Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2006, 13:45
Verwijderd
Dag allemaal,

Ik ben van plan een HBO-opleiding te gaan doen, waar natuurkunde voor vereist is. Helaas heb ik enkele jaren geleden examen gedaan in C&M met biologie.

Nu wil ik graag mijn certificaat natuurkunde op Havo niveau halen maar heb daarover enkele vragen:

- weet iemand een instelling in "het Gooi" bijv. Hilversum waar dit kan?

- Is zelfstudie aan- of af te raden?

- Heb ik recht op studiefinanciering of een vergoeding van de IBG?

- Is voor natuurkunde ook per se Wiskunde B1 nodig om het goed te snappen?

Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2006, 14:29
Verwijderd
- Is zelfstudie aan- of af te raden?
Voor een vak is het wel te doen, maar als je een instelling kan vinden, zou ik daar voor gaan; meer begeleiding, dat is gewoon veel fijner en je leert makkelijker.

- Heb ik recht op studiefinanciering of een vergoeding van de IBG?
Volgens mij niet; voor een vergoeding van de IBG moet je - geloof ik - fulltime naar school gaan; één vak is dan niet genoeg.

- Is voor natuurkunde ook per se Wiskunde B1 nodig om het goed te snappen?
Ik zou zeggen van niet.

Maar neem eerst eens contact op met die HBO-instelling en ga na of je niet op een andere manier toegelaten kan worden; soms bieden ze de mogelijkheid aan een deficiëntie in te halen tijdens de opleiding zelf.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 16:19
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
- Is zelfstudie aan- of af te raden?
Ik denk dat dat wel te doen is. Ik maakte vaak wat opdrachten op school en kreeg wat uitleg. Voor de toets las ik dan alleen de uitleg bij de formules en dan snapte ik het allemaal wel. Zelfstudie kost wat meer tijd, maar ik denk dat het wel te doen is.

- Is voor natuurkunde ook per se Wiskunde B1 nodig om het goed te snappen?
Lastig te zeggen. Ik heb zelf wiskunde B1 gedaan en natuurkunde1 en daarmee was het goed te doen. Maar ik weet niet precies wat je met wiskunde A1 krijgt. Natuurkunde gaat veel over formules en daar moet je gewoon een beetje mee kunnen rekenen. Natuurkunde is zeg maar het toepassen van de formules en soms ook kleine stukjes tekst leren. Dus je moet wel een beetje exact aangelegd zijn. Als je dat bent, dan moet het wel lukken lijkt me.

Hoelang is het geleden dat je wiskunde hebt gehad? Als dat echt jaren geleden is dan lijkt het me wel lastig om dat allemaal weer op te pakken.
__________________
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 21:07
Verwijderd
Andijvie: de HBO school heeft aangegeven dat natuurkunde verplicht is.

Miracle: 4 jaar geleden en ik weet er nog maar bar weinig van
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 21:21
sdekivit
sdekivit is offline
wiskunde B is zeer aan te raden voor natuurkunde 1. Ten eerste omdat je met natuurkunde oa logaritmen behandelt en je inzicht in de vlakke meetkunde en goniometrie krijgt. Daarnaast leer je bij wiskunde B de achtergrond van het differentieren wat handig kan zijn bij het interpreteren van bijvoorbeeld een (s,t)-diagram om de snelheid te bepalen.

Daarnaast leer je ook vergelijkingen oplossen met wiskunde dat handig is voor natuurkunde.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 21:56
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 24-07-2006 @ 22:07 :
Andijvie: de HBO school heeft aangegeven dat natuurkunde verplicht is.
En je kan geen deal sluiten dat jij aan het eind van het eerste jaar dat certificaat hebt? Dan verlies je namelijk geen jaar. Gewoon eens een face-to-face afspraak maken met een studieadviseur ofzo, kijken of er iets te regelen valt.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 08:38
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 24-07-2006 @ 22:21 :
wiskunde B is zeer aan te raden voor natuurkunde 1. Ten eerste omdat je met natuurkunde oa logaritmen behandelt en je inzicht in de vlakke meetkunde en goniometrie krijgt. Daarnaast leer je bij wiskunde B de achtergrond van het differentieren wat handig kan zijn bij het interpreteren van bijvoorbeeld een (s,t)-diagram om de snelheid te bepalen.

