Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-10-2006, 00:53
Verwijderd
Iets interessants waar ik vanavond op stuitte en waarvan ik wel vond dat het op mij van toepassing is, is het volgende:

Uit de Spits van 27-10-06: (omcirkeling is niet van mij, overigens)



"DSPS patients can sleep well and regularly when they can follow their own sleep schedule, e.g. on weekends and during vacations.

"However, they sleep soundly, wake up spontaneously, and do not feel sleepy again until their next "night," if they are allowed to follow their own late schedule, e.g. sleeping from 4 am to noon."

"Attempting to force oneself through 9–5 life with DSPS has been compared to constantly living with 6 hours of jet lag."

"People with DSPS tend to be extreme night owls. They feel most alert and say they function best and are most creative in the evening and at night. DSPS patients cannot simply force themselves to sleep early. They may toss and turn for hours in bed."

"They often have asked family members to help wake them in the morning, or they have used several alarm clocks. Or family members - especially parents - have tried to get them up on time."


Allemaal ontzettend herkenbaar, en openbarend dat mijn rare bioritme/slaapgedrag dus blijkbaar een naam heeft...

Weet iemand hier iets meer van en / of hebben er meer mensen 'last' van?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 01:08
professor2
professor2 is offline
ik slik al jaren melatonine
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 01:33
Verwijderd
Iemand in een ander topic had er weleens iets over verteld, haar zusje had daar last van. Ik had toen om meer informatie gevraagd en die had ze gegeven, dus misschien moet je even de zoekfunctie er op naslaan.

Ik vind het ook allemaal vrij herkenbaar en in vakanties/weekends draait mijn ritme zich dan ook vanzelf compleet om. En ik kan alleen vroeg gaan slapen als ik de nacht ervoor heb doorgehaald, wat ik ook een tijd geregeld heb gedaan om op tijd op school te komen.

Op zich vraag ik me best af of er onderzoek naar mogelijk is, om uit te vinden of je dit hebt of niet. Dan kun je tenminste "Flikker op, ik heb DPSP" zeggen als lui gaan zeuren
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 01:42
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Ik vind dit ook ontzettend herkenbaar, maar laten we niet te snel conclusies trekken. Het schijnt dat pubers sowieso een paar uur met hun biologische klok achterlopen, maar dat hoort vanzelf weer voorbij te gaan.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 02:34
Verwijderd
@ Paranoide:

Zoekfunctie had ik geprobeerd, maar als alleen topictitel-zoeken mogelijk is, heeft het weinig nut...

@Luminon:
Ik trek geen snelle conclusies, maar ja, het zijn wel sterke aanwijzingen. Dit is denk ik wel iets sterker aanwezig dan slechts 'een paar uur vooruit lopen op de biologische klok'. Maar goed, ik sluit niet uit dat het weer voorbij kan gaan.

Ik heb ook vaak genoeg geprobeerd normaal te gaan slapen. Eerst op normale wijze, door gewoon vroeg in bed te liggen, maar ja, dan kom ik gewoon niet in slaap. Daarna met nachten doorhalen en gaandeweg steeds het ritme verschuiven. Maar vroeg of laat valt dat ook weer terug in het 'oude' nachtuil-patroon.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 02:51
Verwijderd
Hoppa, gevonden:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1448523
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 02:07
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
N00dles schreef op 29-10-2006 @ 02:34 :
@Luminon:
Ik trek geen snelle conclusies, maar ja, het zijn wel sterke aanwijzingen. Dit is denk ik wel iets sterker aanwezig dan slechts 'een paar uur vooruit lopen op de biologische klok'. Maar goed, ik sluit niet uit dat het weer voorbij kan gaan.

Ik heb ook vaak genoeg geprobeerd normaal te gaan slapen. Eerst op normale wijze, door gewoon vroeg in bed te liggen, maar ja, dan kom ik gewoon niet in slaap. Daarna met nachten doorhalen en gaandeweg steeds het ritme verschuiven. Maar vroeg of laat valt dat ook weer terug in het 'oude' nachtuil-patroon.
Ik heb echt precies hetzelfde, als ik niet oppas kom ik vanzelf op een ritme van 05:00 slapen 15:00 opstaan. Maar ik heb nog nooit gedacht dat daar misschien een medische oorzaak voor zou zijn.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 05:41
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 29-10-2006 @ 02:51 :
Hoppa, gevonden:

http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1448523
Mijn dank is groot!

