Oud 29-01-2019, 23:52
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Dag allemaal,

Over een half jaar heb ik de mogelijkheid om een kamer onder te huren bij een huishouden van 3 vrienden, die hier al een tijd wonen.

De reden voor hier is omdat één van de bewoners tijdelijk naar het buitenland gaat voor zijn studie.

Maar wat zijn hier de regels voor en en heb ik eventueel recht op uitwonende beurs? (Dit laaste is cruciaal, want die aanvulling is een groot gedeelte van de huur.)


Dit is wat ik heb gevonden met het zoeken naar antwoorden (Corrigeer me als ik het fout heb) :

- Verhuurder moet akkoord gaan met het onderhuren.
- Ik moet met de desbetreffende onderverhuren een contract opstellen.
- Mijzelf inschrijven voor de kamer, omdat ik anders geen recht heb op uitwonende beurs
- Aangeven bij DUO dat ik een ander adres heb dan bij mijn ouders (Ook voor die extra beurs.)


Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en heb ik dit in het juiste gedeelte van het forum geplaatst!

Groet,

~iMoveQuick
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-01-2019, 01:20
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je moet ook even checken hoeveel mensen er op dat adres ingeschreven kunnen staan bij de gemeente. Diegene die naar het buitenland gaat, schrijft zich waarschijnlijk niet uit maar als jij je dan niet kan inschrijven wordt het lastig voor je uitwonende beurs.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 01:28
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Er staan er nu 3 ingeschreven, want zou niet weten weten waarom het er meer zouden zijn.

Het is echter wel een woning waar bijvoorbeeld een gezin kan wonen, dus denk wel dat meer dan 3 mogelijk is.

Maar ik ga het alsnog even vragen.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 05:33
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Val je onder het het oude of het nieuwe leenstelsel? Als je onder het nieuwe valt bestaat de uitwonende beurs nml niet meer
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 09:14
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Er staan er nu 3 ingeschreven, want zou niet weten weten waarom het er meer zouden zijn.

Het is echter wel een woning waar bijvoorbeeld een gezin kan wonen, dus denk wel dat meer dan 3 mogelijk is.

Maar ik ga het alsnog even vragen.
Soms geldt dat je met maximaal drie mensen die geen familie van elkaar zijn op één adres ingeschreven mag staan. Dat zou ik dus zeker even controleren.

Vaak kan je als onderhuurder niet inschrijven op het adres, en heb je dus ook geen recht op een uitwonende beurs.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 09:44
Verwijderd
Waarom neem je niet gewoon contact op met duo? Zij kunnen je dat waarschijnlijk beter vertellen dan wij.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 09:51
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Je hebt alleen recht op een uitwonende beurs als je op papier, dus bij de gemeente, ergens anders woont dan je ouders. Tegenwoordig controleren ze ook vaker of je er dan daadwerkelijk woont.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 10:50
Verwijderd
Citaat:
Waarom neem je niet gewoon contact op met duo? Zij kunnen je dat waarschijnlijk beter vertellen dan wij.
DUO weet dit niet. Verhuurders mogen zelf weten wat ze toestaan. Bij mij in huis zijn het maximaal twee inschrijvers tenzij het kinderen zijn bijvoorbeeld en de systemen van de gemeente en de verhuurder zijn gekoppeld.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 11:00
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Val je onder het het oude of het nieuwe leenstelsel? Als je onder het nieuwe valt bestaat de uitwonende beurs nml niet meer

https://duo.nl/particulier/studiefin...g/bedragen.jsp

voor MBO studenten (Zoals ik, geloof ik wel.)
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 11:03
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Soms geldt dat je met maximaal drie mensen die geen familie van elkaar zijn op één adres ingeschreven mag staan. Dat zou ik dus zeker even controleren.

Vaak kan je als onderhuurder niet inschrijven op het adres, en heb je dus ook geen recht op een uitwonende beurs.
Ga ik zeker even doen.

