Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2003, 18:35
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Heeey menseh!

Nou, mijn vraag is wel duidelijk: wat is nou het verschil tussen wiskunde A en wiskunde B.
Ik zit nu in de 4e en k blijf zitten (veel pw's gemist enzow, maar dat terzijde) en khad als profiel E&M, nu ga ik volgend jaar C&M kiezen en nou vraag ik me dus af of ik niet beter wiskunde B kan kiezen.
Ik ben nooit egt slecht in wiskunde geweest, all1 vond ik sommige dingen vet saai en andere wel boeiend, dat gene wat me intresseerde was dan ook geen probleem. Nou heb ik dus n jaar wiskunde A1,2 gevolgd en t was net iets te moeilijk voor mij. Mede door mijn slechte cijfers op economie heb ik dus besloten om C&M te kiezen. Maar nou zag ik laatst het wiskunde boek van n vriendin van mij en het leek mij iig intressanter en makkelijker. Ik heb in de 3e wiskunde 1 gekozen omdat ieder1 zei dat wis. A makkelijker is. Nou heb ik n vriendin in vwo4 zitteh die geen wis. A kan, maar wis. B juist makkelijker vind.
Nou, mijn vraag is dus wat het wezenlijk verschil is. Dus een uitgebreider antwoord dan: hoeken, graden, grafieken, ruimtelijk inzicht, stelling van Pythagoras en dat is t wel.
Kheb nog aan mijn wis.lerares gevraagd, maar die wist t nie. Dusss.... als iemand t mij kan uitleggen... please post t hier.
Thanx alvast.

Liefs van Sara.

P.S. Sry als t n btje vaag is hiero, maar kheb ff weinig tijd om allez netjes te typen hiero zonder afk. enz. Snappie

Nou, bye bye.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-05-2003, 18:48
Suziewafel
Suziewafel is offline
bij ons in 4vwo is er geen verschil tussen wiskunde A en B helaas. Ik heb wiskunde A1 maar snap de sommen van wiskunde B beter. Wiskunde A zijn o.a. sommen in de vorm van een verhaaltje! Wat ik juist niet makkelijker vind, veel te verwarrend Maar geloof niet dat je bij een CM-profiel wiskunde B kunt kiezen of op de havo wel?
__________________
You're schizophrenic? Gee, that makes four of us.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 18:56
Silverchoice
Avatar van Silverchoice
Silverchoice is offline
Ik heb wib12 dus weet niet precies wat wiskunde a allemaal heeft. A heeft iig meer statistiek en B heeft onder andere meetkunde en nog een aantal onderwerpen, die A helemaal niet heeft. Is ook wel logisch, aangezien B veel meer uren heeft in de bovenbouw.
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 19:07
On the Roxx
On the Roxx is offline
Bij ons is het zo dat de wiskunde B leerlingen een extra boek hebben om door te werken waar vooral meetkunde problemen in staan. Ik vind zelf wiskunde B tot nu toe makkelijker dan A maar het gaat er vooral om of je ook logisch inzicht in de problemen hebt. Ik denk dat je zonder dat inzicht later wel problemen kan gaan krijgen met B1+2 maar als jij de B onderwerpen leuker vind dan de A stof dan zou ik toch voor B gaan denk ik.

tja, 'k hoop dat je er wat aan hebt...
__________________
Wipe your crack with the guy from Iraq
Met citaat reageren
Oud 20-05-2003, 20:56
Fatality
Fatality is offline
In de 4de is Wiskunde B nog Wiskunde A + enkele moeilijke hoofdstukken, (periodieke functies, simpele goniometrie) naar cijfers gekeken .

Het tempo is hoger.

In de 5de krijg je bij Wiskunde A veel statistiek en kansbereken
Wiskunde B wordt in de 5de een stuk moeilijker, veel meer toveren met getalletjes, en wiskundig inzicht is hard nodig dan.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 09:30
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Citaat:
Suziewafel schreef op 20-05-2003 @ 19:48:
bij ons in 4vwo is er geen verschil tussen wiskunde A en B helaas. Ik heb wiskunde A1 maar snap de sommen van wiskunde B beter. Wiskunde A zijn o.a. sommen in de vorm van een verhaaltje! Wat ik juist niet makkelijker vind, veel te verwarrend Maar geloof niet dat je bij een CM-profiel wiskunde B kunt kiezen of op de havo wel?


