Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2006, 19:58
Anoniem
Lieve mensjes.

Sinds april ben ik voor school bezig met mijn eindwerkstuk, zoals sommigen van jullie al weten. Ik heb ervoor gekozen om mijn eigen gedichten te verzamelen, te bundelen en daar zelf illustraties bij te maken. Dit proces is nu bijna afgerond, en ik heb een 'bedrijf' gevonden die mijn bundeltje (verder in eigen beheer, ik moet zelf de lay-out en alle dingen bepalen) kan drukken. Maar dat terzijde.

Fanatiek als ik ben heb ik weer eens teveel hooi op mijn vork genomen: ik was op het idee gekomen om er een soort theoretisch gedeelte bij te maken. Hiervoor heb ik een aantal dichters geïnterviewd, een boek samengevat en een autobiografie gemaakt. Omdat ik zo intensief bezig was met poëzie, had ik me de (nu haast onmogelijk gebleken) taak toebedeeld om uit te zoeken wát 'men' poëzie vindt. Na lang wikken en wegen heb ik een aantal hoofd- en deelvragen bedacht, die ik voor een groot deel al beantwoord heb. Geen wetenschappelijke visies, maar heel eenvoudige quotes uit mijn inteviews en mijn eigen mening.

Nu zou ik het gaaf vinden als jullie ook wilden proberen om je eigen antwoord te geven op mijn vragen. Niets is slecht, al filosofeer je er op los! Ik ga kijken of ik dat op de een of andere manier in mijn theoretisch gedeelte kan/mag verwerken. En anders heb ik misschien een leuke (?) discussie op gang geholpen.

Nu ben ik te lang aan het lullen, hier zijn mijn hoofd- en deelvragen:

Hoofdvraag

Wat is poëzie?

Deelvragen:

Wat is de inhoud van poëzie?
Wat is de vorm van poëzie?
Wat is het doel/de bedoeling van poëzie?
Wie schrijven poëzie?




kleine lettertjes: de vragen zijn heel vaag, ik weet het... Er is namelijk geen eenduidig antwoord op te vinden. Maar ik wil zoveel mogelijk voorbeelden geven in mijn Algemene Eindconclusie. Het zijn vragen waarop men al lang antwoorden tracht te vinden geloof ik.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2006, 21:27
Anoniem
edit: voor de vraag over vorm zal ik vast doorgestuurd worden naar het speciale topic hiervoor. misschien is deze vraag dus niet zo relevant, maar mocht iemand nog op een heel speciaal idee komen?
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 11:46
Verwijderd
Je hebt het jezelf inderdaad moeilijk gemaakt. Er is een heleboel op- en aan te merken op je benaderingswijze, maar daar zal ik verder niet op ingaan (tenzij je dat graag wilt).

Ik geef je een tip: vraag jezelf af wat zo'n vragenlijstje aan je werkstuk bijdraagt.

Goed onderzoek doen, betekent niet alles onderzoeken wat je onderzoeken kan. Het betekent ook afbakenen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 12:01
Anoniem
Gelukkig zit ik op een vrije school en wordt er niet van mij verwacht dat ik hoogstaande wetenschappelijke onderzoeken doe, maar staat met name het creatieve proces centraal, en mijn persoonlijke onwikkelingen daarin. Ik liep gewoon tegen die vragen aan, en natuurlijk had ik het meer professioneel aan kunnen pakken, maar dat is nou eenmaal niet wat ik wil bereiken met dit onderzoek. Het hoeft niet baanbrekend te zijn, ik wil enkel wat ondersteuning bij de interviews en bij poëzie op zich. Het is lastig om alles zo diepgaand te onderzoeken, als je in een druk examenjaar zit en ook nog eens een groot creatief gedeelte moet afleveren. Maar mijn hoofd- en deelvragen zijn al goedgekeurd door mijn begeleidster en co-begeleiders. Zoals ik al zei, ik zou het leuk vinden om jullie persoonlijke definitie van poëzie te horen, onder andere. Ik zal voor de vorm de definitie van Bart Chabot er in gooien: uiteraard is er geen dekkende definitie te vinden, maar ik vind al die verschillende invalshoeken leuk.

Bart Chabot: "Met een hand vol woorden, een wit vel papier, een pen van een kwartje of een potlood, iets wezenlijks weten te zeggen.”

