Oud 29-12-2004, 19:36
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Geen idee of dit de juiste plaats is voor mijn topic, maar ik waag het 'r maar op

Ik ben bezig met een onderzoek naar jongerentaal/straattaal, en ik heb een vraagje!

Gebruik jij straattaal? Ik zal hieronder een aantal voorbeelden plaatsen
- doekoe, loesoe, osso, afoe, flex

Zo ja, kun je hiervan wat voorbeelden geven (woorden), met een vertaling Gebruik je dergelijke woorden alleen in de spreektaal, of ook bijvoorbeeld in een forum of tijdens het chatten? En waarom gebruik je die woorden?

Zo nee, waarom niet? Het schijnt heel stoer en leuk te zijn, dus waarom doe je het niet? Erger jij je aan jongeren die wel zo praten en schrijven?

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal' (typen met allerlei tekens, cijfers in plaats van letters, combinaties van hoofdletters en kleine letters, en expres (?) spellen als een kind van 8), bijvoorbeeld hier op het forum.

Ik hoop dat jullie je mening willen geven!

HereIAm

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 19:44.
Advertentie
Oud 29-12-2004, 19:46
Verwijderd
Ik heb een handige site voor je.

Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 19:49.
Oud 29-12-2004, 19:48
Verwijderd
O ja. En mijn mening.
Ik gebruik echt nooit straattaal, alleen als ik heel belachelijk en idioot wil overkomen, en soms is dat de bedoeling dus dan wel.
En dan zeg ik vooral veel skere (=kut).
Oud 29-12-2004, 20:24
JackieZ
Avatar van JackieZ
JackieZ is offline
Heel interessant vind ik zelf, maar ik gebruik het niet echt veel. Hoewel ik losjes chat en praat, is het wel allemaal geaccepteerd Nederlands.

En breezer is leuk voor een grapje.
Oud 29-12-2004, 22:59
Verwijderd
ik gebruik de woorden niet
ik erger me idd aan mensen die ze wel gebruiken, ik zou ook geen reden kunnen bedenken waarom je ze wel zou gebruiken. Ik ben niet iemand die graag meeloopt met anderen (kleding, woordkeus, haar) en wil dat ook zo houden Ik hou er graag mijn eigen mening op na
Oud 30-12-2004, 08:24
Verwijderd
Ik gebruik geen jongeren-/straattaal, nooit gedaan ook, ik vind het vreselijk. Ik vind het ook niet stoer of leuk, ik vind het "stoerder" om gewoon normaal Nederlands te spreken en te schrijven en ik vind het leuker als andere mensen me ook gewoon verstaan. Bovendien heb ik niet zo de behoefte (en ook niet gehad) om "stoer" te zijn of op die manier "leuk" te doen, dus is het wat dat betreft niet nodig. Ik erger me soms aan mensen die zo praten en schrijven, het is gewoon onleesbaar en ik vind het eigenlijk alles behalve "stoer". Hetzelfde geldt voor Breezertaal, bovendien kost dat nog extra veel tijd ook, je gaat mij niet vertellen dat je met al die hoofdletters ed net zo snel kunt typen als in normaal Nederlands. Bovendien vraag ik me altijd af of mensen hun werkstukken op school ook zo schrijven en inleveren en hoe docenten daar dan op reageren.

Eén van mijn zusjes zat wel eens tijdens het eten wat te vertellen en dan vlogen er allemaal dergelijke woorden (jongerentaal) tussendoor, moest mijn ander zusje (zat op dezelfde school) het voor mijn ouders en mij gaan vertalen... Inmiddels spreekt ze gelukkig weer redelijk normaal Nederlands.
Oud 30-12-2004, 08:45
aaronmirck
aaronmirck is offline
iedereen heeft zn plaatselijke woordjes, zoals melkmoment etc. Ik denk dat iedereen een beetje slang spreekt, als ik een msn gesprek start dan open ik altijd met yo, is... in da house? denk niet dat t egt slang is, doekoe zeg ik ook nooit, verder zou ik nie moeten weten wat er nog leuk zou zijn aan een onderzoekje straattaal, ga gewoon de straat op....
__________________
So it's immaterial who the puppet is, because the puppet masters remain the same- tom morrello
Oud 30-12-2004, 08:48
Verwijderd
Wat is "slang"?

