Oud 15-02-2004, 19:26
Verwijderd
dat vraagf ik me af, sluit het goed aan op economie of is het allemaal hetzelfde?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-02-2004, 19:30
Verwijderd
Waar heb je het over? Mo?
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 20:27
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
Management & Organisatie?
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 20:44
Dolores
Avatar van Dolores
Dolores is offline
Ik heb vorig jaar m&o gehad en heb dit jaar economie 1 en 2.. (vorig jaar 4 havo NG met m&O en dit jaar 4 havo EM met bio)

Ik weet niet precies wat het verschil tussen die 2 vakken is maar ik kan wel vertellen wat mij opgevallen is enzo.. (dus wat volgens mij de verschillen zijn) Uhm, bij m&o heb je het vooral over dingen die binnen een bedrijf gebeuren, zoals de interne organisatie, personeelsbeleid, het marketingbeleid etc.. en ook veel financiele dingen. Bij economie heb je het meer over export & import en de overheid..en dingen over de EU.. dus dat is iets internationaler zeg maar. Nou ja goed, ik weet het verder ook niet zo goed uit te leggen, dus ik laat het hierbij.. Maar misschien dat dit je wel een beetje een indruk geeft O ja, er zitten wel wat overlappingen in, bijvoorbeeld een aantal financiele dingen.. wat dingen met een balans enzo.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2004, 21:34
Verwijderd
Ooooh, dat klopt, M&O is wat bij mij vroeger Economie 2 heette!

Kun je nagaan hoe oud ik ben.

Als het niet te veel is veranderd, dan is economie het algemene gedeelte, je bekijkt de economie vanuit een algemene blik. M&O is de economie bekeken vanuit 1 bedrijf ofzo, dus specifieker.
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 16:18
Briseďs
Avatar van Briseďs
Briseďs is offline
Ik heb t lekker na 3 maanden laten vallen. Wat een kutvak zeg. en je hebt er officieel ook geen flikker aan. Geen enkele opleiding waarvoor je M&O moet hebben. Maar goed, ik neem aan dat het handig is als je ooit je eigen bedrijf wil.

Economie is veel leuker en interessanter.
__________________
Hela världen är sĺ underbar
Met citaat reageren
Oud 16-02-2004, 19:21
professor2
professor2 is offline
onze school bied het niet eens aan
Met citaat reageren
Oud 17-02-2004, 09:48
Tox
Avatar van Tox
Tox is offline
managment en orginsatie is wel handig als je een economische opleiding gaat doen.
__________________
In the end we will not remember the words of our enemies, but the silence of our friends
Met citaat reageren
Oud 21-02-2004, 19:47
@Moon
@Moon is offline
Type eens Management & Organisatie of M&O in de zoekfunctie en je krijgt een hoop antwoorden.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2004, 14:19
Brutus
Avatar van Brutus
Brutus is offline
Citaat:
Ertur schreef op 15-02-2004 @ 22:34:
Ooooh, dat klopt, M&O is wat bij mij vroeger Economie 2 heette!

Kun je nagaan hoe oud ik ben.

