Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-07-2011, 20:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik denk er over om een huisdier te nemen, maar weet niet goed welke dieren in aanmerking komen, gezien mijn levensstijl en allergie. Misschien kunnen jullie helpen, want ik wil niet na de aanschaf van het beestje er achter komen dat het niet bij mij past om het vervolgens naar een asiel te moeten brengen.


- Ik woon alleen en wil de zorg voor het dier ook alleen verzorgen.
- Ik ben 4 dagen in de week vrijwel non-stop thuis en heb alle tijd voor het diertje, maar 3 dagen in de week ook vrijwel non-stop weg. Dat betekent dat het redelijk alleen moet kunnen zijn op die 3 dagen, maar ook dat het werk wat je aan het dier hebt kan volstaan met soms 3 dagen niks doen (behalve eten/drinken geven, daar is natuurlijk wel tijd voor).
- Ik ben enigszins allergisch voor huisstofmijt, dus het beestje mag niet TE veel rommel geven door het hele huis (een beetje mag wel, maar niet alles onder de haren)
- Ik ben sterk allergisch voor gras/stro/hooi, dus het beestje mag dat niet gebruiken als ondergrond in de kooi (ik weet niet wat daarin te vervangen valt, heb wel eens iets van snippers gezien ofzo)

Een kat leek me leuk, maar dan moet het een type zijn die niet te veel verhaard en ik weet niet of die er zijn (behalve die hele lelijke die echt volledig kaal zijn ). En ik weet niet of die zo lang alleen kan zijn bijvoorbeeld. Verder zat ik te denken aan een konijn ofzo, maar ik weet niet of er een alternatief is voor het hooi.
Een papegaai misschien, heel wat anders maar ook een gezelschapsdier.

Nog meer?
Of nog meer om op te letten?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2011, 08:23
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Verder zat ik te denken aan een konijn ofzo, maar ik weet niet of er een alternatief is voor het hooi.
Ik heb net twee konijntjes uit het asiel gehaald, die bij hun vorige baasjes op houtsnippers zaten i.p.v. op stro, en die beestjes zijn weggedaan omdat ze alles kapot knaagden wat ze maar konden. Nu ze op stro zitten, is dat probleem weg. Ik weet niet of dit bij alle konijnen geldt, maar voor deze twee waren houtsnippers dus geen succes.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 09:01
Verwijderd
Mijn konijn zit op grijsachtig spul van Barni, het lijkt op wol en dat gaat wel goed, alleen een alternatief voor hooi weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 10-07-2011, 19:20
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Een kat 3 volle dagen alleen laten voor een keer is op zich geen probleem. Echter wanneer dit elke week is, zoals bij jou het geval is, is er een kans dat hij/zij zich gaat vervelen en dus nare trekjes gaat ontwikkelen. Om dit op te lossen zou je er een 2e kat bij kunnen doen, maar dat is voor jouw allergieën natuurlijk niet handig. (Ik wil hiermee niet zeggen dat het helemaal niet kan, er zijn best katten die zich in hun eentje prima op hun gemak voelen, ook voor meer dan een dag. De ouders van mijn vriend zijn 4x per jaar een volle maand (of langer) weg, en dan is hun kat ook alleen zonder problemen.)
Qua verharen verschilt het niet alleen per soort, ook per kat. Ik heb zelf 5 Europese Kortharen, waarvan er 1 heel erg verhaart, 1 iets minder, en de rest bijna niet. Dus dat is een kwestie van geluk hebben, of een (oudere) kat uit het asiel halen waar bekend van is hoeveel hij verhaart. Echter is verharen wel iets wat met het hebben van katten meekomt.

