Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2011, 16:00
PallasAthene
PallasAthene is offline
Vorig jaar zat ik in een havo/vwo brugklas, maar dat vond ik te saai dus ik heb er voor gekozen om op een andere school gymnasium te gaan doen, ipv 2 havo/vwo, omdat ik klassieke talen erg interessant vind en omdat daar les word gegeven op vwo niveau ipv havo.
Maar nu zit ik dus een paar weken op 2 gymnasium, en mijn mentor is bang dat ik me hier op ten duur ook ga vervelen. Ik kan daar nu zelf nog niet zo veel over zeggen, op deze school zijn veel dingen nieuw en dus interessant (zoals vakken die ik nog niet nooit heb gehad, bv. economie en natuurkunde en natuurlijk grieks en latijn).In de brugklas begon ik me ook pas na een paar weken/maanden te vervelen. Maar nu heeft mijn mentor aangeboden dat ik kan overstappen naar een tto (tweetalig onderwijs) klas (dan blijf ik wel nog steeds gymnasium doen). normaal kan je niet na klas 1 instromen, maar nu blijkbaar dus wel.
Mijn vraag is: Wat zijn de voordelen van tto ten opzichte van het "gewone" gymnasium?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-10-2011, 16:22
Verwijderd
Het voordeel is dat jouw Engels er sprongen op vooruit zal gaan. Dit is niet alleen op korte duur fijn, maar ook op langere duur. Je vindt makkelijker een internationale baan!

Als ik de kans zou krijgen om dat te doen, zou ik dat zeker doen.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 09:01
Verwijderd
Inderdaad, de voordelen zijn dat je straks veel beter Engels kan dan de rest van je klasgenoten. Je krijgt les in het Engels, waarschijnlijk zijn je toetsen in het Engels en praat je onderling in het Engels. Als het je aangeboden wordt en je het al makkelijk hebt, dan zou ik het gewoon gaan doen! Blijkt het toch niks te zijn of veel te moeilijk te zijn dan kan je altijd weer een stapje terug doen. Het is in ieder geval goed voor je Engels en Engels goed beheersen is altijd wel handig!
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 11:22
Tink*
Avatar van Tink*
Tink* is offline
Nou die klasgenoten kunnen dat dan ook hoor. Volgens mij gaat ie gewoon volledig naar een TTO klas dan. Bij mijn oude middelbare school hadden we bij TTO wel dat niet alle vakken in het Engels waren, maar de helft ofzo. En dat dat ook werd afgesloten in de vijfde (?) klas, vanaf toen was alles Nederlands, omdat je natuurlijk wel in het Nederlands examen moet doen en toen nog kon oefenen met de termen in het Nederlands. Ik zou het ook doen, het lijkt mij wel een toevoeging op je diploma en als je het aankan, waarom niet?
__________________
Je was een glasblazer met een wolk van diamanten aan zijn mond
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 19:24
pieter878
pieter878 is offline
als je uitdaging nodig hebt zou ik het zeker doen, want het is erg leerzaam en je krijgt als het goed is een certificaat na de derde
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 19:34
PallasAthene
PallasAthene is offline
Tja, in dat geval denk ik dat ik het wel ga doen. Ik kan altijd nog terug natuurlijk. Is er misschien ook iemand die ervaring heeft met tto? Ik heb namelijk wel eens gehoord dat tto'ers gemiddeld minder goed zijn in Nederlands omdat meer de de helft van de lessen (bij ons op school tenminste) in het engels zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-10-2011, 19:36
pieter878
pieter878 is offline
ik heb TTO gedaan. ik had er zelf niet zoveel last van, maar ik kan natuurlijk niet voor anderen spreken
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 20:52
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Ik zit nu in zes vwo en heb de eerste drie jaar van vwo TTO gedaan. Vanaf de vierde heb ik versterkt Engels. Maar dat komt omdat onze school nog maar een Junior TTO School is. Op andere scholen wordt er langer in Engels les gegeven.

Het is absoluut niet zo dat TTO'ers slechter zijn in Nederlands. Er wordt zelfs beweerd dat mensen die TTO gedaan hebben niet alleen beter scoren op het eindexamen Engels (wat te verwachten valt van een TTO-leerling ) maar ook beter scoren op het eindexamen Nederlands.

Verder is het inderdaad wat de rest allemaal zegt. Je Engels wordt echt veel beter dan die van je leefdtijdsgenoten en het is later alleen maar handig.

Wel is het zo dat TTO óók betekent dat je meer tijd moet besteden aan school. Je moet neit alleen een uitdaging op het intellectueel gebied willen, je moet ook bereid zijn extra tijd en werk en moeite te besteden aan TTO.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 21:30
Schrödinger
Avatar van Schrödinger
Schrödinger is offline
Ik heb zelf tweetalig vwo gedaan, toen het nog vrij nieuw was. Voor de "uitdaging" hoef je het niet te doen (pak dan gewoon een boek over quantummechanica), maar je leert wel relatief tot een gewone vwo'er beter Engels en dat is nuttig. Ik woon en werk in het buitenland, dus heb ik er nu nog profijt van.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 22:05
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Schrödinger's mening is wel een beetje ongenuanceerd. Want, ik ken zat mensen die slim genoeg zijn om het niet als 'uitdaging' te zien, maar alsnog worstelen met andere aspecten van TTO. Bij ons is/was het bijvoorbeeld zo dat we heel veel kleine projectjes moesten maken en er waren zat mensen die moeite hadden met alles op tijd inleveren. Of we moesten vaan ik in groepjes werken, dat was ook niet voor iedereen even fijn.