Als het niet te veel is veranderd, dan is economie het algemene gedeelte, je bekijkt de economie vanuit een algemene blik. M&O is de economie bekeken vanuit 1 bedrijf ofzo, dus specifieker.
ik heb economie1, economie2 en M&O
__________________
Appelmoes
Met citaat reageren
Oud 25-02-2004, 20:57
Bezoeker007
Citaat:
Brutus schreef op 24-02-2004 @ 15:19:
ik heb economie1, economie2 en M&O
net als 50% van de EMers bedoel je?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 12:49
Verwijderd
Management & Organisatie is een wangedrocht, een zielige poging om mensen 'breder en flexibel inzetbaar' te maken in het 'management'. Vroeger (d.i. vóór de invoering van de tweede fase) omvatte het toenmalige vak Economie II (op havo Handelswetenschappen & Recht geheten) het onderdeel boekhouden. Sterker nog, dat maakte ongeveer 80% van het complete vak uit. Op de hele middelbare school is nu helemaal geen boekhouden meer te leren. Belachelijk natuurlijk, want de begrippen balans, winst- en verliesrekening, activa/passiva en de hele rimram veranderen niet. Door de invoering van het van M&O worden mensen juist minder geschikt gemaakt voor het bedrijfsleven.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 14:04
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-02-2004 @ 13:49:
. Belachelijk natuurlijk, want de begrippen balans, winst- en verliesrekening, activa/passiva en de hele rimram veranderen niet. Door de invoering van het van M&O worden mensen juist minder geschikt gemaakt voor het bedrijfsleven.
Whuh? Dat heb ik bij Economie 1 gehad
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 26-02-2004, 15:37
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Wat een onzin allemaal zeg. M&O is echt niet zo zinloos als men hier beweerd. M&O is i.d.d. een saai vak, maar het kan zeker nuttig zijn voor bepaalde opleidingen. Het is een beetje een voorbereiding op b.v. Bedrijfseconomie.

Maar zo negatief als men er hier over is......

Kan je melden dat ik er nu nog steeds wel wat aan heb.
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 09:11
Verwijderd
Citaat:
Not for Sale schreef op 26-02-2004 @ 15:04:
Whuh? Dat heb ik bij Economie 1 gehad
Of dat per school verschilt weet ik niet. Bij ons was Economie I macro- en algemene economie en Economie II wat je bedrijfskunde zou kunnen noemen. Louter interne administratie, bedrijfsvoering, boekhouden enz. Moet je natuurlijk wel in het oog houden dat van ver vóór de tweede fase ben, dus die vakken kunnen in de tussentijd wel helemaal zijn omgegooid.

USPalermo: ik zeg ook niet dat het helemaal niet nuttig is, ik zeg alleen dat het in vergelijking met economie II oude stijl veel minder nut heeft.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 10:45
@Moon
@Moon is offline
Mwa... ik zal toch maar wat vertellen over MO.

Citaat:
Briseďs schreef op 16-02-2004 @ 17:18:
Ik heb t lekker na 3 maanden laten vallen. Wat een kutvak zeg. en je hebt er officieel ook geen flikker aan. Geen enkele opleiding waarvoor je M&O moet hebben. Maar goed, ik neem aan dat het handig is als je ooit je eigen bedrijf wil.

