Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-08-2010, 21:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Met de komst van internet lijkt de populariteit van de bibliotheek al flink te zijn gedaald. Nu is de invoering van e-books in volle gang wat ook wat zal betekenen voor de bieb. In veel gemeenten wordt de bibliotheek op de lijst met bezuinigingen gezet.

Hoe zien jullie de toekomst van de bibliotheek?
Wordt het een plek waar je over 20 jaar nog steeds echte boeken leent?
Wordt het meer een archief, waar alleen de echte boekenworm nog komt om boeken van voor 2010 te lenen?
Gaat het met de tijd mee en lenen we over 20 jaar via een knop op de computer een e-book voor 3 weken?
Of bestaat de bibliotheek dan allang niet meer?

Wat denk je en hoe hoop je dat het zal zijn?
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-08-2010, 21:43
flyaway
Avatar van flyaway
flyaway is offline
Ik denk dat de bibliotheek zal blijven bestaan. Een boek is toch ook voor een groot deel de fysieke ervaring. Een e-book is gewoon niet hetzelfde.
Het is niet hetzelfde als met videotheken, waar je de film haalt en vervolgens op hetzelfde medium bekijkt als waar je nu films van het internet op bekijkt.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 05:48
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het fijne van de bibliotheek vind ik dat je voor relatief weinig geld toch veel (nieuwere) boeken kunt lezen. Voor de prijs van zo'n 2 boeken in de boekwinkel heb je namelijk al een bibliotheek-abonnement voor een jaar.
De laatste tijd lees ik gewone boeken en e-boeken door elkaar. Als mijn bibliotheek ook e-boeken gaat uitlenen, zou ik daar zeker wel interesse in hebben. In die zin verwacht ik ook niet dat bibliotheken over 20 jaar niet meer bestaan. Misschien hebben ze zich tegen die tijd wel (grotendeels) gefocust op de uitleen van e-boeken, die je online kunt lenen. Dat zou dan vanzelf bezuinigingen met zich mee kunnen brengen: die e-boeken kunnen vanaf 1 website worden uitgeleend, terwijl een beetje stad nu meerdere vestigingen heeft.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 08:11
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik denk (en vooral, hoop, als bibliotheekmedewerkster ) dat de bibliotheek blijft bestaan, maar ik weet niet precies in welke vorm.

Ten eerste ben ik er niet zeker van dat door de komst van het internet de populariteit van de bibliotheek is achteruitgegaan. Weet je zeker dat dat zo is, Balance, of was het gewoon een veronderstelling? Ik kan me voorstellen dat de uitleencijfers inderdaad wat achteruit zijn gegaan, dat mensen omdat ze meer op de computer zitten minder zijn gaan lezen. Maar de bezoekersaantallen en het aantal leden zijn, denk ik, min of meer hetzelfde gebleven. De bibliotheek lijkt de laatste jaren de plaats van het internetcafé te hebben overgenomen. Laatst was er een vrouw in de bibliotheek die ons vroeg waar een internetcafé was. Ik heb toen op google gezocht, maar kon er zo gauw geen vinden. In de bibliotheek kun je elke dag op internet (behalve op zondag) en hier wordt ook veel gebruik van gemaakt door mensen die thuis geen computer hebben en door mensen van wie de computer kapot is. Dus de bibliotheek heeft juist door internet ook een nieuwe bestaansreden gekregen.

Verder zal het met de bibliotheken de laatste tijd misschien wel goed gaan, i.v.m. de crisis. Een bibliotheekabonnement is niet duur, voor kinderen zelfs gratis, dus mensen zullen eerder naar de bieb gaan dan dat ze alles zullen kopen. En ik denk dat veel mensen de komende jaren nog niet zo geïnteresseerd zullen zijn in het e-boek. Veel mensen wantrouwen al de inlever- en uitleenapparaten, dat vinden ze onpersoonlijk, e-boeken worden ook als onpersoonlijk ervaren, omdat je niet het bladzijdegevoel hebt, niet de mooie omslag enzovoorts. Ook zijn de e-boeken momenteel nog niet voldoende ontwikkeld: je kunt niet elk e-boek op elk e-boekreader lezen, verhoudingsgewijs is nog niet veel als e-boek beschikbaar, de bediening is nog niet zo prettig als bij een gewoon boek. Persoonlijk denk ik dat het e-boek het gewone boek niet snel zal vervangen. Wel denk ik dat veel mensen het zullen gaan gebruiken voor de vakantie en voor in de trein. Bibliotheken proberen hier al op in te spelen. Bij ons is het bijvoorbeeld mogelijk om een e-reader te lenen. Ook worden er bij verschillende bibliotheken plannen gemaakt om e-boeken uit te lenen, net zoals normale boeken eigenlijk.

