Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2006, 15:41
wup
wup is offline
Ik ben nu voor de 2e keer bezig met het 1e jaar van een HBO opleiding. Ik heb eerst ene half jaar pabo gedaan, dat beviel me maar niets en ben toen leraaropleiding geschiedenis gaan doen. De opleiding is echt super leuk en enorm interessant.
Nu is het probleem dat ik erg veel moeite heb met het maken van huiswerk. Zodra ik een grote opdracht moet doen, stel ik het uit, of raak ik enorm in paniek, doe hier nog wat concentratieproblemen bij en de stress is compleet. Niet erg handig in deze opleiding aangezien we veel grote opdrachten moeten doen! Ik ben er mee bezig bij de ggz om te kijken wat mijn probleem is, maar dat gaat langzaam en ondertussen is het al niet meer mogelijk om dit jaar te halen.

Nu ben ik aan het denken wat ik moet doen. Dit jaar ga ik niet halen. Helaas, want zoals ik zei vind ik het super leuk! De keuzes die ik heb zijn:

*Volgend jaar een andere HBO opleiding doen, met de kans dat het probleem zich waarschijnlijk weer voor zal doen.
*WVO-sprint doen en naar het WO, wat me ook niet handig lijkt aangezien je daar wss nog meer moet doen dan op hbo.
* Beginnen met een mbo opleiding. Ik zit hier alleen erg tegen op. Ik heb havo gedaan, maar had waarschijnlijk wel vwo kunnen doen, áls ik er wat meer voor gedaan had. Ik maakte altijd vrij weing huiswerk enz. Nu ben ik bijna 20 en zie mezelf nog niet echt tussen de 16 jarigen zitten. Ook spreekt het me niet zo aan omdat ( meestal) het mbo nog zo middelbareschool-achtig is. Daarnaast kán ik dus makkelijk hbo doen, het niveau is prima, dus ben ik bang dat ik straks wel erg onder mijn eigen niveau ga zitten, wat erg jammer zou zijn.
Ik weet trouwens ook niet echt een mbo-opleiding die me aanspreekt, maar heb me ook nog niet echt georrienteerd.

Ik twijfel dus heel erg over wat ik moet doen. Ik hoop dat iemand me tips kan geven. Misschien iemand in de zelfde situatie??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2006, 15:57
Verwijderd
Waarom kan je niet verder met de lerarenopleiding geschiedenis?
Dat je er wat langer over doet dan vier jaar...?

Als je echt moet stoppen zou ik geen andere HBO-opleiding of VWO gaan doen, kans dat je dan hetzelfde probleem tegen komt lijkt me idd nogal groot. Anders misschien een leren-werken oplossing op het mbo (als ze dat op niveau 4 hebben, ik zou niet lager gaan dan dat, dat is zonde)? Of misschien mbo in deeltijd (bestaat dat?)? Dan zit je tussen ouderen of je hebt iig minder les.

Maar goed, ik zou dus proberen of je het niet zo kunt regelen dat je gewoon wat langer over de lerarenopleiding geschiedenis kunt doen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 16:49
Verwijderd
Er is geen enkele opleiding waar je thuis niets moet doen. Sommige opleidingen kennen wel meer thuiswerk dan andere, maar als jij een chronisch probleem hebt met discipline dan zou ik eerst maar eens bij mezelf te rade gaan voor je een of andere studiemove maakt waar je later misschien spijt van krijgt. Want van opleiding wisselen omdat je dat disciplineprobleem hebt, heeft geen enkele zin, dan hou je alleen jezelf voor de gek.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 22:34
Estar
Estar is offline
Waarom denk je dat een VWO voor jou wel haalbaar is dan?

Niet om lullig te doen, maar je struikeld nou al over je huiswerk, met VWO heb je dit ook, en als je erna een WO opleiding gaat volgen ook, en dat is echt niet lichter dan HBO
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:09
wup
wup is offline
Citaat:
Estar schreef op 09-01-2006 @ 23:34 :
Waarom denk je dat een VWO voor jou wel haalbaar is dan?