Citaat:
Luminon schreef op 29-10-2006 @ 03:07 :
Ik heb echt precies hetzelfde, als ik niet oppas kom ik vanzelf op een ritme van 05:00 slapen 15:00 opstaan. Maar ik heb nog nooit gedacht dat daar misschien een medische oorzaak voor zou zijn.
Hm, zoiets heb ik dus wel eens, 4 à 5 uur slapen, 13 à 14 uur opstaan.

Overigens kon ik dus vannacht echt niet in slaap komen Ben klaarwakker. De vermoeidheid zal tegen 9 uur wel komen, gok ik zo.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 06:31
Verwijderd
"wikapedia"
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 08:36
Verwijderd
Citaat:
Piloff schreef op 29-10-2006 @ 07:31 :
"wikapedia"
Ja, ik zag het ook. Sowieso, Wikipedia als bron gebruiken getuigt al van slechte journalistiek
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 08:44
gewoonmax
Avatar van gewoonmax
gewoonmax is offline
ik denk dat het nogal onzin is, als je chronisch last hebt van slaaptekort zit je gewoon ergens mee wat je niet kunt loslaten. Je moet gewoon meer gaan bewegen overdag en jezelf meer uitputten, dan slaap je vanzelf wel.
__________________
Life is too important to be taken seriously
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 09:05
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Leuk dat het misschien een naam heeft maar in de praktijk schiet je er natuurlijk geen zak mee op, tenzij je overweegt om je studie op te geven en nachtportier te worden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 09:08
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Bloem schreef op 29-10-2006 @ 10:05 :
Leuk dat het misschien een naam heeft maar in de praktijk schiet je er natuurlijk geen zak mee op, tenzij je overweegt om je studie op te geven en nachtportier te worden.
Je kunt er wel slaappillen voor krijgen.. maar die kan je eigenlijk ook wel krijgen als je geen DPSP hebt


Trouwens, er bestaat ook APSP: Advanced Sleep Phase Syndrome. Deze mensen gaan al om 19u slapen en zijn om 3-4u 's nachts weer klaarwakker
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 09:27
PV
PV is offline
Citaat:
N00dles schreef op 29-10-2006 @ 09:36 :
Ja, ik zag het ook. Sowieso, Wikipedia als bron gebruiken getuigt al van slechte journalistiek
Het ziet er uit als een ingezonden brief
wat natuurlijk niet wegneemt dat dit soort fouten er door de redactie wel uit moeten worden gehaald.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 09:37
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 29-10-2006 @ 10:27 :
Het ziet er uit als een ingezonden brief
He ja, nu je het zegt

Citaat:
maxman schreef op 29-10-2006 @ 09:44 :
ik denk dat het nogal onzin is, als je chronisch last hebt van slaaptekort zit je gewoon ergens mee wat je niet kunt loslaten. Je moet gewoon meer gaan bewegen overdag en jezelf meer uitputten, dan slaap je vanzelf wel.
Maar het IS geen slaaptekort of slapeloosheid, het is een verschuiving van je bioritme. Dat houdt dus in dat ik wel genoeg goede slaap krijg, alleen op de "verkeerde" tijdstippen.

En misschien werkt regelmatig bewegen en uitputten wel op korte termijn om eerder in slaap te vallen, maar uiteindelijk zal je toch wel weer in hetzelfde patroon van laatnaarbed-laatopstaan vervallen.

Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 09:42.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 10:43
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 29-10-2006 @ 10:05 :
Leuk dat het misschien een naam heeft maar in de praktijk schiet je er natuurlijk geen zak mee op, tenzij je overweegt om je studie op te geven en nachtportier te worden.
Nouja, er zijn natuurlijk genoeg beroepen die je makkelijk 's nachts of 's avonds kunt uitoefenen. Horeca-shite, vrachtwagenchauffeurs, mensen met een eigen bedrijf, briljante kunstenaars, schrijvers, freelance design, werken in een laboratorium, nachtdiensten in ziekenhuizen en politiebureaus, prostituees, ehehe. Alles wat een beetje flexibel is en geen kantoorwerk, eigenlijk.

@maxman: Juist. Ik was laatst in Rome waar we elke dag om 12 uur moesten gaan slapen en elke dag om 7 uur op moesten staan. Met natuurlijk elke dag een heel druk programma, van half 9 's ochtends tot een uur of 8 's avonds. En incluis héél veel lopen, van de ene kant van de stad naar de andere, want 't OV is daar heel kut. Je kunt je dus voorstellen dat je na zo'n dag volkomen brak bent, maar daar sliep ik ook pas rond een uur of twee/drie.

Zie het zo - als jij overdag een uur of twee gaat hardlopen, dan betekent dat toch ook niet dat je direct daarna opeens wil slapen?
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 11:50
Verwijderd
Ik heb het op het moment gelukkig niet meer zo erg dat ik pas rond 3 uur 's nachts slaap (alleen nog heel af en toe) maar wel rond 1 uur/half 2 en als ik geluk heb gewoon rond 12 uur (ben ik altijd heel blij ).
Ik lig meestal heel lang wakker en mijn probleem is eigenlijk vooral dat ik véél slaap nodig heb, zo ongeveer 10 uur of iig 9 uur. Anders ben ik super moe, sowieso ben ik vaak moe de eerste uren na het opstaan, vaak ook met lichte hoofdpijn. In het weekend slaap ik meestal van 1-11, echt lang..
Ook moet ik altijd zo'n twee dagen bijkomen van 1 nacht uitgaan, echt vervelend. En verslapen is dus een groot punt bij mij. Nu ik studeer heb ik geluk dat ik vaak pas laat college heb en rond half 10 pas op hoef, maar op de middelbare school versliep ik me bijna elke dag. Ik zet altijd m'n wekker in m'n slaap uit en dan word ik op m'n 'eigen tijd' pas weer wakker. Zo frusterend, verslapen!

Ik heb wel eens gedacht dat ik anders eens gewoon een paar dagen al om 9 uur in bed zou gaan liggen en dan kijken of ik om 11 uur slaap en of ik dan wél om 8 uur wakker zou kunnen worden. Maar ja, ik zie op 't moment het nut er niet van in als ik om 11 uur college heb en ik vind de avond altijd zo heerlijk dus da's dan weer zonde als ik na het avondeten al aanstalten zou maken om te gaan slapen.
Ik denk dat het zou kunnen komen doordat ik weinig beweging heb, voor de rest zou ik het niet weten want ik eet en leef wel gezond dacht ik zo.

Maar goed, heb meer medelijden met de mensen die echt last hebben van dat syndroom (als het echt bestaat). Lijkt me echt niet te doen!

Laatst gewijzigd op 29-10-2006 om 11:52.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 11:53
Nebula
Nebula is offline
Ik heb ook altijd last gehad van inslaapproblemen. Om wanhopig van te worden. Tot ik zo'n 10 maand geleden aan de Ritalin ben gegaan (overigens om een andere reden). Nu val ik bijna standaard binnen een kwartier in slaap. Zó zalig.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 12:31
Verwijderd
Hm, best herkenbaar. Vorig jaar heb ik mezelf uitgeput. Sliep zeker vier dagen in de week pas rond een uur of drie, vier en moest altijd om half acht weer op voor school. Nu gaat het eigenlijk wel.. gelukkig. Misschien erover heengegroeid of zo. Maar dat er mensen bestaan die in een kwartier kunnen inslapen vind ik nog steeds verwonderlijk. Echt, dat het bestáát. Lijkt me zo heerlijk.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 15:19
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Citaat:
Nebula schreef op 29-10-2006 @ 12:53 :
Ik heb ook altijd last gehad van inslaapproblemen. Om wanhopig van te worden. Tot ik zo'n 10 maand geleden aan de Ritalin ben gegaan (overigens om een andere reden). Nu val ik bijna standaard binnen een kwartier in slaap. Zó zalig.
Dat is wel heel vreemd, want Ritalin kan juist voor inslaapproblemen zorgen (bij jongere kinderen in ieder geval), en wordt daarom wel eens samen met melatonine voorgeschreven.