De functie van een bibliotheek zal zeker nog verder veranderen. Nu al gaat het steeds minder om de normale boekuitleningen, naast gewone boeken worden er dvd's, luisterboeken, legpuzzels en loco-spellen uitgeleend, daar zal in de toekomst dus waarschijnlijk nog het e-boek bij komen. Daarnaast is de bibliotheek een ontmoetingsplek. Veel mensen komen er elke dag/ week heen om hun krant te lezen, het cryptogram in te vullen, koffie te drinken, een praatje te maken. Kinderen die thuis niet zo veel ruimte en vrijheid hebben, komen er om op de computer te msn'en en spelletjes te spelen. Dit zal in de toekomst niet echt veranderen, denk ik. Wel zullen de nevenactiviteiten centraler worden, de lezingen en tentoonstellingen en voorleesmiddagen en dergelijke.

Natuurlijk maak ik me soms ook wel zorgen, zeker als er erg bezuinigd gaat worden. Ik vind het jammer dat de aandacht steeds minder op het boek ligt, omdat ik zelf erg van lezen houd. Alles moet steeds maar multimedialer en hipper en flitsender, terwijl heel veel van onze klanten toch ook vooral gewoon een boek willen lezen. Ik hoop dat deze klanten niet uit het oog verloren gaan worden. En ik ben bang dat de nieuwe regering de waarde van de bibliotheek niet ziet. Wij zijn vaak niet heel blij met de kinderen die bij ons op de computer zitten, maar als ze bij ons niet terechtkunnen, gaan ze de straat op om nog meer rottigheid uit te halen. Nu komen ze in elk geval al in aanraking met een stukje cultuur, ze weten waar ze terechtkunnen als ze een spreekbeurt moeten maken, als ze geïnteresseerd zijn in een bepaald onderwerp.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 14:51
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
De bibliotheek zal minder gebruikt worden om informatie te vergaren voor werkstukken, papers en dergelijken, omdat het internet daarvoor een prima alternatief biedt. Het uitlenen van fictie is echter een ander verhaal. Ik zou niet graag een boek lezen achter mijn computer. Ik denk dat de meeste mensen daarvoor nog steeds naar de theek zullen gaan. De enige afdeling die ik echt zie verdwijnen, is die waar je films en CD's kunt huren, die sommige bilbiotheken nog hebben.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 15:09
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Uice: Waarom denk je dat, dat juist die afdeling zal verdwijnen? CD's misschien wel, maar DVD's zullen, denk ik, niet snel verdwijnen. Een DVD kopen is zo veel duurder en veel mensen kijken toch liever een film op televisie dan op de computer.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 16:38
Verwijderd
Is eigenlijk niet zo heel moeilijk om een hoge kwaliteits torrent op schijfje voor de woonkamer DVD speler te branden.
enig probleem is natuurlijk de bandbreedte die zorgt dat het toch wel paar uur duurt en natuurlijk ook de downloadlimieten hier in Vlaanderen...
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 18:33
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ten eerste ben ik er niet zeker van dat door de komst van het internet de populariteit van de bibliotheek is achteruitgegaan. Weet je zeker dat dat zo is, Balance, of was het gewoon een veronderstelling?
Dat is slechts een veronderstelling. Maar als ik kijk naar mijzelf en veel mensen in mijn omgeving, dan is het nut van de bieb duidelijk minder geworden sinds het internet. Waar je voorheen voor je werkstuk een boekje ging halen in de bieb, kijk je nu op internet. Waar je voorheen de nieuwste cd in de bieb haalde, haal je hem nu binnen 5 minuten op je pc. Waar je voorheen een boek ging lezen in je vrije tijd, wordt nu een deel van die tijd opgeslokt door bezigheden op het internet. En waar boeken lenen vroeger heel normaal was, lijkt nu boeken kopen eerder de norm (want het staat zo mooi in je boekenkast ).