Of iedereen zijn plaatselijke woordjes heeft weet ik niet. Volgens mij gebruik ik namelijk geen "plaatselijke woordjes"...er zijn wel woorden die ik gebruik die anderen niet kennen, maar die staan wel gewoon in het woordenboek, dus ze behoren gewoon tot het Nederlands.
Oud 30-12-2004, 09:58
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-12-2004 @ 08:48 :
Wat is "slang"?

Slang is het engelse woord voor informele taal (vaak ook bedoeld: jongerentaal) of jargon
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Oud 30-12-2004, 11:20
Flit
Avatar van Flit
Flit is offline
Ik vind het best irritant. Zelf spreek ik altijd gewoon nederlands. Af en toe wat slang is niet erg, maar het moet niet te erg worden. (als in: vertaling nodig.) Breezertaal en alles wat daaraan verwant is vind ik irritant omdat het niet te lezen is. Ik vind het ook niet stoer, eerder dom.
__________________
Maar dat ben ik maar...
Oud 31-12-2004, 12:06
Verwijderd
1: Gebruik jij straattaal?
Nee.

2: Waarom (niet)?
Ik geloof niet dat straattaal iets toevoegt aan wat ik wil zeggen.

3: Wat is je mening over Breezahtaal?
Verschrikkelijk irritant. Als ik iets in Breezahtaal zie, sla ik het over. Ik neem de moeite niet eens om het te lezen.
Oud 31-12-2004, 13:33
Verwijderd
Ja, bijvoorbeeld: mieters, jofel, blits, je-van-het, tof.
Oud 31-12-2004, 15:45
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 31-12-2004 @ 13:33 :
Ja, bijvoorbeeld: mieters, jofel, blits, je-van-het, tof.
als je het zo bedoeld, gebruik ik ook wel eens woorden als 'porem, smeris, bajes' ed.
en verder mss veel bepaalde uitdrukkingen, maar dat ligt aan mij.

waarom? niet omdat het stoer is, mij een imago geeft, makkelijker klinkt of wat dan ook. je doet het gewoon automatisch.

breezah? zo ontzettend nietszeggend dom. of alles op juh te laten eindigen. ik ben zwart_witjuhhhh11. en dan nog niet te spreken over de echte breezah .
daarentegen vind ik (bep.) jargontaal wel leuk op z'n tijd .
Oud 31-12-2004, 16:47
PV
PV is offline
Gebruik jij straattaal?
Nee

Zo nee, waarom niet?
Ik vind 't irritant en vervelend (of is dat hetzelfde).. ik erger me ook aan mensen die zo praten/schrijven. Ik praat/schrijf gewoon Nederlands, met hier en daar afkortingen als 'ff' en smileys enzo

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal'.
Breezertaal is ook irritant en vervelend, om de redenen die je zelf noemt (cijfers ipv letters en hoofdletters, kleine letters door elkaar, 'uh' in plaats van 'en' etc). Op een forum als Onzin is t nog wel te doen (al erger ik me er daar ook aan ), maar op andere serieuzere fora is het alleen maar irritant.
Oud 31-12-2004, 20:33
Jeuk
Avatar van Jeuk
Jeuk is offline
Gebruik jij straattaal?
Nee.

Zo nee, waarom niet?
Ik vind het irritant, kinderachtig en verwarrend.

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal' ?
Ik vind het getuigen van stompzinnig kuddegedrag, kinderlijkheid en het is buitengewoon storend en irritant om te lezen. Ik sla alles over wat zo geschreven is.
Oud 01-01-2005, 14:31
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Het schijnt dat het noorden van het land altijd wat echter loopt ten opzichte van de rest van Nederland (Lees: vooral Randstad) wat betreft straattaal. Ik ken geen straattaal, tenzij chill, cool en tof. (maar ja, woon dan ook in Friesland...)
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Oud 01-01-2005, 16:36
PV
PV is offline
Hier is btw nog een artikel over jongerentaal:
http://www.xs4all.nl/~osdorp/inter/inter61.htm
Oud 01-01-2005, 19:59
Verwijderd
Gebruik jij straattaal?
Nee.