Daarnaast leer je ook vergelijkingen oplossen met wiskunde dat handig is voor natuurkunde.
Logaritmen?

Dat heb ik volgens mij nooit gehad met natuurkunde. Maar ik kan me vergissen. Het is HAVO hé.
__________________
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 09:55
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 25-07-2006 @ 09:38 :
Logaritmen?

Dat heb ik volgens mij nooit gehad met natuurkunde. Maar ik kan me vergissen. Het is HAVO hé.
Hmm, dat krijg je toch bij het onderwerp Geluid, dat je met decibel moet werken en dat in die formule logaritme zitten? Tenminste zoiets herinner ik mezelf.

Ik zou als je wiskunde A1 hebt gehad je zeker aanraden om wiskundeB1 te doen erbij, ik weet niet wat voor opleiding je wil gaan doen maar misschien heb je er later in je studie "baat" bij.

Als je kiest voor het doen van b1 + na zou ik dat gewoon doen bij het ROC. Het james bosswell instituut biedt geloof ik alleen maar VWO cursussen aan, anders had je daar je certificaten kunnen halen nog deze zomer.

Maar zoals gezegd, kan je geen deal sluiten met je opleiding?
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 10:04
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 25-07-2006 @ 10:55 :
Het james bosswell instituut biedt geloof ik alleen maar VWO cursussen aan, anders had je daar je certificaten kunnen halen nog deze zomer.
Het james boswell instituut biedt (zie ik net) wel de mogelijkheid om certificaten schei, na en wiskunde aan te bieden op HAVO niveau, maar ik weet niet of het deze zomer nog kan + je opleiding moet het certificaat erkennen.

http://www.jbi.uu.nl/index2.php?nr=12&lng=N
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 10:49
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
Miracle schreef op 25-07-2006 @ 09:38 :
Logaritmen?

Dat heb ik volgens mij nooit gehad met natuurkunde. Maar ik kan me vergissen. Het is HAVO hé.
oa bij radioactiviteit. (vervalformule)
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 10:55
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Maar is dat dan rekenen met logaritmen of gewoon log intypen op je rekenmachine?

Nogmaals, het gaat om HAVO hé.
__________________
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 11:48
Verwijderd
Citaat:
Miracle schreef op 25-07-2006 @ 11:55 :
Maar is dat dan rekenen met logaritmen of gewoon log intypen op je rekenmachine?

Nogmaals, het gaat om HAVO hé.
Hmm, in binas staat het niet bij de "havo" stof zie ik net, dus als je gewoon goed bent met cijfertjes ( en snapt dat 6 = 3 * 2 omgetoverd kan worden tot 3 = 6 / 2 ) dan komt het allemaal goed.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 17:51
Verwijderd
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 25-07-2006 @ 12:48 :
Hmm, in binas staat het niet bij de "havo" stof zie ik net, dus als je gewoon goed bent met cijfertjes ( en snapt dat 6 = 3 * 2 omgetoverd kan worden tot 3 = 6 / 2 ) dan komt het allemaal goed.
dat soort dingen snap ik ook nog wel ben sowieso goed in formules en vergelijkingen.
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 20:46
Barry K
Barry K is offline
Hmm ja, ik ken je niet persoonlijk maar de gemiddelde wiskunde a1 havo'er is gewoon een stuk minder wiskundig aangelegd dan een b1 leerling.
Welke studie wil je gaan doen eigenlijk?... Het lijkt mij namelijk dat als je een studie wilt gaan doen waarin natuurkunde vereist is je ook wel redelijk veel rekenwerk (misschien zelfs wel wiskunde-vakken) gaat krijgen tijdens die studie. Ik zou je zeer sterk willen aanraden om ook Wiskunde B1 of misschien zelfs wel B1,2 te gaan doen.
__________________
No nonsense
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 22:31
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Als je het op een vavo gaat doen heb je recht op een tegemoetkoming deeltijders van de ibgroep. Bij zelfstudie heb je volgens mij nergens recht op.
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 23:26
Verwijderd
Citaat:
Martine1986 schreef op 25-07-2006 @ 23:31 :
Als je het op een vavo gaat doen heb je recht op een tegemoetkoming deeltijders van de ibgroep. Bij zelfstudie heb je volgens mij nergens recht op.
Als je kan bewijzen dat je eindexamen doet, en een bepaald aantal uur per week bezig bent (en dat kan bewijzen, bijvoorbeeld door inschrijving bij instellingen als LOI, NHA, NTI ), krijg je het wel.

