Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2004, 08:46
hushpuppy
hushpuppy is offline
ik zit na de vakantie in 6 VWO en kben me nog volop aan het orienteren op verschillende studies... Maar over onderwijskunde krijg ik heel weinig echt duidelijke informatie... iemand hier die daar meer over weet???
__________________
the greatest thing in the world is to love and be loved in return
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2004, 09:13
Ratbout
Avatar van Ratbout
Ratbout is offline
Bedoel je onderwijskunde dan als aparte studie?

http://www.studiekiezers.nl/index.cf...F868/index.cfm

daar staat een minimaal stukkie erover. Geeft je misschien een idee. Wat altijd fijn is, is een dgje meelopen met een student. Daar heb je volgend jaar alle tijd voor. Informeer waar je t allemaal kan studeren en informeer dan of je een keer mag meelopen. Dat werkt echt goed.

In dat straatje zit natuurlijk leraarsopleiding, wat ik nu doe. PM me als je daar vragen over heb. Veel plezier
__________________
Come on complain, before I miss you.......*professioneel topic killer*
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:15
zus en zo
Avatar van zus en zo
zus en zo is offline
ja, ik studeer Pedagogische Wetenschappen en het eerste jaar was dat gecombineerd met onderwijskunde. Het gaat heel veel over achterstandskinderen en de middelen die worden gebruikt om die achterstand weg te werken. Het moet je denk ik interesseren, want ik vond er niets aan... Veel te organisatorisch, en t gaat ook heel veel over beleid enzo...
__________________
Geen mens is intelligent genoeg om zijn eigen domheid te begrijpen
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:22
Verwijderd
Ik ga volgend jaar beginnen met een aantal vakken van de studie onderwijskunde in Leiden. Op de site van de Universiteit Leiden is best aardig wat informatie te vinden.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:23
hushpuppy
hushpuppy is offline
ok hartstikke bedankt....

ik weet het eigenlijk gewoon echt niet.. Ik ben over na 6VWO maar ik weet gewoon absoluut niet of de universiteit wel iets voor me is... Ik ben veel meer een doener dan een denker... maar dan nog hmm kvind het moeilijk...
__________________
the greatest thing in the world is to love and be loved in return
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 09:26
Verwijderd
Er bestaat ook hbo pedagogiek. Ik weet niet hoe het op andere hogescholen is, maar in Rotterdam hadden ze tot voor kort vanaf het tweede jaar een splitsing onderwijskunde en orthopedagogiek. Nu is dat niet meer, maar ik geloof dat je in oa Tilburg nog wel aparte richtingen hebt (weet niet precies welke).

Ik zou gewoon eens gaan kijken, dagje mee lopen met een student (bij zowel de universiteit als het hbo, als je daar tussen twijfelt). Als je redelijk goed kunt leren zou ik zelf, denk ik, niet voor de hbo-opleiding kiezen...dan kun je beter universiteit gaan doen en daarbij dan gaan werken of vrijwilligerswerk gaan doen ofzo... Dan heb je ook iets om te doen, maar je leert ook veel.

Ik weet btw ook niet of de universiteit iets voor me is...ik denk van niet, maar ik wil het wel gewoon proberen. De hbo-opleiding doe ik al, maar daar vind ik de theorie te weinig en te oppervlakkig (kan heel goed dat dat in bv. Tilburg en Diemen ed anders is).
Met citaat reageren
Oud 16-07-2004, 11:45
Verwijderd
Uit een aantal mailtjes dat ik kreeg van de UU over onderwijskunde (ik heb me ondertussen ingeschreven en begin 1 september )


Op www.studiekiezers.uu.nl kun je informatie vinden over Pedagogiek en Onderwijskunde. Daarnaast kan je op www.opleidingpedagogiek.nl informatie vinden over Pedagogiek.

Om toegelaten te worden een opleiding van de Faculteit Sociale Wetenschappen, moet je voldoen aan de wiskunde-eis. De Wiskunde-eis houdt in dat je Wiskunde (A of B) minimaal op HAVO niveau moet hebben gehad en een voldoende moet hebben op je eindlijst. Voldoe je niet aan de Wiskunde-eis dan moet je bij het James Boswell Instituut een aanvullende Wiskunde cursus (Wiskunde A1) doen. Kijk voor meer informatie op www.jbi.uu.nl .
Wiskunde moet je voldoende beheersen omdat je in beide opleidingen een aantal cursussen op het gebied van methodenleer en statistiek zult moeten volgen. Deze zijn noodzakelijk om verder in de opleiding onderzoek te kunnen doen.

Wil je meer weten over de opbouw van de bacheloropleiding Pedagogiek en Onderwijskunde dan kun je kijken in de studiegidsen. Deze zijn te raadplegen op www.fss.uu.nl/studiegidsen. In deel B van de studiegidsen van de vind je een beschrijving van de opbouw van de opleiding.