Eerlijk is eerlijk, het is slechts gebaseerd op mijn eigen ervaringen en die kunnen ook best heel anders zijn dan die van een ander. Of beïnvloed zijn door het feit dat ik ouder ben geworden. Maar toch ken ik in mijn omgeving barweinig mensen (in eigenlijk alle leeftijdsklassen) die nog lid zijn van de bieb. Er wordt zelfs lacherig om gedaan als ik zeg dat ik naar de bieb ben geweest. Terwijl dat vroeger voor mijn gevoel echt véél normaler was.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 21:14
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
Citaat:
Er wordt zelfs lacherig om gedaan als ik zeg dat ik naar de bieb ben geweest. Terwijl dat vroeger voor mijn gevoel echt véél normaler was.
Ik ben het geheel eens met wat Vogelvrij zegt, doch merk ik dat dit ook wel klopt. Ik ken zelf heel weinig mensen (lees: jongeren van mijn leeftijd) die naar de bieb gaan.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 22:06
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja en het geldt niet alleen voor leeftijdsgenoten. Ik heb veel collega's van in de 30 en 40 en daar is ook vrijwel niemand lid van de bieb. Ook hun kinderen niet, die toch echt de leeftijd hebben om volop te lezen en ook gratis lid kunnen zijn.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 25-08-2010, 22:08
Verwijderd
Er zijn helaas niet zo heel veel jongeren die lezen, hoewel het nu ook weer niet dramatisch slecht is.
Ik denk dat voor een gemiddelde klas van 20 leerlingen in het humaniora of het theoretische technisch onderwijs, er toch zeker wel 10 zijn die ook in hun vrije tijd lezen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 05:42
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Bij ons in groep 3 heb ik vorig jaar eens gevraagd hoeveel kinderen (gratis) lid waren van de bieb: nog niet de helft! Terwijl het juist voor kleuters en groep 3 zo fijn is dat je steeds andere prentenboek en of eerste leesboekjes kunt halen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 08:56
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Ja en het geldt niet alleen voor leeftijdsgenoten. Ik heb veel collega's van in de 30 en 40 en daar is ook vrijwel niemand lid van de bieb. Ook hun kinderen niet, die toch echt de leeftijd hebben om volop te lezen en ook gratis lid kunnen zijn.
Tsja, voor mij is het natuurlijk anders, als ik in de bieb werk, zie ik daar allemaal mensen die regelmatig in de bieb komen

Maar ik vind het wel schokkend dat er blijkbaar zo veel kinderen niet lid zijn van de bibliotheek, dat wordt toch ook wel echt gepromoot en het is gratis, dus je zou dan toch denken: waarom niet? Blijkbaar valt daar dus toch nog heel wat te winnen, maar ja, je kunt mensen ook niet dwingen natuurlijk...

En het is ook wel zo dat de mensen die in de bibliotheek komen vooral 60+ zijn, of juist ouders met kleine kinderen, het lijkt er inderdaad op dat veel volwassenen hun tijd anders besteden. Dat is dan toch zorgwekkend, want als die ouderen wegvallen en de kinderen opgroeien en hun abonnement niet verlengen zodra ze ervoor moeten betalen, wie houd je dan nog over?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 17:23
Verwijderd
Maar in het milieu waar ik uitga, zijn er dan weer wel heel veel mensen die lezen. Niet alleen 30ers en 40ers, maar ook 10ers en 20ers. Dus er zijn zeker nog jongeren die graag lezen.

