Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-07-2003, 23:15
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Ik merk (in de geringen tijd dat ik hier ben) dat er erg veel gedaan wordt aan "cheerleading". Het toejuichen, aanmoedigen en oppeppen van elkaar.

als ik hier al fout zit (of dit wil aanvechten, begin dan een reply, waarin je duidelijk aangeeft dat je daarop ingaat). Tot dan neem ik dit aan als feit, omdat het een constatering is.

Heeft het nut? Want ik krijg ook wel eens een oppeptoespraakje thuis, maar daar raak ik zelf eingelijk alleen maar meer geirriteerd door, omdat het tips zijn, die voor de hand liggen en ik er dus niks aan heb. Met in gedachte "als ik het zo kan doen, zoals je nu zegt, dan zou ik het echt wel doen, alleend at gaat dus juist ff niet".

Ook hier op het forum zie ik vaak tips die zo sterk voor de hand liggen, dat het wel erg "cliche" begint te worden. en misschien zelfs wel nutteloos (lees: geen toevoegende waarde)

Mee eens of niet?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-07-2003, 23:20
Verwijderd
Ja, zeker mee eens. Natuurlijk zitten er op dit forum geen psychologen. Het zijn allemaal praktijktips van mensen die met hetzelfde te maken gehad hebben en wat psychologie van de koude grond. Het grootste gedeelte is vooral even lekker zeuren, je ellende delen met anderen, erkenning krijgen 'aaaaaahhh meis wat erg'.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:27
Verwijderd
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Gedeeltelijk, omdat ik vind dat er idd vaak opgepept wordt en dat bepaalde tips (wat overigens niet per se wat met oppeppen te maken hoeft te hebben) soms idd nogal voor de hand liggend zijn, maar ik ben het er niet mee eens dat mensen niks aan die tips hoeven te hebben (geen correcte zin, sorry). Soms denk je niet aan bepaalde dingen, juist omdat ze zo voor de hand liggend zijn, dan is het dus juist heel handig dat iemand je daar op wijst. En wat voor de één voor de hand liggend is, hoeft dat voor een ander niet automatisch ook te zijn. Ook verschillend is met of iemand hier het zegt of iemand irl, dat je de persoon irl kent en de persoon hier niet echt, vaak kun je dan meer hebben op de één of andere manier (tenminste, zo 'ervaar' ik het zelf vaak en ik weet dat sommige anderen het ook zo ervaren).

En zolang mensen topics blijven openen, waarop de antwoorden voor de hand liggend zijn, zolang zullen ook antwoorden die voor de hand liggend zijn gegeven blijven worden. En kennelijk zijn ze dan toch niet zo overbodig en/of nutteloos, anders zouden die topics niet meer geopend worden. Denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:34
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 00:27:
En kennelijk zijn ze dan toch niet zo overbodig en/of nutteloos, anders zouden die topics niet meer geopend worden. Denk ik.
ik denk dat het vooral hier mee te maken heeft:

Citaat:
nare man schreef op 09-07-2003 @ 00:20:
Het grootste gedeelte is vooral even lekker zeuren, je ellende delen met anderen, erkenning krijgen 'aaaaaahhh meis wat erg'.

Wel ben ik het met je eens dat wat voor mij voor de hand ligt, niet voor jou voor de hand hoeft te liggen. Maar dan alleen over randgevallen "voor de hand liggende dingen". Sommige dingen kan echt iedereen verzinnen die er een minuut voor gaat zitten.

Maar vooral wat nare man ook zegt. Krijg ik sterk het idee dat het om het-door-mij-geciteerde gaat. Nou probeer ik hier niet echt een rel mee te veroorzaken (en hoop ook niet dat dat gebeurt!) maar toch even aan te geven dat het wel erg opvallend is. Misschien rolt er nog een conclusie uit.