Economie is veel leuker en interessanter.
Ik kan begrijpen dat M&O een kutvak is, omdat zoveel balansen, resultatenrekeningen etc moet opstellen. Dat is best een hoop werk. Maar het is wel heel nuttig als je later Economie gaat studeren. Ik heb zelf M&O gehad en ben nu eerste jaars Economie en ik moet zeggen dat ik heel veel aan M&O heb gehad. Ik wist dan tenminste hoe ik een balans moest opstellen enz. Dat is echt ontzettend handig, want op de universiteit gaat het in een rap tempo. Ik zou het dan echt niet allemaal kunnen bijhouden als ik geen M&O heb gehad denk ik.
Ok, iets over M&O zelf. Zoals ik al eerder heb verteld moet je heel veel balansen, resultatenrekeningen, winst-en verliesrekeningen opstellen. Verder krijg je ook iets over Marketing, allerlei soorten hypotheken en rente. Best wel interessant allemaal (vind ik dan). M&O is dus eigenlijk meer op een bedrijf gericht en economie is veel algemener. Bij economie gaat het meer over de overheid, wisselkoersen, staatsschuld, etc.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 12:04
Tampert
Avatar van Tampert
Tampert is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 10:11:
USPalermo: ik zeg ook niet dat het helemaal niet nuttig is, ik zeg alleen dat het in vergelijking met economie II oude stijl veel minder nut heeft.
Is dat nietm et ieder vak zo?
__________________
NIZ| tegenpartij|Kriminalpolizei!!|De hele mikmak| Dank voor die bloemen
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 13:28
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 10:11:
Bij ons was Economie I macro- en algemene economie en Economie II wat je bedrijfskunde zou kunnen noemen. Louter interne administratie, bedrijfsvoering, boekhouden enz.
Economie I en M&O hebben erg veel raakvlakken, waaronder ook deze onderwerpen.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 27-02-2004, 15:29
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 27-02-2004 @ 14:28:
Economie I en M&O hebben erg veel raakvlakken, waaronder ook deze onderwerpen.
Blijft het feit dat boekhouden volledig uit het curriculum van de middelbare school verdwenen is. De meeste mensen die onder de tweede fase hun middelbare-schooldiploma hebben behaald weten niet eens wat activa en passiva zijn.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 15:46
Briseďs
Avatar van Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 16:29:
Blijft het feit dat boekhouden volledig uit het curriculum van de middelbare school verdwenen is. De meeste mensen die onder de tweede fase hun middelbare-schooldiploma hebben behaald weten niet eens wat activa en passiva zijn.
dat heb ik toch echt bij eco12 gehad
__________________
Hela världen är sĺ underbar
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 21:13
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 16:29:
Blijft het feit dat boekhouden volledig uit het curriculum van de middelbare school verdwenen is. De meeste mensen die onder de tweede fase hun middelbare-schooldiploma hebben behaald weten niet eens wat activa en passiva zijn.
Dat is totaal niet waar. Toen ik de tweede fase had afgerond (en dat is inmiddels alweer ruim 3 jaar geleden) kregen we dat soort dingen bij M&O en ook bij economie.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2004, 22:17
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Toen ik de tweede fase gedaan had, als proefkonijn, heb ik niet qua boekhouden meegekregen, en dat vind ik nu nog steeds jammer......
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 11:01
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
USPalermo schreef op 27-02-2004 @ 23:17:
Toen ik de tweede fase gedaan had, als proefkonijn, heb ik niet qua boekhouden meegekregen, en dat vind ik nu nog steeds jammer......
Ik van ook van de allereerste lichting, maar heb jij VWO gedaan dan?

En wat is boekhouden dan precies? Nare man heeft het over balansen, V&W-rekening en meer van dat soort zaken, maar dat heb ik allemaal bij M&0 gehad, juist bij M&O.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 13:56
Girl87
Avatar van Girl87
Girl87 is offline
Geen boekhouden? Je moet eens weten hoeveel balansen ik al heb gemaakt bij M&O

Mijn leraar legde het als volgt uit:

Vroeger had je Economie 1 en Economie 2

Economie 1 is nu opgesplitst in Economie 1 en Economie 1,2.
Het oude Economie 2 is M&O.

Enne, bij ons in de klas heeft bijna elke EM'er M&O. Ik vind het ook eigenlijk logisch/nuttig/belangrijk/onmisbaar om M&O te hebben bij Economie 1,2.
__________________
Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen. *Loesje*
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 14:06
Briseďs
Avatar van Briseďs
Briseďs is offline
Citaat:
Girl87 schreef op 28-02-2004 @ 14:56:
Enne, bij ons in de klas heeft bijna elke EM'er M&O. Ik vind het ook eigenlijk logisch/nuttig/belangrijk/onmisbaar om M&O te hebben bij Economie 1,2.
ik niet
ik heb lekker eco12 zonder m&o
maar ik heb officieel ook geen e&m
__________________
Hela världen är sĺ underbar
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2004, 15:48
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 28-02-2004 @ 12:01:
Ik van ook van de allereerste lichting, maar heb jij VWO gedaan dan?

En wat is boekhouden dan precies? Nare man heeft het over balansen, V&W-rekening en meer van dat soort zaken, maar dat heb ik allemaal bij M&0 gehad, juist bij M&O.

