Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-09-2004, 16:35
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Kan iemand mij uitleggen hoe het ook alweer zat met de spelling van werkwoorden die wij uit het Engels hebben overgenomen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2004, 17:28
Verwijderd
Ik dacht precies hetzelfde als bij de Nederlandse werkwoorden, dus met -t en "'t kofschip" (of "'t fokschaap") enzo en de x hoort het ook bij (alleen soms komt er ipv alleen een '-d' een '-ed' oid).
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 23-09-2004 @ 18:28 :
Ik dacht precies hetzelfde als bij de Nederlandse werkwoorden, dus met -t en "'t kofschip" (of "'t fokschaap") enzo en de x hoort het ook bij (alleen soms komt er ipv alleen een '-d' een '-ed' oid).
volgens mij ook, net zoals bij nederlandse woorden op de klank in
t kofschip doen.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 17:36
Verwijderd
Ik heb het ff voor je opgezocht:

Citaat:
De laatste jaren verschijnen er steeds meer Engelse werkwoorden in het Nederlands. U kunt deze het beste vervoegen alsof het Nederlandse werkwoorden zijn. U laat de uitgang -en weg en u kijkt of de stam uitgaat op een medeklinker die in 't kofschip voorkomt. Als dat het geval is, dan vormt u de verleden tijd met -te en het voltooid deelwoord met -t (printen, stam print-; ik print - ik printte - ik heb geprint; ik fax - faxte - gefaxt). Gaat de stam uit op een medeklinker die niet in 't kofschip voorkomt, dan vormt u de verleden tijd met de uitgang -de (dealen, stam deal-; ik deal - ik dealde - ik heb gedeald; ik show - showde - geshowd). Plannen, showen, dealen, freewheelen, printen, faxen, speechen, finishen, emailen enzovoort leveren geen probleem op.
Als het werkwoord op een klinker uitgaat, dan krijg de verleden tijd -de en het voltooid deelwoord -d (ik bingo/-, jij bingoo/t, ... , wij bingo/ën, ..., ik bingo/de, ... , wij bingo/den, ... , in heb gebingood).

Nu zijn er Engelse werkwoorden die uitgaan op een -e die van belang is voor de uitspraak van de voorafgaande klinker. Zo'n werkwoord is timen. In deze gevallen moet men alleen de -n weghalen om de stam te vinden (timen, stam time; ik time/-, jij time/t, ... , ik time/de, jij time/de, ..., ik heb getimed). Andere werkwoorden die op deze wijze vervoegd moeten worden zijn: barbecuen, breakdancen, racen, saven.

Als deze uitspraak -e betrekking heeft op een werkwoord dat een o-klank bevat, dan verdubbelen we de o: ik scoor - ik scoorde - ik heb gescoord; ik chook - ik chookte - ik heb gechookt; ik smook - ik smookte - ik heb gesmookt.

Een moeilijk geval is het werkwoord leasen. Het Engelse werkwoord is to lease. De -e aan het eind bepaalt de uitspraak van de voorafgaande ea (Nederlands ie). De vervoeging zou dus moeten zijn: ik lease, jij leaset, enz. - ik leaste - ik heb geleases. Het is echter usance geworden de -e wel in de eerste persoon enkelvoud (ik lease) te schrijven, maar verder niet (jij least - hij least; ik/jij/hij leaste; ik heb geleast).
Bron: Praktische cursus spelling, M. Klein & M. Visscher, Wolters-Noordhoff Groningen

Laatst gewijzigd op 23-09-2004 om 17:57.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2004, 18:20
Nebel
Avatar van Nebel
Nebel is offline
Hartstikke bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Samenvatting formele brief engels goed..
Laar94
0 14-02-2013 18:55
De Kantine Weerwolfspel # 65
Tink*
500 13-01-2010 21:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:46.