Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-11-2003, 12:48
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Waarom krijgen mensen met een e&m en c&m profiel nog wiskunde? Alsof wij het later nodig hebben. Voor n&g en n&t is het natuurlijk wel logisch maar voor ons...?
(anw en ckv kan ik nog inkomen, goed voor je algemene kennis en ontwikkeling ) maar wiskunde
Waarom is wiskunde voor ons geen keuzevak, dan kunnen de mensen die het leuk vinden en/of denken het later nodig te hebben, het gewoon kiezen. De rest hoeft er dan niet mee lastiggevallen te worden
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-11-2003, 12:49
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
'En wie is het er niet met me eens '
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 12:58
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
Ik ben het niet met je eens

Wiskunde is in elke studie belangrijk denk ik.

Ik had een exact profiel, maar ben een gamma-studie gaan doen. Ik heb énorm veel met wiskunde te maken in de vorm van statistieken (yuk), maar ook bij filosofie is het handig...niet zozeer de wiskunde dan, maar de manier waarom je moet denken bij wiskunde. Logica is uiteraard ook een soort wiskunde.

Verder is wiskunde een te mooi vak om zomaar af te schaffen
(en nee, ik was er nooit zo goed in, maar het vak heeft wel z'n charme).
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:05
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
[QUOTE]extinction schreef op 09-11-2003 @ 13:58:

hoi

Citaat:
Ik had een exact profiel, maar ben een gamma-studie gaan doen. Ik heb énorm veel met wiskunde te maken in de vorm van statistieken (yuk), maar ook bij filosofie is het handig...niet zozeer de wiskunde dan, maar de manier waarom je moet denken bij wiskunde. Logica is uiteraard ook een soort wiskunde.
Dat is dan 1% van wat we nu krijgen. Wat wij leren: kansberekenen vaasmodel complementregel logaritmisch papier gebruiken net of ik dat echt ga gebruiken als ik ga studeren.

Citaat:
Verder is wiskunde een te mooi vak om zomaar af te schaffen
(en nee, ik was er nooit zo goed in, maar het vak heeft wel z'n charme).
Ik zeg ook niet dat het afgeschaft moet worden, mensen zouden het moeten kunnen kiezen als ze het leuk vinden (of denken nodig te hebben) en laten vallen als ze er niets aan hebben
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:09
Papillon
Uh...bij e&m heb je sowieso economie, bij c&m ook soms. En het lijkt me toch dat wiskunde ook een belangrijke rol speelt bij economie.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:10
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
Papillon schreef op 09-11-2003 @ 14:09:
Uh...bij e&m heb je sowieso economie, bij c&m ook soms. En het lijkt me toch dat wiskunde ook een belangrijke rol speelt bij economie.
vertel.
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:12
Verwijderd
Ik ben het er niet mee eens dat wiskunde afgeschaft moet worden voor de mensen met C&M en E&M.
Zeker voor E&M vind ik het vak heel belangrijk, omdat die ook economie 1,2 hebben, en daar komt veel wiskunde bij kijken. Zonder wiskunde kom je bij economie niet ver. Ik heb zelf C&M en ben ook echt een wiskunde-hater, omdat ik er gewoon niet goed in ben. Ik heb economie 1,2 als keuzevak gehad, maar omdat ik wiskunde a1 heb, werd economie 2 me te moeilijk en heb ik het vorig jaar laten vallen.
Maar ook C&M moet wiskunde wel houden. Bij ongeveer iedere universitaire studie (HBO vast ook wel, dat weet ik niet) komt wel wiskunde kijken, en dan vooral statistiek. Ik vind het ook wel horen bij de basisvorming, net zoals bijvoorbeeld Nederlands en maatschappijleer. Je hebt er toch echt wel wat aan later.
Als je het als keuzevak instelt, is de kans groot dat een heleboel C&M'ers het laten vallen. En daar zitten nou juist de meeste mensen bij die een universitaire studie als psychologie kiezen, waarbij je ook statistiek nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:16
Verwijderd
dat is goed voor je algemene ontwikkeling.
Je gaf zelf aan dat jij 'niks aan wiskunde hebt' (waar ik het overigens niet mee eens ben..)
maar goed, ik heb bij elektrotechniek dus helemaal niks aan ckv.
dan noemt men zulke situaties dus: verhoging van je algemene ontwikkeling
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:18
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
Moonshine schreef op 09-11-2003 @ 14:12:
Ik ben het er niet mee eens dat wiskunde afgeschaft moet worden voor de mensen met C&M en E&M.
Zeker voor E&M vind ik het vak heel belangrijk, omdat die ook economie 1,2 hebben, en daar komt veel wiskunde bij kijken. Zonder wiskunde kom je bij economie niet ver. Ik heb zelf C&M en ben ook echt een wiskunde-hater, omdat ik er gewoon niet goed in ben. Ik heb economie 1,2 als keuzevak gehad, maar omdat ik wiskunde a1 heb, werd economie 2 me te moeilijk en heb ik het vorig jaar laten vallen.
Maar ook C&M moet wiskunde wel houden. Bij ongeveer iedere universitaire studie (HBO vast ook wel, dat weet ik niet) komt wel wiskunde kijken, en dan vooral statistiek. Ik vind het ook wel horen bij de basisvorming, net zoals bijvoorbeeld Nederlands en maatschappijleer. Je hebt er toch echt wel wat aan later.
Als je het als keuzevak instelt, is de kans groot dat een heleboel C&M'ers het laten vallen. En daar zitten nou juist de meeste mensen bij die een universitaire studie als psychologie kiezen, waarbij je ook statistiek nodig hebt.
afschaffen en verkiesbaar stellen is wel een verschil heh
En alsof wiskunde alleen statistiek is. Ik heb in 2 jaar 2e fase-tijd maar 1 hoofdstukje gehad die ging over statistiek ging. En daar ben ik allang weer alles van vergeten
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:20
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 09-11-2003 @ 14:16:

(waar ik het overigens niet mee eens ben..)
Leg jij mij eens uit waarom ik in vredesnaam op logaritmisch papier moet leren tekenen.
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:24
Nieni
Avatar van Nieni
Nieni is offline
Ik had liever ook geen wiskunde meer gehad, maar ja. Het zij zo. Mijn leraar (ik doe wiskunde A1) zegt dat 'onze' wiskunde weinig met wiskunde te maken heeft, maar ik vind dat het nogal tegenvalt.

Ze hebben trouwens weer iets leuks bedacht: vanaf 2006 wordt wiskunde A1 afgeschaft en dus krijg je als je vanaf 2006 C&M gaat doen óók wiskunde A1,2. (dat zei mijn wiskundeleraar vrijdag) Waarom??

Edit: stel dat wiskunde inderdaad een keuzevak zou zijn. Tussen wat zou je dan kunnen kiezen? (wat lijkt jou het handigst) Wiskunde en...?
Ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk.
__________________
You may say I'm a dreamer, but I'm not the only one...
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:30
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
Nieni schreef op 09-11-2003 @ 14:24:

Edit: stel dat wiskunde inderdaad een keuzevak zou zijn. Tussen wat zou je dan kunnen kiezen? (wat lijkt jou het handigst) Wiskunde en...?
Ben ik wel benieuwd naar, eigenlijk.
Hoe bedoel je? Bij ons zijn vakken als bio, informatica en duits2 ook kiesbaar naast je profiel.
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:39
extinction
Avatar van extinction
extinction is offline
ha!

Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 14:05:
Dat is dan 1% van wat we nu krijgen. Wat wij leren: kansberekenen vaasmodel complementregel logaritmisch papier gebruiken net of ik dat echt ga gebruiken als ik ga studeren.


kansberekenen krijg ik nu ook, vaasmodel is handig, want dat snapte ik tenminste, en nu krijgen we alleen maar rare vage dingen anders uitgelegd, dus ik ben blij dat ik het vaasmodel geleerd heb....complementregel...maar dát is maar 0,5% van alle wiskunde op de middelbare school...zo erg is dat toch niet? Complementregel moet ik trouwens nu ook gebruiken. Eigenlijk gebruik ik alle wiskunde die ik geleerd heb, behalve dat logaritmische tekenen, maar dat vond ik eigenlijk altijd wel leuk. Lekker makkelijk.
Overigens, en dat valt me wel tegen, op de middelbare school mocht je alles in je GR invoeren, en kreeg je het antwoord..wij moeten álles handmatig doen, kansberekening..denk maar niet dat wij überhaupt een GR mogen gebruiken...