Zo nee, waarom niet?
Het is een teken van angst.

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal'.
Moet verboden worden.
Ads door Google
Oud 06-01-2005, 13:35
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Dank jullie wel !!

De onderzoeksvraag die ik aan mijn werkstuk had gekoppeld is trouwens: "Is straattaal stoer of wordt het gebruikt om te camoufleren dat je écht geen Nederlands kunt?"

Ik gebruik het zelf nooit, en ik vind het erg dom over komen. Toch ben ik dan weer degene die zich dom voelt, als mijn broertje woorden gebruikt die ik echt niet ken

Nogmaals bedankt voor de reacties..

Liefs,
Oud 06-01-2005, 13:36
HereIAm
Avatar van HereIAm
HereIAm is offline
Citaat:
PV schreef op 01-01-2005 @ 16:36 :
Hier is btw nog een artikel over jongerentaal:
http://www.xs4all.nl/~osdorp/inter/inter61.htm
Dank je, deze had ik nog niet gelezen
Oud 15-01-2005, 19:53
Ilsuuuh
Avatar van Ilsuuuh
Ilsuuuh is offline
Mwah jah Ik heb Best Wle behoorluk last van Breezertaal... Ik Probeer Nuj Ook ff een manier te gaan vinden hoe k r af kan kome.....
__________________
** Een Paard Zonder Ruiter blijft een Paard, maar een ruiter zonder Paard is maar een mens, FRECKY, Mii Sweet Horsey!!
Oud 15-01-2005, 20:03
Verwijderd
Zet alles eerst in Word, het grootste deel wordt wel fout gerekend.
Oud 19-01-2005, 14:29
Pandazwh
Gebruik jij straattaal?
Ja

Waarom?
Is leuk en je kunt zo elkaar verstaan zodat andere mensen niet mee gaan luisteren naar je gesprek.

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal'
GeBrUiK uT vAaK

P.S als je paar straattaal woorde wil neem dan kontakt met mij op via mail ik heb namelijk ook een boek over straattaal/jongerentaal.
Oud 19-01-2005, 14:30
Pandazwh
SrrY was email vergete Pandazwh89@hotmail.com
Oud 19-01-2005, 21:47
kelvinn
kelvinn is offline
ik gebruik zelf ook straattaal

hier een paar worden:

Mattie = vriend
chimeid = meisje
sma = mooi meisje
coby = sukkel
pipa = pistool
bossen = geven
kill = jonge
scotoe = politie
popo = politie-agent
waggi = auto
bika = fiets
panja = dronken/stoned
lauw = cool
siex = sex
boeken = vluchten
Ibahesj = politie (marokkaans)
nakken = iemand slopen
topen = ook iemand slopen
faka = alles goed
nokkie = knock - out
timer = wacht ff
kaffa = stoned/high

en nog veel meer maar hier heb je toch het meeste wel

Laatst gewijzigd op 19-01-2005 om 21:58.
Advertentie
Oud 19-01-2005, 22:34
Verwijderd
Ik las onlangs dat Suriname lid is geworden van het Nederlandse Taalgenootschap, wat betekent dat ongeveer 500 Surinaamse woorden die ook veel in het Nederlands worden gebruikt in het groene boekje zullen worden opgenomen. Dat is wellicht handig voor je onderzoek.
Citaat:
kelvin schreef op 19-01-2005 @ 21:47 :
ik gebruik zelf ook straattaal

hier een paar worden:

Mattie = vriend
(...)
Matti.