En wat vind je van een aquarium? Dat is niet zozeer een huisdier, als wel een volledige hobby, maar qua voeren/aandacht is natuurlijk weinig vereist. Eens in de week/2weken (afhankelijk van de grootte van je aquarium) water verversen, en elke dag een beetje voer is iets wat met jouw levensstijl wel moet kunnen. En het is wel echt leven in huis, ik kan me er tenminste uren vermaken door gewoon naar de visjes te kijken terwijl ik mijn ding doe in huis. En het pompje pruttelt heel gezellig zachtjes op de achtergrond mee.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2011, 21:44
Laura_x_
Laura_x_ is offline
Een paar cavias? Alhoewel, ik weet geen alternatief voor hooi. Heb je met konijnen/andere knaagdieren hetzelfde. Een kooi met een paar vogeltjes? Een aquarium?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 08:00
winnie the pooh
Avatar van winnie the pooh
winnie the pooh is offline
Vogels zouden ook een goede zijn, parkieten ofzo.
Al weet ik niet of je tegen de veren kunt
meestal hebben die als ondergrond schelpenzand of houtsnippers, dus dat hoeft alvast geen probleem te zijn.
Hou er wel rekening mee, dat parkieten beter niet alleen kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 12:25
Verwijderd
Geen een dier als je 3 volle dagen amper aanwezig bent elke week, een dier verdiend aandacht vind ik en kun je niet maken om een dier te nemen als je zovaak weg bent. ( mijn mening)
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 14:38
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Geen een dier als je 3 volle dagen amper aanwezig bent elke week, een dier verdiend aandacht vind ik en kun je niet maken om een dier te nemen als je zovaak weg bent. ( mijn mening)
Ik werk vier dagen in de week (waarbij ik ruim 11 uur van huis ben) en heb sinds kort twee konijntjes. Op die dagen krijgen ze gewoon, zoals alle andere dagen ook, twee keer per dag te eten en worden ze geaaid. Ik heb niet het idee dat ik de diertjes verwaarloos op de dagen dat ik niet de hele dag thuis ben.
Met een hond of soortgelijk dier is het een ander verhaal, zo'n dier moet zijn energie kwijt kunnen in een wandeling. Maar een dier in een kooi, met een ren, of een dier wat zich vrij door huis kan bewegen, hoeft zich niet vervelend te voelen als de baas er niet is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 16:39
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Een kat 3 volle dagen alleen laten voor een keer is op zich geen probleem. Echter wanneer dit elke week is, zoals bij jou het geval is, is er een kans dat hij/zij zich gaat vervelen en dus nare trekjes gaat ontwikkelen. Om dit op te lossen zou je er een 2e kat bij kunnen doen, maar dat is voor jouw allergieën natuurlijk niet handig. (Ik wil hiermee niet zeggen dat het helemaal niet kan, er zijn best katten die zich in hun eentje prima op hun gemak voelen, ook voor meer dan een dag. De ouders van mijn vriend zijn 4x per jaar een volle maand (of langer) weg, en dan is hun kat ook alleen zonder problemen.)
Qua verharen verschilt het niet alleen per soort, ook per kat. Ik heb zelf 5 Europese Kortharen, waarvan er 1 heel erg verhaart, 1 iets minder, en de rest bijna niet. Dus dat is een kwestie van geluk hebben, of een (oudere) kat uit het asiel halen waar bekend van is hoeveel hij verhaart. Echter is verharen wel iets wat met het hebben van katten meekomt.

En wat vind je van een aquarium? Dat is niet zozeer een huisdier, als wel een volledige hobby, maar qua voeren/aandacht is natuurlijk weinig vereist. Eens in de week/2weken (afhankelijk van de grootte van je aquarium) water verversen, en elke dag een beetje voer is iets wat met jouw levensstijl wel moet kunnen. En het is wel echt leven in huis, ik kan me er tenminste uren vermaken door gewoon naar de visjes te kijken terwijl ik mijn ding doe in huis. En het pompje pruttelt heel gezellig zachtjes op de achtergrond mee.
Een kat zit ik inmiddels ook aan te denken ja. Als ik een beetje mijn best doe met op tijd van werk vertrekken moet ik op zich nog wel tijd vinden om de kat even te knuffelen en de kattenbak te verschonen / eten + drinken te geven. En op al die andere dagen heb ik dus enorm veel tijd, dan kan ik het ruimschoots compenseren. Ik zag dat men in het asiel al onderscheid maakt tussen katten die goed alleen kunnen zijn en katten die dat niet kunnen. Dus ik zou daar rekening mee kunnen houden.

