Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-07-2006, 10:07
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Tijdens deze warme dagen is het natuurlijk nergens uit te houden, maar bij de Hema waar ik werk is er geen airco, en ook geen ramen om open te doen, daarom is het al een paar weken 43-46 graden met een luchtvochtigheid van 80%.Zijn er regels over hoe warm het mag zijn in een warenhuis?
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-07-2006, 10:10
Pinksterhaas
Avatar van Pinksterhaas
Pinksterhaas is offline
Geen idee, maar het viel mij ook al op bij de HEMA. Veel medewerkers hadden hun eigen ventilator meegenomen, zo leek het.
__________________
Lees ook eens Bob den Uyl
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:34
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Volgens mij mag het niet zo warm zijn er zijn dacht ik wel regels voor.
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:49
Verwijderd
Niet zo zeiken, je moet eens in een bouwmarkt werken en dan zakken cement stapelen of dakbedekking inruimen, die rollen komen boven de arbo grens
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:54
Verwijderd
46 graden? Dat bestaat echt niet. Bij 45 graden met 80% luchtvochtigheid leg je het direct af door 'heat stress'. Dan zou praktisch iedereen binnen een uur knokkie liggen.
De wet zegt niets concreets, maar wel dat de temperatuur gelijkmatig en behaaglijk moet zijn. Als beleid geldt ongeveer: wanneer genoeg medewerkers klagen, moet je baas maatregelen treffen.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 10:59
hasseltboy
Avatar van hasseltboy
hasseltboy is offline
Ga met de thermometer erbij staan

Misschien moet ik erbij vermelden dat zaterdag een man op de trap is overleden door de hitte?
__________________
Hasselt!|lid van Berlijn fanclub!|Gott mit uns
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 11:29
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 24-07-2006 @ 11:07 :
Tijdens deze warme dagen is het natuurlijk nergens uit te houden, maar bij de Hema waar ik werk is er geen airco, en ook geen ramen om open te doen, daarom is het al een paar weken 43-46 graden met een luchtvochtigheid van 80%.Zijn er regels over hoe warm het mag zijn in een warenhuis?
Artikel 6.1. Arbobesluit
1. Het klimaat op de arbeidsplaats veroorzaakt geen schade aan de gezondheid van de werknemers.
2. Het klimaat op de arbeidsplaats is zo behaaglijk en gelijkmatig als redelijkerwijs mogelijk. Daarbij wordt rekening gehouden met de aard van de werkzaamheden die door de werknemers worden verricht en de fysieke belasting die het gevolg is van die werkzaamheden.
4. Indien door het klimaat op de arbeidsplaats toch schade aan de gezondheid van de werknemers kan ontstaan, worden persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking gesteld. Indien de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen schade aan de gezondheid niet kunnen voorkomen, wordt de duur van de arbeid in een zodanige mate beperkt of wordt de arbeid met een zodanige frequentie afgewisseld door een tijdelijk verblijf op een plaats waar een klimaat heerst als bedoeld in het eerste lid, dat geen schade aan de gezondheid ontstaat.


Beleidsregel 6.1. Binnen- en buitenklimaat
Grondslag: Arbobesluit artikel 6.1.
1. Er is sprake van een behaaglijk en gelijkmatig klimaat indien bij toepassing van de norm NEN-EN-ISO 7730:1996 "Gematigde thermische binnenomstandigheden. Bepalingen van de PMV- en de PPD-waarde en specificaties van de voorwaarden voor thermische behaaglijkheid", de PMV-waarde tussen – 0,5 en + 0,5 ligt, of indien minder dan 10 % van de werknemers klachten over het klimaat kenbaar maakt. Een overschrijding van die grenzen gedurende 10% van de verblijfstijd is acceptabel.

4. Bij overschrijding van de referentiewaarden in de bovengenoemde normen dient de werkgever de thermische belasting op de betreffende arbeidsplaats met behulp van passende maatregelen te verminderen, zo veel mogelijk in eerste aanleg bij de bron van de thermische belasting.


Dus als meer dan 10% van het personeel klaagt over de hitte kun je bij de rechter vorderen dat je baas er wat aan doet of dat de arbeidsduur beperkt wordt. Voor verdere toelichting kun je hier kijken.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."