Jah, nou in de Maatschappijstroom is t indd zo dat je wiskunde A hebt, maar kan je wel veranderen en voor mijn opleiding maakt het strax nix uit. Ik mag ieder profiel kiezen en t enige verplichte is engels, duits en wiskunde, maar maakt niet uit welke. Maar je kan het wel veranderen.
Met citaat reageren
Oud 21-05-2003, 20:37
Miess
Miess is offline
Wiskunde A is van oudsher meer op de praktijk gericht dan wiskunde B. Wiskunde B is erg abstract, ik kan je wel een voorbeeld geven. Zowel bij wiskunde A als B moet je vergelijkingen oplossen. Bij wiskunde B wordt dan bijvoorbeeld een functie als deze gegeven:
px^2+px+3
Een vraag die hierbij zou passen is: bereken voor welke p de top positief is. Die p stelt hier dan een zgn. parameter voor, waardoor je in staat bent bijvoorbeeld de eigenschappen voor ALLE parabolen te bestuderen. Hierdoor moet je dus zeer breed denken, wat het erg abstract maakt. Ook moet je deze vergelijking algebraïsch d.w.z. met behulp van een berekening of een bewijs oplossen.

Bij wiskunde A wordt er om een vergelijking een heel verhaal heengeluld. Ik kan nu even niets creatievers verzinnen, maar dit zou een éénvoudige wiskunde A opgave kunnen zijn:

"De formule van de omzet als functie voor de prijs per geleverde foto van fotograaf Kabouter Plop kan als volgt worden weergegeven O=q(0,25q-50). Bereken voor welke prijs de omzet maximaal is"
Berekenen is bij wiskunde A in de tweede fase een apart begrip, het is bij wiskunde A toegestaan om de vergelijking grafisch op te lossen. D.w.z. je plot hem op je GR en laat de top uitrekenen. Hiervoor is niet veel algemeen en abstract denkvermogen nodig.

Verder is wiskunde B erg toegepast op natuur-, scheikunde en andere natuurwetenschappen. Het bevat dan bijvoorbeeld ook het onderdeel meetkunde extra. Hiervoor is een groot ruimtelijk inzicht vereist. De onderdelen combinatoriek en kansrekenen (stochastiek in wiskundige termen) behoort tegenwoordig ook tot de examenstof van wiskunde B, vroeger alleen tot die van wiskunde A. Typerend voor wiskunde B is ook dat je eigenlijk in alle opgaven, de gegevens moet gebruiken. Bij wiskunde A wordt een hoop overbodige informatie gegeven die je verder niet nodig hebt.

Wiskunde A is erg toegepast op de economische- en maatschappijwetenschappen. Daardoor bevat wiskunde A ook het onderdeel statistiek (waardoor je erg goed informatie moet kunnen selecteren).

Je zult er zeker rekening mee moeten houden dat wiskunde B sowieso meer werk vereist dan wiskunde A. Ik hou als richtlijn aan, dat je om wiskunde B te kiezen in de vierde, in de derde minimaal een 7 op je rapport voor wiskunde moet staan. Bovendien gaat het tempo van wiskunde B véél sneller dan dat van wiskunde A, maar bij wiskunde A moet je weer meer PO's maken. Het is dus maar net wat je wilt. G

Gezien het feit dat je een duidelijke voorkeur hebt voor de maatschappijwetenschappen, lijkt het mij verstandig om gewoon wiskunde A te houden. Ik zie het zelf in mijn eigen 5VWO klas, waarin ik ook twee leerlingen heb zitten die wiskunde B1 doen naast hun M-profiel, maar zij missen toch dingen uit de natuurkunde en hebben meer moeite met de stof dan hun N-klasgenoten.

Over de moeilijkheid van wiskunde A en B zijn de meningen erg verdeeld. Wiskunde B wordt eigenlijk over het algemeen als moeilijker ervaren dan wiskunde A. Zelf vond ik wiskunde A echter veel moeilijker dan wiskunde B en als ik naar mijn studiegenoten (ik studeer wiskunde) kijk, ben ik daar zeker niet de enige in.
Met citaat reageren
Oud 22-05-2003, 17:29
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Doe je eigenlijk havo of vwo?
Echt, als je wiskundeA1,2 al onvoldoende hebt, kan ik je vrijwel garanderen dat je wiskundeB1,2 (of B1) ook niet voldoende zal krijgen.