Niet om lullig te doen, maar je struikeld nou al over je huiswerk, met VWO heb je dit ook, en als je erna een WO opleiding gaat volgen ook, en dat is echt niet lichter dan HBO
Ik heb mijn havo met 2 vingers in de neus gehaals, zonder enkele inzet. als ik wat meer had gedaan, had vwo er wle in gezeten.
Daar zit ook het probleem misschien, ik heb nooit echt huiswerk gedaan. Op de havo ook nooit langer dan een half uur geleerd ofzo,meestal deed ik niets. Ik heb dus in feite niet geleerd om te leren.

Ik ga dit jaat wel 'uitzitten' ookal haal ik het niet. In de hoop dat de situatie toch wat verbeterd. Geschiedenis is veel werk, ik ben ook geinteresseert in maatschappijleer, en dat is al een stuk minder. Ook is het op de zelfde school, waardoor ik evt. vrijstelling kan krijgen voor projechten die ik dit jaar al doe.
Maar zit ook nog in mijn hoofd met een jaar er tussne uit. Maar dan 'train' je het leren al helemaal niet dus dat is wss ook niet echt handig.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:47
Neiu
Avatar van Neiu
Neiu is offline
Citaat:
wup schreef op 10-01-2006 @ 17:09 :
Ik heb mijn havo met 2 vingers in de neus gehaals, zonder enkele inzet. als ik wat meer had gedaan, had vwo er wle in gezeten.
Daar zit ook het probleem misschien, ik heb nooit echt huiswerk gedaan. Op de havo ook nooit langer dan een half uur geleerd ofzo,meestal deed ik niets. Ik heb dus in feite niet geleerd om te leren.

Ik ga dit jaat wel 'uitzitten' ookal haal ik het niet. In de hoop dat de situatie toch wat verbeterd. Geschiedenis is veel werk, ik ben ook geinteresseert in maatschappijleer, en dat is al een stuk minder. Ook is het op de zelfde school, waardoor ik evt. vrijstelling kan krijgen voor projechten die ik dit jaar al doe.
Maar zit ook nog in mijn hoofd met een jaar er tussne uit. Maar dan 'train' je het leren al helemaal niet dus dat is wss ook niet echt handig.
Je kunt het dus wel, maar je weet niet hoe je het moet doen komt het kort gezegd op neer. In dat geval heb je in ieder geval bij universiteiten, maar ik denk ook bij hogescholen studieondersteunende projecten, zoals studie- of schrijftraining. Zoek daar eens naar. Een aantal mensen om mij heen heeft daar best veel aan gehad. Bij de meeste studietrainingen kom je wekelijks een paar uur bij elkaar en word je geholpen bij het maken van een reële planning en wordt naar je prestaties en activiteiten gekregen. Op het moment dat iemand zo dicht op je zit en zich bezig houdt met je studiegedrag ga je wel goed studeren.
Nou kun je zeggen dat dat niet jouw manier van studeren is, maar je weet blijkbaar ook niet hoe het wčl moet. Ik denk dat het in ieder geval een poging waard is.

En over MBO/HBO/WO: WO is nog zelfstandiger en de meeste opdrachten zijn omvangrijker dan op het HBO, ik denk dat je zonder hulp dan echt verzuipt. Op het MBO zul je denk ik, op basis van wat je schrijft onder je niveau gaan zitten en dat werkt ook niet motiverend voor je studiegedrag. Ik denk dat je het beste op het HBO kunt blijven met behulp van studieondersteuning.
__________________
Kőigi teede pikkus ajas on vőrdne - | - Рукописи не горят
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 17:03
Verwijderd
Citaat:
wup schreef op 09-01-2006 @ 16:41 :
Ik ben nu voor de 2e keer bezig met het 1e jaar van een HBO opleiding. Ik heb eerst ene half jaar pabo gedaan, dat beviel me maar niets en ben toen leraaropleiding geschiedenis gaan doen. De opleiding is echt super leuk en enorm interessant.
Nu is het probleem dat ik erg veel moeite heb met het maken van huiswerk. Zodra ik een grote opdracht moet doen, stel ik het uit, of raak ik enorm in paniek, doe hier nog wat concentratieproblemen bij en de stress is compleet. Niet erg handig in deze opleiding aangezien we veel grote opdrachten moeten doen! Ik ben er mee bezig bij de ggz om te kijken wat mijn probleem is, maar dat gaat langzaam en ondertussen is het al niet meer mogelijk om dit jaar te halen.

