Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2002, 18:33
gizmo
Avatar van gizmo
gizmo is offline
Eyz.. ik weet niet zeker of ik nu het goede forum heb uitgekozen.. maar ik ga mijn betoog houden over het feit dat ik vind dat het eindexamen afgeschaft moet wordne..

waarom.. omdat het een moment opname is..
het voor veel stress en zorgen zorgt..
je daardoor sommige studies gewoon niet mag/kunt doen..

wat is jullie mening en graag argumenten
__________________
~¤~PsYcHoDeLiCsS..~*~ What did you find that could leave you walking by?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-09-2002, 19:01
wyner
wyner is offline
Sommige mensen (oa ik) wanpresteren gedurende de laatste twee jaar van middelbare school, en geven hun 100% bij de examens om alsnog een degelijk cijfer te scoren.

SO's dienen er toch ook voor om het niet zo zeer een "momentopname" ervan te maken?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:06
Verwijderd
wel houden:
- je hebt ook al SO's, dus het is minder een 'moment' en bovendien vind ik het ook niet echt een momentopnamen, je hebt er 4/5/6 jaar voor geleerd, dus als je altijd hoge cijfers haalt, dan denk ik niet dat je op je eindexamen ineens allemaal 4-en en 5-en haalt.
- de motivatie om te leren zal minder worden, dus scholieren leren minder, omdat het toch niet per se nodig is en dus dommer om het zo maar even te zeggen
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:12
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Ik vind het onzin. Men wordt tijdens het eindexamen getoetst op stof die je dan zou moeten kennen en wanneer je dit kent is het toch logisch dat je slaagt. Dit is toch bij elk examen zo? (rij-examen, etc) Ik vind het juist een goede metode.

En hoezo kun je hierdoor bepaalde studies niet doen? Natuurlijk wel, wanneer je slaagt en je hebt de goede vakken kan dat.

En dat momentopname: je zult het toch moeten kennen. En het heeft geen zin om daar alle resultaten van je schoolleven voor te nemen je moet het op dat moment kennen, niet een half jaar geleden. En je vergeet nogal wat met de tij!

En dat het voor veel stress en zorgen zorgt, so what? Dat is bij elke toetsweek, tentamenweek, e.d. Ik vind dat echt een onzin-reden. Daarnaast: het is altijd al zo, een eindexamen, waarom nu opeens afschaffen, dat lukt je nooit! Er zijn veel te veel mensen tegen dan voor. Een eindexamen heeft volgens mij meer voor- dan nadelen.
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:16
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
wel houden:
- je hebt ook al SO's, dus het is minder een 'moment' en bovendien vind ik het ook niet echt een momentopnamen, je hebt er 4/5/6 jaar voor geleerd, dus als je altijd hoge cijfers haalt, dan denk ik niet dat je op je eindexamen ineens allemaal 4-en en 5-en haalt.
- de motivatie om te leren zal minder worden, dus scholieren leren minder, omdat het toch niet per se nodig is en dus dommer om het zo maar even te zeggen
tja ik heb het gepresteerd om gemiddeld overal goed voor te staan en op mijn examens maar 1 voldoende te halen....een 6,3 ! de rest allemaal onvoldoendes!dus ja het kan makkelijk!
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 19:42
alpha
Avatar van alpha
alpha is offline
Citaat:
maaike0 schreef:
tja ik heb het gepresteerd om gemiddeld overal goed voor te staan en op mijn examens maar 1 voldoende te halen....een 6,3 ! de rest allemaal onvoldoendes!dus ja het kan makkelijk!
Jeetje, heb je dan faalangst of zo? Of stressproblemen, moet je er gewoon wat aan doen! Blijf het vreemd vinden dat mensen zo kunnen scoren terwijl ze normaal wel goede cijfers halen/
__________________
I like to say what I want to say
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:52
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
Citaat:
alpha schreef:


En dat momentopname: je zult het toch moeten kennen. En het heeft geen zin om daar alle resultaten van je schoolleven voor te nemen je moet het op dat moment kennen, niet een half jaar geleden. En je vergeet nogal wat met de tij!


hmm.. we hebben het hier over de toetsing...en de resultaten daarvan hangen van veel meer dingen af dan alleen je kennis. ook al leer je nog zo goed en stamp je alles in je hoofd en weet je alles, er zijn veel meer redenen waardoor je je eindexamen kunt verkloten (zenuwen, stress, je niet lekker voelen enz.)