Ik zit in 5havo en mensen met wisA1,2 vragen mij of ik ze kan helpen. De eerste keer was de vraag waar iemand op vast was gelopen: STEL EEN FORMULE OP (of ik dat kon).
Ik dacht: wow, geen id ...
Bleek gewoon een liniar verband (y = ax + b), waarbij 2 punten al gegeven waren. Woowwwww, ik wou dat ik dat soort vragen op mijn examen kreeg . Dat wordt bij ons in Boek 1 hoofdstuk 1 gevraagd....

Ik denk (weet ik niet zeker) dat wiskunde a1 meer de 'verhaaltjessommen' zijn, en wiskunde b1,2 meer abstract (zoals Miess hierboven ongeveer zegt...)
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 13:01
@Moon
@Moon is offline
Citaat:
Miess schreef op 21-05-2003 @ 21:37:
Je zult er zeker rekening mee moeten houden dat wiskunde B sowieso meer werk vereist dan wiskunde A. Ik hou als richtlijn aan, dat je om wiskunde B te kiezen in de vierde, in de derde minimaal een 7 op je rapport voor wiskunde moet staan. Bovendien gaat het tempo van wiskunde B véél sneller dan dat van wiskunde A, maar bij wiskunde A moet je weer meer PO's maken. Het is dus maar net wat je wilt.
Het is niet zo dat je er meer werk wordt vereist bij wiskunde B1. Volgens mij is dat hetzelfde. Daar stond zo'n schema'tje over aantal SLU's. Ze verschillen dus niet. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat jij makkelijker vindt.

En het is echt niet zo dat je bij Wiskunde A meer PO's moet maken. Het is gewoon dat je voor elk vak maar 1 PO hoeft te maken. Dat weet ik 100% zeker.

Wiskunde A heeft vooral veel kansberekening. En dat is nou juist waar ik een ontzettende hekel aan heb. Daarom heb ik B1 gekozen. Ben er toch wel blij mee. Ik ga volgend jaar Economie studeren en dat schijnt erg handig te zijn dus.. Das mooi meegenomen.

Maar iig bij Wiskunde B1 gaat het meer om goniometrie, dingen zoals radialen, sinus, cosinus, zeg maar over cirkels. Ook komt er veel differentiaalrekening voor. Je moet dan bv. snelheden, maximale snelheid/groei etc. berekenen. Ook komt er integraalrekening in voor. Je moet dan bv. oppervlakten en inhouden berekenen. Het klinkt allemaal heel erg ingewikkeld. Maar het valt best mee al zeg ik het zelf.

Dus ga alsjeblieft B1 nemen als je niet goed bent in kansbereking. Bij B1 is er ook wel kansberekening, maar dat is maar een kwart van het stof. Dus dat valt echt wel meer, bij A1,2 gaat het dus vooral om kansberekening.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:41
Somari
Somari is offline
de belangrijkste verschillen volgens mij zijn:

- A heeft minder algebra

- A heeft meer verhaaltjes sommen i.p.v. rijtjes sommen (jan heeft 6 appels, hij eet er 3, hoeveel heeft hij over i.p.v 6-3)