Een aquarium trekt me niet en bovendien ben ik ehh ja een soort van bang voor vissen
Citaat:
Vogels zouden ook een goede zijn, parkieten ofzo.
Al weet ik niet of je tegen de veren kunt
meestal hebben die als ondergrond schelpenzand of houtsnippers, dus dat hoeft alvast geen probleem te zijn.
Hou er wel rekening mee, dat parkieten beter niet alleen kunnen zijn.
Vogeltjes lijken me ook best leuk ja!
Citaat:
Geen een dier als je 3 volle dagen amper aanwezig bent elke week, een dier verdiend aandacht vind ik en kun je niet maken om een dier te nemen als je zovaak weg bent. ( mijn mening)
Zat mensen hebben een huisdier en zijn 5 dagen per week minstens 8 uur (en vaak nog meer ivm reistijd) van huis. Persoonlijk denk ik dat ik in die 4 dagen meer aandacht kan geven aan het diertje dan die mensen. En 's ochtends zou ik het diertje zien, bij het eten, en dan 's nachts bij thuiskomst. Dus er is wel enig contact, maar gewoon niet dat ik een uur kan gaan zitten ofzo.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 18:06
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Houd er rekening mee dat als je eenmaal een allergie hebt,de kans erg groot is dat je een nieuwe allergie opbouwt voor dingen/dieren waar je veel mee in aanraking komt. Het kan dus zijn dat je nu nog niet allergisch bent voor katten maar dat nog wel ontwikkelt. Overigens is het zo dat veel mensen met een allergie (maar niet zo zeer een kattenallergie) toch op katten reageren ondanks dat ze er niet allergisch voor zijn. Misschien goed om in je achterhoofd te houden. Zelf ben ik allergisch voor huisstofmijt en gras/kruidpollen en heeft m'n longarts me ernstig afgeraden een (harig) huisdier te nemen. Ik heb een kat maar die zit bij m'n moeder waar ik niet vaak kom want ik reageer er toch op, dat merk ik vooral als ik een tijdje bij m'n tante ben die vier katten heeft. Overigens zijn het bij katten meestal niet de haren maar de huidschilfers die een probleem zijn dus een naaktkat is ook geen oplossing. Vogels werden me ook ernstig afgeraden.

Als ik jou was zou ik een eventueel konijn buiten houden, dan heb je er waarschijnlijk minder last van. En anders vissen of een schildpadje ofzo?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 19:49
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Als ik jou was zou ik een eventueel konijn buiten houden, dan heb je er waarschijnlijk minder last van.
Maar als je het hok moet verschonen, en daar juist iets in zit waar je niet tegen kunt, is dat natuurlijk ook geen doen.

Schildpadden zijn inderdaad ook leuk!
Met citaat reageren
Oud 12-07-2011, 20:35
666METAL666
Avatar van 666METAL666
666METAL666 is offline
Een koe!
__________________
Je moeder!
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 15:40
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Houd er rekening mee dat als je eenmaal een allergie hebt,de kans erg groot is dat je een nieuwe allergie opbouwt voor dingen/dieren waar je veel mee in aanraking komt. Het kan dus zijn dat je nu nog niet allergisch bent voor katten maar dat nog wel ontwikkelt. Overigens is het zo dat veel mensen met een allergie (maar niet zo zeer een kattenallergie) toch op katten reageren ondanks dat ze er niet allergisch voor zijn. Misschien goed om in je achterhoofd te houden. Zelf ben ik allergisch voor huisstofmijt en gras/kruidpollen en heeft m'n longarts me ernstig afgeraden een (harig) huisdier te nemen. Ik heb een kat maar die zit bij m'n moeder waar ik niet vaak kom want ik reageer er toch op, dat merk ik vooral als ik een tijdje bij m'n tante ben die vier katten heeft. Overigens zijn het bij katten meestal niet de haren maar de huidschilfers die een probleem zijn dus een naaktkat is ook geen oplossing. Vogels werden me ook ernstig afgeraden.

Als ik jou was zou ik een eventueel konijn buiten houden, dan heb je er waarschijnlijk minder last van. En anders vissen of een schildpadje ofzo?
Ik was vroeger allergisch voor honden en volgens mij ook voor katten.
Maar twee weken terug ben ik uitgebreid getest (priktest, bloedtest, plaktest) en alles was negatief. Ik heb de allergoloog specifiek naar huisdieren gevraagd (naast hond/kat is daarom ook knaagdieren getest) en die zei dat ik gerust een huisdier kan nemen nu alle tests negatief zijn