Maar fijn dat het bij jou zo is ingesteld dat je lekker gelijk in slaap valt

(kan me ook wel voorstellen dat je sneller slaapt, als je hoofd 'rustig' is )
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 16:12
Nebula
Nebula is offline
Citaat:
Roos schreef op 29-10-2006 @ 16:19 :
Dat is wel heel vreemd, want Ritalin kan juist voor inslaapproblemen zorgen (bij jongere kinderen in ieder geval), en wordt daarom wel eens samen met melatonine voorgeschreven.
Dat klopt ja, maar: bij slapeloosheid die optreedt in combinatie met ADHD kan clonidine en in sommige gevallen Ritalin, het inslapen gunstig beïnvloeden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 16:41
Verwijderd
Citaat:
Paranoide schreef op 29-10-2006 @ 11:43 :
Nouja, er zijn natuurlijk genoeg beroepen die je makkelijk 's nachts of 's avonds kunt uitoefenen. Horeca-shite, vrachtwagenchauffeurs, mensen met een eigen bedrijf, briljante kunstenaars, schrijvers, freelance design, werken in een laboratorium, nachtdiensten in ziekenhuizen en politiebureaus, prostituees, ehehe. Alles wat een beetje flexibel is en geen kantoorwerk, eigenlijk.
Tenzij je toevallig een bijzonder talent hebt (bv. als topkunstenaar) zijn die baantjes meestal niet erg succesvol of leuk om 40 jaar vol te houden.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 20:29
Verwijderd
Citaat:
Quis schreef op 29-10-2006 @ 13:31 :
Maar dat er mensen bestaan die in een kwartier kunnen inslapen vind ik nog steeds verwonderlijk. Echt, dat het bestáát. Lijkt me zo heerlijk.
Ja he! Dat vind ik ook altijd zo raar..
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 21:20
Luminon
Avatar van Luminon
Luminon is offline
Citaat:
Quis schreef op 29-10-2006 @ 13:31 :
Hm, best herkenbaar. Vorig jaar heb ik mezelf uitgeput. Sliep zeker vier dagen in de week pas rond een uur of drie, vier en moest altijd om half acht weer op voor school. Nu gaat het eigenlijk wel.. gelukkig. Misschien erover heengegroeid of zo. Maar dat er mensen bestaan die in een kwartier kunnen inslapen vind ik nog steeds verwonderlijk. Echt, dat het bestáát. Lijkt me zo heerlijk.
Inslapen in een kwartier? Voor mij is het probleem dat ik 's avonds nog niet moe genoeg ben om te slapen, maar zodra mijn hoofd het kussen raakt ben ik altijd binnen 10 minuten weg.
__________________
A man said to the Universe: "Sir, I exist!" - "However," Replied the universe, "the fact has not created in me a sense of obligation."
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 21:44
Verwijderd
Dit vind ik wel interessant. Ik heb dit probleem vanaf mijn geboorte tot mijn 15de gehad. Mijn ouders werden horendol van mij omdat ik nooit kon slapen. Daarna heb ik 2 a 3 jaar het grootste gedeelte van de dag geslapen (ik sliep gemiddeld zo'n 14 uur op een dag), dit waarschijnlijk doordat ik veel aan mijn hoofd had en ziek was. Nu slaap ik redelijk goed. Ik lig zo'n 3 kwartier wakker gemiddeld maar ben 's ochtends vaak nog heel moe. Maar als ik mijn medicijnen niet inneem, haal ik makkelijk een hele nacht door. In de vakantie draait mijn ritme om tot een 3-uur-tot-13-uur-ritme. Als ik dit lees is het dus heel herkenbaar voor mij. Goed, als ik straks van mijn medicijnen af ben en ik krijg weer die slaapproblemen, zal ik eventjes langs de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2006, 22:29
deoxyribose
deoxyribose is offline
Heel herkenbaar probleem, heb het al van kinds af aan.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 07:19
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
professor2 schreef op 29-10-2006 @ 02:08 :
ik slik al jaren melatonine
+ zma
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 12:56
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
ik denk echt dat dit syndroom bullshit is

maar zma werkt wel goed voor mensen die moeilijk in slaap komen schijnt
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ

Laatst gewijzigd op 30-10-2006 om 12:59.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 16:20
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 30-10-2006 @ 13:56 :
ik denk echt dat dit syndroom bullshit is

maar zma werkt wel goed voor mensen die moeilijk in slaap komen schijnt
En waarom? Waarom zijn andere syyndromen dan geen bullshit en deze wel?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 16:43
Ymir
Avatar van Ymir
Ymir is offline
Heb het ook, ritme verschuift automatisch naar 6 uur 's ochtends gaan slapen en tot eind van de middag/begin van de avond slapen. Heeft verder geen fuck met slapeloosheid te maken in mijn geval, ik slaap prima.

Nu heeft het een naam, jippie. Kan ik patsen met nog een vage "aandoening"
__________________
I fingerfuck bitches with Freddy Krueger gloves on
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 17:35
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Hulk schreef op 30-10-2006 @ 13:56 :
ik denk echt dat dit syndroom bullshit is

maar zma werkt wel goed voor mensen die moeilijk in slaap komen schijnt
Zma staat bij mij op nr1 qua supplementen, normaliter slaap ik maximaal 5 uit 7 dagen.
Ookal heb ik fanatiek gesport gewerkt uitgeweest noem het maar op er zaten te vaak slaapeloze nachten tussen.
Sinds 1,5 week Zma innemen voor het tandenpoetsen ed en ik heb sindsdien geslapen als een baby.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 18:29
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 30-10-2006 @ 13:56 :
ik denk echt dat dit syndroom bullshit is
Waarom denk je dat?
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 18:30
Verwijderd
aww heb dit niet, als ik in slaap val blijft het toch maar bij een uur of 4 a 5.. ook met melatonine (5 mg!!)
Met citaat reageren
Oud 30-10-2006, 20:43
deoxyribose
deoxyribose is offline
Al val ik de laatste tijd wel snel in slaap, maar dat komt omdat ik moe ben van m'n studie en andere activiteiten overdag. Als de zomervakantie begint is het daarmee ook weer snel gedaan.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 10:56
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
N00dles schreef op 30-10-2006 @ 19:29 :
Waarom denk je dat?
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

@~(S-|-)2v!lL~, Heb je ook minder uren slaap nodig?
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 12:12
Stevill
Avatar van Stevill
Stevill is offline
Citaat:
Hulk schreef op 31-10-2006 @ 11:56 :
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

@~(S-|-)2v!lL~, Heb je ook minder uren slaap nodig?
Ja het is meer alsof je je beter uitgerust voelt helemaal ja euhm opgeladen gevoel fitter ed.
__________________
We went to a fight and a football game broke out.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 13:20
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 31-10-2006 @ 11:56 :
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

@~(S-|-)2v!lL~, Heb je ook minder uren slaap nodig?
dat wordt dus helemaal niet gesteld, dat iedereen die ''een beetje moeilijk slaapt'' een syndroom is. Feit is dat een ander bioritme hebben een syndroom blijkt te zijn. Dat is toch gewoon benoeming van een aandoening, lijkt me heel normaal.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 16:49
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 31-10-2006 @ 11:56 :
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

@~(S-|-)2v!lL~, Heb je ook minder uren slaap nodig?
Misschien komt dat omdat men tegenwoordig een steeds groter inzicht krijgt in de medische sector? Een aandoening valt steeds beter te diagnoseren, en er worden nieuwe aandoeningen ontdekt.