- B heeft mer uren

- B geeft je meer vervolgstudies

- B gaat dieper op de stof in
__________________
Somari
Met citaat reageren
Oud 23-05-2003, 16:54
lucy48
Avatar van lucy48
lucy48 is offline
Citaat:
Suziewafel schreef op 20-05-2003 @ 19:48:
bij ons in 4vwo is er geen verschil tussen wiskunde A en B helaas. Ik heb wiskunde A1 maar snap de sommen van wiskunde B beter. Wiskunde A zijn o.a. sommen in de vorm van een verhaaltje! Wat ik juist niet makkelijker vind, veel te verwarrend Maar geloof niet dat je bij een CM-profiel wiskunde B kunt kiezen of op de havo wel?
Dat is vreemd, er is geen verschil, maar toch snap je de sommen van b beter?
Volgens mij is het verschil dat je met a meer dingen leert die bij de economie en dat soort zaken horen, en bij b meer dingen die bij de wetenschap horen.
Over het algemeen wordt b wel moeilijker gevonden
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 10:59
- DeJa - Vu -
Avatar van - DeJa - Vu -
- DeJa - Vu - is offline
Ik heb eergister een wiskundeA1,2 examen gemaakt, om een vriend daarbij te helpen. Ik snapte er in eerste instantie helemaal nix van (ik heb wiskB1,2), maar dat kwam gewoon door de enorme lul-verhalen die er omheen stonden. Het bleek gewoon dat je puntjes uit de grafiek moest uitlezen...
__________________
www.freemotion.nl ~ BBoying is a way of life...
Met citaat reageren
Oud 24-05-2003, 18:56
Miess
Miess is offline
Citaat:
@Moon schreef op 23-05-2003 @ 14:01:
Het is niet zo dat je er meer werk wordt vereist bij wiskunde B1. Volgens mij is dat hetzelfde. Daar stond zo'n schema'tje over aantal SLU's. Ze verschillen dus niet. Maar het ligt er natuurlijk ook aan wat jij makkelijker vindt.

En het is echt niet zo dat je bij Wiskunde A meer PO's moet maken. Het is gewoon dat je voor elk vak maar 1 PO hoeft te maken. Dat weet ik 100% zeker.

Wiskunde A heeft vooral veel kansberekening. En dat is nou juist waar ik een ontzettende hekel aan heb. Daarom heb ik B1 gekozen. Ben er toch wel blij mee. Ik ga volgend jaar Economie studeren en dat schijnt erg handig te zijn dus.. Das mooi meegenomen.

Maar iig bij Wiskunde B1 gaat het meer om goniometrie, dingen zoals radialen, sinus, cosinus, zeg maar over cirkels. Ook komt er veel differentiaalrekening voor. Je moet dan bv. snelheden, maximale snelheid/groei etc. berekenen. Ook komt er integraalrekening in voor. Je moet dan bv. oppervlakten en inhouden berekenen. Het klinkt allemaal heel erg ingewikkeld. Maar het valt best mee al zeg ik het zelf.

Dus ga alsjeblieft B1 nemen als je niet goed bent in kansbereking. Bij B1 is er ook wel kansberekening, maar dat is maar een kwart van het stof. Dus dat valt echt wel meer, bij A1,2 gaat het dus vooral om kansberekening.
Dat voor wiskunde A1,2 hetzelfde aantal studielast uren geldt als voor wiskunde B1 wil nog niet zeggen dat het in de praktijk dezelfde hoeveelheid werk vereist. Bij wiskunde A1,2 werk je je sneller door de sommen in omdat er niet veel ingewikkeld denk- en probleemoplossend werk inzit. Doordat je bij wiskunde B1 meestal aan het begin van de opgave al een probleem moet oplossen en dan algebraïsch een uitkomst moet vinden, vereist dit meer werk dan een wiskunde A opgave (die je vaak alleen met de GR hoeft op te lossen).
Het aantal PO's is per school zeer verschillend. Feit is in iedergeval dat bij wiskunde B 20% van het SE (dus 20% van het totaal aantal schoolonderzoeken) een PO moet omvatten, bij wiskunde A ligt dit percentage op 35%. Mijn leerlingen laat ik (omdat ik die PO's zelf zo gods-gruwelijk-irritant) vind maar 1 PO maken (wiskunde B1) gecombineerd met het zebrablok (ook verplicht) en dat cijfer telt 4x zo zwaar als een normaal schoolonderzoek. Bij wiskunde A1,2 moeten ze 3 PO's maken waarvoor meer werk is vereist omdat je dan veel statistische gegevens ed. moet opvragen.
Met citaat reageren
Oud 01-06-2003, 19:11
saartjeh
Avatar van saartjeh
saartjeh is offline
Heey

Iedereen bedankt voor reacties. Ik kon nie quoten eerst, want hij deed n btje raar, die comp, of mayb lag t aan mij profiel... Kweenie... Maarehm, iig bedankt ieder1 voor reacties, kga ze nog es goed lezen, ff off line, leest ook relaxed-er(als je geen adsl hebt).

Liefs, Sara.
__________________
IK BEN GESLAAGD!!!!!
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23.