Eigenlijk is het - denk ik - zo dat er een aantal dingen anders eraantoe (er aantoe?) gaan op de TTO dan op regulier vwo. Wát er daadwerkelijk anders is, ligt aan de school.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 22:10
butterfly18
butterfly18 is offline
Ik heb tto gedaan, 3 en een half jaar.
Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik het niet heel fijn vond. Ze gingen super snel door de grammatica heen en daardoor was het moeilijk om te volgen. Ik snapte er op een gegeven moment helemaal niks meer van.
Ook draait tto vooral om Shakespeare, Shakespeare, Shakespeare. Allemaal stomme projecten daarover.

Als je echt tto wil doen, moet je van literatuur houden & het niet erg vinden om in de bovenbouw een essay per week te schrijven.
Met citaat reageren
Oud 03-10-2011, 22:15
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Ik heb tto gedaan, 3 en een half jaar.
Ik ben er vorig jaar achter gekomen dat ik het niet heel fijn vond. Ze gingen super snel door de grammatica heen en daardoor was het moeilijk om te volgen. Ik snapte er op een gegeven moment helemaal niks meer van.
Ook draait tto vooral om Shakespeare, Shakespeare, Shakespeare. Allemaal stomme projecten daarover.

Als je echt tto wil doen, moet je van literatuur houden & het niet erg vinden om in de bovenbouw een essay per week te schrijven.
Dat ligt natuurlijk ook aan je school. Bij ons draaide het helemaal niet om Shakespeare, maar om veel globalere dingen. Wel was het inderdaad zo dat wij ook veel projecten en essays/reports/whatnot maken.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2011, 19:28
vos1130
vos1130 is offline
Citaat:
Vorig jaar zat ik in een havo/vwo brugklas, maar dat vond ik te saai dus ik heb er voor gekozen om op een andere school gymnasium te gaan doen, ipv 2 havo/vwo, omdat ik klassieke talen erg interessant vind en omdat daar les word gegeven op vwo niveau ipv havo.
Maar nu zit ik dus een paar weken op 2 gymnasium, en mijn mentor is bang dat ik me hier op ten duur ook ga vervelen. Ik kan daar nu zelf nog niet zo veel over zeggen, op deze school zijn veel dingen nieuw en dus interessant (zoals vakken die ik nog niet nooit heb gehad, bv. economie en natuurkunde en natuurlijk grieks en latijn).In de brugklas begon ik me ook pas na een paar weken/maanden te vervelen. Maar nu heeft mijn mentor aangeboden dat ik kan overstappen naar een tto (tweetalig onderwijs) klas (dan blijf ik wel nog steeds gymnasium doen). normaal kan je niet na klas 1 instromen, maar nu blijkbaar dus wel.
Mijn vraag is: Wat zijn de voordelen van tto ten opzichte van het "gewone" gymnasium?
Studiereizen, meer internationale mogelijkheden later, meer uitdaging en meer kennis.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2011, 10:42
Kim
Avatar van Kim
Kim is offline
Ik heb van 2002 tot 2008 tto gedaan, en er zeker geen spijt van gehad. Het tto-deel zelf (= 80% van de lessen in de onderbouw in het Engels) is niet zozeer 'moeilijker' maar gewoon 'anders' vond ik. Nooit het idee gehad dat het per se uitdagender was, of me meer tijd kostte - maar zeker dan "waarom niet".

Bij het IB-deel (International Baccalaureate, geen 'gewoon' Engels in de bovenbouw maar meer uren Engels en een ander, actiever lesprogramma) merkte ik wel dat het uitdagender was dan gewoon Engels zoals je dat ook bij Frans en Duits hebt. Veel essays schrijven, boeken lezen en presentaties geven: ik vind 't echt leuk.

Komrtom: absoluut de moeite waard, nog steeds niet dodelijk vermoeiend (paar uurtjes extra per week in de bovenbouw, al ben je in die uren ben je wel intensiever bezig) en 't staat goed op je CV. En 't belangrijkste: je leert er retegoed Engels van.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren University College #11
jennlalafer
242 21-01-2020 14:30
Studeren Wat moet ik doen gymnasium of tto
Anoniempjeblêh
14 24-12-2013 21:11
Algemene schoolzaken TTO Gymnasium of Normaal Gymnasium?
Anoniem Iemand
4 04-03-2012 18:04
Beleidszaken TTO
Verwijderd
12 01-01-2010 14:21
Algemene schoolzaken Veilig op school???
Neo
34 03-12-2005 21:06
Algemene schoolzaken Enquete
somebody13
61 13-06-2002 17:43


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:52.