Een schildpad of vissen spreekt me gewoon echt niet aan. Ik zoek wel echt een gezelschapsdiertje.
Een konijn moet, neem ik aan, in de winter toch wel naar binnen, of niet? Maar toch lijkt het me dan alsnog niet handig, want als je die mee naar binnen neemt om lekker op schoot te nemen, dan neem je alsnog alle graspollen mee naar binnen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 16:06
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Een konijn moet, neem ik aan, in de winter toch wel naar binnen, of niet? Maar toch lijkt het me dan alsnog niet handig, want als je die mee naar binnen neemt om lekker op schoot te nemen, dan neem je alsnog alle graspollen mee naar binnen.
Mijn konijnen woonden altijd de hele winter gewoon buiten. Wel met extra maatregelen als het vroor, maar als konijnen het hele jaar buiten zijn, krijgen ze ook een winterbestendige vacht in het najaar.
Konijnen kunnen niet zonder hooi (eventueel wel zonder stro), dus ik denk dat dat lastig blijft. Dan zou een kat weer handiger zijn.
Met citaat reageren
Oud 13-07-2011, 20:40
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Voor knaagdieren kun je als ondergrond Hemp gebruiken. Is makkelijk schoon te maken en stoft niet
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 14-07-2011, 15:53
Verwijderd
Als je allergisch bent voor knaagdieren, en hooi enzo, is een vogel al helemaal een slecht idee, weet ik uit ervaring.
Met citaat reageren
Oud 15-07-2011, 12:49
ch0c0l0c0
ch0c0l0c0 is offline
Ik wil graag een Hoornkikker (Ceratophryes Cranwelli Albino). Die hoeven opzich niet zo'n grote bak en het enige wat ze nodig hebben verder is een beetje turf met mos een bakje water en een warme lamp, verder kan je het om de week verschonen. Lijkt me wel vet, zo'n grote kikker die muizen eet!
Met citaat reageren
Oud 16-07-2011, 09:32
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Lijkt me niks met dit topic te maken hebben, aangezien het niet echt voldoet aan het idee van een gezelschapsdier
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 11-08-2011, 17:53
Swiffertje
Avatar van Swiffertje
Swiffertje is offline
Er zijn hier mensen die zeggen vogels, maar dat lijkt me niet want die maken best veel troep.. En daarbij is een vogeltje ook zielig.. En als een vogel een keer wappert met zijn vleugels vliegen der heel wat veertjes en troep rond de kooi.. Dus dat lijkt me niks.
Misschien een diertje niet zo handig voor je
Maar goed zoals ook al eerder gezegd, 2 konijntjes? Je kan ze proberen zindelijk te maken en dan de hele dag los te laten lopen dan hebben ze elkaar.. En zindelijk maken is niet zo lastig. Evt. zou je dan sail als ondergrond kunnen doen en dat uitgebreid schoonmaken om de zoveel dagen..
Maar die hebben wel hooi nodig Dus ik heb werkelijk geen idee.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2011, 19:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik heb al besloten dat ik een kat ga nemen, maar bedankt voor de tip.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2011, 10:36
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Citaat:
Ik heb al besloten dat ik een kat ga nemen, maar bedankt voor de tip.
En? Heb je al een kat opgehaald/op het oog? Ik ben wel nieuwsgierig.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 09:27
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
En? Heb je al een kat opgehaald/op het oog? Ik ben wel nieuwsgierig.
Ik ging in september 3 weken op vakantie en vind dat je een nieuw katje niet gelijk bij een oppas kan dumpen, dus ik heb het halen van de kat uitgesteld tot na mijn vakantie (nu dus).
Vrijdag ben ik van plan naar het asiel te gaan en er één op te halen als het helemaal klikt met een diertje. Via internet heb ik al wel wat rondgekeken en een paar diertjes op het oog. Maar ik laat het verder afhangen van hoe het irl klikt, want ik vind dat een huisdier wel echt een match moet zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 12:14
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik ben me aan het verdiepen hoe ik de kat de eerste dag het best kan laten wennen.
Nu lees ik 3 verschillende dingen:
- Plaats de kat vanuit het reismandje in zijn kattenbak, zodat hij vanuit de kattenbak het huis kan verkennen en de bak steeds makkelijk terug vind.
- Plaats de kat in de huiskamer, zodat de kat weet dat dat de plek is waar de meeste activiteit is.
- Plaats de kat in de buurt van zijn eet- en drinkbakje, zodat hij deze makkelijk kan vinden.