Citaat:

Ik zeg ook niet dat het afgeschaft moet worden, mensen zouden het moeten kunnen kiezen als ze het leuk vinden (of denken nodig te hebben) en laten vallen als ze er niets aan hebben
Ja, maar dan kiest niemand het meer, tenzij mensen het leuk vinden. Ik dacht in de vierde klas dat ik kunstacademie ging doen ofzo...uiteindelijk werd het sociologie, zou ik denken dat ik nog steeds geen wiskunde nodig heb, maar niets is minder waar.
__________________
Teacher seeks pupil. Must have an earnest desire to save the world. Apply in person.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 13:41
Verwijderd
Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 14:20:
Leg jij mij eens uit waarom ik in vredesnaam op logaritmisch papier moet leren tekenen.
logaritmisch papier is een handig hulpmiddel om te controleren of een functie zich exponentieel gedraagt.
Aangezien je in veel vervolgstudies met wiskunde te maken krijgt (in meer of mindere mate)en exponentiele functies veel voorkomen, is het handig om te weten hoe je ermee om moet gaan.

zo goed?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 14:35
Verwijderd
Ik vind niet dat wiskunde in de profielen E&M en C&M zinloos is. Ik heb ook E&M en ik heb gemerkt dat wiskunde me meer inzicht geeft in bepaalde zaken en ook me helpt in economie....
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 14:37
Verwijderd
Nogal wiedes, omdat je in economische en zelfs sociologische studies ook wiskunde nodig hebt.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 14:53
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
logaritmisch schaal is gewoon veel betere manier om een grafiek met hogere getallen af te lezen. logaritmische papier is gewoon superhandig om te kijken of het wel exponentiaal is

dat heb je toch wel nodig bij economie.

je hebt procenten nodig krijg je ook bij wiskunde groeifactor e macht heb je allemaal nodig bij economische problemen

maar om dat te leren moet je natuurlijk wel weten hoe een formule werkt dus heb je differenteren nodig

en jij vind algemene kennis zo belangrijk. wiskunde valt daar ook onder. bijvoorbeeld als je nog niet eens kunt uitrekenen hoeveel tegeltjes op de muur moet of hoe groot bijvoorbeeld een rond stuk grasveld is is ook best wel zielig.

kansberekening heb je op zich met economie niet zoveel aan. maar wel bijvoorbeeld voor algemene kennis. zo krijg je inzicht in kansspellen. zo zul je van die aanbiedingen op internet enzo beter kunnen weerstaan.
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar

Laatst gewijzigd op 09-11-2003 om 14:59.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 15:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
dan kan je dat bij bijna elk vak zo stellen.
Engels --> wie zegt dat ik dat ooit nodig heb? Ik neem toch nooit een beroep waarbij ik internationale contacten heb. Laat de mensen die dat wel nemen dan maar Engels als keuzevak nemen.
Frans --> zie Engels.
Duits --> zie Engels
CKV --> Zal ik ook nooit gebruiken
ANW --> Zie ckv
MA --> Hoe de media in elkaar zitten maakt me niks uit en als ik me voor de politiek wil interesseren ga ik zelf wel op zoek naar een site. Heb ik iig allemaal niet nodig voor m'n vervolgstudie.
GS1 --> Heb ik voor mijn vervolgstudie niet nodig: die heeft niks met oorlogen en verhoudingen tussen landen enz. te maken.