En dat het voor veel stress en zorgen zorgt, so what? Dat is bij elke toetsweek, tentamenweek, e.d. Ik vind dat echt een onzin-reden. Daarnaast: het is altijd al zo, een eindexamen, waarom nu opeens afschaffen, dat lukt je nooit! Er zijn veel te veel mensen tegen dan voor. Een eindexamen heeft volgens mij meer voor- dan nadelen.

jah, maar bij je eindexamen ligt de druk wel wat hoger dan bij een toetsweek o.i.d., dus ik vind dat nogal een slechte vergelijking

en dat je zegt: examen, het is altijd al zo, afschaffen lukt je nooit
dat noem ik geen argument, en zeg nooit nooit
Met citaat reageren
Oud 25-09-2002, 21:54
battlestar
Avatar van battlestar
battlestar is offline
Citaat:
alpha schreef:
Jeetje, heb je dan faalangst of zo? Of stressproblemen, moet je er gewoon wat aan doen! Blijf het vreemd vinden dat mensen zo kunnen scoren terwijl ze normaal wel goede cijfers halen/
ik vind dat niet vreemd..
je zei het zelf al: faalangst, stressproblemen

sommige mensen hebben gewoon het gevoel dat hun hele leven van het eindexamen afhangt en dan kan het wel eens goed mis gaan, zonde
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 12:39
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Niet mee eens, want dan zouden scholen kunnen frauderen door te makkelijke schoolexamens te geven.
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 13:40
maaike0
maaike0 is offline
Citaat:
*BattleStar* schreef:
ik vind dat niet vreemd..
je zei het zelf al: faalangst, stressproblemen

sommige mensen hebben gewoon het gevoel dat hun hele leven van het eindexamen afhangt en dan kan het wel eens goed mis gaan, zonde
jah, waarschijnlijk faalangst ofzow, maar ben daarvoor al naar zo'n cursus geweest, hielp wel bij d gewone toetsen, maar bij het examen helpt nix voor mij denk
__________________
*ook al leek ik soms gebroken ik klom uit een dal vandaan, want ik heb voor hetere vuren gestaan*
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 14:37
Desp
Desp is offline
Mja, ik heb samen met een leraar ooit eens een nieuw systeem bedacht, met vijf blokken per schooljaar. Aan het einde van zo'n blok krijg je een soort 'mini-examens', die landelijk zijn. Het gemiddelde van die vijf mini-examens is je eindexamen cijfer en telt 50% mee, de andere 50% bestaan uit werkstukken, mondelingen en schriftelijken. Dan heb je minder het 'moment-opname' probleem, en je kan je cijfers nog ophalen nadat er iets is mislukt.
Voor mensen met faalangst is dit een vrij goed systeem, omdat de angst rondom mini-examens veel minder wordt
Met citaat reageren
Oud 26-09-2002, 15:05
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
hmm... ben het er niet mee eens, maar wat ik kan verzinnen wat nuttig kan zijn voor jouw betoog is, dat een leerling meer gemotiveerd raakt om te leren, wanneer iets van belang is voor zijn eindexamen. En dus moet je zorgen dat de leerling gedurende het héle examenjaar (of mss ook het jaar ervoor) al vakken afrond en zodoende constant moet leren.

Maar goed, 't is een beetje gebaseerd op 't tweede fase idee, want een vak als maatschappijleer vink wel beter dat je dat na 1 jaar afrond.
Toch halen dan wel veel mensen makkelijker het examen als op t'einde, dus zoals ik al zei: kben het er niet helemaal mee eens
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2002, 16:39
gizmo
Avatar van gizmo
gizmo is offline
thnx voor alle reacties..

uiteindelijk hb ik mijn betoog er toch niet over gehouden omdat ik inzag datik ook wel ertegen was dat het afgeschaft zou worden

er zijn best mooie tegen argumenten tegen mijn stelling gevonden hier eigenlijk!!

kuz
__________________
~¤~PsYcHoDeLiCsS..~*~ What did you find that could leave you walking by?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Het algemene vavo-topic
Tink*
125 14-09-2019 01:49
Algemene schoolzaken Zittenblijven in het voorexamenjaar afschaffen
Verwijderd
46 14-02-2006 11:55
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap VMBO examens afschaffen?
Verwijderd
122 11-03-2005 13:09
Algemene schoolzaken VVD wil theorie-examen vmbo afschaffen
Verwijderd
56 23-02-2005 13:56
Algemene schoolzaken Stelling: het CSE moet afgeschaft worden!
AukjeLaks
13 25-06-2003 15:11
Algemene schoolzaken Moeten examens afgeschaft worden?
evelientjen
15 15-05-2002 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.