Nu ben ik mogelijk van plan de kattenbak boven te plaatsen en het eet- en drinkbakje in de keuken en woonkamer. En de krabpaal/slaapmandje in de woonkamer. Ik weet nu dus niet goed of ik hem boven bij de kattenbak moet plaatsen of dat ik hem beneden in de buurt van het eten/drinken/mandje moet plaatsen.
Heeft er iemand tips? Het gaat om een volwassen kat, geen kitten.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 16:14
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb altijd geleerd dat je een kat vanuit een kamer in het huis moet laten wennen dus ik zou de kattenbak dan denk ik (tijdelijk) beneden zetten. Een kat went meestal langzaam en gaat niet gelijk het hele huis door meestal dus dan is wat jij voor ogen hebt niet zo handig denk ik.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 10:16
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik zou dat ook doen, wat daantje zegt.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-10-2011, 13:28
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Ik zou ook inderdaad de kattenbak beneden neerzetten en de kat in de woonkamer uit het mandje laten. Ik neem aan dat de kattenbak dan tijdelijk of in de woonkamer of de gang komt, en dan vinden ze die weg gauw genoeg. Ik heb in ieder geval nog nooit anders meegemaakt.
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 15:27
Chevy
Avatar van Chevy
Chevy is offline
Ons werd aangeraden om het beestje, zeker als het een jonkie is, op de kattenbak te zetten en hem vanaf daar op onderzoek te laten gaan, dan weet hij iig zeker waar de kattenbak is - en dat ging bij ons heel goed. Dus zet inderdaad de kattenbak tijdelijk in de woonkamer. Je wil één kat, neem ik aan? Zoek dan wel een iets oudere kat uit waarvan duidelijk is dat hij liever alleen is.. Kittens kun je beter met 2 nemen.
__________________
Shh, the melon, it is speaking to me..
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:25
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
De kat die ik op het oog heb is 4 jaar en ik zoek in het asiel specifiek op katten die geen moeite hebben met overdag alleen zijn bijvoorbeeld (gelukkig slapen katten veel overdag). En ook op een dier dat een rustig karakter heeft.

En ik vind het prima om de kattenbak een tijdje in mijn woonkamer te hebben staan, dus dan doe ik het op die manier!
Alleen als je dan later toch de kattenbak uit het zicht wil hebben, hoe doe je dat dan? Gewoon de bak boven zetten en er vanuit gaan dat het beestje zijn toilet wel weer terug vindt?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 00:06
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Hhet kan op twee manieren; je plaatst een extra bak, en zet m daar een keer met de neus voor. Op het moment dat je door krijgt dat hij die ook gebruikt, kan je de eerste weghalen. (Dit is vooral handig als je meerdere katten hebt, en dus sowieso meerdere kattenbakken hebben)

In jouw geval is het echter makkelijker om de bak steeds een stukje te verplaatsen, tot hij op de gewenste plek staat. Over het algemeen, zijn katten wel vrij snugger met het vinden van hun weg naar de bak. Ik kan wel aanraden om de bak steeds in een weekend te verplaatsen, dan ben je er sneller bij voor het geval hij het toch naast de bak gaat doen.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2011, 21:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Sinds vrijdag heb ik een schatje van een kat. Ze is anderhalf jaar oud en luistert naar de naam Sabine.
Ik heb de kattenbak gewoon in de kamer gezet en ze heeft hem vanaf dag 1 gebruikt. Gelukkig maar, want het is een speciale kattenbak (PeeWee voor de kenners) en niet alle katten accepteren die zomaar.
Ze eet en drinkt goed, heeft wel drie maal overgegeven. Dat lijkt nu over.

Verder is ze flink nieuwsgierig naar kamers waar ze niet in mag en buitendeuren die ze niet mag gebruiken. Er zit ook een duidelijk koppie op. 's Ochtends wil ze doodgeknuffeld worden, maar 's avonds vindt ze het na een koppie wel weer genoeg en gaat ze weer op onderzoek uit met d'r speelgoed. Verder is ze zo nu en dan nog wat schrikachtig en moet ze de krabpaal nog ontdekken. Maar dat lijkt me allemaal niet vreemd na een dag of 5.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 17:31
Verwijderd
een kortharige kat die alleen kan zijn. en die niet te veel haren.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 17:32
Verwijderd
Citaat:
Sinds vrijdag heb ik een schatje van een kat. Ze is anderhalf jaar oud en luistert naar de naam Sabine.
Ik heb de kattenbak gewoon in de kamer gezet en ze heeft hem vanaf dag 1 gebruikt. Gelukkig maar, want het is een speciale kattenbak (PeeWee voor de kenners) en niet alle katten accepteren die zomaar.
Ze eet en drinkt goed, heeft wel drie maal overgegeven. Dat lijkt nu over.