Boekhouden:

Code:
Bank                 500
  Aan Kas                                        500
Met citaat reageren
Oud 28-02-2004, 17:30
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Ertur schreef op 28-02-2004 @ 16:48:
Boekhouden:

Code:
Bank                 500
  Aan Kas                                        500
Geweldig. Een storting uit kas op een bankrekening. Ze willen vast renteinkomsten verkrijgen in de toekomst.
__________________
Wauwel.

Laatst gewijzigd op 29-02-2004 om 11:12.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 09:55
Quantes
Avatar van Quantes
Quantes is offline
M&O is zeg maar economie 3. eigenlijk puur economie
__________________
Boe.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 11:10
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
m&o gaat meer over een bedrijf, terwijl economie meer over een land of een groep bedrijven gaat. m&o is veel kleinschaliger. Bij ons op school is het trouwens zo dat je beter m&o kan hebben dan economie want daar doen ze helemaal geen bal.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 11:13
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 29-02-2004 @ 12:10:
m&o gaat meer over een bedrijf, terwijl economie meer over een land of een groep bedrijven gaat. m&o is veel kleinschaliger. Bij ons op school is het trouwens zo dat je beter m&o kan hebben dan economie want daar doen ze helemaal geen bal.
M&O is inderdaad veel praktijkgerichter, terwijl (algemene) economie meer de theoretische kant van alles benadert.
__________________
Wauwel.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 11:18
frizzle
Avatar van frizzle
frizzle is offline
Bij ons op school krijgen we vooral de kernmerken van de verschillende rechtspersonen en bedrijfsvormen waarbij we dan berekeningen moeten gaan maken etc. Heel saai en soms best wel moeilijk. Van iemand anders van een andere school in de stad waar ik woon heb ik de lesstof wel eens gezien en dat was echt een piece of cake, wij moeten alle formules etc uit ons hoofd leren terwijl zei ze gewoon erbij kregen en het ging niet veel verder dan activa en passiva. Per school zit er dus vrij veel verschil in.
__________________
Winnen is een state of mind, winnen is een keuze
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 21:43
forumfreakie
Avatar van forumfreakie
forumfreakie is offline
Het is wel heel anders dan Economie. Het is alleen maar op bedrijven gericht. Ik heb het een tijdje gehad maar viel me erg tegen. Het enige wat we deden was balansen opstellen en zulke dingen. Kvond het niet bar interessant.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 13:40
USPalermo
Avatar van USPalermo
USPalermo is offline
Het zal wel per leraar verschillen maar ik heb nooit leren boekhouden op de middelbare school.

Kijk het opstellen van een V&W-rekening en een balans, is veel simpeler dan b.v. de boekingsgang binnen een industriele onderneming. Ik kan best een balans opstellen of een V&W.
Maar het opstellen van journaalposten heb ik nooit geleerd.
Als je kijkt naar b.v. de fabricageboekhouding, is het kunnen maken van goede journaalposten onmisbaar.

Maar er zullen vast scholen zijn waar men wél journaalposten heeft leren opstellen, ik dus niet.
__________________
Palermo Di Rosanero
Met citaat reageren
Oud 06-03-2004, 11:22
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 27-02-2004 @ 16:29:
Blijft het feit dat boekhouden volledig uit het curriculum van de middelbare school verdwenen is. De meeste mensen die onder de tweede fase hun middelbare-schooldiploma hebben behaald weten niet eens wat activa en passiva zijn.
Onzin, bij ons op school krijg je dat al binnen de eerste weken van 4havo al. Overigens als je studierichting bedrijfseconomie, accountancy, commerciële economie etc. kiest dan is m&o een goede basis
Met citaat reageren
Oud 23-04-2004, 21:53
XBL
Ik heb op dit moment ook m&o, en het is behoorlijk handig .

