gokken . Verstaan is wel makkelijker geworden. Als je aan de grens woont is het sowieso handiger, maar sowieso inderdaad omdat Nederland meer connecties heeft met Duitsland.

Economie wordt soms wel gevraagd, in ieder geval op HBO's.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Klasje van BuZa
Verwijderd
4 28-11-2016 17:15
Algemene schoolzaken HELP!! Welk profiel moet ik kiezen??
Shoney
28 19-02-2007 14:19
Algemene schoolzaken welk profiel?
moon
60 22-03-2006 16:39
Algemene schoolzaken Welk profiel moet ik kiezen?
Morri
160 05-02-2005 13:10
Algemene schoolzaken Welk Profiel???
Miss. Swann
32 04-02-2005 22:01
Algemene schoolzaken Welk profiel moet ik kiezen?
samje
78 11-01-2005 18:03


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:22.