Overigens, als je verder je persoonlijke mening niet kwijt wilt, het is geen punt. Ik dacht alleen dat dit misschien een leuke discussie of tenminste een uitwisseling van ideeën op gang zou brengen.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 12:59
Verwijderd
Citaat:
Zepp schreef op 17-12-2006 @ 13:01 :
Het hoeft niet baanbrekend te zijn, ik wil enkel wat ondersteuning bij de interviews en bij poëzie op zich. Het is lastig om alles zo diepgaand te onderzoeken,
Dat begrijp ik, maar dat is dan ook niet wat ik bedoel. Ik doelde meer op het "teveel hooi op mijn vork genomen".

Citaat:
Zepp schreef op 17-12-2006 @ 13:01 :
Overigens, als je verder je persoonlijke mening niet kwijt wilt, het is geen punt. Ik dacht alleen dat dit misschien een leuke discussie of tenminste een uitwisseling van ideeën op gang zou brengen.
Tja, dat is het m nu juist. Ik kan zo weinig met deze vragen, dat ik niet zou weten waar ik moet beginnen. Een vraag als "Wat is de inhoud van poëzie?" is simpelweg niet te beantwoorden. Bij die vraag komen meer vragen in me op, dan antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 17-12-2006, 14:26
Porcelain
Avatar van Porcelain
Porcelain is offline
Ik vind het ook lastig, omdat je vragen eigenlijk de hele geschiedenis en wereld omvatten: dan kun je heel moeilijk een antwoord geven. Maar je wil invalshoeken en meningen horen, toch? Dan moet ik je vragen lezen als 'Wat vind jij poezie' neem ik aan? Dan is het wel te doen.

-De inhoud van poezie is wat mij betreft bijna zo breed als maar kan. Woorden, maar geen expliciet beschreven verhaal en ook geen losstaande woorden zoals je ze in het woordenboek ook leest. Eigenlijk ben je een soort van chemicus: je probeert de woorden zo te combineren en te mengen dat ze een lading krijgen, en dat ze vonken doen overspringen.

-Hm, wat is de vorm van poezie? Ik ken geschreven poezie, voorgedragen poezie en gezongen poezie. Bedoel je dat?

-Er zijn zooooveel verschillende doelen om te bereiken met poezie en dus ga ik die maar niet allemaal opnoemen, want ik denk dat je die zelf al lang en breed hebt opgeschreven.
Mijn doel is het vastleggen van sferen en gevoelens rondom gebeurtenissen e.d. die ik niet wil vergeten. De gebeurtenissen zelf kun je gewoon opschrijven, maar in dagboekstijl heb ik er helemaal niks aan. Ik vind het belangrijker dat ik me terug kan wanen in de situatie en dan probeer ik het zo op te schrijven dat ik als het ware er weer mee naartoe genomen kan worden door die woorden.

-Wie schrijven poezie?
Ik had het andersom gedaan: eerst het begrip poezie proberen te definieren voor jezelf, zodat je daarna kunt bepalen wie poezie schrijft en wie niet.
Maar goed. Iedereen schrijft wel eens woorden en een groot deel van dat iedereen noemt die woorden ook poezie.
beeh, ik probeer al een kwartier iets zinnigs op te schrijven dus nu geef ik het op: ik weet niet wie er allemaal poezie schrijven.

-Wat is poezie?
Ik hou het maar op: poezie is een stel nietszeggende woorden, zo gemixt en gecombineerd dat het geheel plotseling een mooie kleur krijgt of begint te branden. Een zorgvuldig gelegde puzzel waar je ineens wel iets ziet, en zo.
Met citaat reageren
Oud 18-12-2006, 15:52
Anoniem
Ja ik bedoelde het zoals jij het zegt, Porcelain. Soms heb ik honderd woorden nodig en weet iemand anders het treffend in een paar zinnen te zeggen

Ik bedoel dus: wat vind jij poëzie? heb je een eigenbedachte definitie? (die puzzel van jou is leuk) wíl je geen definities vinden? vind je dat iedereen gedichten kan schrijven, of moet je er een bepaalde gave of talent voor hebben? wat maakt volgens jóu een goed gedicht? ben je automatisch dichter als je een stel rijmende woorden op papier zet?

ehh enzovoorts. maar bedankt voor je poging dus !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.