Oud 29-02-2004, 18:54
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Ik heb zelf problemen en overweeg wel eens hier te posten maar dan komt het terug op wat de zin ervan zou kunnen zijn.

In het ene geval weet je de oplossing zelf al en is een topic niet meer dan uitlaatklep en aandacht vragen. En in het geval dat je het niet weet is de kans bijzonder klein dat iemand die situatie niet kent wel weet wat te doen.

Uitlaatklep is belangrijk hoor je overal maar is dat niet omdat je mensen niet voor hoofd wil/mag stoten? Als me iets altijd opvalt is dat men harde rationele conclusies graag vergeet als je er mensen pijn mee doet.
Want wat heb je aan een uitlaatklep? Je moet toch ook zonder kunnen? Je valt anderen niet lastig met jouw problemen, wie het niet wil die klikt niet op topic, maar dan het nut?

Je raakt naar mijn idee gemakkelijk 'verslaafd' aan het posten over die eigen problemen waardoor je afhankelijker wordt van dit subforum en in het algemeen van uitlaatkleppen. Het posten hier lijkt geen enkele zin te hebben, het gewoon uitschrijven of typen zal hetzelfde resultaat opleveren en bovendien kan je het dan gemakkelijker delen met eventuele partijen die het moeten weten. - en je riskeert niet dat mensen zodanig reageren dat je uitlaatklepbehoefte geschonden wordt omdat iemand opeens niet met alle liefde en onrationaliteit reageert.

En wat is zinvol? Zinvol is waar je zelf beter van wordt op voornamelijk lange termijn, als je behoefte aan uitlaatkleppen kleiner wordt dan is dat goed.


De zin van dit topic? - andere mensen (evenals enkele van mijn eigen emoties) zullen het hier niet mee eens zijn. In dat geval dien je de mogelijkheid te overwegen dat je ernaast zit wat in ieder geval niet goed is voor je algemene kennis -en- in dit geval ook niet goed is als je daarmee bruikbare hulp niet gebruikt.

In zekere zin zou ik dus posten om dit onderuit gehaald te zien worden maar aan andere kant wil ik het ook weten als ik wel gelijk heb.


note: geef aub niet de standaard "lieve" "emotionele" argumenten maar kijk er ook even normaal (niet movie-style overdreven) rationeel naar.
note 2: houdt niet in, als je mij pijn zou kunnen doen met een post dan is dat mijn probleem en niet het jouwe
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-02-2004, 19:03
Verwijderd
ten eerste mooi stuk dat je geschreven hebt, zit dieptegang in, dat mag ik wel.

De zin van hier posten, ik denk dat het idd een uitlaatklep kan zijn, sommige kunnen niet in hun omgeving praten en doen dat dan liever hier, anoniem. Om zo toch hun verhaal kwijt te kunnen, maar er toch ook reacties op krijgen, om er eventueel over te kunnen praten, en misschien verder te komen, of wijzer te worden.
Ok, je zal altijd wel een groep aandachttrekkers hebben of mensen die eigenlijk alleen maar denken Ikke ikke en de rest mag stikke. Maar toch..

Wat is de zin van het posten. Ik denk dat het ook een stukje meeheeft van erkenning en herkenning. Voor sommige mensen kan dat erg belangrijk zijn, er hoeven niet altijd oplossingen te komen, maar als er maar serieus naar gekeken wordt, gereageerd wordt, of al wordt er alleen maar gezegd van ja, dat herken ik wel.

Wat de zin in van het posten hier.. aan de ene kant geen flikker. HJe schiet er echt niet altijd wat mee op, vaak wordt je alleen maar onderuit gehaalt en je gevoelens afgeschreven als: overdreven, aanstellerij of gewoon klink klare onzin. Je er nog meer schaamte en problemen aan over houd. je jezelf vaak moet gaan zitten verdedigen, en je daardoor nog rotter zal voelen.

Toch kan je een beetje leren te praten, het leren te delen, wat voor sommige heel moeilijk is, het geeft je het gevoel toch nog ergens te kunnen praten, en toch niet helemaal alleen ben.
Er zitten verschillende kanten eraan.

*gaat er verder over na denken*
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 19:40
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-02-2004 @ 19:54:
In het ene geval weet je de oplossing zelf al en is een topic niet meer dan uitlaatklep en aandacht vragen. En in het geval dat je het niet weet is de kans bijzonder klein dat iemand die situatie niet kent wel weet wat te doen.
Sommige mensen willen toch juist aandacht? Dat lijkt me inderdaad een vrij goede reden om het hier te posten. Waarschijnlijk is het veel beter om het IRL aan iemand te vertellen, maar dit is makkelijker en minder eng.
En ik denk dat er wel degelijk een kans is dat iemand een goed idee heeft over wat je moet doen waar je zelf nooit op was gekomen. Ik geef toe dat de kans niet zo heel erg groot is, maar toch.
Het zou kunnen dat iemand herkent wat jij opschrijft en er zelf ook last van heeft. Maar misschien kan hij/zij er wel veel beter mee omgaan en als hij/zij dan hier opschrijft hoe hij/zij ermee omgaat, dan kun je daar lijkt me wel degelijk mee zijn geholpen.

Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-02-2004 @ 19:54:
Uitlaatklep is belangrijk hoor je overal maar is dat niet omdat je mensen niet voor hoofd wil/mag stoten? Als me iets altijd opvalt is dat men harde rationele conclusies graag vergeet als je er mensen pijn mee doet.
Want wat heb je aan een uitlaatklep? Je moet toch ook zonder kunnen? Je valt anderen niet lastig met jouw problemen, wie het niet wil die klikt niet op topic, maar dan het nut?

Je raakt naar mijn idee gemakkelijk 'verslaafd' aan het posten over die eigen problemen waardoor je afhankelijker wordt van dit subforum en in het algemeen van uitlaatkleppen. Het posten hier lijkt geen enkele zin te hebben, het gewoon uitschrijven of typen zal hetzelfde resultaat opleveren en bovendien kan je het dan gemakkelijker delen met eventuele partijen die het moeten weten. - en je riskeert niet dat mensen zodanig reageren dat je uitlaatklepbehoefte geschonden wordt omdat iemand opeens niet met alle liefde en onrationaliteit reageert.
Ik denk dat een uitlaatklep inderdaad belangrijk kan zijn, maar je hebt een punt als je zegt dat je het dan ook op kunt schrijven en voor je zelf kunt houden. Ik denk dat mensen die hier hun problemen posten gewoon behoefte hebben aan lieve/troostende woorden en aandacht. Of misschien willen ze er graag met iemand over praten, maar durven ze niet IRL.
Over het algemeen komen er vrij veel lieve/aardige reacties als je echt een probleem hebt en dat weegt denk ik dan op tegen de negatieve reacties. En de reden dat de meeste mensen niet negatief posten is denk ik dat ze toch wel meeleven met de topicstarter, of dat ze van zichzelf weten dat ze ook liever niet zouden worden afgezeken.

Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 29-02-2004 @ 19:54:
En wat is zinvol? Zinvol is waar je zelf beter van wordt op voornamelijk lange termijn, als je behoefte aan uitlaatkleppen kleiner wordt dan is dat goed.
Maar de korte termijn is natuurlijk ook belangrijk. En soms zijn mensen zo wanhopig dat ze denken dat er op de korte termijn wel iets moet gebeuren.
Jij zegt ook dat je ook gewoon zonder dit forum moet kunnen en dat je er niet te afhankelijk van moet worden. Dat ben ik wel met je eens, maar ik denk dat dat toch niet zo snel zal gaan. En over het algemeen wordt toch altijd aangeraden om in het echt met mensen over je problemen te praten.
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 21:34
kaarinetjuh
Avatar van kaarinetjuh
kaarinetjuh is offline
mensen willen aandacht voor hun probleem, er over kunnen praten.
En over sommige dingen praat je nou eenmaal liever niet met mensen die je kent.
Tuurlijk kan het, maar dan is het na een tijdje ook van "maar wat heb je gedaan vandaag"
Mensen willen idd aandacht voor het geen waar ze mee zitten en daar over 'praten'
__________________
Dream as you'll live forever, live as you'll die today
Met citaat reageren
Oud 29-02-2004, 23:13
Verwijderd
Mensen willen gewoon aandacht. Waarom zouden al die telefoons, e-mail adressen, msn vensters en fora bestaan en aanstaan? Omdat mensen bevestiging willen. Ze willen zien en horen dat andere mensen aandacht voor ze hebben en hen, al is het maar 5 seconden, belangrijk vinden.

Citaat:
-en je riskeert niet dat mensen zodanig reageren dat je uitlaatklepbehoefte geschonden wordt omdat iemand opeens niet met alle liefde en onrationaliteit reageert.
Je verwart liefde met medelijden en herkenning. (maar dat is weer een hele andere discussie.)
Er wordt hier inderdaad irrationeel gereageerd. Dat betekent niet dat er voor de TS geen waarde aan kleeft; een simpele steun- betuiging kan wonderen doen. (en ja, die laatste statement was emo.)
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 01:22
phensicske
Avatar van phensicske
phensicske is offline
Volgens mij is het idd vooral om de (h)erkinning, de uitlaatklep en het anomieme te doen.

