Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-06-2009, 12:28
Nicole---
Hoi,
Ik moet voor Nederlands een betoog houden van ongeveer 4 minuten over de invoering van de vliegtaks. Ik moest 3 argumenten voor en 2 argumenten tegen met een weerlegging hebben. Deze heb ik wel gevonden, maar uiteindelijk duurt mijn betoog nog steeds niet lang genoeg. Heeft iemand een idee om hem langer/beter te maken?
Dit is mijn betoog tot nu toe:

De vliegbelasting is een belasting in Nederland die wordt geheven op vliegtickets. Deze bestaat sinds 1 juli 2008. De vliegtaks zorgde voor groot verzet van Nederlandse luchthavens (vooral Schiphol) en reisorganisaties. Na druk van Schiphol, de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) en diverse luchtvaartmaatschappijen, maakte de Minister van Verkeer en Waterstaat in februari 2009 bekend dat hij de afschaffing van de vliegbelasting niet langer uitsluit om de concurrentiepositie van Schiphol te verbeteren. Op 1 juli 2009 wordt de vliegtaks weer afgeschaft. Ik vind dat de vliegtaks weer moet worden ingevoerd.

In de eerste plaats zal de vliegtaks leiden tot een lagere groei van het vliegverkeer. Dit heeft een positief effect op het milieu, omdat minder mensen besluiten om te gaan vliegen. De luchtvaart is namelijk één van de grootste vervuilers. Uit een onderzoek van VROM blijkt dat de luchtvaart in Nederland nog een enorme groei zal doormaken. Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, stijgt van 40 miljoen in 2003 naar 80 miljoen in 2020, en daarna tot meer dan 130 miljoen in 2040. Dit betekent dus dat het milieu alsmaar meer belast wordt.
Ook is het internationale vliegverkeer nog vrijgesteld van accijns- omzetbelastingheffing. Voor de andere vervoersmodaliteiten is dit niet zo. In internationale verdragen is dit niet toegestaan.
Ten derde hoor je al tijden geklaag over de langdurige geluidsoverlast rondom luchthavens. Bovendien ruik je rondom luchthavens een petroleum/kerosinelucht van warmdraaiende motoren. Ook hierop zou de vliegbelasting een positief effect hebben. Als er minder mensen gaan vliegen, vliegen er minder vliegtuigen en is er dus minder overlast voor omwonenden. Uit een studie door het Academisch Centrum Huisartsgeneeskunde van de VUB blijkt dat personen die in een omgeving van een luchthaven wonen meer gezondheidsklachten hebben. Ze wijten de oorzaak van hun gezondheidsproblemen ook vaker aan stress.

Veel tegenstanders van de vliegbelasting hebben het over de verslechterende concurrentiepositie van Luchthaven Schiphol, maar vooral de luchthavens dichter bij de grens. Veel mensen zullen rijden naar een luchthaven net over de grens, waar ze geen vliegbelasting heffen. Maar natuurlijk moet vliegbelasting ten minste wel in heel Europa ingevoerd worden om de concurrentiepositie van de Nederlandse luchthavens te handhaven. Dan hebben reizigers geen keuze meer om over de grens te rijden, want overal wordt vliegbelasting geheven.
Andere tegenstanders zeggen dat de belastingmaatregel de Nederlandse economie 1 miljard euro zou kosten door afnemend toerisme naar Nederland, omdat diverse luchtvaartmaatschappijen besluiten niet meer naar Nederland te vliegen. Ook dit is weer op te lossen met een invoering in heel Europa. De luchtvaartmaatschappijen komen dan toch weer naar Nederland vliegen omdat er overal vliegbelasting wordt geheven. Het toerisme zal zich dus weer verspreiden.

Ik vind dus dat de vliegbelasting wel weer ingevoerd moet worden omdat dit beter is voor het milieu, omdat dit de enige vervoerstak is die geen accijns betaalt op brandstoffen of BTW op tickets en omdat er dan minder overlast is voor omwonenden van luchthavens. Wel moet het worden ingevoerd in heel Europa. Dus:
Vliegtax JA, in heel Europa!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:01.