Dit geldt niet alleen voor dit forum, maar voor meerdere fora. Ook is dit geen klacht o.i.d. en behoort dus niet op feedback (of hoe het hier ook heet)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:39
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Nou voor sommige mensen kan het wel nut hebben, dat beetje medeleven of hoe je het ook wil noemen. Deze posten omdat ze hun ei kwijt willen en hopen stiekem ook wel dat andere mensen dit lezen, gewoon een beetje steun verwachten.
Maar anderen hebben juist totaal geen (misschien stiekem wel een klein beetje) behoefte aan dat oppepgedoe of medelijden maar willen gewoon wat tips e.d.
Daarom is het ook wel lastig als je alleen maar replies krijgt met alleen 'oh ik vind t zo erg voor je' en 'verder weet ik niet wat ik moet zeggen'. Overigens is mijn post niet aanvallend bedoeld oid.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:41
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 00:34:
ik denk dat het vooral hier mee te maken heeft:
In sommige gevallen wel, maar in andere niet, denk ik. (Ik weet dat jij 'vooral' zegt, maar ik weet (nog) niet of ik het daar mee eens ben. )

Citaat:
Maar vooral wat nare man ook zegt. Krijg ik sterk het idee dat het om het-door-mij-geciteerde gaat. Nou probeer ik hier niet echt een rel mee te veroorzaken (en hoop ook niet dat dat gebeurt!) maar toch even aan te geven dat het wel erg opvallend is. Misschien rolt er nog een conclusie uit.
Soms zal het idd er om gaan om even je verhaal kwijt te kunnen (wat absoluut geen probleem is natuurlijk, daar is het forum ook voor), maar soms zal het voor jou en mij daar misschien op lijken, terwijl het voor de persoon in kwestie zeker wel een probleem is, waar hij of zij een oplossing voor wil. Bedenk je ook dat de leeftijd van de meeste forumbezoekers hier toch wel rond de 15/16 jaar ligt (op psych en dan van de mensen die veel posten), die hebben vaak andere problemen dan mensen van rond de 20 (en das logisch). En als je in een bepaalde situatie zit, dan zie je soms geen uitweg, je blijft maar malen, terwijl als een buitenstaander het hoort (of in dit geval leest), hij/zij meteen zegt 'ow, zus-zus-en-zo' en zo een 'oplossing' geeft.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:43
Verwijderd
Citaat:
*Juliah* schreef op 09-07-2003 @ 00:39:
Daarom is het ook wel lastig als je alleen maar replies krijgt met alleen 'oh ik vind t zo erg voor je' en 'verder weet ik niet wat ik moet zeggen'.
Daar ben ik het volledig mee eens.

(Ik probeer altijd niet alleen maar te reageren met 'ow, wat erg' ed, soms zullen dingen die ik zeg idd nogal voor de hand liggend zijn, maar ja, wat ik al zei, sommige topics zijn voor de hand liggend en voor een ander zijn bepaalde dingen soms niet zo voor de hand liggend.)
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:49
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 00:41:
In sommige gevallen wel, maar in andere niet, denk ik. (Ik weet dat jij 'vooral' zegt, maar ik weet (nog) niet of ik het daar mee eens ben. )
kay, dan wachten we tot je er wel uit bent (als dat ooit nog gebeurt )

Citaat:

Soms zal het idd er om gaan om even je verhaal kwijt te kunnen (wat absoluut geen probleem is natuurlijk, daar is het forum ook voor), maar soms zal het voor jou en mij daar misschien op lijken, terwijl het voor de persoon in kwestie zeker wel een probleem is, waar hij of zij een oplossing voor wil. Bedenk je ook dat de leeftijd van de meeste forumbezoekers hier toch wel rond de 15/16 jaar ligt (op psych en dan van de mensen die veel posten), die hebben vaak andere problemen dan mensen van rond de 20 (en das logisch). En als je in een bepaalde situatie zit, dan zie je soms geen uitweg, je blijft maar malen, terwijl als een buitenstaander het hoort (of in dit geval leest), hij/zij meteen zegt 'ow, zus-zus-en-zo' en zo een 'oplossing' geeft.
ja maarja, het lijkt er soms wel op dat je een heel forum kunt maken om dit soort verhalen neer te pennen (het afschrijfforum). Daarbij is de oplossing ook vaak genoeg "ga naar een psycholoog". Zo'n discussie op het forum zoals hier, kan ze er juist vanaf houden (terwijl dat dus eigenlijk niet goed is!) omdat de topicstarters denken dat ze daadwerkelijk geholpen kunnen worden door leken. En die kans lijkt me vrij nihil, aangezien de aard van vele verhalen.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2003, 23:58
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 00:49:
ja maarja, het lijkt er soms wel op dat je een heel forum kunt maken om dit soort verhalen neer te pennen (het afschrijfforum). Daarbij is de oplossing ook vaak genoeg "ga naar een psycholoog". Zo'n discussie op het forum zoals hier, kan ze er juist vanaf houden (terwijl dat dus eigenlijk niet goed is!) omdat de topicstarters denken dat ze daadwerkelijk geholpen kunnen worden door leken. En die kans lijkt me vrij nihil, aangezien de aard van vele verhalen.
tja, dat mensen denken dat ze kunnen worden geholpen door leken, dat doen ze zelf. In het announcement staat (daarom) bewust dat hier geen professionele hulpverleners rondlopen ed, meer kunnen we ook niet doen, toch? En voor veel mensen is hun verhaal kwijt kunnen toch ook wat ze willen...en horen hoe anderen er over denken, enz. (Veel mensen die hier komen hebben ook al professionele hulp of hebben het gehad.) Ik denk dat dit forum best nuttig kan zijn, zolang mensen idd maar beseffen dat het allemaal leken zijn die hier rondlopen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:04
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 00:58:
tja, dat mensen denken dat ze kunnen worden geholpen door leken, dat doen ze zelf. In het announcement staat (daarom) bewust dat hier geen professionele hulpverleners rondlopen ed, meer kunnen we ook niet doen, toch?
duidelijk aangeven dat professionele hulp nodig is en dan niet "mogelijke leken oplossingen" geven (cq toestaan).

Citaat:
En voor veel mensen is hun verhaal kwijt kunnen toch ook wat ze willen...en horen hoe anderen er over denken, enz. (Veel mensen die hier komen hebben ook al professionele hulp of hebben het gehad.) Ik denk dat dit forum best nuttig kan zijn, zolang mensen idd maar beseffen dat het allemaal leken zijn die hier rondlopen.
Dan is de vraag of die mensen ook deels hun ei kwijt willen, om zo "aah wat zielig" te horen.


Hier kun je dus ook deels de psychologische vraag aan koppelen "Willen mensen graag zielig gevonden worden, omdat ze dan aandacht krijgen (of een andere reden) ?"
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:14
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 01:04:
duidelijk aangeven dat professionele hulp nodig is en dan niet "mogelijke leken oplossingen" geven (cq toestaan).
Is dat aan ons om dat te beslissen? Dat lijkt me niet. En waarom denk je dat er zo vaak aangeraden wordt (want meer kun je niet doen) om eens naar een dokter/psycholoog/vertrouwenspersoon/enz. te gaan? (Niet zo nutteloos dus als je in eerste instantie dacht. )

Citaat:
Dan is de vraag of die mensen ook deels hun ei kwijt willen, om zo "aah wat zielig" te horen.
Zeker, daar had ik 'je' dan ook al gelijk in gegeven.

Citaat:
Hier kun je dus ook deels de psychologische vraag aan koppelen "Willen mensen graag zielig gevonden worden, omdat ze dan aandacht krijgen (of een andere reden) ?"
tja, maar ja, wie zegt er of mensen wel zielig gevonden willen worden?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:28
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 01:14:
Is dat aan ons om dat te beslissen? Dat lijkt me niet. En waarom denk je dat er zo vaak aangeraden wordt (want meer kun je niet doen) om eens naar een dokter/psycholoog/vertrouwenspersoon/enz. te gaan? (Niet zo nutteloos dus als je in eerste instantie dacht. )
Status: forumbaas; Ja dat is aan jullie om te beslissen. Je kunt het plaatsen onder de term "sociale controle" o.i.d.? Maargoed dat is niet aan mij. Tevens beweer ik niet dat dit de best eoplossing zou zijn. Alleen ik probeer wat mogelijke probelemn naar boven te brengen. Daar zijn discussies toch voor?