Ik denk niet dat iemand echt helemaal afhankelijk kan worden aan deze forum, want je leeft nog altijd je dagelijkse leven verder.

Er zijn hier wel degelijk rationele replies waar je wel wat concreet aan hebt. De emo-replies zijn toch ook een steun en bevestiging, dus zie ik niet direct wat er fout aan is.

Kortom, ik vind het wel degelijk zinvol, want voor sommigen zou het leven nog minder gemakkelijk worden zonder.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 13:49
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Misschien kan iemand met een objectieve kijk op je sitautie adviezen geven waar jijzelf niet opgekomen zou zijn. Soms kun je 'vast' in je gedachtengang zitten dat je geen effectieve tips kunt bedenken, in dat geval kan een forum like Psychologie een optie zijn. Een ts verteld een eenzijdig, subjectief voorval, maar dessalniettemin kun je iemand adviseren, sterkte wensen you name it.

Ik vind Psy. forum helemaal zo gek nog niet
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 19:17
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 01-03-2004 @ 14:49:
Misschien kan iemand met een objectieve kijk op je sitautie adviezen geven waar jijzelf niet opgekomen zou zijn. Soms kun je 'vast' in je gedachtengang zitten dat je geen effectieve tips kunt bedenken, in dat geval kan een forum like Psychologie een optie zijn. Een ts verteld een eenzijdig, subjectief voorval, maar dessalniettemin kun je iemand adviseren, sterkte wensen you name it.
Dat is inderdaad een zeer belangrijk punt, had ik op moeten komen... .



Maar verder...

waarom wil iemand aandacht?
en is het goed om aandacht te willen?
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2004, 19:52
Fantôme
Avatar van Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 01-03-2004 @ 14:49:
Misschien kan iemand met een objectieve kijk op je sitautie adviezen geven waar jijzelf niet opgekomen zou zijn. Soms kun je 'vast' in je gedachtengang zitten dat je geen effectieve tips kunt bedenken, in dat geval kan een forum like Psychologie een optie zijn. Een ts verteld een eenzijdig, subjectief voorval, maar dessalniettemin kun je iemand adviseren, sterkte wensen you name it.

Ik vind Psy. forum helemaal zo gek nog niet
dáár ben ik het nou helemaal mee eens coopergirl!
__________________
Dit is een coole sig.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 14:26
Jordi
Avatar van Jordi
Jordi is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef op 01-03-2004 @ 20:17:
waarom wil iemand aandacht?
en is het goed om aandacht te willen?
Mensen willen denk ik aandacht, omdat ze zich belangrijk willen voelen. Eigenlijk weet ik het niet precies, maar ik denk dat er enkele emotionele basisbehoeften zijn waar ieder mens wel behoefte aan heeft. Liefde, vriendschap, geborgenheid en dus ook aandacht.

Het lijkt me niet echt slecht om aandacht te willen. Iedereen wil het immers, het hoort gewoon bij het mens-zijn. Misschien dat het wel makkelijk zou zijn als je er gewoon helemaal geen behoefte aan zou hebben, maar dat lijkt me niet realistisch.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 14:33
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 01-03-2004 @ 20:52:
dáár ben ik het nou helemaal mee eens coopergirl!
hihihi *bloos*. Thanks!
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 14:33
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
ik zit er eigenlijk vooral voor de niet 'ik heb problemen'-topics.

edit: Tevens denk ik dat er enkele mensen zijn met zelfvertrouwensproblemen, minderwaardigheidscomplexen e.d. en dan kunnen ze die aandacht fijn gaan vinden.

Laatst gewijzigd op 02-03-2004 om 14:36.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 14:47
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Als je achter alles in je leven het nut gaat zoeken is heel het leven nutteloos.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 15:22
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Eend schreef op 02-03-2004 @ 15:47:
Als je achter alles in je leven het nut gaat zoeken is heel het leven nutteloos.
geen reden om niet kritisch meer te zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 16:30
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-03-2004 @ 16:22:
geen reden om niet kritisch meer te zijn.
mjah, das waar, maar toch...
Ik las net een artikel waarin stond, dat mensen die denken en piekeren zich veel ongelukkiger voelen. Ergens ben ik het daar wel mee eens.

als je bij alles na gaat denken... dan word je gewoon ongelukkig van jezelf. Het nut van hier posten? Dat is er niet echt. je doet het of je doet het niet, het is een vermaking of troost van jezelf.
Als je daar dan over na gaat denken heb je eigenlijk alleen jezelf ermee.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 16:43
Fade of Light
Avatar van Fade of Light
Fade of Light is offline
Citaat:
Eend schreef op 02-03-2004 @ 17:30:
mjah, das waar, maar toch...
Ik las net een artikel waarin stond, dat mensen die denken en piekeren zich veel ongelukkiger voelen. Ergens ben ik het daar wel mee eens.

als je bij alles na gaat denken... dan word je gewoon ongelukkig van jezelf. Het nut van hier posten? Dat is er niet echt. je doet het of je doet het niet, het is een vermaking of troost van jezelf.
Als je daar dan over na gaat denken heb je eigenlijk alleen jezelf ermee.
Zou kunnen of je komt erachter waarom je hier post, dat je iets mist in je leven, gaat daar aan werken en wordt uiteindelijk gelukkiger?