Nu ben ik aan het denken wat ik moet doen. Dit jaar ga ik niet halen. Helaas, want zoals ik zei vind ik het super leuk! De keuzes die ik heb zijn:

*Volgend jaar een andere HBO opleiding doen, met de kans dat het probleem zich waarschijnlijk weer voor zal doen.
*WVO-sprint doen en naar het WO, wat me ook niet handig lijkt aangezien je daar wss nog meer moet doen dan op hbo.
* Beginnen met een mbo opleiding. Ik zit hier alleen erg tegen op. Ik heb havo gedaan, maar had waarschijnlijk wel vwo kunnen doen, áls ik er wat meer voor gedaan had. Ik maakte altijd vrij weing huiswerk enz. Nu ben ik bijna 20 en zie mezelf nog niet echt tussen de 16 jarigen zitten. Ook spreekt het me niet zo aan omdat ( meestal) het mbo nog zo middelbareschool-achtig is. Daarnaast kán ik dus makkelijk hbo doen, het niveau is prima, dus ben ik bang dat ik straks wel erg onder mijn eigen niveau ga zitten, wat erg jammer zou zijn.
Ik weet trouwens ook niet echt een mbo-opleiding die me aanspreekt, maar heb me ook nog niet echt georrienteerd.

Ik twijfel dus heel erg over wat ik moet doen. Ik hoop dat iemand me tips kan geven. Misschien iemand in de zelfde situatie??
dat van die 16 jaar op het mbo is echt bullshit, er zitten zat mensen rond de 20 daar.
je kan ook spw mbo doen, sociaal pedagogisch werk, bijv met probleem jongeren of gehandicapten of kinderen. verder heb je volgens mij geen leraaropleiding, ja of assistent.

zoals je zelf al aangeeft heb je moeite met het hbo, ik zou gewoon eens rond gaan kijken op mbo opleidingen.

al zit ik wel op een mbo, maar denk erover om de havo af te maken want vind het niveau soms erg laag.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 17:33
wup
wup is offline
Bedankt voor de reacties! Dat van die trainingen is inderdaad misschiel wel een goed idee! zal daar binnenkort eens naar informeren.
@ _Mosquito_ , ok, dat van 16 jaar hoeft inderdaad niet, maar het niveau is natuurlijk wel lager, en daarnaast is het een heel andere manier van leren daar. ( denk aan de vakken bijvoorbeeld)
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 10:55
moniquejuh
Avatar van moniquejuh
moniquejuh is offline
Citaat:
wup schreef op 09-01-2006 @ 16:41 :
Ik ben nu voor de 2e keer bezig met het 1e jaar van een HBO opleiding. Ik heb eerst ene half jaar pabo gedaan, dat beviel me maar niets en ben toen leraaropleiding geschiedenis gaan doen. De opleiding is echt super leuk en enorm interessant.
Nu is het probleem dat ik erg veel moeite heb met het maken van huiswerk. Zodra ik een grote opdracht moet doen, stel ik het uit, of raak ik enorm in paniek, doe hier nog wat concentratieproblemen bij en de stress is compleet. Niet erg handig in deze opleiding aangezien we veel grote opdrachten moeten doen! Ik ben er mee bezig bij de ggz om te kijken wat mijn probleem is, maar dat gaat langzaam en ondertussen is het al niet meer mogelijk om dit jaar te halen.

