Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-01-2006, 15:30
Verwijderd
Ik heb een belastingtechnische vraag.

Situatie:
Mijn ouders zijn gescheiden. In het contract is opgenomen dat ik een bedrag van mijn vader krijg om mijn studie te betalen.

Valt dit onder inkomen of is het een schenking?

Ik zit hiermee omdat ik als het als inkomen geldt, boven de 10.000 euro norm zit van de IB groep (ik heb namelijk van januari tot augustus 2005 'veel' gewerkt).
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-01-2006, 15:34
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ten eerste : schenkingen zijn ook belastbaar.
ten tweede : dat staat los van de ib-groep. (de belastingdienst en de ibg zijn twee verschillende instanties.)

hoe het met de belasting zit : geen idee. (ik gok dat T_ID het wel weet).

hoe het met de ib-groep zit : alimentatie van je ouders of voor je kinderen telt niet mee.

staat op [url]www.ib-groep.nl[/i]. (informatie -> stufi -> hoger onderwijs -> bijverdienen. klik dan ff op 'inkomsten die niet meetellen' en je weet t meteen.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 15:40
Verwijderd
maar is het dan wel alimentatie? Aangezien ik 19 ben?

ik heb nu trouwens een paar dingen gezien die nog wegvallen
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 16:06
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
een bedrag dat je ouders aan je betalen omdat ze gescheiden zijn, lijkt mij alimentatie.

wat voor contract is het dan ?
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 16:26
Verwijderd
Een convenant ofzoiets? Hij is iig verplicht mij voorlopig een bedrag per maand te geven.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 16:59
Experiment
Experiment is offline
Ik denk dat het alimentatie is, want je ouders zijn verplicht je tot je 21e financieel te steunen.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 20:55
Tiño
Avatar van Tiño
Tiño is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 21-01-2006 @ 17:26 :
Een convenant ofzoiets? Hij is iig verplicht mij voorlopig een bedrag per maand te geven.
Als dat in het echtscheidings convenant is opgenomen heet het naar alle waarschijnlijkheid alimentatie, dat is het volgens mij ook.

Zit in n soortgelijke situatie, alleen ik haal met bijbaan en alimentatie samen net niet de 9000 p/j gelukkig( helaas.)
__________________
Sylvia Jeanette Natalie en Fien Elsje Treesje Truus Babbette Betsie en Sabine Greet Magreet Magriet Marie Marei en Angelien Mies Marjan Marlyn
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 21:20
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Tiño schreef op 21-01-2006 @ 21:55 :
Als dat in het echtscheidings convenant is opgenomen heet het naar alle waarschijnlijkheid alimentatie, dat is het volgens mij ook.

Zit in n soortgelijke situatie, alleen ik haal met bijbaan en alimentatie samen net niet de 9000 p/j gelukkig( helaas.)
als je meer verdient, krijg je enkel geen stufi(+ov) over de maanden dat je boven de 10k zit. (dus stel, je verdien een mille per maand, dan kun je de eerste tien maanden van het jaar gewoon stufi krijgen. de maanden daarna moet je echter je stufi stopzetten.)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 21-01-2006, 22:50
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 21-01-2006 @ 22:20 :
als je meer verdient, krijg je enkel geen stufi(+ov) over de maanden dat je boven de 10k zit.
Ja maar alimentatie hoef je dus niet mee te tellen
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 12:44
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 21-01-2006 @ 16:30 :
Ik heb een belastingtechnische vraag.

Situatie:
Mijn ouders zijn gescheiden. In het contract is opgenomen dat ik een bedrag van mijn vader krijg om mijn studie te betalen.

Valt dit onder inkomen of is het een schenking?

Ik zit hiermee omdat ik als het als inkomen geldt, boven de 10.000 euro norm zit van de IB groep (ik heb namelijk van januari tot augustus 2005 'veel' gewerkt).
De alimentatie die jouw vadere eventueel aan je moeder betaalt is voor hem aftrekbaar en voor haar belast. Het bedrag wat jij ontvangt voor je studie is niet belast. Je zou het wellicht zo kunnen uitleggen dat je ouders, dus ook je vader een (voortgezette) onderhoudsplicht voor jou hebben. In het echtscheidingsconvenant is deze onderhoudsplicht opgenomen. Dit om misverstanden te voorkomen en je de mogelijkheid te geven om het geld te vorderen indien je vader nalaat te betalen.

Het bedrag wat jouw vader betaalt is onder voorwaarden aftrekbaar voor hem als levensonderhoud voor kinderen< 30 jaar
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 13:28
Verwijderd
Het interesseert me niet hoe het voor hem is, maar het wordt voor mij dus niet geteld als inkomen.