Laatst gewijzigd op 20-01-2005 om 14:01.
Oud 20-01-2005, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Belgarath schreef op 01-01-2005 @ 14:31 :
Het schijnt dat het noorden van het land altijd wat echter loopt ten opzichte van de rest van Nederland (Lees: vooral Randstad) wat betreft straattaal. Ik ken geen straattaal, tenzij chill, cool en tof. (maar ja, woon dan ook in Friesland...)
cool is al paar jaar oud, tof iets van 10 jaar

@ Mephostophilis , jouw woorden zijn ook oud ('k kom uit R'dam)
Oud 20-01-2005, 13:21
Verwijderd
Citaat:
Mr Soija schreef op 20-01-2005 @ 13:07 :
@ Mephostophilis , jouw woorden zijn ook oud ('k kom uit R'dam)
Ja joh?
Oud 20-01-2005, 13:22
Verwijderd
Citaat:
kelvin schreef op 19-01-2005 @ 21:47 :
ik gebruik zelf ook straattaal

hier een paar worden:

Mattie = vriend
chimeid = meisje
sma = mooi meisje
coby = sukkel
pipa = pistool
bossen = geven
kill = jonge
scotoe = politie
popo = politie-agent
waggi = auto
bika = fiets
panja = dronken/stoned
lauw = cool
siex = sex
boeken = vluchten
Ibahesj = politie (marokkaans)
nakken = iemand slopen
topen = ook iemand slopen
faka = alles goed
nokkie = knock - out
timer = wacht ff
kaffa = stoned/high

en nog veel meer maar hier heb je toch het meeste wel
nakken is ook stelen
moccrò = marokkaan
cabo = kaapverdiaan
tata = nederlander
anti & suri = antilliaan en surinamer
oetjie = hoer
fliga = flikker/ homo
scorrò = school
wroccò = werk
barkie = 100 (euro)
phonna/fonna = telefoon
para = gek
boy = jongen
chillen = w88

'kkan ff niet meer bedenken

Gebruik jij straattaal?
Nee

Zo ja, kun je hiervan wat voorbeelden geven (woorden), met een vertaling?
al gedaan

Zo nee, waarom niet? Het schijnt heel stoer en leuk te zijn, dus waarom doe je het niet? Erger jij je aan jongeren die wel zo praten en schrijven?
Het is niet stoer. Ik gebruik het niet omadt het niet Nederlands is en de iq van die woorden zijn lager dan m'n schoenmaat. Anderen mogen het van me gebruiken. Ik erger me er niet aan. Maar ik probeer er voor te zorgen dat ik de taal wel ken.

Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal'.
Erg handig, dan hoef je niet veel te schrijven, 'kgebruik't zelf ook.
Oud 20-01-2005, 13:23
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 20-01-2005 @ 13:21 :
Ja joh?
yep
Oud 20-01-2005, 17:23
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
HereIAm schreef op 06-01-2005 @ 13:35 :
De onderzoeksvraag die ik aan mijn werkstuk had gekoppeld is trouwens: "Is straattaal stoer of wordt het gebruikt om te camoufleren dat je écht geen Nederlands kunt?"
dat laatste lijkt me uitgesloten?
Oud 20-01-2005, 21:24
Roosje
Avatar van Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Gebruik jij straattaal? Ik zal hieronder een aantal voorbeelden plaatsen
Nee.


Citaat:
Zo ja, kun je hiervan wat voorbeelden geven (woorden), met een vertaling Gebruik je dergelijke woorden alleen in de spreektaal, of ook bijvoorbeeld in een forum of tijdens het chatten? En waarom gebruik je die woorden?
Nee, niet dus.


Citaat:
Zo nee, waarom niet? Het schijnt heel stoer en leuk te zijn, dus waarom doe je het niet? Erger jij je aan jongeren die wel zo praten en schrijven?
Omdat ik niet zo perse stoer en leuk hoef te zijn. Als je je anders voordoet dan je bent, dan vinden anderen je masker aardig, en niet jezelf...


Citaat:
Tenslotte wil ik nog vragen wat jullie mening is over 'Breezertaal' (typen met allerlei tekens, cijfers in plaats van letters, combinaties van hoofdletters en kleine letters, en expres (?) spellen als een kind van 8), bijvoorbeeld hier op het forum.
Hangt ervan af, ik gebruik het niet echt. Ik ken wel veel mensen die het doen, moeten zij weten, maar ik kan er soms bijna niet uitkomen. Ik vind bv. ff w88 nog wel gaan, want dat is gewoon even een beetje afkorten... maar als je overal H00fDl3Tt3R5 3N z0MaaR c1jF3R5 G44t g38ru1K3N, dan ben ik weg (en ja, ik ken echt mensen die zo typen. Uit hun hoofd, zonder er bij na te denken...).
__________________
Veel lopen, langzaam water drinken.
Oud 26-01-2005, 14:19
mcflem
Avatar van mcflem
mcflem is offline
ik gebruik geen straattaal (behalve woorden als cool, vet e.d. maar dat kan je denk ik niet echt straattaal noemen)

ik doe het niet omdat de meeste mensen die ik ken diet het wel doen nou niet de personen zijn waar ik mee om wil gaan, vaak niet echt slim en nogal eigendunkerig..