Maar heb je met schriftelijk toestemming van de verhuurder en schriftelijke toestemming van de onderverhuurder (Onderhuur contract) genoeg om je in te schrijven bij de gemeente?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 11:31
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Mijn ervaring is dat dat ligt aan de baliemedewerker
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 12:08
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Ga ik zeker even doen.

Maar heb je met schriftelijk toestemming van de verhuurder en schriftelijke toestemming van de onderverhuurder (Onderhuur contract) genoeg om je in te schrijven bij de gemeente?
Het is heel simpel, als er max. drie mensen op het adres ingeschreven mogen staan en jij nummer vier zou zijn (omdat de onderverhuurder zich niet uit wil schrijven, bijvoorbeeld), dan heb jij pech.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 12:43
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Het is heel simpel, als er max. drie mensen op het adres ingeschreven mogen staan en jij nummer vier zou zijn (omdat de onderverhuurder zich niet uit wil schrijven, bijvoorbeeld), dan heb jij pech.
Ja, heb daar nog geen antwoord op! Dus hopen dat het er meer dan 3 kunnen zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 12:43
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Mijn ervaring is dat dat ligt aan de baliemedewerker
Soms vragen ze nergens naar?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 13:35
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Natuurlijk wel. Heel veel papieren heb je gewoon nodig maar sommige doen heel moeilijk over bepaalde huurconstructies.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 18:02
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Natuurlijk wel. Heel veel papieren heb je gewoon nodig maar sommige doen heel moeilijk over bepaalde huurconstructies.
De verhuurder bedoel je dan?
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 18:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Nee, de ambtenaar van de gemeente. Wij hadden een beetje ongelukkige constructie met ons studentenhuis en de ene keer kon je zonder problemen mensen inschrijven en de andere keer lukte het gewoon helemaal niet.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 20:35
Verwijderd
Citaat:
DUO weet dit niet. Verhuurders mogen zelf weten wat ze toestaan. Bij mij in huis zijn het maximaal twee inschrijvers tenzij het kinderen zijn bijvoorbeeld en de systemen van de gemeente en de verhuurder zijn gekoppeld.
Ik las de vraag denk ik anders
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 30-01-2019, 20:45
Verwijderd
Das toch niet erg mop!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 22:23
iMoveQuick
iMoveQuick is offline
Citaat:
Nee, de ambtenaar van de gemeente. Wij hadden een beetje ongelukkige constructie met ons studentenhuis en de ene keer kon je zonder problemen mensen inschrijven en de andere keer lukte het gewoon helemaal niet.
Ik hoop dat als ik mij ga inschrijven dat het wel soepel gaat!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 22:29
Verwijderd
Citaat:
Nee, de ambtenaar van de gemeente. Wij hadden een beetje ongelukkige constructie met ons studentenhuis en de ene keer kon je zonder problemen mensen inschrijven en de andere keer lukte het gewoon helemaal niet.
Ja, dat komt omdat er meerdere procedures zijn om iemand in te schrijven en afhankelijk van de gekozen procedure zit er meer of minder controle op.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 22:47
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
https://duo.nl/particulier/studiefin...g/bedragen.jsp

voor MBO studenten (Zoals ik, geloof ik wel.)
Het gaat niet om het niveau wat je studeert, maar om onder welk leenstelsel je valt. Als je na 2015 bent begonnen, heb je geen recht op extra geld wanneer je uit huis gaat
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 22:49
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ook niet met aanvullende beurs?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 30-01-2019, 22:56
Positive mind
Avatar van Positive mind
Positive mind is offline
Citaat:
Ook niet met aanvullende beurs?
Nope
Met citaat reageren
Oud 01-02-2019, 17:34
Tochjo
Avatar van Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
Het gaat niet om het niveau wat je studeert, maar om onder welk leenstelsel je valt. Als je na 2015 bent begonnen, heb je geen recht op extra geld wanneer je uit huis gaat
Het sociaal leenstelsel is alleen ingevoerd voor hbo en universiteit. Mbo'ers hebben nog altijd een basisbeurs en de hoogte daarvan is wel afhankelijk van thuiswonend of uitwonend zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:05.