Verder is ze flink nieuwsgierig naar kamers waar ze niet in mag en buitendeuren die ze niet mag gebruiken. Er zit ook een duidelijk koppie op. 's Ochtends wil ze doodgeknuffeld worden, maar 's avonds vindt ze het na een koppie wel weer genoeg en gaat ze weer op onderzoek uit met d'r speelgoed. Verder is ze zo nu en dan nog wat schrikachtig en moet ze de krabpaal nog ontdekken. Maar dat lijkt me allemaal niet vreemd na een dag of 5.
srry was wat laat. onze katten zijn altijd uit het asiel gehaald, en die zijn na 2weken al goed gewend aan het huis. Na 3weken als je dat witl, kun je ze eens naar buiten laten (als je een tuin hebt de tuin)
Met citaat reageren
Oud 13-10-2011, 20:31
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Dat klinkt goed Balance, ik ben heel nieuwsgierig hoe het verder gaat verlopen. Heb je ook een foto?
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 17:31
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Dat klinkt goed Balance, ik ben heel nieuwsgierig hoe het verder gaat verlopen. Heb je ook een foto?
Ja uiteraard


Ze is nu een week bij me en ik vind het nog steeds super leuk. Echt heerlijk om een levend wezentje in huis te hebben. Het lukt me goed om haar voldoende aandacht te geven en te verzorgen, ook op werkdagen. Dus dat is prettig. Verder verhaart ze flink, maar het blijkt eigenlijk geen probleem zolang ik regelmatig even stofzuig (wat ze doodeng vindt). Op de dagen dat ze alleen was heeft ze nog geen narigheid uitgehaald.
Wat wel naar is, is dat ze nog steeds overgeeft. Nu 5 van de 7 dagen. Overigens alleen als ik thuis ben en keurig op mijn laminaat ipv bank/stoel/vloerkleed, maar ik vind het wel erg naar voor het beestje. Ben nog aan het zoeken waar het van komt.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 17:36
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Heb je gevraagd bij het asiel of ze het daar ook had en wat voor voer ze daar kreeg? Is het voer niet te koud als je het aan haar geeft? Geef je haar toevallig melk?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 18:03
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Heb je gevraagd bij het asiel of ze het daar ook had en wat voor voer ze daar kreeg? Is het voer niet te koud als je het aan haar geeft? Geef je haar toevallig melk?
De eerste dag gaf ik haar vreemde brokjes. Omdat ze toen overgaf ben ik over gegaan op het voer wat ik van het asiel mee had gekregen. Dus dat geef ik nu. Ik heb vandaag het asiel gebeld en daar was ze niet bekend met vaak overgeven. En ik heb nog nagevraagd of het voer wat ik meekreeg wel hetzelfde was als zij gewend was, maar ze gaven aan dat dat wel het geval is. Dus dat verklaart het allemaal niet.
Ik geef haar de hoeveelheid die ze volgens de verpakking (icm haar gewicht) moet hebben en geef haar verder alleen water. En de brokjes zijn op kamertemperatuur.

Ik merk ook soms (met name de eerste dagen) dat ze kokhalsneigingen heeft. Ik ben haar daarom gaan kammen met een borsteltje, voor het geval het een haarbal is. Ook heb ik haar toen een snoepje tegen haarballen gegeven. Vlak daarna moest ze overgeven, dus die ene keer wijt ik aan het snoepje. Daarna heeft ze die snoepjes niet meer gekregen, dus overige keren zijn nog een raadsel.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 14-10-2011, 21:40
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Hmm, vervelend. Gras eten kan helpen voor een kat om een haarbal uit te spugen maar als ze nog niet naar buiten gaat is dat misschien lastig. Ik weet het verder ook niet eigenlijk.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 22:27
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
Wat een dotje zeg! Zit echt een leuk ondeugend koppie op. Wat dat stofzuigen betreft; dat is hier ook. Er is er maar 1 die het allemaal niet deert, maar voor de rest vinden ze de stofzuiger allemaal niet prettig. Er zijn wel manieren om ze er aan te laten wennen, maar eerlijk gezegd vind ik het alleen maar prettig als ze de kamer uit zijn zodat ik alle ruimte heb om lekker te soppen (want dat gaat vaak samen bij mij).