En zo kan je dus nog wel ff doorgaan. Waarom heb je al die vakken dan tóch? Algemene ontwikkeling.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-11-2003, 15:46
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 09-11-2003 @ 16:38:
En zo kan je dus nog wel ff doorgaan. Waarom heb je al die vakken dan tóch? Algemene ontwikkeling.
Ik stel voor om alle vakken vrij te stellen. Dan hoeven leerlingen nooit meer te zeuren dat ze zo veel onzinnige vakken hoeven te doen, maar universiteiten en hogescholen mogen natuurlijk wel bepaalde vakken in het pakket kiezen. Als pluspunt heb je geen irritante ongeïnteresseerde leerlingen in je les.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 15:54
Verwijderd
Citaat:
snees schreef op 09-11-2003 @ 16:46:
Ik stel voor om alle vakken vrij te stellen. Dan hoeven leerlingen nooit meer te zeuren dat ze zo veel onzinnige vakken hoeven te doen, maar universiteiten en hogescholen mogen natuurlijk wel bepaalde vakken in het pakket kiezen. Als pluspunt heb je geen irritante ongeïnteresseerde leerlingen in je les.
Idd, lijkt me ook slim... Dat je echt zélf een pakket samenstelt, zoeits is vooral handig voor mensen die al weten wat ze willen. En voor mensen die het nog niet weten, maar wel ongeveer; die kiezen een breed pakket. Overigens zullen mensen die naar de universiteit willen dat sowieso wel wiskunde moeten kiezen, maar goed
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 18:11
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
alleen kinderen zijn niet zo slim om zelf te kiezen.

er zijn dan zat kinderen die geen wiskunde pakken omdat "ze dat niet nodig vinden" maar dat is stom van ze wiskunde heb je heel hard nodig in deze wereld zoals hier meerdere malen is uitgelegt
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 20:27
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Citaat:
very drunk driver schreef op 09-11-2003 @ 19:11:
alleen kinderen zijn niet zo slim om zelf te kiezen.

er zijn dan zat kinderen die geen wiskunde pakken omdat "ze dat niet nodig vinden" maar dat is stom van ze wiskunde heb je heel hard nodig in deze wereld zoals hier meerdere malen is uitgelegt
oplossing: een goede voorlichting
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 09-11-2003, 20:52
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Onze leraares Frans1 legt uit waarom we frans 1 hebben:
Het leert je in te zetten voor iets waar je je niet voor interreseert.


*KUCH*
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 10:26
Verwijderd
Citaat:
very drunk driver schreef op 09-11-2003 @ 19:11:
alleen kinderen zijn niet zo slim om zelf te kiezen.

er zijn dan zat kinderen die geen wiskunde pakken omdat "ze dat niet nodig vinden" maar dat is stom van ze wiskunde heb je heel hard nodig in deze wereld zoals hier meerdere malen is uitgelegt
Maar je moet mensen niet 'zomaar' laten kiezen, je moet goede studievoorlichting geven en misschien pakket-adviezen ('met dit vakkenpakket kan je de richting van de talen goed op, maar ook bijvoorbeeld filosofie en psychologie' en 'met dit pakket kan je goed de bèta kant op' ). Zo staan mensen nooit helemaal alleen voor een keuze, maar krijgen ze ook adviezen. Daarnaast ben ik heel erg voor een soort HBO-systeem in de bovenbouw HAVO/VWO. Dus dat je met blokken werkt, dus bv vier blokken waarin je telkens andere vakken volgt. Aan het einde van elk blok een toetsperiode, wanneer je dan bv wiskunde van het eerste blok niet haalt, maak je het het twee blok opnieuw. Zo dus verder. Eindexamens blijven dan wel gewoon.

Maar goed, dat ben ik
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 10:27
Verwijderd
Citaat:
EvilSmiley schreef op 09-11-2003 @ 21:52:
Onze leraares Frans1 legt uit waarom we frans 1 hebben:
Het leert je in te zetten voor iets waar je je niet voor interreseert.