Zelf komt het me bekend voor, al is het een syndroom dat natuurlijk vrij snel aan een persoon toegewezen kan worden. Er zijn zoveel redenen dat een mens niet in slaap kan komen.

Zelf heb ik nu al 3 a 4 jaar het probleem dat ik slecht in slaap kan komen. Ik moet pas naar bed gaan als ik echt moe ben. Als ik eerder naar bed ga slaap ik gewoon een hele nacht niet. Afgelopen nacht ook doorgehaald. Daarnaast ben ik 's ochtends gewoon niet wakker te krijgen. Erg frustrerend.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 18:22
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
Hulk schreef op 31-10-2006 @ 11:56 :
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

Ja, want kleine kinderen hebben ook zoveel last van stress en moeilijkheden in de liefde.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2006, 19:44
Verwijderd
Citaat:
deoxyribose schreef op 31-10-2006 @ 19:22 :
Ja, want kleine kinderen hebben ook zoveel last van stress en moeilijkheden in de liefde.
Als 11-jarig knaapje was ik al een echte piekeraar, bien sur!
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 09:13
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 31-10-2006 @ 11:56 :
omdat er tegenwoordig overal een syndroom aan vast geplakt wordt... iemand valt een beetje moeilijk in slaap dus hij zal wel het 'Uitgestelde SlaapFase Syndroom' hebben . Als je het mij vraagt is die oorzaak wel bij andere dingen te zoeken zoals stress, piekeren, moeilijkheden in liefde etc...
Ik denk dat als je hier de kenmerken van 100 syndromen neerzet, iedereen zich in ten minste 10 syndromen herkent!

@~(S-|-)2v!lL~, Heb je ook minder uren slaap nodig?
Nouja, als het consequent is en niet iets tijdelijks is (stress/liefdesproblemen/gepieker bijv.), kan het best een aandoening zijn.

Overigens, het is nou niet zo dat ik stress ervaar of een hoop gepieker, het lukt me gewoon niet om om 23:00 al te slapen...
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 10:09
Verwijderd
Delayed sleep phase syndrome houdt dan ook níet in dat je langzaam of moeilijk in slaap valt, het houdt in dat je laat in slaap valt.

Iedereen heeft een tijdstip waarop hij of zij meestal moe wordt, bij een normale volwassene ligt dat tijdstip tussen 22:30 en 00:30, bij een kind van 12 tussen 20:00 en 22:00.
Ikzelf, bijvoorbeeld, ben aan de vroege kant, het is meestal ongeveer elf uur, maar voor half elf kan ik echt niet in slaap komen, zelfs al heb ik de nacht ervoor maar vier uur slaap gehad en ben ik de hele dag druk geweest, en zo heeft iedereen een minimaal tijdstip.
In de puberteit verschuift dat tijdstip dus met ongeveer 2,5 uur als gevolg van veranderingen in de hormoonspiegels en veranderingen in de hersenen. Sommige mensen schieten door bij die verschuiving, bij andere mensen ontstaat door een andere oorzaak een verstoord slaappatroon, maar uiteindelijk kan het dus gebeuren dat de tijd waarop iemand moe wordt, bijvoorbeeld 04:00 is.
Als diegene om middernacht naar bed gaat zal hij rond vier uur in slaap vallen, en dan lijkt het op 'moeilijk in slaap komen', maar als hij om 03:45 naar bed gaat zal hij ook rond vier uur in slaap vallen.
Een slaaptekort is geen oorzaak of synoniem maar vaak wel een gevolg van dsps, omdat de volgende ochtend toch gewoon om acht uur de wekker gaat.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2006, 12:13
Hulk
Avatar van Hulk
Hulk is offline
Citaat:
Nouja, als het consequent is en niet iets tijdelijks is (stress/liefdesproblemen/gepieker bijv.), kan het best een aandoening zijn.

Ik val ook bijna niet in slaap voor 23.00.. maar ik zie dat niet als een syndroom. Ik denk dat het meer pyschologisch is. Ik heb 4 maand vakantie gehad en ben geen een keer voor 3 uur naar bed gegaan. Mn bioritme was na een tijdje ook wel zodanig veranderd dat ik om 12 uur niet moe was. Toen ik ging werken voelt het heel raar om weer vroeg naar bed te gaan, maar na een week was ik er weer aan gewend.