Breezertaal vind ik echt ongelooflijk irritant. ik snap niet dat die mensen dat kunnen, ze hebben een IQ van ongeveer 1 ofzo of ze stoppen dat kleine beetje 'intelligentie' in dat domme typen. niet alleen vind ik de schrijfstijl dom maar ook de hele 'way of life' van die domme mensen
Oud 27-01-2005, 17:10
-(L)-
Nee, ik gebruik 't niet en zie ook geen reden waarom het stoer of niet stoer zou zijn. Ik erger me er niet aan, ik gebruik 't gewoon niet. Waar ik me wel aan erger is Breezertaal, sterker nog; ik word er niet goed van.
Oud 09-01-2008, 19:24
Gast nummer 3
Citaat:
dat laatste lijkt me uitgesloten?
'Verwar jongeren- of straattaal niet met een geringe taalvaardigheid', waarschuwt René Appel. Appel is de eerste taalkundige die zich in NL serieus heeft beziggehouden met straattaal. Hij is hoogleraar Nederlands als tweede taal; vandaag de dag is hij met emeritaat. 'Om zo creatief en effectief buitenlandse woorden door het Nederlands te kunnen mengen, moet je het Nederlands juist bijzonder goed beheersen', verklaart Appel.

En natuurlijk heb je idioten die echt denken dat ze alles zijn als ze op die manier spreken. Ik ben van mening dat je als jongeren onder elkaar, als bepaalde groep, best zo spreken kan. En iedereen gooit wel eens een woord in de groep met betrekking tot straattaal. Als je maar geen straattaal spreekt bij formele gelegenheden.
Oud 09-01-2008, 20:13
***ailá***
Avatar van ***ailá***
***ailá*** is offline
Wat bedoel je precies met straattaal? Wat valt daaronder en wat niet?
Ik doe namelijk niet echt aan straattaal, maar ik heb wel zo mn woorden. Soms vloek ik in het Papiaments. Maar dat heeft meer met mijn afkomst (surinaams) plus omgeving (o.a antilliaanse vriend) te maken dan dat ik stoer wil zijn.

Citaat:
ik doe het niet omdat de meeste mensen die ik ken diet het wel doen nou niet de personen zijn waar ik mee om wil gaan, vaak niet echt slim en nogal eigendunkerig..


onzin. Je moet elke persoon gwn... op zichzelf beoordelen. Ik geef een voorbeeld. Ik heb een tijd in macdonalds gewerkt. En ik had een conflict met iemand die daar kwam eten (ik stond aan de kassa). Nja en toen werd maar weer duidelijk wat een vooroordelen er nog altijd bestaan. Een bruin meisje van 18 met gevlochten haar, laat op de avond achter de kassa bij maccie --> die vent dacht dat ik geen gram hersens had en niet kon tellen. En dat terwijl ik vloeiend Nederlands spreek en een goede opleiding heb. Tssk
Ads door Google
Oud 10-01-2008, 01:02
Verwijderd
Lekkere up
Advertentie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken Enquete PWS Jongerentalen
lalanoob
7 28-11-2011 13:08
Algemene schoolzaken Enquête over taal
asian_pearl
19 07-02-2010 12:09
Lifestyle Hé jij daar ;)
Vlekkie123
10 13-12-2009 17:48
Lifestyle Jongerentaal enquête
Vlekkie123
15 23-11-2009 14:46
Lifestyle jongerentaal
jongen16arnhem
65 06-06-2007 15:34
Lifestyle Enquete Jongerentaal
Fun4ever
57 26-05-2005 00:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:53.