*KUCH*
Uhu, dat vertelden ze ons vroeger bij frans ook; dat leert je hoe je iets moet leren wat je niet interessant vindt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-11-2003, 16:47
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
ik denk dat er dan nog steeds veel meer mensen kiezen voor de gemakkelijke weg.

ik heb zat kinderen een ander profiel zien kiezen die ze niet willen maar wel kiezen omdat dat een stuk makkelijker was

dat denk ik ook dat ze dat met de vakken doen
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 16:52
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2003 @ 11:27:
Uhu, dat vertelden ze ons vroeger bij frans ook; dat leert je hoe je iets moet leren wat je niet interessant vindt.
Omdaar nou een heel vak aan te verspillen. Iedereen vind iets wel on interresant.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 17:34
Verwijderd
Citaat:
very drunk driver schreef op 10-11-2003 @ 17:47:
ik denk dat er dan nog steeds veel meer mensen kiezen voor de gemakkelijke weg.

ik heb zat kinderen een ander profiel zien kiezen die ze niet willen maar wel kiezen omdat dat een stuk makkelijker was

dat denk ik ook dat ze dat met de vakken doen
Daar hebben ze zichzelf alleen maar mee later.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:03
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Mensen die wiskunde (serieus) nutteloos vinden, zijn over het algemeen niet erg slim.



en wat minder onzin:

Wiskunde helpt je met alles.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2003 @ 11:26:
Maar je moet mensen niet 'zomaar' laten kiezen, je moet goede studievoorlichting geven en misschien pakket-adviezen ('met dit vakkenpakket kan je de richting van de talen goed op, maar ook bijvoorbeeld filosofie en psychologie' en 'met dit pakket kan je goed de bèta kant op' ). Zo staan mensen nooit helemaal alleen voor een keuze, maar krijgen ze ook adviezen. Daarnaast ben ik heel erg voor een soort HBO-systeem in de bovenbouw HAVO/VWO. Dus dat je met blokken werkt, dus bv vier blokken waarin je telkens andere vakken volgt. Aan het einde van elk blok een toetsperiode, wanneer je dan bv wiskunde van het eerste blok niet haalt, maak je het het twee blok opnieuw. Zo dus verder. Eindexamens blijven dan wel gewoon.

Maar goed, dat ben ik
Klinkt heel mooi, ik zou ook wel voor zoiets zijn. Maar over die studievoorlichting: die is d'r nu al niet (voldoende). En dat terwijl er nu nog maar 4 keuzes zijn (profielen), terwijl dit er met zo'n systeem nog veel meer zouden zijn.
Uiteindelijk zullen er dus genoeg mensen zijn die niet voldoende begeleidt worden met hun keuzes en wél voor de makkelijke weg gaan (en je kan iemand dat niet kwalijk nemen op je 15e, vind ik).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 18:55
Verwijderd
Citaat:
linda85 schreef op 10-11-2003 @ 19:23:
Klinkt heel mooi, ik zou ook wel voor zoiets zijn. Maar over die studievoorlichting: die is d'r nu al niet (voldoende). En dat terwijl er nu nog maar 4 keuzes zijn (profielen), terwijl dit er met zo'n systeem nog veel meer zouden zijn.
Uiteindelijk zullen er dus genoeg mensen zijn die niet voldoende begeleidt worden met hun keuzes en wél voor de makkelijke weg gaan (en je kan iemand dat niet kwalijk nemen op je 15e, vind ik).
Nee, precies, dat is waar...
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 19:22
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ach in dat opzicht (de makkelijke profielen kiezen) zijn we toch al vooruit gegaan op het vakkenpakket, zo lijkt me.

Er werd vroeger niet voor niets over pretpakketten gesproken...

Neem ik aan
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 19:46
El Kim
Avatar van El Kim
El Kim is offline
Wiskunde kan nutteloos lijken, het is niet nutteloos. (en nee, zo dacht ik er niet over in 4 havo )

Maar zelfs bij mijn opleiding (communicatie) komt het terug en dan is het toch wel handig als je het gehad...
__________________
<3| Lid AFCC | Er wordt flink geKoend
Met citaat reageren
Oud 10-11-2003, 22:43
SSER
Avatar van SSER
SSER is offline
Ik ben overtuigd
__________________
nee ik geen ss'er is.
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 11:40
very drunk driver
Avatar van very drunk driver
very drunk driver is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 10-11-2003 @ 18:34:
Daar hebben ze zichzelf alleen maar mee later.
jah maar moeten we die "domme" kinderen voor straffen?!?