------



Pedagogiek richt zich op allerlei situaties waarin kinderen of jongeren vastlopen (b.v. gehandicaptenzorg, leerproblemen, psycho-sociale problemen).
Onderwijskunde richt zich op de onderwijskunde organisatie. Je bent zeker niet alleen lespakketten aan het ontwikkelen. Ik denk dat er uiteindelijk maar weinig studenten zijn, die zich daar mee bezighouden. Je bent veel meer iemand die onderwijskundige adviezen geeft, of iemand die meehelpt om een nieuwe lesmethode te implementeren en evalueren, of om na te denken hoe men in het onderwijs gebruik kan maken van alle mogelijkheden die de computer en het internet ons biedt. Mogelijk kun je bij onderwijskunde nog wel een dag meelopen. Degene die dit organiseert is mw. Danielle Vlaanderen, zij is studiebegeleider bij de opleiding onderwijskunde. Ze is via het secretariaat van onderwijskunde te bereiken: 030-253 4940.

Ik kan je geen voorbeelden van lespakketten geven. Als je in de studiegids kijkt (zie internetadres die mijn collega al gegeven heeft) zie je bij elke cursusbeschrijving staan wat de gebruikte literatuur voor die cursus is. Je zou wat titels kunnen opschrijven en in een boekwinkel of bibliotheek kunnen kijken of ze voorradig zijn, om ze even in te zien.

Je hebt 3 statistiekcursussen in je bachelorprogramma. Deze zijn van belang om onderzoeken van anderen te kunnen begrijpen en ook om zelf onderzoek te kunnen doen (masterfase). Mijn collega schreef dat havo wiskunde voldoende is, maar dit geldt alleen voor mensen met een afgeronde HBO opleiding. Ik vermoed niet dat dit voor geldt, dus dan luidt voor jou de wiskunde-eis: eindexamen vwo wiskunde. Wiskunde A1 is per a.s. september nog voldoende. Mogelijk verandert het per sept. 2005 (maar als je hier dan al studeert, heeft dat op jou geen invloed meer).


Als je wiskunde A1 hebt, is dit dus het laatste jaar dat je onderwijskunde zonder meer kunt gaan doen (ik heb wiskunde A1.) Ik denk dat je volgend jaar wiskunde A2 moet hebben, maar dat kun je eventueel ook halen bij het James Boswell Instituut ofzo.

Groetjes,
Krummeltje.
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 18:50
Verwijderd
Hmm, ik geloof dat mijn info niet meer zo interessant is maar het is een hele leuke studie hoor! *promoot*
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 19:49
never mind
Avatar van never mind
never mind is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-07-2004 @ 19:50 :
Hmm, ik geloof dat mijn info niet meer zo interessant is maar het is een hele leuke studie hoor! *promoot*
ga je ook pedagogische wetenschappen studeren?
__________________
*engeltjuh* fliefd!
Met citaat reageren
Oud 20-07-2004, 22:22
Verwijderd
Citaat:
never mind schreef op 20-07-2004 @ 20:49 :
ga je ook pedagogische wetenschappen studeren?
nee, onderwijskunde
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 12:13
hushpuppy
hushpuppy is offline
hartstikke bedankt iedereen.. ik ben nog steeds in vertwijfeling.. je moet blijkbaar toch wel aanleghebben voor beleid en wiskunde nezo en das nie mijn pakkie an
__________________
the greatest thing in the world is to love and be loved in return
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 12:42
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
hushpuppy schreef op 21-07-2004 @ 13:13 :
hartstikke bedankt iedereen.. ik ben nog steeds in vertwijfeling.. je moet blijkbaar toch wel aanleghebben voor beleid en wiskunde nezo en das nie mijn pakkie an
Op de open dag van Pedagogische Wetenschappen (Leiden) vertelde men dat je helemaal geen aanleg voor wiskunde hoeft te hebben. Je krijgt dan wel statistiek, maar er zijn speciaal werkgroepen ed. voor als je dat moeilijk vindt en het was gewoon haalbaar; ook voor mensen die slecht zijn in wiskunde.
Nou ja, zoiets was het (wat men precies zei weet ik ook niet meer, maar hier kwam het op neer).
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 13:59
Verwijderd
Citaat:
hushpuppy schreef op 21-07-2004 @ 13:13 :
hartstikke bedankt iedereen.. ik ben nog steeds in vertwijfeling.. je moet blijkbaar toch wel aanleghebben voor beleid en wiskunde nezo en das nie mijn pakkie an
Ik dacht dat ik beleid vreselijk vond/zou vinden, maar ik blijk het net zo leuk te vinden als de rest van de opleiding.
Met citaat reageren
Oud 21-07-2004, 15:09
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 21-07-2004 @ 13:42 :
Op de open dag van Pedagogische Wetenschappen (Leiden) vertelde men dat je helemaal geen aanleg voor wiskunde hoeft te hebben. Je krijgt dan wel statistiek, maar er zijn speciaal werkgroepen ed. voor als je dat moeilijk vindt en het was gewoon haalbaar; ook voor mensen die slecht zijn in wiskunde.
Nou ja, zoiets was het (wat men precies zei weet ik ook niet meer, maar hier kwam het op neer).
als dat ook voor onderwijskunde geld ben ik blij
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 14:04
roosjemarijn
Avatar van roosjemarijn
roosjemarijn is offline
Dit is wel een topic van heeel lang geleden, maar ik vond het toch zonde om een nieuwe te beginnen. Ik heb een paar vragen aan mensen die onderwijskunde studeren, of hebben gestudeerd of er meer over weten. Ik studeer zelf ook pedagogische wetenschappen (1e jaar, universiteit) maar ik heb voor de richting orthopedagogiek gekozen. Maar nu heb ik het idee dat ik beter de richting onderwijskunde had kunnen kiezen.. maar dat weet ik niet echt zeker.
Weet iemand misschien wat je precies kan worden nadat je je master onderwijskunde hebt afgerond? En dan eigenlijk gewone beroepen behalve onderzoek doen. (want daar lijkt me niet zo heel veel aan) Kan je als onderwijskundige ook iets op scholen ofzo gaan doen? Ik heb echt geen idee welke kant ik op moet denken..
Wie o wie kan mij helpen
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 15:53
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
^ik doe ook pedagogische wetenschappen, maar wij hebben daarbij ook een richting onderwijskunde. Ik weet niet of dit helemaal gelijk is aan de studie onderwijskunde.
We hebben een werkboek waar per richting staat waar je terecht zou kunnen komen. Bij onderwijskunde staan onder andere:

- onderwijs evalueren
- onderwijs beleid ontwikkelen/wijzigen/coördineren etc.
- lesmateriaal ontwikkelen
- onderwijs- en trainingsmethoden ontwikkelen
- lesgeven aan studenten; opleiden en adviseren van docenten
- onderwijskundige scholing verzorgen van leerkrachten in opleiding / nascholing voor leraren.
- leerkrachten didactisch ondersteunen; adviseren van schoolleiding over de organisatie en het beleid
- opzetten en deels ook uitvoeren van trainingen voor sportleiders/-trainers
- behoefte aan opleidingen onderzoeken; ontwikkelen en evalueren van management opleidingen
- ontwikkelen/inkopen/verbeteren van bedrijfsopleidingen

Dit zit allemaal in de categorieënoverheid, onderwijs, maatschappelijke diensverlening, sport en recreatie, bedrijfs- en werknemersorganisaties en research instellingen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-04-2005, 19:20
Verwijderd
Citaat:
roosjemarijn schreef op 19-04-2005 @ 15:04 :

Weet iemand misschien wat je precies kan worden nadat je je master onderwijskunde hebt afgerond? En dan eigenlijk gewone beroepen behalve onderzoek doen. (want daar lijkt me niet zo heel veel aan) Kan je als onderwijskundige ook iets op scholen ofzo gaan doen? Ik heb echt geen idee welke kant ik op moet denken..
Wie o wie kan mij helpen
Ik studeer onderwijskunde aan de UU. Als onderwijskundige kun je drie kanten (eigenlijk vier) op:
1. onderzoek
2. beleidskant op, dus beleid ontwerpen voor het ministerie van onderwijs of op scholen ofzo.
3. advieskant: onderzoek op scholen doen en dan advies uitbrengen hoe het beter kan.
4. leermaterialen ontwerpen.

Als je nog iets wilt weten, kun je me toevoegen aan MSN of PM-en ofzo
Met citaat reageren
Oud 20-04-2005, 08:17
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
roosjemarijn schreef op 19-04-2005 @ 15:04 :
Ik studeer zelf ook pedagogische wetenschappen (1e jaar, universiteit) maar ik heb voor de richting orthopedagogiek gekozen. Maar nu heb ik het idee dat ik beter de richting onderwijskunde had kunnen kiezen.. maar dat weet ik niet echt zeker.
Ik weet niet aan welke universiteit je studeert, maar misschien kun je even bij de studieadviseur langsgaan om eens te praten; daar zijn die mensen voor. Een vriendin van mij is zelfs in haar 3e jaar nog geswitcht van Orthopedagogiek naar Onderwijskunde (had een aantal vakken Onderwijskunde al extra gevolgd vanwege haar interesse). Er is dus behoorlijk veel mogelijk meestal... Gewoon even gaan praten, om er achter te komen wat het beste bij je past!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Verschil Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde
stefano12
12 20-07-2011 11:28
Studeren Leonoor: onderwijskunde
toontje
1 26-08-2008 12:31
Studeren Studiekeuze
Verwijderd
11 08-07-2008 18:37
Studeren onderwijskunde (minor)
Verwijderd
3 16-06-2007 09:28
Algemene schoolzaken Pabo, SPH of MWD?
LoeLoe
19 20-05-2004 09:17
Algemene schoolzaken technische onderwijskunde?
ikkie87
13 23-03-2003 17:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:04.