Laatst gewijzigd op 24-07-2006 om 11:36.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2006, 21:21
Freestyler*
Freestyler* is offline
40 graden c stond in de krant
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 25-07-2006, 10:07
gurl19
Avatar van gurl19
gurl19 is offline
Raar dat de hema geen airco heeft!

De hema waar ik werk heeft het iig wel gelukkig
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 13:37
Ramble On
Avatar van Ramble On
Ramble On is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-07-2006 @ 11:54 :
46 graden? Dat bestaat echt niet. Bij 45 graden met 80% luchtvochtigheid leg je het direct af door 'heat stress'. Dan zou praktisch iedereen binnen een uur knokkie liggen.
De wet zegt niets concreets, maar wel dat de temperatuur gelijkmatig en behaaglijk moet zijn. Als beleid geldt ongeveer: wanneer genoeg medewerkers klagen, moet je baas maatregelen treffen.
Pardon? In de keuken van het restaurant waar ik werk is het 50 graden. Waar ik sta, in het restaurant zelf denk ik ook wel minstens 40.
__________________
There ought to be a law against you comin' around, you should be made to wear earphones
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 17:28
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Pibbo schreef op 24-07-2006 @ 11:49 :
Niet zo zeiken, je moet eens in een bouwmarkt werken en dan zakken cement stapelen of dakbedekking inruimen, die rollen komen boven de arbo grens
zoals de paraxis
bij de praxsis waar ik werk is het ook warm
aleen is de arbo voor de thempratuur afgeschaft omdat mensen zeurde over dat er zoveel arbo wetten waren
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 17:32
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 26-07-2006 @ 18:28 :
zoals de paraxis
bij de praxsis waar ik werk is het ook warm
aleen is de arbo voor de thempratuur afgeschaft omdat mensen zeurde over dat er zoveel arbo wetten waren
arbowet kun j eniet afschaffen
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 18:04
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 26-07-2006 @ 18:32 :
arbowet kun j eniet afschaffen

stond in de krant paar dagen geleden iemand van me werk had het toen voorgelezen

dat de arbo wet over de thempratuur was geschrapt omdat enz enz
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 18:41
Pierreke
Avatar van Pierreke
Pierreke is offline
Wat een gezeur allemaal... Doe gewoon je werk..iedereen heeft het heet!
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 18:55
Nonaj
Avatar van Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
naam ingebruik schreef op 26-07-2006 @ 19:04 :

stond in de krant paar dagen geleden iemand van me werk had het toen voorgelezen

dat de arbo wet over de thempratuur was geschrapt omdat enz enz
temperatuur
Met citaat reageren
Oud 26-07-2006, 19:03
Verwijderd
Citaat:
naam ingebruik schreef op 26-07-2006 @ 19:04 :

stond in de krant paar dagen geleden iemand van me werk had het toen voorgelezen

dat de arbo wet over de thempratuur was geschrapt omdat enz enz
Op de arbo-advies site staan nog de eerder gegeven 'normen' hoor.
Met citaat reageren
Oud 27-07-2006, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Snees schreef op 24-07-2006 @ 11:54 :
46 graden? Dat bestaat echt niet. Bij 45 graden met 80% luchtvochtigheid leg je het direct af door 'heat stress'. Dan zou praktisch iedereen binnen een uur knokkie liggen.
Hmm.. Kom dan maar eens lang bij de Lunch Koffieshop of de Fotoservice.
Met citaat reageren
Oud 28-07-2006, 19:35
TRXD
TRXD is offline
Op veel plaatsen is het nu warm. Dat wil niet zeggen dat het heel erg vervelend is en dat je er niks van mag zeggen. De werkgever moet er in mijn ogen alles aan doen om met dit soort extreme hitte het personeel zoveel mogelijk te gemoet te komen.

Kaart het op een nette manier eens aan bij de chef of vestigingsdirecteur. Probeer ens te peilen wat je collega's er van vinden (waarschijnlijk hetzelfde) en bedenk zelf wat het eventueel kan verbeteren. Mocht de vestigingsdirecteur het zicht totaal niet aantrekken dan kun je er nog eens aan denken om ergens meer informatie in te winnen, bijvoorbeeld via de vakbond (als je geen lid bent dan kun je dat worden of vragen aan een collega die het wel is of die eens kan informeren).