Ik heb 7 vakken in één jaar gevolgd, thuis, en kreeg kinderbijslag (omdat ik nog een 18 was, maar daarvoor moest ik net zo goed bewijzen dat ik examen zou gaan doen en een bepaald aantal uren per week maakte).

Laatst gewijzigd op 25-07-2006 om 23:29.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 10:50
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 26-07-2006 @ 00:26 :
Als je kan bewijzen dat je eindexamen doet, en een bepaald aantal uur per week bezig bent (en dat kan bewijzen, bijvoorbeeld door inschrijving bij instellingen als LOI, NHA, NTI ), krijg je het wel.

Ik heb 7 vakken in één jaar gevolgd, thuis, en kreeg kinderbijslag (omdat ik nog een 18 was, maar daarvoor moest ik net zo goed bewijzen dat ik examen zou gaan doen en een bepaald aantal uren per week maakte).
Maar als je het dus echt zelfstandig doet (en dan bedoel ik een boek kopen en het leren, dus ook niet inschrijven bij LOI of wat dan ook) krijg je niets? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En wat heeft kinderbijslag er mee te maken?
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 15:46
nobodysbitch
Avatar van nobodysbitch
nobodysbitch is offline
Wilde alleen ff zeggen; mooie avatar
Anouk rocks!!

*knip*[Reclame]*knip*

Laatst gewijzigd op 26-07-2006 om 16:55.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-07-2006, 19:44
Verwijderd
Citaat:
Martine1986 schreef op 26-07-2006 @ 11:50 :
Maar als je het dus echt zelfstandig doet (en dan bedoel ik een boek kopen en het leren, dus ook niet inschrijven bij LOI of wat dan ook) krijg je niets? Of begrijp ik je nu verkeerd?
En wat heeft kinderbijslag er mee te maken?
Volgens mij moet je wel ergens ingeschreven staan.

Ik moest bewijzen dat ik onderwijs volgde, full-time, anders zou ik geen kinderbijslag krijgen. Ik was op dat moment nog geen 18. Als je 18+ bent, geldt eigenlijk hetzelfde; je moet bewijzen dat je onderwijs volgt, dan krijg je een tegemoetkoming scholieren, het bedrag is volgens mij ook exact dat van kinderbijslag, 't heet alleen anders.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 11:56
Verwijderd
Het wordt waarschijnlijk zelfstude bij het HVA, zij hebben erkenning van het ministerie van Onderwijs dus heb ik recht op tegemoetkoming deeltijders, naar het schijnt.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 15:45
Verwijderd
Citaat:
bugge schreef op 27-07-2006 @ 12:56 :
Het wordt waarschijnlijk zelfstude bij het HVA, zij hebben erkenning van het ministerie van Onderwijs dus heb ik recht op tegemoetkoming deeltijders, naar het schijnt.
Klopt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren HBO > WO [Natuurkunde]
MartijnOmmel
8 03-03-2016 22:40
Studeren Leraar Natuurkunde
Bola
4 12-10-2013 14:00
Algemene schoolzaken LOI natuurkunde
bas123
2 09-06-2007 10:12
Eindexamens 2004 je eindlijst
luchtballon
97 27-06-2004 21:08
Algemene schoolzaken Vrijstelling? hellup!!!
SuperSanne
5 07-07-2003 15:40
Huiswerkvragen: Exacte vakken Vinden jullie natuurkunde ook zo interessant?
Fatality
48 09-05-2003 22:51


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:42.