Misschien wordt er wel gewoon veel te weinig pulp uitgegeven? Lezen moet plezierig zijn, niet je 384 pagina's zitten ergeren an Connie Palmer haar ge-ouwe-hoer.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 17:39
Infidel
Avatar van Infidel
Infidel is offline
Ik houd van de bibliotheek. Via internet kun je alleen boeken lezen die je kent, of die je worden gelinkt via een matching programma. In de bieb kun je gewoon een middag langs alle kasten lopen en elk interessant boek bekijken dat je tegenkomt. Daarbij heb ik een vrij grote hekel aan het van een scherm lezen, dus voor mij is een boek nog steeds de enige optie. Ik denk ook niet dat ik daar de enige in ben, ik verwacht dat de vraag naar papieren boeken blijft bestaan.
__________________
Wie de kat niet uit de boom kijkt, moet 'm er met de ladder uit halen.
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:08
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Maar ik vind het wel schokkend dat er blijkbaar zo veel kinderen niet lid zijn van de bibliotheek, dat wordt toch ook wel echt gepromoot en het is gratis, dus je zou dan toch denken: waarom niet?
Ik dacht er precies hetzelfde over, ik ben nooit anders gewend dan lid zijn van een bieb (al heb ik 1 jaar geen abonnement gehad nadat ik verhuisd was). Maar veel mensen om mij heen hebben geen abonnement.

Oh, en een boek lezen op een e-reader lijkt veel meer op het lezen van een papieren boek dan op het lezen van een document op een computer. Ik heb zelfs af en toe de neiging om de bladzijde fysiek om te slaan als ik op dat ding lees
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:29
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@FA: Maar dan zit je juist goed in een bibliotheek, want daar is juist veel pulp te vinden, omdat mensen zulk soort boeken liever niet kopen
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 26-08-2010, 20:42
Verwijderd
Okey ja, ik was even vergeten dat gezien ik in vrijwel alles apart ben, ik allicht dan ook de enige met een kartonnen doos vol pulpromans op mijn kamer ben.

Hmm, ze zouden eens moeten een bibliotheek helemaal op mijn maat bouwen (A)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-08-2010, 21:23
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Misschien wordt er wel gewoon veel te weinig pulp uitgegeven? Lezen moet plezierig zijn, niet je 384 pagina's zitten ergeren an Connie Palmer haar ge-ouwe-hoer.
Het is misschien niet eens zozeer het niet uitgegeven worden van pulp. Ik denk zelf dat met name middelbare scholieren nauwelijks bekend worden gemaakt met het feit dat lezen ook heel leuk kan zijn. Ik herinner me van mijn middelbare school dat ik echt geen enkel boek leuk vond dat ik verplicht moest lezen. Het moesten namelijk altijd boeken zijn van Nederlandse schrijvers én het moest 'literatuur' heten. Alle boeken waar ik nu met plezier in lees, voldoen niet aan deze criteria.
De enige die het door had was mijn lerares Engels. Van haar mochten we elk boek lezen dat we maar wilden. Dat is dan ook het enige vak waarvoor ik mijn boeken ook echt las.

@Vogelvrij: de conclusie van 'wie hou je dan nog over?' is er een waar ik ook naar neig. Ik denk inderdaad dat het een beetje stervend is. Tuurlijk hou je nog veel volk over die wél van de bieb houden en lid zijn, maar of dat er genoeg zijn om zo'n instituut voor open te houden? Ik denk zelf dat de bieb wel met zijn tijd mee zal gaan om er voor te zorgen dat het niet uitsterft.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 07:57
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Aan het leesonderwijs kan inderdaad ook nog wel het nodige verbeterd worden, maar daar hebben we het al in andere topics over gehad. Wel is het zo dat basisscholen en bibliotheken veel samenwerken, dat lijkt me wel goed.