Wat ook weleens wil helpen is aangeven dat ook veel klanten klagen (want dat zal ongetwijfeld gebeuren) en dat het zo dus omzet kost. Sommige werkgevers zijn daar gevoelig voor.

Het is maar wat ik er zo'n beetje van denk wat zou KUNNEN helpen.

Succes!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-07-2006, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Ramble On schreef op 26-07-2006 @ 14:37 :
Pardon? In de keuken van het restaurant waar ik werk is het 50 graden. Waar ik sta, in het restaurant zelf denk ik ook wel minstens 40.
Idd, in de keuken lijkt me vreselijk, werk zelf in een restaurantje met een open keuken en ik houd het bar slecht vol daar. En normaal zoek je dan verkoeling door even op het terras te lopen, maar daar is het niet heel veel koeler ofzo..
Met citaat reageren
Oud 30-07-2006, 14:10
TRXD
TRXD is offline
Citaat:
Mala schreef op 29-07-2006 @ 10:52 :
Idd, in de keuken lijkt me vreselijk, werk zelf in een restaurantje met een open keuken en ik houd het bar slecht vol daar. En normaal zoek je dan verkoeling door even op het terras te lopen, maar daar is het niet heel veel koeler ofzo..
Ik herken het. Ik heb ook in een keuken gewerkt in de spoelkeuken. Geen pretje. Zeker als er geen ramen open kunnen, er geen airco hangt en de luchtvochtigheid zo hoog is dat de druppels van het plafond afvallen.

Ik weet niet of je hier nog eens hebt gekeken hasselboy maar ik ben benieuwd of er wat aan gedaan is?
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 15:17
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Snees schreef op 24-07-2006 @ 11:54 :
46 graden? Dat bestaat echt niet. Bij 45 graden met 80% luchtvochtigheid leg je het direct af door 'heat stress'. Dan zou praktisch iedereen binnen een uur knokkie liggen.
Dat verklaart waarom ik vorige week zo lang moest wachten op mijn hema-worst
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 16:48
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
hasseltboy schreef op 24-07-2006 @ 11:07 :
Tijdens deze warme dagen is het natuurlijk nergens uit te houden, maar bij de Hema waar ik werk is er geen airco, en ook geen ramen om open te doen, daarom is het al een paar weken 43-46 graden met een luchtvochtigheid van 80%.Zijn er regels over hoe warm het mag zijn in een warenhuis?
Dikke onzin. Het gaat binnen nooit zo veel warmer zijn dan buiten.

Anyway, bij licht werk mag de temperatuur maximaal 30 graden zijn geloof ik, bij zwaarder werk is de limiet lager.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 17:56
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Chimera schreef op 01-08-2006 @ 17:48 :
Dikke onzin. Het gaat binnen nooit zo veel warmer zijn dan buiten.

Haha, dus echt wel. Plat dak + weinig luchtverplaatsing, dan loopt het snel op.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 19:15
naam ingebruik
Avatar van naam ingebruik
naam ingebruik is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-08-2006 @ 18:56 :
Haha, dus echt wel. Plat dak + weinig luchtverplaatsing, dan loopt het snel op.
jah en een hoop lampen die aanstaan
__________________
.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2006, 20:31
TRXD
TRXD is offline
Ik ben er altijd benieuwd naar hoe dit soort dingen aflopen. Wie weet dat hasseltboy nog een reactie geeft.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-08-2006, 09:30
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-08-2006 @ 18:56 :
Haha, dus echt wel. Plat dak + weinig luchtverplaatsing, dan loopt het snel op.
Precies. Waarom denk je dat ze bij dat ene bejaardentehuis de brandweer hebben ingeschakeld om dat dak nat te houden? Het is net of je een soort electrische deken als plafon hebt wanneer de zon erop staat
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 09:37
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-08-2006 @ 18:56 :
Haha, dus echt wel. Plat dak + weinig luchtverplaatsing, dan loopt het snel op.
Ah, zo'n plattelandsbouwkeethema. Je hebt gelijk. Anyway, 38+ graden is gewoon ongezond, dan kun je je warmte niet meer kwijt.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:14
fractuur
fractuur is offline
Zijn er ook regels over te koude werkruimtes? Sinds een paar weken heeft mijn AH filiaal nieuwe koelingen, en ik heb het al die weken ijskoud gehad. En dan werk ik nog op kassa ipv op vers. Daar heb ik ook een dagje moeten helpen, en dat was zooo vreselijk koud.
__________________
.. zegt de liberaal.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 22:26
Go
Avatar van Go
Go is offline
Citaat:
fractuur schreef op 02-08-2006 @ 23:14 :
Zijn er ook regels over te koude werkruimtes? Sinds een paar weken heeft mijn AH filiaal nieuwe koelingen, en ik heb het al die weken ijskoud gehad. En dan werk ik nog op kassa ipv op vers. Daar heb ik ook een dagje moeten helpen, en dat was zooo vreselijk koud.
Doe eens uit protest een bondmuts op

