Oud 04-06-2010, 10:02
Chicaa<3
Avatar van Chicaa<3
Chicaa<3 is offline
Hee iedereen.
Voor school heeft iedereen een bepaalde stelling gekregen waar de binnenkort over gaan debateren. Mijn stelling was: "de huidige inburgerinseisen zijn te laag." Ik moet voors en tegens opzoeken, en ik vroeg me af of iemand hier er misschien iets meer over weet, of een persoonlijk verhaal heeft.
Groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-06-2010, 11:33
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Ooit wel een ingescande brief gezien. Iemand kreeg een uitnodiging voor de inburgerings cursus. Persoon in kwestie heeft echter 13 stijl- en spelfouten uit de tekst gehaald en vervolgens terug gestuurd.
/fail

Vriendin van mijn moeder komt uit canada. Werkt al 13 jaar hier als mond-hygienist. Totdat ze het vertelde wist eingelijk niemand dat ze uberhaupt niet uit Nederland afkomstig was. Geen cannadees accent meer over.
/fail

In havo 5 hebben wij met de hele klas een inburgeringscursus gemaakt. De vragen zijn simpelweg idioot. Van de 60 leerlingen hebben 2 hem gehaald. Een franse jonge en een afgaans meisje. De rest failed de test, en HARD.
/fail


Anderzeids, wij besproken laatst accenten in de klas, gewoon omdat we geen reet te doen hebben. Den haags accent is overal kanker voor zetten, gronings accent is eingelijk duits, en amsterdams accent is traditioneel turks. Wat dat betreft kan je natuurlijk zeggen dat de inburgering cursus niet echt goed is.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 08:39
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Niet echt te laag, verkeerd.

ik zou eisen dat mensen eerst een traject van vergunningen mbt. werk en studiegerelateerde immigratie doorlopen, de taal niet alleen kennen maar bezigen (en dan heb ik het niet over spelfouten) en bij uiteindelijke aanvraag van een paspoort zou het bij mij geen kwestie zijn of "we" misdrijven ouder dan 5 jaar nog wel mee moeten tellen in een paspoortaanvraag.

of een syriër mij kan vertellen welke forten de Nederlandse veenstaat in Nederlands-Guyana had zal me werkelijk aan mijn aarsch oxideren.
Net als de onderwerpen: "hoe zielige politiek vluchteling is hij/zij" (immigratie is afgeknepen de laatste jaren) of "hoeveel familie woont hier" (familiehereniging gaat onverminderd door).
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 05-06-2010, 12:43
Verwijderd
Ik ben het deels met ArPos eens. Dat traject van vergunningen etc. lijkt me niet verkeerd. Maar of iemand een misdaad heeft begaan moeten we gewoon kunnen uitzoeken. Stel dat hij hier weer de fout in gaat, daar heb je niks aan. En goed kijken naar de redenen om hierheen te komen. Wil je echt werken en je geld verdienen of gewoon teren op belastinggeld van de overheid/direct een uitkering nemen? Het plan dat een immigrant de eerste 10 jaar geen uitkering mag lijkt me dan ook niet slecht. Eerst maar eens laten zien wat je waard bent.
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 08:49
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Citaat:
Ooit wel een ingescande brief gezien. Iemand kreeg een uitnodiging voor de inburgerings cursus. Persoon in kwestie heeft echter 13 stijl- en spelfouten uit de tekst gehaald en vervolgens terug gestuurd.
/fail

Vriendin van mijn moeder komt uit canada. Werkt al 13 jaar hier als mond-hygienist. Totdat ze het vertelde wist eingelijk niemand dat ze uberhaupt niet uit Nederland afkomstig was. Geen cannadees accent meer over.
/fail

In havo 5 hebben wij met de hele klas een inburgeringscursus gemaakt. De vragen zijn simpelweg idioot. Van de 60 leerlingen hebben 2 hem gehaald. Een franse jonge en een afgaans meisje. De rest failed de test, en HARD.
/fail


Anderzeids, wij besproken laatst accenten in de klas, gewoon omdat we geen reet te doen hebben. Den haags accent is overal kanker voor zetten, gronings accent is eingelijk duits, en amsterdams accent is traditioneel turks. Wat dat betreft kan je natuurlijk zeggen dat de inburgering cursus niet echt goed is.
Het Gronings dialect lijk geenszins op Duits, Misschien ben je in verwarring met het (Zuid-)Limburgs. Amsterdams accent lijkt niet op Turks, hoewel er in genoeg grote wijken van de Nederland dergelijke dialecten ontstaan. Je omschrijving van het Haags dialect is natuurlijk een treffend stereotype, maar een kopje koffie is natuurlijk geen kankerkopje koffie, maar een bakkie pleur.

Er valt ook wel te stellen dat de inburgeringscursus faalt omdat er geen consensus bestaat over de kennis die het individu moet bezitten over de geschiedenis van de Nederlandse natie en staat. Waar onze ouders nog in hun kop werd gestampt wat de Nederlandse maritieme helden waren en wanneer de grote veldslagen uit de 80 jarige oorlog plaatsvonden wordt tegenwoordig niet eens meer verwacht dat de basisscholieren tenminste het eerste en het zesde couplet van het Nederlandse volkslied kennen.

Niet dat het noodzakelijk is dat we onze jeugd dezelfde geschiedenis leren als er ooit geleerd werd. Maar als er geen consensus bestaat over de kennis die een Nederlands staatsburger bezit, hoe kunnen we deze kennis dan van migranten eisen.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Oud 06-06-2010, 11:06
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Het Gronings dialect lijk geenszins op Duits,
Ken groot aantal groningers die zegt 'wo bist du?' in plaats van waar ben jij?
Ik suck in duits maar ik geloof dat dát toch wel heel erg overeenkomst met onze oosterburen.
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 19:47
Geriananas
Avatar van Geriananas
Geriananas is offline
Citaat:
Het Gronings dialect lijk geenszins op Duits, Misschien ben je in verwarring met het (Zuid-)Limburgs.
Ik spreek Het Gronings Dialect en het lijkt wel degelijk op Het Duits.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 18:17
shoebuddy 2.0
Avatar van shoebuddy 2.0
shoebuddy 2.0 is offline
Maar dan valt er vast wel weer te stellen dat er binnen Groningen voldoende variatie is, iemand uit Noord-Limburg heeft ook een ander dialect dan iemand uit Zuid-Limburg.
__________________
"He looks blue.." "I'd say brownish-gold.."
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.