Over het overgeven: als je het niet vertrouwt, toch even langs de dierenarts. Ik zou het nog het weekend afwachten, er zijn katten die overgeven door stress en als ze verder wel goed eet en drinkt hoeft het niet perse wat te betekenen. Als het daarna nog aanhoud, zou ik voor de zekerheid toch even een dierenarts inschakelen. Als het niet meteen ernstig is, bel ik altijd eerst even. Onze dierenarts is daarin ook heel fijn, als zij denkt dat het zelf op te lossen is zonder langs te komen dan geeft ze dat ook aan. Ik zou je hier wel graag in adviseren je goed te laten leiden door je gevoel mbt een dierenarts. Wij zijn tussendoor een keer gewisseld, omdat er een aantal fouten gemaakt zijn bij een van onze katten waardoor we het vertrouwen kwijt waren. Het is daarin een beetje aftasten wat je prettig vindt. Bedenk wel dat het minstens zo belangrijk is dat jij een goed gevoel hebt bij de dierenarts, als dat je dier dat heeft.

Aangezien ze wel flink haart kan het ook goed zijn dat ze daar last van heeft. Dat er tijdens het wassen toch een haar ergens is blijven plakken/dwars is gaan zitten waar ze nu last van heeft. Wat je misschien kan proberen (ik weet niet of ze dit al kent/of je dit al doet) is een borstel kopen en elke dag even lekker borstelen. Niet elke kat vindt het prettig, maar de aanhouder wint hierin zeker. Wij hebben er hier ook een rondlopen die het in het begin niets vond, maar zoveel haarde dat als hij van de bank sprong je letterlijk de haren zag dwarrelen. Hij accepteert ondertussen dat als je aankomt met de borstel, het het snelst voorbij is als hij gewoon rustig blijft zitten.

edit; Wat ik me nog bedacht is dat onze kitten van haar laatste enting ook een paar daagjes ziek is geweest. Nu is een week natuurlijk wel wat aan de lange kant, maar er zijn katten die van entingen of ontwormingen en dergelijke erg van slag raken. En dat was wel ongeveer alles wat ik kon bedenken, vooral ook omdat het voer al uitgesloten was (dat was ook mijn eerste gedachte ).
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2011, 22:35
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Klinkt toch als een haarbal die in de weg zit.
Zelf zou ik laxapast geven. Een soort vaseline die een laagje om de haren in de maag heenlegt. Hierdoor kan het makkelijker via de ontlasting eruit. Mijn kat vindt het ook nog eens erg lekker. Te koop bij de dierenwinkel en dierenarts.
http://www.medpets.nl/laxapast/
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 09:35
Neko*
Avatar van Neko*
Neko* is offline
En hoe is het nu?
__________________
Ik weet niet beter.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 19:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ze heeft dit weekend nu voor het laatst overgegeven, dus ik denk dat het grootste deel over is. Zie d'r af en toe (met name nadat ze zichzelf schoon gelikt heeft) wel even kokhalzen, maar dat versterkt mijn vermoeden dat het toch met een haarbal te maken heeft.
Ze is echt zoooo lief en speels, heerlijk om in huis te hebben. Sinds een paar dagen komt ze ook heel vaak bij mij op de bank liggen, soms helemaal tegen me aan gekropen. Ze kan wel soms ook heel angstig reageren ineens. Dan vliegt ze als een gek er van door als ik alleen maar op sta en haar kant op loop. Maar over het algemeen doet ze het echt heel goed.

Nog wel een vraagje aan de mensen met katten: is het gewoon dat katten altijd honger hebben? Of hoort dat er niet bij en moet ik het serieus nemen. Volgens de verpakking van de kattenvoer moet mijn kat namelijk 50 tot 55 gram brokjes krijgen per dag. Ik geef haar zo'n 60 gram, omdat ze overduidelijk honger heeft. Maar zelfs dan staat ze nog voortdurend te klagen om eten; ze komt soms zelfs de eettafel opgesprongen als ik eet en snuffelt dan aan mijn eten. Ook loopt ze enorm vaak naar d'r eetbakje om vervolgens een soort teleurgesteld af te druipen.
Ik vind het wel moeilijk, het liefst zou ik d'r nog wat brokjes bij geven. Maar ik weet niet of ik d'r dan vet zou mesten..
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 20:09
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hmm direct nadat ik bovenstaand verhaaltje had getypt, heb ik d´r nog een paar brokjes gegeven van een ander merk (wat ze alleen de eerste dag kreeg en daarna nog 1 dag gemengd met ander voer).

De brokjes waren binnen 10 seconden binnen, maar in hetzelfde tempo kwamen ze er weer uit. Het is nu dus in elk geval duidelijk dat dat niet haar brokjes zijn. Hopelijk is met het wegdoen van die brokjes gelijk het mysterie opgelost.