Je kunt natuurlijk altijd iets van een extra shirtje aandoen, zodat je het wat minder koud krijgt. Of je zou al last moeten hebben van koude handen ofzo, maar als het zo erg is, zullen klanten er vast ook wel last van hebben.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:30
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
fractuur schreef op 02-08-2006 @ 23:14 :
Zijn er ook regels over te koude werkruimtes? Sinds een paar weken heeft mijn AH filiaal nieuwe koelingen, en ik heb het al die weken ijskoud gehad. En dan werk ik nog op kassa ipv op vers. Daar heb ik ook een dagje moeten helpen, en dat was zooo vreselijk koud.
Al een Albert Heijn trui of een Albert Heijn body warmer geprobeerd, die hebben we ook namelijk.
Ook wat betreft "kou" zijn er regels. Maar ik kan je bijna zeker garanderen dat dat pas op gaat wanneer je een temperatuur van onder de 0 meet, misschien helpt klachen, net als bij te warme temperaturen, en dat is het echt niet, zelfs niet met nieuwe koelingen (aangezien je zuivel en vlees dan bevriest.

Ik heb het nooit koud in de winkel eigelijk, komt dan ook omdat ik meestal hard werk (oplossing)
__________________
Filmweken!!Hamsterweken!
Met citaat reageren
Oud 02-08-2006, 23:50
dwight88
Avatar van dwight88
dwight88 is offline
bij mij op het werk (restaurant) is het ook te heet. (nu dan niet meer, maar toch).

Iedereen werkt op een wat lager tempo, drinkt veel en verder werkt het motto "Niet klagen maar dragen" door... tuurlijk, het is te warm. Daartegenover staat wel een leuk salaris, begrip vanuit het management voor het lagere werktempo en een soort saamhorigheidsgevoel .

En ach, nuchter bekeken: tis altijd wel wat. Die hitte blijft even. Zolang je van de baas de kans krijgt om te rusten wanneer het teveel wordt, zie ik niet heel problemen.....

oeh, volgens mij heb ik een goede leidinggevende
Met citaat reageren
Oud 03-08-2006, 08:10
Pim89
Pim89 is offline
Iniedergeval krijg je in de bouw bij 40 graden (windstil) of tropenverlet of vervangende werkzaamheden. Daaronder moet er worden gezorgd voor verminderde werkzaamheden (vanaf 30 graden o.i.d.).

Bij vorstverlet moet de gevoelstempratuur minimaal -6 graden celcius zijn en het moet 0.01 graad celcius vriezen, minimaal...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Software & Hardware [Centraal] Processors
Enlightenment
85 09-12-2005 21:00
Verhalen & Gedichten Winnaar Verhalenwedstrijd: Adrian Nederlof en zijn broer.
Verwijderd
51 08-06-2005 05:41
Software & Hardware [Algemeen] Computer 'bevriest'.
In Your Room
80 04-06-2005 11:39
Verhalen & Gedichten Verhalenwedstrijd: Adriaan Nederlof en zijn broer
Ieke
0 11-04-2005 17:42
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Dat wij dat zijn
wondersbestaan
4 19-07-2003 09:30
Verhalen & Gedichten [verhaal] Gevangen Zielen, samenvatting van het verleden... (??)
Lindatje
2 17-10-2002 14:40


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.