De uitkomst van dat artikel heb ik trouwens met meerdere mensen in de praktijk meegemaakt.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 18:37
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 02-03-2004 @ 17:43:
Zou kunnen of je komt erachter waarom je hier post, dat je iets mist in je leven, gaat daar aan werken en wordt uiteindelijk gelukkiger?

De uitkomst van dat artikel heb ik trouwens met meerdere mensen in de praktijk meegemaakt.
ja, ok, je hebt gelijk Dat klopt wel ja


En die uitkomst klopt ook gewoon.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 02-03-2004, 20:13
Verwijderd
Ik vind het altijd een fijn idee dat er lotgenoten zijn die jouw begrijpen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 02-03-2004, 20:49
Rerisen Phoenix
Avatar van Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Citaat:
Eend schreef:
Als je achter alles in je leven het nut gaat zoeken is heel het leven nutteloos.
Als je een absoluut nut zoekt dan wel ja want dat bestaat niet, het enige bestaande nut is wat je zelf hebt besloten te defi


Citaat:
Sylph schreef:
Ik vind het altijd een fijn idee dat er lotgenoten zijn die jouw begrijpen.
Moet je niet zonder kunnen? Moet je er niet mee kunnen leven de enige te zijn die zo denkt?


*herhaalt nog eens dat emoties niet meespreken
__________________
Ik denk meer dan jij dus ik besta meer dan jij.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 08:03
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
ksanp wel van je id dat je er dus verslaafd aan kunt raken
maar k denk toch ook dat er een verschil zit in gwoon typen en posten. Gaat toch net ietsje vdr.
Vdr vink het gwoon n btje gezeur, als je dat denkt, mag ik dan vragen wrom je zelf post? Ik bedoel het egt nie zo arro als het mayb overkomt, maar kvin dit topic dus een btje onzin en vraag me af waar je heen wil. Als iemand je gelijk geeft, boeie, als iemand je ongelijk geeft, boeie, en als je mensen toch denken aanspoort! Juist, das nou ook wat je met deze topic's ziet. Door het te lezen ga je anders tegen de dingen aan kijken. En als je het post heb je niet het id dat het alleen naar jezelf is.
Maar nog maals, ik snap de drang naar verslaving wel.

liefs, saar
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 11:13
Bertram
Avatar van Bertram
Bertram is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
Moet je niet zonder kunnen? Moet je er niet mee kunnen leven de enige te zijn die zo denkt?
Mischien zou het beter zijn voor je eigen zelfstandigheid en als je echt helemaal over je eigen leven&geluk wil kunnen beschikken, tenminste dat is wat ik denk dat je bedoelt. Maar aan de andere kant (en het is al wel min of meer vaker gezegd denk ik): denk je niet dat het gewoon erg fijn kan zijn en je ook wel kan helpen om als je je op de een of andere manier alleen of ongelukkig voelt daar met mensen op het forum over te kunnen praten? Soms is het gewoon zo dat serieuze gesprekken in je directe omgeving moeilijk zijn, of dat het iets is waar je heel erg mee zit maar waarover je toch in je eigen omgeving om welke reden dan ook niet terecht kan? Dan is het inderdaad de vraag of je hier dan post voor jezelf om alles op een rijtje te kunnen krijgen en het even wat van afstand te bekijken, of omdat je soms echt wat kan hebben aan de antwoorden. maar in principe doet dat er niet zoveel toe denk ik. Het is toch gewoon eigenlijk een middel om even wat kwijt te kunnen en even het idee te krijgen dat jou prolemen wel iemand interesseren. Tenminste, dat denk ik ervan
__________________
Het is maar een mening en goed bedoeld;-)

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 11:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Beleidszaken Onduidelijkheid omtrent de definitie van beledigingen en de toegestane vocabulaire.
Verwijderd
392 04-04-2011 16:19
Muziek De zin die je raakt
tweakertjuh
89 18-01-2008 21:05
Werk, Geld & Recht Ongewenste post, hoe kom je er vanaf?
PV
21 16-03-2005 10:26
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Lifestyle Analyseer je medeforummers.
kaleidoscope
454 23-05-2002 18:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.