Oud 16-07-2005, 09:27
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
Onze herder van 6 maanden komt op straat:
bang voor mensen
niet voor kinderen en andere honden.

Ziet hij andere mensen kruipt hij weg tussen je benen en komen ze dichterbij dan gaat hij tegen mij aanspringen en trekt me het liefst weg.. hij wil weg van die mensen..

Vandaag op de puppiecursus weer,
hij moest gaan staan en zij raakt de hond dan even aan.
Hij werd zo bang, tegen mij aankruipen, springen, aan de riem trekken dat hij weg wilde en soms plast hij van angst.

Hoe kunnen we dit veranderen?
Want als een hond bang is kan hij een keer van angst gaan bijten en dat moeten we voorkomen.

Op cursus hebben ze gezegd dat we koekjes mee moesten nemen en die aan iemand geven zodat ze die dan aan de hond konden geven (op straat bijvoorbeeld) zodat hij er aan went. Maar ook dat weigert hij

Maar mensen die hij hier thuis vaker ziet, daar loopt hij zelf naar toe.. Hij heeft niets angstigs meegemaakt..
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-07-2005, 12:08
Verwijderd
Onze hond is ook best bang voor mensen. Eerst wel banger dan nu geloof ik. Nu is ie vooral bang als ze aparte dingen doen. Zoals laatst, toen waren er 2 idioten die zaten te schreeuwen bij het water. Misschien om vogels te roepen (??) Daar moest ik 'm langs slepen. En laatst kwam ie nog een hardloper tegen, en is ie hard weggerend. Ik had hem toen helaas niet aan de riem...
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 16:22
wizkid
Avatar van wizkid
wizkid is offline
3 tips van een site (http://www.dogweb.com), ze zijn wel bekend maar misschien heb je er toch iets aan:
Wanneer uw hond wel eens ergens bang voor is, zonder dat er sprake is van regelmatig terugkerende grote stress en/of agressie, dan heeft u wellicht iets aan de volgende adviezen:

- Troost uw hond nooit wanneer hij angstig gedrag vertoont!
Hoe begrijpelijk en menselijk troosten van een angstig dier ook is, het werkt absoluut averechts. Immers: de hond verstaat uw uitleg dat er geen reden is om bang te zijn niet, het enige dat hij hoort is dat u vriendelijk/belonend klinkt. U beloont de hond dus (onbedoeld) voor zijn angstige gedrag, waarmee u bevestigt dat dat gedrag is wat u graag van de hond wilt zien. Belonen van gedrag leidt altijd tot herhaling en intensivering van dat gedrag; uw hond zal dus steeds vaker en heftiger angstig gedrag laten zien!

- Stel u in plaats van troostend juist kordaat en vrolijk op wanneer uw hond bang is.
Wanneer uw hond u als zijn leider ziet en u laat zien dat er geen enkele reden is om bang te zijn (door vrolijk en zonder aarzeling gewoon recht op "het gevaar" af te gaan), dan draagt u ertoe bij uw hond over zijn angst heen te helpen. Neem een houding aan die uitstraalt "kom op, stel je niet aan" en beloon de hond pas op het moment dat die besluit om ondanks zijn angst toch maar met u mee te lopen. Wanneer u op dat moment met uw stem beloont, zorg er dan voor dat u oprecht vrolijk en dus niet geruststellend/troostend klinkt.

- Welke beloning u ook gebruikt, zorg dat de timing van die beloning precies goed is.
Het is dus niet goed om een hond die al angstig gedrag vertoont, af te leiden met iets lekkers of een speeltje! Dan beloont u immers precies het gedrag dat u niet wilt zien en beloond gedrag zal zich steeds vaker en heftiger herhalen. Wat wel kan is om te proberen het ontwikkelen van angstig gedrag vóór te zijn. Bijvoorbeeld: wanneer uw hond bang is voor andere honden en u ziet in de verte een andere hond naderen, doe dan iets met uw hond dat hij heel leuk vindt (vóórdat uw hond de eerste tekenen van angst of opwinding i.v.m. de naderende hond vertoont!). Speel met hem met een balletje of laat hem simpele gehoorzaamheidsoefeningetjes doen waarbij u beloont met iets lekkers. Stop het spel/de beloning zodra uw hond toch angstig gedrag gaat vertonen! Hervat het spel/de beloning zodra uw hond zich weer "gedraagt". In de tussentijd negeert u het angstige gedrag van uw hond volkomen (niet mopperen, niet troosten; gewoon niet reageren). Wanneer u dit consequent herhaalt dan gaat uw hond de komst van een andere hond zien als de voorbode van iets leuks in plaats van als iets bedreigends (namelijk dat u met hem gaat spelen of dat hij iets lekkers kan verdienen).


Je moet gewoon zo veel mogelijk met hem trainen, en na de puppie cursus ook op vervolgcursus gaan. Je moet ook met hem zo veel mogelijk bij mensen komen. Maar na 6 maanden is het moeilijk om een hond nog echt zoiets te leren.
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 17:23
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
wizkid schreef op 16-07-2005 @ 17:22 :
*knip*

Heb hier niets aan toe te voegen, wilde ik ook adviseren
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 16-07-2005, 21:48
Ingetjuhh
Avatar van Ingetjuhh
Ingetjuhh is offline
hartstikke bedankt
__________________
Maar verliefd zijn is veel leuker....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.