Nou nog uitzoeken of ze dan wel een ander soort van haar eigen merk kan hebben. Want anders kan ik niks voor d'r afwisselen en dat lijkt me niet helemaal gezond.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 20:10
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Mijn kat heeft altijd brokjes. Katten kunnen heel goed zelf afwegen hoeveel voer zij nodig hebben en eten als ze honger hebben. Zo ging dat met alle katten die wij hebben gehad. Als jouw kat dat niet gewend is kan het wel zijn dat ze in eerste instantie misschien te veel gaat eten, maar uiteindelijk zal ze dit zelf goed kunnen regelen.

Ik vind het zelf ook erg handig. Mocht ik een keer later thuis zijn dan gepland heb ik niet het probleem dat ik nog voer had moeten geven. Ondanks dat mijn kat altijd voer heeft wil hij trouwens toch het liefst mijn eten hebben, dat is toch het lekkerst Hij komt ook hier dus altijd bedelen en snuffelen.
Met citaat reageren
Oud 19-10-2011, 21:02
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn kat heeft altijd brokjes staan waarvan ze kan eten. Tis wel zo dat als ze langer staan dat ze ze dan niet meer eten en gaan lopen jammeren om verse, dat is volgens mij wel normaal, deden al onze katten. Blikvoer krijgt ze alleen 's avonds en dan zo'n klein blikje/kuipje per keer. Het is normaal dat katten in deze tijd van het jaar meer eten dan in het voorjaar/zomer omdat het nu weer kouder wordt en ze een vetlaag moeten opbouwen voor de winter. Ze verharen nu ook vaak meer omdat ze nu een wintervacht krijgen.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 20-10-2011, 18:48
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ah oke, misschien laat ik dan gewoon eens een vol bakje staan.
Mijn kat krijgt trouwens alleen brokjes, geen blikvoer.
Tot nu toe nog steeds dezelfde brokjes (uitgezonderd die brokjes waar ze ziek van bleek te worden). Ik wil nog een tweede smaak kopen voor d'r zodat ik kan afwisselen. Dat is dan voldoende toch?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 19:38
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Waarom geef je haar alleen brokjes en geen blikvoer? Persoonlijk vind ik alleen brokjes wel een beetje kaal hoewel het volgens mij wel gewoon kan hoor. Je moet dan alleen nog meer zorgen dat ze altijd drinkwater heeft staan.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 21-10-2011, 21:13
Mali
Avatar van Mali
Mali is offline
Mijn kat kreeg elke avond een zakje zachtvoer. Van de dierenarts mag ik dit helemaal niet meer geven omdat dit slecht is voor zijn tanden. Hij heeft nu alleen nog maar brokjes, twee soorten, en af en toe een snoepje.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 17:38
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Waarom geef je haar alleen brokjes en geen blikvoer? Persoonlijk vind ik alleen brokjes wel een beetje kaal hoewel het volgens mij wel gewoon kan hoor. Je moet dan alleen nog meer zorgen dat ze altijd drinkwater heeft staan.
Blikvoer wordt overal afgeraden, inclusief door het asiel. Dat zou helemaal niet zo best zijn voor katten en met name slecht voor het gebit.
En ik zorg wel dat er voortdurend water aanwezig is idd; ze zit nooit zonde en drinkt gelukkig ook goed.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2011, 21:46
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Okee, dan zou ik gewoon alleen brokjes geven en dan een andere smaak proberen of een ander merk. Er zijn zoveel soorten en het lijkt me onwaarschijnlijk dat ze alleen van dit merk en deze smaak niet gaat overgeven.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2011, 11:38
Verwijderd
Citaat:
Blikvoer wordt overal afgeraden, inclusief door het asiel. Dat zou helemaal niet zo best zijn voor katten en met name slecht voor het gebit.
En ik zorg wel dat er voortdurend water aanwezig is idd; ze zit nooit zonde en drinkt gelukkig ook goed.
huh? Mijn Dierenarts vindt zacht voedsel prima, het moet gewoon gevarieerd zijn.

Bovendien: zacht voer maakt het makkelijk om pillen te prakken, en erdoor te mengen. Mijn kat houdt niet van pillen, en laat dat duidelijk merken met zijn nagels. In een stukje worst stoppen zou werken, ware het niet dat hij die pil toch echt weigert te eten. Dus prak ik die pillen, meng ze door het blikvoer, en geen probleem
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna Welk huisdier is geschikt?
Verwijderd
7 21-09-2011 18:48
De Kantine het grote gegevenstopic...
Krugdinho
101 26-09-2002 04:21


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.