Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-04-2007, 16:12
Dr HenDre
Avatar van Dr HenDre
Dr HenDre is offline
Ik heb een vraag over de belastingplicht bij een stichting. Ik heb even op internet op allerlei sites gekeken zoals oa op de site van de kvk en de blastingdienst. Daar staat vermeld dat een stichting (of vereniging) vennootschapsbelasting moet betalen indien een van de volgende dingen geldt:

Citaat:
- er een duurzame organisatie van arbeid en kapitaal is (het begrip ‘duurzaam’ kan ook van toepassing zijn op de organisatie van een eenmalig sportevenement);

- de vereniging of stichting deelneemt aan het economische verkeer;
- de vereniging of stichting naar winst streeft.
Nu is mij niet volledig duidelijk wat hiermee bedoeld wordt. Stel ik heb een stichting die een dienst levert aan scholen met een ideel doel. Daarbij zal er hoogst waarschijnlijk winst worden gemaakt, maar het is de bedoeling om de winst te gebruiken om de geleverde dienst te verbeteren.
Moet je dan over de winst vennootschapsbelasting betalen?

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-04-2007, 21:51
*gaapt*
Avatar van *gaapt*
*gaapt* is offline
Citaat:
Art 6 van de vennootschapsbelasting:

Wij behouden ons voor onder daartoe te stellen voorwaarden van de belasting vrij te stellen lichamen waarbij het streven naar winst – opgevat met inachtneming van de aftrekken van artikel 9, eerste lid, onderdelen h en i, in verbinding met het derde en vierde lid van dat artikel – hetzij geheel ontbreekt, hetzij van bijkomstige betekenis is, en bij welke:

a.
de behartiging van een algemeen maatschappelijk belang op de voorgrond staat, of
b.
de behartiging van een sociaal belang op de voorgrond staat en de winst hoofdzakelijk wordt behaald met behulp van arbeid die door natuurlijke personen om niet of naar een loon dat in belangrijke mate lager is dan hetgeen in het economische verkeer gebruikelijk is, wordt verricht.
Over of winst van bijeenkomstige betekenis is kun je hier wel iets over vinden:klik:

En hier artikel 1 van het Vrijstellingsbesluit:
Citaat:
Een in artikel 6 van de wet omschreven lichaam is van de belasting vrijgesteld mits, zo winst wordt behaald, deze:

a.
in het jaar niet meer bedraagt dan € 7 500, dan wel in het jaar en de daaraan voorafgaande vier jaren tezamen niet meer bedraagt dan € 37 500;
b.
uitsluitend kan worden aangewend ten bate van een ingevolge dit artikel vrijgesteld lichaam of een algemeen maatschappelijk belang.
Ik weet niet precies wat jou stichting doet, maar ik denk dat je geen belasting hoeft te betalen. Maar belastingrecht is niet mijn sterkste punt, dus ik hoop dat iemand anders het antwoord zeker weet.
__________________
Er was een donder, een bliksem, een slag toen ik je zag...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht Het grote Belasting-topic
Verwijderd
482 18-12-2017 18:30
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Margarita uit beschuldigingen op tv
Cameo
91 07-03-2003 10:50


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:02.