daar kunnen ze tochook niets aan doen ze zijn pas 14 of 15 jaar als ze hun profiel moeten kiezen
__________________
haast je niet, we komen toch allemaal tegelijk aan bij nieuwjaar
Met citaat reageren
Oud 11-11-2003, 12:12
Verwijderd
het probleem met C&M en wiskunde is dat de mensen die C&M doen, die vaak geen wiskunde kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld ook niet. Op de havo heb je dan wel wiskunde A1, maar is het geen centraal examenvak, op het VWO wél en daar baal ik wel een beetje van. Als ik daar op zak, zou dat gewoon heel lullig zijn zeg maar.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 13-11-2003, 17:21
-=Kobuz=-
-=Kobuz=- is offline
Ik geef toe dat er dingen zijn waarvan je denkt: sjonge jonge waarom heb ik dat nu nodig, daar doe je toch later helemaal niets meer mee. Dacht ik ook, maar nu weet ik beter. Alle dingen die je leert bij wiskunde zijn bouwstenen voor het totaal, als je de kruisverbanden gaat zien tussen de verschillende onderdelen, zie je in dat je met wiskunde erg veel kunt doen.

Tevens leer je met wiskunde gewoon denken op een manier waar je veel aan hebt. Je leert je dingen in te beelden, helder te maken, of op te lossen.

Ook is het zo dat wiskunde uit boeken niet overeen komt met wiskunde die je in de praktijk gebruikt. De theorie is hetzelfde, maar in de praktijk los je ook echt dingen op waar je wat aan hebt. Dan ga je ineens wel het nut inzien van matrices, logaritmen en meergraadse vergelijkingen.

Maarja, sommige mensen zijn gewoon niet te overtuigen
__________________
Digital Life Equals Ultimate Happiness
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 17:59
Multilot
Avatar van Multilot
Multilot is offline
Omdat je er nu even niets van snapt en een proefwerk slecht hebt gemaakt ofzo staat het je even niet aan en wil je er tegenaan schoppen...

Later zul je dankbaar zijn dat die 'sukkels' je toch verplicht hebben naar die wiskundeles te gaan.
__________________
Lief zijn!
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 21:00
joekeldoekel
joekeldoekel is offline
Het gaat niet echt om of je het ooit nog zal gebruiken. Wiskunde zorgt ervoor dat je een bepaalde denkwijze aanleert. Problemen analyseren, logisch redeneren, een beetje inzicht krijgen en creatief omgaan met de gegevens die je hebt. Je zal er ongetwijfeld veel voordeel van hebben, ook al realiseer je dat nu niet (en misschien straks ook niet).
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 22:27
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 11-11-2003 @ 13:12:
het probleem met C&M en wiskunde is dat de mensen die C&M doen, die vaak geen wiskunde kunnen. Ik kan dat bijvoorbeeld ook niet. Op de havo heb je dan wel wiskunde A1, maar is het geen centraal examenvak, op het VWO wél en daar baal ik wel een beetje van. Als ik daar op zak, zou dat gewoon heel lullig zijn zeg maar.

je mag een 5 in je profiel hoor... dus als je alleen wiskunde onvoldoende haalt, ben je als nog geslaagd... en een 5 moet te halen zijn.

mensen die geen talen hebben, zijn veel zieliger, die hebben namelijk 3 talen waarvan ze voor 1 een 4 mogen hebben, 1 een 5 en die andere gewoon een 6 moeten hebben.
__________________
wie niet in wonderen gelooft, is geen realist (Yves Klein)
Met citaat reageren
Oud 13-11-2003, 23:22
Nighttime Bird
Avatar van Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 13:48:
Waarom krijgen mensen met een e&m en c&m profiel nog wiskunde? Alsof wij het later nodig hebben.
Hahahahaha. Grapjas. Bij elke studie die er bestaat die zelfs maar in de buurt komt van economie word je platgegooid met wiskunde.

Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 13:48:

(anw en ckv kan ik nog inkomen, goed voor je algemene kennis en ontwikkeling ) maar wiskunde
Wiskunde is juist veel algemene kennis.

Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 13:48:

Waarom is wiskunde voor ons geen keuzevak, dan kunnen de mensen die het leuk vinden en/of denken het later nodig te hebben, het gewoon kiezen. De rest hoeft er dan niet mee lastiggevallen te worden
Dat kan je van elk vak zeggen.


Je komt nogal over als een gefrustreerde leerling die maar wat loze argumenten roept. Get your facts straight.
__________________
groovie ghoulies are go!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 05:34
dyfusica
Avatar van dyfusica
dyfusica is offline
Wat een domme stelling zeg.

Wiskunde is voor elk profiel goed. En waarom is het voor mensen met N&G wel goed, en voor mensen met E&M niet goed? Stel je doet N&G en je gaat biologie studeren. Dan heb je in je verdere leven niet zo heel vaak meer wiskunde nodig.
Terwijl als je bijvoorbeeld E&M gaat doen en later een economische baan neemt moet je de hele dag met getalletjes e.d. werken. Dan heb je wiskunde juist veel harder nodig.

En daarnaast vind ik het echt grote onzin dat CKV en ANW goed zijn voor je algemene kennis. Wat heb je aan CKV? Ik heb CKV gehad en ben er echt geen stap verder mee gekomen of wat dan ook. Bij ons moest je gewoon een liedje uitvoeren (bij onderdeel muziek dan). Nou joh, wat moeilijk zeg Dat had ik daarvoor ook al lang geleerd. En niet alleen ik. Ik heb al de rest van mn schooltijd muziek gehad. Dus eigenlijk heb ik de algemene ontwikkeling daarvoor ookal gehad. Namelijk leren hoe je een nummer moet zingen voor een groep mensen.

En ANW dan.. De dingen die erin stonden had ik voor een deel al gehad, het andere deel is nogal nutteloos IMHO. Wat heb je eraan om te weten hoe je de zonnehoogte moet uitrekenen? Ja het kan handig zijn maar het werd bij ons zo weinig aandacht aan besteed dat je het nooit echt kan uitvoeren zonder boek erbij. En daarnaast is het allemaal allang weggezakt bij mij.

Citaat:
SSER schreef op 09-11-2003 @ 13:48:

Waarom is wiskunde voor ons geen keuzevak, dan kunnen de mensen die het leuk vinden en/of denken het later nodig te hebben, het gewoon kiezen. De rest hoeft er dan niet mee lastiggevallen te worden
Zullen we dan ook maar meteen even alle andere vakken keuzevakken maken? Wedden dat de meeste mensen voor het meest makkelijke pakket gaan, zonder echt na te denken over de gevolgen ervan. Ik vind het wel goed dat wiskunde een verplicht vak is. Als je er moeite mee heb kies je gewoon een makkelijk profiel met minder wiskunde drin.

Laatst gewijzigd op 14-11-2003 om 05:37.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 13:02
Verwijderd
Citaat:
chris9 tje schreef op 13-11-2003 @ 23:27:
je mag een 5 in je profiel hoor... dus als je alleen wiskunde onvoldoende haalt, ben je als nog geslaagd... en een 5 moet te halen zijn.

mensen die geen talen hebben, zijn veel zieliger, die hebben namelijk 3 talen waarvan ze voor 1 een 4 mogen hebben, 1 een 5 en die andere gewoon een 6 moeten hebben.
ehm... ik snap het niet
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:23
load_harmony
load_harmony is offline
dat dacht ik ook altijd.. totdat ik ging studeren.. ik doe iets in de sociale richting maar ik baal er van dat ik nooit wat van wiskunde heb geprobeert te begrijpen. ik heb het elke dag weer nodig.. dus maak jezelf niks wijs lieve schat
__________________
just call it music
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 16:35
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 14-11-2003 @ 14:02:
ehm... ik snap het niet
heb je geen wiskundeknobbel dan zit je alleen in de knoop met wiskunde (dat is het enige verplichte vak van de echte exacte vakken).

Heb je geen talenknobbel dan zit met een groter probleem, omdat er 3 of 4 talen verplicht zijn.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2003, 17:14
Verwijderd
Ik vind het eigenlijk wel goed. Mensen die NG of NT doen houden ook talen, daarmee vergeleken zijn die paar uurtjes wiskunde echt niets.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:39.