Citaat:
tja, maar ja, wie zegt er of mensen wel zielig gevonden willen worden?
Uhm, ja dat zit deels bij de vraag inbegrepen
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:33
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 01:28:
Status: forumbaas; Ja dat is aan jullie om te beslissen.
Status: net zo leek als iedereen die hier komt. Het is dus niet aan ons om te beslissen of professionele hulp nodig is. Dat moet de persoon in kwestie (event. in overleg met wie dan ook) zelf uit maken. Ik kan, net als iedereen die hier komt, slechts de 'tip': "ga eens naar je huisarts/een psycholoog/ed" geven.

Citaat:
Daar zijn discussies toch voor?
Hoor je mij zeggen dat die er niet voor zijn?

De discussie die we nu gaan voeren (of fb's daar wel/niet voor zijn) vind ik alleen wel op beleidszaken thuis horen.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:34
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 01:28:
Je kunt het plaatsen onder de term "sociale controle" o.i.d.?
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:37
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 01:33:
Status: net zo leek als iedereen die hier komt. Het is dus niet aan ons om te beslissen of professionele hulp nodig is. Dat moet de persoon in kwestie (event. in overleg met wie dan ook) zelf uit maken. Ik kan, net als iedereen die hier komt, slechts de 'tip': "ga eens naar je huisarts/een psycholoog/ed" geven.
mja zit iets in, maarja hier mag ik zeker niet op ingaan vanwege onderstaande regel... Jammer, maargoed

Citaat:
Hoor je mij zeggen dat die er niet voor zijn?
dat zeg ik niet

Citaat:
De discussie die we nu gaan voeren (of fb's daar wel/niet voor zijn) vind ik alleen wel op beleidszaken thuis horen.
ok ok, dan hebben we het daar niet over althans ik niet, ik heb er geen zin in
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:39
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 01:34:
De buurman steelt TV's. Jij weet dat, laat je hem zijn gang gaan? Nee - sociale controle. MAargoed dat gaat weer door op het verkeerde.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 00:41
Verwijderd
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 01:39:
De buurman steelt TV's. Jij weet dat, laat je hem zijn gang gaan? Nee - sociale controle. MAargoed dat gaat weer door op het verkeerde.
En waarom zou dat dan wel tot de 'taken' van een fb en niet tot die van andere leden behoren? Verder zou je het wijzen op ook daar onder kunnen laten vallen. Meer kan je hier toch niet doen. Maar idd, dat gaat doot op 'het verkeerde'.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 01:06
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 01:04:


A
Dan is de vraag of die mensen ook deels hun ei kwijt willen, om zo "aah wat zielig" te horen.


B
Hier kun je dus ook deels de psychologische vraag aan koppelen "Willen mensen graag zielig gevonden worden, omdat ze dan aandacht krijgen (of een andere reden) ?"
A-> ja (op een gepaste manier stiekum vaak wel, nee geld niet voor iedereen)
B-> "zielig gevonden worden?" Niemand wil toch zielig gevonden worden? Gaat om aandacht en meeleven gewoon, "steun" lijkt me beter woord.
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 09-07-2003, 01:43
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 09-07-2003 @ 00:15:
knip
Mee eens of niet?
Zoals Leonoor al zei gaat het vaak ook het krijgen van tips, al dan niet voor de persoon voor de handliggende oplossingen en advies.
Ook veel "even kwijt moeten" verhalen. Ik denk voor niet om "zielig" gevonden te worden maar voor een soort steun. Het is maar hoe je het ziet hè? Zielig of vraag naar steun.

Dus heeft het nut? Ja das wel duidelijik.
Als je de voor de hand liggende tips vervelend vind dan post je je topic waarschijnlijk op zo'n manier dat je die niet krijgt. En als iemand och iets post wat voor de handliggend is (en even vanuitgaande dat het voor de persoon die het post ook min of meer voor de handliggend is, wat ik een meeste gevallen betwijfel btw) dan zoekt die persoon missch beetje steun aandacht? (/contact?)

Maar em je bedoelt eig dat je he irritant vind om weer een vanzelfsprekend antwoord te geven/lezen?
En vraag je nu af of het niet overbodig is om dan zoiets vanzelfsprelends te posten?