Aangezien ik een eigenbedrijf heb, kan ik zelf mijn boekhouding doen. En nu doen we een project: maak je eigen ondernemingsplan, en probeer daar maar een bank zover mee te krijgen dat die je een lening verstrekt .

Heel gaaf is dat ^_^. Ik raad het echt aan aan mensen die iets in de richting van economy/accountancy gaan doen. Maar mensen die gewoon in loondienst werken, en dan weet-ik-veel-wat-voor-werk, als het maar niet met economie te maken (of iig bedrijfsvoering), is het denk ik niet intressant. Daar is het namelijk te specifiek voor.

Jochem
Met citaat reageren
Oud 24-04-2004, 10:36
Verwijderd
Citaat:
XBL schreef op 23-04-2004 @ 22:53 :
Ik heb op dit moment ook m&o, en het is behoorlijk handig .

Aangezien ik een eigenbedrijf heb, kan ik zelf mijn boekhouding doen. En nu doen we een project: maak je eigen ondernemingsplan, en probeer daar maar een bank zover mee te krijgen dat die je een lening verstrekt .

Heel gaaf is dat ^_^. Ik raad het echt aan aan mensen die iets in de richting van economy/accountancy gaan doen. Maar mensen die gewoon in loondienst werken, en dan weet-ik-veel-wat-voor-werk, als het maar niet met economie te maken (of iig bedrijfsvoering), is het denk ik niet intressant. Daar is het namelijk te specifiek voor.

Jochem
okeej, das wel handig dan, nou ik zie het volgend jaar wel want ik heb het gekozen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 24-04-2004, 12:42
Veldheer
Veldheer is offline
Goede keuze.
Met citaat reageren
Oud 27-04-2004, 09:22
StijnSpoortNiet
Avatar van StijnSpoortNiet
StijnSpoortNiet is offline
Citaat:
Quantes schreef op 29-02-2004 @ 10:55 :
M&O is zeg maar economie 3. eigenlijk puur economie
Ben ik het niet mee eens, M&O is bedrijfseconomie, niet puur economie. Puur economie is algemene economie of economie 1 en economie 2.
__________________
Derp
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 20:30
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
bij ons is mo muzikale opvoeding

en mno's zijn multinationale ondernemingen
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 12:09
Veldheer
Veldheer is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 28-04-2004 @ 21:30 :
bij ons is mo muzikale opvoeding

en mno's zijn multinationale ondernemingen
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 15:02
freakinaround
Avatar van freakinaround
freakinaround is offline
M&O was vroeger toch boekhouden? oid?
mja. M&O gaat meer over 1 bedrijf en daar de organisatie van enzo.. en economie meer over alle bedrijven binnen een land. En ook de invloed van de prijzen op de productie en omgekeerd.

ik vind M&O leuker dan economie, en ben er ook beter in
__________________
- Gum is perfection. - "Ja maar stel nou dat de vraag niet hypothetisch is."
Met citaat reageren
Oud 02-05-2004, 23:29
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 02-05-2004 @ 16:02 :
M&O was vroeger toch boekhouden? oid?
mja. M&O gaat meer over 1 bedrijf en daar de organisatie van enzo.. en economie meer over alle bedrijven binnen een land. En ook de invloed van de prijzen op de productie en omgekeerd.

ik vind M&O leuker dan economie, en ben er ook beter in
Boekhouden zat vroeger in de vakken Handelswetenschappen en Recht (HAVO) en economie II (VWO), ja. Ik geloof dat M&O dat niet meer heeft, maar ik doe zelf geen tweede fase, dus iedereen mag me corrigeren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Hefboomwerking (M&O)
eefjee
6 30-01-2007 15:19
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie vraagje M&O (baten en lasten, uitgaven en inkomsten)
pillbox tales
3 18-01-2005 19:44
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Vraagje over M&O...
Ikke_in_luv
17 10-04-2003 13:03
Algemene schoolzaken Vraagje over M&O...
Ikke_in_luv
25 26-02-2003 14:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:14.