Nu ben ik aan het denken wat ik moet doen. Dit jaar ga ik niet halen. Helaas, want zoals ik zei vind ik het super leuk! De keuzes die ik heb zijn:

*Volgend jaar een andere HBO opleiding doen, met de kans dat het probleem zich waarschijnlijk weer voor zal doen.
*WVO-sprint doen en naar het WO, wat me ook niet handig lijkt aangezien je daar wss nog meer moet doen dan op hbo.
* Beginnen met een mbo opleiding. Ik zit hier alleen erg tegen op. Ik heb havo gedaan, maar had waarschijnlijk wel vwo kunnen doen, áls ik er wat meer voor gedaan had. Ik maakte altijd vrij weing huiswerk enz. Nu ben ik bijna 20 en zie mezelf nog niet echt tussen de 16 jarigen zitten. Ook spreekt het me niet zo aan omdat ( meestal) het mbo nog zo middelbareschool-achtig is. Daarnaast kán ik dus makkelijk hbo doen, het niveau is prima, dus ben ik bang dat ik straks wel erg onder mijn eigen niveau ga zitten, wat erg jammer zou zijn.
Ik weet trouwens ook niet echt een mbo-opleiding die me aanspreekt, maar heb me ook nog niet echt georrienteerd.

Ik twijfel dus heel erg over wat ik moet doen. Ik hoop dat iemand me tips kan geven. Misschien iemand in de zelfde situatie??
jij zit wel in een moeilijke situatie joh. Als je jezelf moeilijk ga concentreren op je huiswerk dan zou ik geen vwo sprint gaan doen, zie op school hoeveel werk het is en dat is elke dag huiswerk maken en werkstukken schrijven.

Ik zal je toch zeggen dat je het beste (naar mijn mening, maar wie ben ik ) een mbo opleiding kan gaan doen. Alles is natuurlijk wel makkelijker, maar de druk die op je gelegd word is een stuk minder dan bij havo/hbo/wo etc etc. Na mbo afgerond te hebben kun je altijd nog hbo gaan doen.

Denk maar zo, wat heb je eraan als je hbo gaat doen, maar het niet afmaakt, kun je toch beter een mbo diploma behalen en misschien daarna nog een hbo.

Mijn broertje zit op het mbo en hij heeft een klasgenoot van 21 jaar, dus daar moet je jezelf echt niet druk om maken.
__________________
cogito ergo sum
Met citaat reageren
Oud 06-03-2006, 11:18
Iduna
Avatar van Iduna
Iduna is offline
Voor elke opleiding moet je wel wat uitvoeren.

Misschien moet je er een jaar tussenuit, want je bent ook helemaal niet gemotiveerd. Zo kom je iig op mij over.

Maar eigenijk moet je jezelf gewoon een schop onder de kont geven en een opleiding beginnen en afmaken die jou het meest aanspreekt. Verdiep je goed in de opleiding, kijk op de sites van de scholen die bestemd zijn voor studenten, daar vind je allerlei info over de vakken en toekomstperspectieven e.d. Wie weet raak je daar gemotiveerd door en is het niet zo moeilijk om voor je huiswerk te gaan zitten.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken MBO'ers minder student dan HBO'ers?
U*NiQ
245 10-02-2016 21:43
Studeren Het grote IBG/DUO-topic (alles over stufi en ov-studentenkaarten enzo) #4
Verwijderd
500 25-06-2010 15:44
Studeren HBO rechten --> WO rechten?
Mariekje*
39 07-02-2007 19:54
Studeren Universitaire studie op HBO-school
Miracle
43 24-08-2005 16:22
Algemene schoolzaken Wanneer krijg je je ov als je in aug 18 wordt?
Dr HenDre
26 13-07-2005 22:29
Algemene schoolzaken HBO of WO mn ouders willen pers se WO!!
Rensketje
56 25-02-2004 21:27


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:26.