Citaat:
Ikzelf, bijvoorbeeld, ben aan de vroege kant, het is meestal ongeveer elf uur, maar voor half elf kan ik echt niet in slaap komen, zelfs al heb ik de nacht ervoor maar vier uur slaap gehad en ben ik de hele dag druk geweest, en zo heeft iedereen een minimaal tijdstip.
Als er een minimaal tijdstip is, moet je me toch ff uitleggen hoe het kan dat ik soms smiddags in slaap kan vallen.

Ik snap wel wat er met dat syndroom bedoelt wordt, maar zet er mijn vraagtekens bij. Ten eerste wordt er in het artikel uitgegaan van 7-15% die hieraan leiden, wat me ook overdreven lijkt. Ten tweede weten ze niet eens zeker hoe dit 'syndroom' veroorzaakt wordt. Dus het is ook mogelijk dat mensen gewoon moeilijk in slaap vallen.
__________________
¡ƃuıop ɯ,ı ʇɐɥʍ ʍouʞ ı ˙˙˙ǝɯ ʇsnɹʇ
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 10:41
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 01-11-2006 @ 13:13 :
Als er een minimaal tijdstip is, moet je me toch ff uitleggen hoe het kan dat ik soms smiddags in slaap kan vallen.
Ehm ja, inderdaad.
Volgens mij is het niet zo dat iedereen een minimale tijd heeft hoor. Ik iig niet en ik ken er genoeg die dat ook niet hebben. Het ligt er maar net aan wat ik die dag allemaal heb gedaan of juist niet etc.

Ik kan iig bijna op elk moment van de dag wel slapen, maar dat terzijde.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 11:28
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 01-11-2006 @ 13:13 :
Ik val ook bijna niet in slaap voor 23.00.. maar ik zie dat niet als een syndroom. Ik denk dat het meer pyschologisch is.
Ja, als je niet in slaap valt voor 23:00 dan is dat ook geen syndroom. Echter, als je niet in slaap valt voor 3:00 of 4:00 en tegen die tijd ook maar met moeite, onafhankelijk van hoe gestressed of relaxt je bent, van hoe actief of non-actief je geweest bent, van hoeveel slaap je de dag ervoor gehad hebt en van hoe je noodgedwongen ritme is door bijvoorbeeld school, studie of werk.. En dat je hele bewuste leven lang, dan kun je er wel vraagtekens bij gaan zetten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2006, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Hulk schreef op 01-11-2006 @ 13:13 :
Als er een minimaal tijdstip is, moet je me toch ff uitleggen hoe het kan dat ik soms smiddags in slaap kan vallen.
Citaat:
Hulk schreef op 01-11-2006 @ 13:13 :
Ik val ook bijna niet in slaap voor 23.00..

Dan is jouw minimale tijdstip toch 23 uur?
En ja, soms ben je ziek of heb je een jetlag of heb je een flink slaaptekort, en dan gaat het niet altijd op, nee. Uitzonderingsgevallen. Mensen zijn geen computers enzo.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2007, 13:48
Quinie
Quinie is offline
Hmm via Google dit topic gevonden en me maar even geregistred.
Want omdat het mij ook iets aan gaat wekt het mijn intresse.

Ik loop sinds nou eigenlijk me geboorte ziekenhuis in en uit. Geen dokter die me echt kon helpen tot dat ik terecht kwam in Heeze net onder Eindhoven. Behoorlijk eind rijden als je in het noorden van Nederland woont maar heb je een werkelijk slaap probleem de juiste plek om te wezen. Ik heb het over kempenhaeghe/

Naar een aantal keren daar een nacht te hebben door gebracht kwam op mijn 26ste de mededeling dat ik laast heb van DSPS. (het bestaat dus werkelijk)

Zelf ondervind ik iedere dag de voor en de nadelen van deze "ziekte". Ik ben in loondienst en word iedere dag netjes om 9.00 op kantoor verwacht. Dus... zo rond 6.00 begint de eerst wekker. 20 minuten later de 2de en uiteindelijk gaat er een bouwlamp aan met nog een wekker. Zomers is het eerder licht dus dan staat de bouwlamp niet op de slaapkamer.

