Oud 21-03-2012, 15:58
Erikssss
Erikssss is offline
Beste Mensen,

Ik heb een vraagje:
Ik snap wel hoe je de evenwichtsprijs berekend en hoe je hierdoor de evenwichtshoeveelheid kunt berekenen. Maar nu krijg ik onderstaande opdracht:

Opgave 3:
De evenwichtsprijs van appels is 2 euro

1) Teken bovenstaande situatie in een grafiek.
2) Geef in een grafiek weer wat er gebeurd als er een maximumprijs word ingevoerd. Wat zijn de gevolgen hiervan?

Maar hoe kan ik dit nou doen als ik geen functies voor vraag en aanbod heb gekregen?

Alvast bedankt!

Groeten,
Erik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-03-2012, 16:27
Em.
Avatar van Em.
Em. is offline
Ach, dan teken je toch willekeurig een vraag- en aanbodlijn? Zolang je er maar voor zorgt dat de vraag afneemt als de prijs toeneemt, het aanbod toeneemt als de prijs toeneemt en de lijnen elkaar bij p=2 snijden. Het hoeft niet precies zo en zo schuin te zijn of precies dáár een as te snijden om een idee te geven van de situatie. Je moet gewoon een schets geven van hoe zo'n grafiek eruit kan zien, en daarna van wat er verandert als je een maximumprijs hebt.
__________________
(...) en ik hou zo van verlangen en ik hou zo van alleen zijn en ik hou zo van het denken dat het zou kunnen als het kon. - Tjitske Jansen
Met citaat reageren
Oud 21-03-2012, 16:46
Erikssss
Erikssss is offline
Oke! Bedankt! En wat verandert er als je een maximum prijs insteld?
Met citaat reageren
Oud 22-03-2012, 13:26
the economist
the economist is offline
Citaat:
Oke! Bedankt! En wat verandert er als je een maximum prijs insteld?
dat is het slechte aan de vraag: je hebt te weinig info.
Als de max prijs boven de 2 ligt, verandert er nl niets !
het is alsof de overhied zegt "pas op hoor, niet duurder dan 3 euro!"
"nee hoor, zeggen de koper en de verkoper, we hebben 2 euro afgesproken"
"ooo, dan is het goed" (maar ik houd je in de gaten hoor !")

als de max prijs onder de 2 euro ligt is er wel wat aan de hand:
stel hij ligt op 1,50.
bij die prijs zijn er heel veel vragers, iedereen wil wel appels voor zo'n lage prijs.
vergelijk het maar als de appels bij de C1000 in de aanbieding zijn, dan worden er meer verkocht.
en maar heel weinig aanbieders. Een aantal telers zijn nl bijv overgestapt op peren, want met appels 'kun je geen droog brood meer verdienen' door die max prijs.
je ziet dit op je grafiek als je Qv en Qa afleest op de Q-as.
er ontstaat nu een tekort aan appels.
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 11:12
Erikssss
Erikssss is offline
Thanks! Dat begrijp ik! Alleen moet ik nu een grafiek tekenen waarbij er een maximumprijs is ingesteld. Hoe kan ik deze dan tekenen? Gewoon de grafiek niet meer laten stoppen vanaf die prijs?
Met citaat reageren
Oud 24-03-2012, 11:26
Stff
Avatar van Stff
Stff is offline
Citaat:
Thanks! Dat begrijp ik! Alleen moet ik nu een grafiek tekenen waarbij er een maximumprijs is ingesteld. Hoe kan ik deze dan tekenen? Gewoon de grafiek niet meer laten stoppen vanaf die prijs?
maximum prijs geef je aan door een horizontale lijn te tekenen op het niveau van de maximum prijs

__________________
Mess with the Best, Die Like the Rest | | Suus, Chelle, Linds, Marte, Daphne & Anne | | What the Eyes See and the Ears Hear the Mind Believes
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp nodig bij opgave economie!
wtje
1 30-01-2013 15:41
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hulp met een economie opgave?
ithelpstodream
2 12-11-2012 12:19
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Evenwichtsprijs
Guustje
2 14-06-2012 15:22
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie huiswerk vraag berekeningen
piraat013
7 22-05-2011 12:27
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Economie: evenwichtsprijs/hoeveelheid
Caviamax
10 30-09-2010 21:03
Eindexamens 2003 Evenwichtsprijs
Moony
9 18-05-2003 20:12


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:29.