"cheerleading" zonder echt iets van hulp ofzo te geven is ook wel enigsinds irritant denk ik. Dat wel. Maar dat gebeurt toch niet meestal?

Zou het trouwens niet een goed idee om hier ook een soort klaag cornor te maken net zoals op L.com? (of lucht je hart forum, maar daar is dit forum toch voor?) (voor van die posts zoals supervixen ofzo)
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?

Laatst gewijzigd op 09-07-2003 om 01:49.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 06:26
Verwijderd
Citaat:
//ItsJustMe\\ schreef op 09-07-2003 @ 02:43:
Zou het trouwens niet een goed idee om hier ook een soort klaag cornor te maken net zoals op L.com? (of lucht je hart forum, maar daar is dit forum toch voor?) (voor van die posts zoals supervixen ofzo)
In een lang verleden hebben we hier een klaagmuur gehad (hoe denk je dat l.com aan het idee komt?), maar die is er dus al heel lang niet meer (ipv daarvan zijn er wel veel andere fora, het forum veranderd met zijn tijd en bezoekers mee ).

En idd, steun zoeken, lijkt me een betere omschrijving.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 12:49
Verwijderd
De discussie is al zo'n beetje gevoerd maar ik wou er toch nog even op ingaan..

Het is inderdaad zo dat er vaak voor de hand liggende adviezen worden gegeven, maar soms heb je het even nodig om 10x hetzelfde advies dat jij eigenlijk ookal had bedacht te horen voor je er echt iets mee durft te doen. Stappen ondernemen is vaak eng, en dan van een aantal mensen even 'goedkeuring' krijgen over die stappen kan prettig zijn. Ik denk dat veel mensen daarbij ook op zoek zijn naar herkenning, naast de al genoemde steun. Het idee hebben dat je niet de enige bent met een bepaald probleem (veel mensen hebben in de echte omgeving geen mensen met een soortgelijk probleem) en dat anderen er ook uitgekomen zijn.

Daarbij is het heel anders wanneer iemand jou thuis een advies-verhaaltje geeft (ik haat die verhaaltjes van mn moeder) dan wanneer je een topic opent. Advies verhaaltjes uit directe omgeving zijn veel minder vaak op verzoek, bij een topic wordt er echt om gevraagd. En zoals Leonoor ookal zegt, soms is iets makkelijker aan te nemen van een vreemde dan van iemand die heel dichtbij je staat.

Je hebt op een aantal punten zeker wel gelijk hoor, alleen geloof ik absoluut niet dat het nutteloos is.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 13:01
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 09-07-2003 @ 00:27:
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Gedeeltelijk, omdat ik vind dat er idd vaak opgepept wordt en dat bepaalde tips (wat overigens niet per se wat met oppeppen te maken hoeft te hebben) soms idd nogal voor de hand liggend zijn, maar ik ben het er niet mee eens dat mensen niks aan die tips hoeven te hebben (geen correcte zin, sorry). Soms denk je niet aan bepaalde dingen, juist omdat ze zo voor de hand liggend zijn, dan is het dus juist heel handig dat iemand je daar op wijst. En wat voor de één voor de hand liggend is, hoeft dat voor een ander niet automatisch ook te zijn. Ook verschillend is met of iemand hier het zegt of iemand irl, dat je de persoon irl kent en de persoon hier niet echt, vaak kun je dan meer hebben op de één of andere manier (tenminste, zo 'ervaar' ik het zelf vaak en ik weet dat sommige anderen het ook zo ervaren).

En zolang mensen topics blijven openen, waarop de antwoorden voor de hand liggend zijn, zolang zullen ook antwoorden die voor de hand liggend zijn gegeven blijven worden. En kennelijk zijn ze dan toch niet zo overbodig en/of nutteloos, anders zouden die topics niet meer geopend worden. Denk ik.
en jij zegt precies wat ik wou zegge
Met citaat reageren
Oud 09-07-2003, 17:09
Keyser Saus
Avatar van Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Ik ben het helemaal met bovenstaande reactie eens.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:39.