Hurray
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 14:19
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Roos schreef op 21-01-2006 @ 23:50 :
Ja maar alimentatie hoef je dus niet mee te tellen
dat zei ik dus al.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 16:07
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Alimentatie moet je bijtellen in box 1.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 17:39
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2006 @ 17:07 :
Alimentatie moet je bijtellen in box 1.
maar volgens mij wil de TS enkel weten hoe het zit met stufi. waarom ze het topic opent met een titel die over belasting gaat ontgaat me dan ook volledig.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 18:12
Gimme more beer
Avatar van Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Dat is gewoon de ouderbijdrage. Geen inkomen dus.
__________________
Onderuitgezakt in de koffiehoek van het zorgcentrum zit Sieb met volle teugen na te genieten van de Tweede Wereldoorlog. Arnela is de liefste! <3
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 18:57
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
T_ID schreef op 22-01-2006 @ 17:07 :
Alimentatie moet je bijtellen in box 1.
partneralimentatie wel
kinderalimentatie niet
Met citaat reageren
Oud 22-01-2006, 20:55
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 22-01-2006 @ 18:39 :
maar volgens mij wil de TS enkel weten hoe het zit met stufi. waarom ze het topic opent met een titel die over belasting gaat ontgaat me dan ook volledig.
omdat ik dacht dat wat de belastingdienst als inkomsten telt, de ib-groep dat ook doet.

Het is natuurlijk ook wel belangrijk om te weten hoe het met de belasting zit. En ik heb het idee dat 'belasting' eerder de juiste mensen naar het topic laat kijken dan 'ib-groep'.

maar goed, je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 00:16
iceball
iceball is offline
Je vader mag een eenmalige schenking doen van ( ik dacht 12000 euro) dit kan je navragen bij een adviseur van je bank. Dan mag hij jaarlijks nog 1200 euro schenken en een keer in de drie maanden nog eens 750

Dit is allemaal belastingvrij en valt dus ook voor jou onder het schenkingsrecht.

Alles daaroverheen weordt belast volgens de normale normen, en geld helaas voor jou als inkomen
__________________
Recon rulez
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-01-2006, 08:22
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Cytherea schreef op 22-01-2006 @ 21:55 :
omdat ik dacht dat wat de belastingdienst als inkomsten telt, de ib-groep dat ook doet.

Het is natuurlijk ook wel belangrijk om te weten hoe het met de belasting zit. En ik heb het idee dat 'belasting' eerder de juiste mensen naar het topic laat kijken dan 'ib-groep'.

maar goed, je hoeft niet meteen zo denigrerend te doen.
leuk, zodra mensen zich iets afvragen over een onjuiste opmerking, ben je denigrerend. (Fijn he, mensen die dingen voor je opzoeken...)
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 11:41
jeroen2
Avatar van jeroen2
jeroen2 is offline
Citaat:
iceball schreef op 23-01-2006 @ 01:16 :
Je vader mag een eenmalige schenking doen van ( ik dacht 12000 euro) dit kan je navragen bij een adviseur van je bank. Dan mag hij jaarlijks nog 1200 euro schenken en een keer in de drie maanden nog eens 750

Dit is allemaal belastingvrij en valt dus ook voor jou onder het schenkingsrecht.

Alles daaroverheen weordt belast volgens de normale normen, en geld helaas voor jou als inkomen
nee hoor
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 12:52
Verwijderd
In ieder geval (zoals ik kan opmaken uit alle bovenstaande verhalen) is het antwoord: nee, je hoeft het er niet bij op te tellen, en je stufi komt niet in gevaar.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 12:59
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-01-2006 @ 09:22 :
leuk, zodra mensen zich iets afvragen over een onjuiste opmerking, ben je denigrerend. (Fijn he, mensen die dingen voor je opzoeken...)
Dat is heel aardig van je idd

Iedereen bedankt, meer hoef ik niet te weten!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 13:15
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
jeroen2 schreef op 22-01-2006 @ 19:57 :
partneralimentatie wel
kinderalimentatie niet
Ik doelde op ontvangsten (voor jezelf).

Kosten voor het innen van alimentatie mag je trouwens niet aftrekken.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 15:33
MightyMarcel
Avatar van MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
iceball schreef op 23-01-2006 @ 01:16 :
Je vader mag een eenmalige schenking doen van ( ik dacht 12000 euro) dit kan je navragen bij een adviseur van je bank. Dan mag hij jaarlijks nog 1200 euro schenken en een keer in de drie maanden nog eens 750

Dit is allemaal belastingvrij en valt dus ook voor jou onder het schenkingsrecht.

Alles daaroverheen weordt belast volgens de normale normen, en geld helaas voor jou als inkomen
Oh my FUCKING god, wat een onzin. Dit doet sowieso niet terzake, meneer ijsbal.
__________________
Aut Caesar aut nullus
Met citaat reageren
Oud 23-01-2006, 16:19
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 23-01-2006 @ 16:33 :
Oh my FUCKING god, wat een onzin. Dit doet sowieso niet terzake, meneer ijsbal.
Als ik mensen zoals iceball dat soort dingen zie roepen dan weet ik dat mijn bijbaan nog voor jaren verzekerd zal zijn.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [Centraal] Het Belasting-topic
Verwijderd
500 28-01-2010 13:12
Werk, Geld & Recht [Centraal] Belasting topic 2007
dwight88
500 11-08-2008 18:39
Werk, Geld & Recht profiteur?
Verwijderd
142 29-08-2006 22:29
Psychologie Een brief van mijn lieve stiefmoeder
Ruudje
87 10-09-2004 18:40
De Kantine wat stem je?
nobody_knows_me
405 20-10-2003 20:34
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Bush: 'vermindering rechten van verdachten'
Verwijderd
27 04-12-2002 20:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:24.