Licht kan een positief effect hebben op het wakker worden en de melatonine spiegels. Het pilletje wat ik nu dus ook iedere avond eet om 20:00 (melatonine). Het voordeel voor mij van deze tabelleten is dat ik eindelijk moe word rond een normaal tijdstip +22:00.

Normaal begin ik pas trek in me bed te krijgen rond een uurtje of 1 a 2. Erg handig als je bob bent met rijden want je s'avond nou niet echt moe zeg maar (voordeel). Ben nu sinds kort van 2,5 mg naar 5mg gegaan. Doe dit nu enkele weken maar heb de indruk dat 2,5 mg net te weinig voor me is en 5mg net te veel. Ben nu in de ochtend nog erg moe.

DSPS heeft me leven aardig in de greep. Je bent contineu aan het vechten voor het feit dat het een ziekte is. Net als iemand in dit topic die het bestaan niet echt gelooft/geloofde. Leg het maar is uit aan je chef hoe het toch kan dat je 2 keer op tijd komt in de week. Want je ziet er verder toch normaal uit. Geen gebrokken arm of iets anders zichtbaars. Je bent iedere avond aan het vechten om op bed te gaan. Je zit vol energie en om 22:00 is er echt nog wel een leuke film op tv. Maar toch je moet de volgende dag wel werken dus toch maar slapen tegen het niet moe zijn in.

Lange tijd gedacht dat ik de enig was tot dat je dan in Heeze in een woonkamer zit voor 3 dagen met lot genoten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 09:21
vampiro
Avatar van vampiro
vampiro is offline
Hmm of ik er een syndroom aan vast wil plakken ben ik nog niet uit, maar ik heb er weleens meer info over gezocht en ik voldoe hardnekkig aan veel kenmerken.

Hoe ik mijn dag ook indeel, of hoe ik ook ga schuiven met mijn slapen kom ik altijd terug bij dat ik het beste slaap van zon 04:00 - 10:00

Stomme is dat zelfs als ik een nacht oversla ik heel de dag wel suf blijf, tegen de avond wakkerder word en ook weer rond een uur of 4 pas weer de behoefte krijg om te slapen.
__________________
Will Your Smile Be True?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 20:57
Meadow
Avatar van Meadow
Meadow is offline
Ik heb ook grote slaapproblemen, maar gelukkig niet zo iets hardnekkigs.
__________________
All credibility, all good conscience, all evidence of truth come only from the senses. - Friedrich Nietzsche
Met citaat reageren
Oud 10-01-2007, 21:27
Droomvlucht
Avatar van Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik denk dat mensen in de vakanties wel vaker een omgekeerd slaapritme hebben.

Ik had eerder nog nooit van dit syndroom gehoord maar het klinkt behoorlijk herkenbaar.

Ik kan 's nachts gewoon niet (of heel gestoord) slapen terwijl het overdag wel lukt. Ik heb wel eens geprobeerd om dan wakker te blijven tot de avond erna omdat ik dacht dat ik dan wel snachts zou kunnen slapen.. maar dat werkt ook niet.

Het zou bij mij ook met mijn psychische problemen te maken kunnen hebben dus schrijven ze niet snel medicatie voor. Al hebben ze langs het feit gekeken dat ik al heel mijn leven slaapproblemen heb.

Misschien toch eens langs mijn huisarts dan.. want dit klinkt allemaal wel heel herkenbaar en ik kan je zeggen.. het is behoorlijk vermoeiend.. Maar slapen 's nachts ho maar..


Zijn er testen voor?
__________________
Ik vertelde de psychiater dat ik stemmen hoorde. Hij zei mij dat ik goede oren had. - Herman Finkers
Met citaat reageren
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:32.