Oud 02-06-2018, 10:12
gil112233
gil112233 is offline
Ik heb een brief van schrijver en filosoof Seneca aan zijn vriend Lucilius. De brief gaat over de ware vreugde. Seneca zei dat ware vreugde niet hopen is op dingen die onzeker kunnen zijn, maar het genieten van dingen die zeker zijn.

Dan krijg ik een vraag daarover: zoek twee voorbeelden uit je eigen leven van vreugde die je put uit hoop, en vreugde die je haalt uit zekerheid.

Kan iemand me helpen bij deze vraag want ik snap de vraag niet zo goed...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-06-2018, 10:21
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Naja ik denk dat je dan dus 2 voorbeelden moet bedenken van dingen waarop je hoopt en die je blij maken, en 2 dingen waarvan je zeker bent en daarom blij van wordt
Met citaat reageren
Oud 02-06-2018, 11:48
Verwijderd
Volgens mij leert hij Lucilius hier de beginselen van de Stoa. Je moet dus denk ik vanuit het Stoïcisme denken.

Heb de brieven niet zo in mijn hoofd, maar volgens mij is:

Citaat:
zoek twee voorbeelden uit je eigen leven van vreugde die je put uit hoop,
-> ik denk dat je hier dus moet denken; waar hoop jij op en geeft jou vreugde? MAAR volgens mij bedoelt Seneca dat je je niet moet laten leiden door emoties, dus dat je wel op iets kan hopen, maar als dat niet gaat gebeuren, je daar dus geen vreugde uit haalt. Dat je dus alleen vreugde kan bereiken als je iets hoopt wat echt gaat gebeuren. Dus ik weet niet wat je hier nu precies moet invullen, de wijze waarop Seneca het ziet of juist niet, om je het verschil te leren.

Citaat:
en vreugde die je haalt uit zekerheid.
Zie bovenstaande, denk ik dus dat je daar dan moet hopen of juist het tegenovergestelde van Seneca, dus dat je kan hopen op iets waar je niet zeker van bent dat het gaat gebeuren. Maar dat je bij
Citaat:
en vreugde die je haalt uit zekerheid.
iets uit je leven moet noemen wat zeker is en jou vreugde geeft.
Met citaat reageren
Oud 02-06-2018, 11:57
gil112233
gil112233 is offline
Citaat:
Volgens mij leert hij Lucilius hier de beginselen van de Stoa. Je moet dus denk ik vanuit het Stoïcisme denken.

Heb de brieven niet zo in mijn hoofd, maar volgens mij is:


-> ik denk dat je hier dus moet denken; waar hoop jij op en geeft jou vreugde? MAAR volgens mij bedoelt Seneca dat je je niet moet laten leiden door emoties, dus dat je wel op iets kan hopen, maar als dat niet gaat gebeuren, je daar dus geen vreugde uit haalt. Dat je dus alleen vreugde kan bereiken als je iets hoopt wat echt gaat gebeuren. Dus ik weet niet wat je hier nu precies moet invullen, de wijze waarop Seneca het ziet of juist niet, om je het verschil te leren.

Zie bovenstaande, denk ik dus dat je daar dan moet hopen of juist het tegenovergestelde van Seneca, dus dat je kan hopen op iets waar je niet zeker van bent dat het gaat gebeuren. Maar dat je bij iets uit je leven moet noemen wat zeker is en jou vreugde geeft.
oke, danku voor het snelle antwoord. Het is mij al iets duidelijker
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Seneca filosofie Brief 41
Bird.
0 04-05-2011 14:29
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen grieks of latijn bij N&G???
junsui
17 18-06-2008 09:33
De Kantine Laat hier je ergernissen van vandaag horen!
Stefanie
500 31-01-2006 15:53
Levensbeschouwing & Filosofie 'lievelingsfilosoof'
LizzLe14
111 29-08-2005 15:09
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Keuze
-Gurwl-
19 28-02-2005 21:32
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Informatie gezocht over MARCUS TULLIUS CICERO ...
- Praga Khan -
2 15-11-2001 20:11


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:29.