Maar wat een deprimerende conclusie. Heb je eindelijk werk gevonden wat je leuk vindt, is het gedoemd om uit te sterven
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 09:24
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Dus wees inventief en zorg dat het niet uit sterft
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 10:32
Verwijderd
Ik zie eigenlijk juist dat het steeds drukker wordt in de bieb, niet zo zeer met mensen die er boeken komen lenen, maar wel met mensen die er gaan studeren. Op sommige dagen zit het hier echt flink vol met allerlei mensen die aan het studeren zijn, hetzij met boeken, hetzij achter een pc of laptop.
Verder zie ik ook toch nog steeds veel mensen leesboeken lenen, vooral ook mensen met jonge kinderen. Ik heb geen idee of dat af aan het nemen is, maar naar mijn idee zijn het er altijd nog best veel.
Mijn bieb heeft overigens ook een programma waarbij je een e-reader kan lenen waar een stuk of 20 boeken op staan, ik vind het heel interessant om zoiets als bibliotheek te stimuleren. Ben benieuwd hoe dat er in de toekomst uit zal zien.

Cd's en dvd's zou ik zelf niet bij de bieb huren, sowieso is het aanbod hier niet enorm, daarnaast kun je vaak voor 5 euro wel een dvd kopen en dat heb ik er dan meestal wel voor over (ipv 2 euro van de bieb). Fysieke cd's koop ik nauwelijks, legaal downloaden is makkelijker en dan heb je de cd ook echt, bij de bieb ben je het na een paar weken weer kwijt (legaal dan, vroeger menig cd geript van de bieb ).
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 13:38
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
^ Betalen voor cd/dvd? Is het niet zo dat in veel bibliotheken alle media gratis te lenen is? Ikzelf heb maar twee biebs waarheen ik ga/ging. Eentje was een superklein dorpsbibliotheekje, en zelfs daar is het al een jaar lang gratis. De andere bieb is wat groter en volgens mij is het daar al wat langer gratis.

Als je moet betalen voor dvd's/cd's dan vergroot dat de drempel om er één te lenen enorm.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 14:06
Verwijderd
Citaat:
^ Betalen voor cd/dvd? Is het niet zo dat in veel bibliotheken alle media gratis te lenen is? Ikzelf heb maar twee biebs waarheen ik ga/ging. Eentje was een superklein dorpsbibliotheekje, en zelfs daar is het al een jaar lang gratis. De andere bieb is wat groter en volgens mij is het daar al wat langer gratis.

Als je moet betalen voor dvd's/cd's dan vergroot dat de drempel om er één te lenen enorm.
Hier moet je er voor betalen en ik ken nog een aantal steden waar dat zo is voor dvd's en cd's, hier kost het voor mij volgens mij 2 euro voor 6 weken. Het kan ook 1 euro zijn.
Edit: het is €1,60 ... Vreemd bedrag, volgens mij is het goedkoper geworden en was het eerst 2 euro.
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 16:40
Verwijderd
Ik denk dat mensen steeds meer verwend raken en weinig tijd/zin hebben om speciaal naar een bibliotheek te gaan. Ik hou ook niet van tweedehandse boeken, ik vind dat altijd een beetje schmutzig -ja : neuroot :- en koop ze ook graag zelf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-08-2010, 17:01
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
@Andijvie: Ja, bij ons in de bieb is het ook vaak flink druk, maar misschien dat het vroeger nog drukker was?

CD-roms en luisterboeken zijn gratis bij ons, maar voor DVD's moet je betalen. Twee euro voor een sprinter, een euro voor een gewone dvd, maar dan kun je wel drie voor de prijs van twee. Ik zou het er zelf eigenlijk niet voor over hebben, maar veel kinderen mogen voor het weekeinde wel drie dvd's uitzoeken.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 27-08-2010, 21:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
CD's zijn hier gratis, maar dvd's zijn 2 euro. Beide haal ik echt nooit bij de bieb. Een experiment met e-readers en e-boeken zou ik wel leuk vinden, maar dat hebben ze helaas niet.
Het systeem van reserveren wat veel bibliotheken tegenwoordig wel hebben, en het systeem van digitaal verlengen ed. vind ik wel super. Daarin is de bieb duidelijk met zijn tijd mee gegaan
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 08:51
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Het systeem van reserveren wat veel bibliotheken tegenwoordig wel hebben, en het systeem van digitaal verlengen ed. vind ik wel super. Daarin is de bieb duidelijk met zijn tijd mee gegaan
Ik vind het inderdaad erg prettig dat je online boeken kunt zoeken, kunt verlengen en reserveren. Dat tweede scheelt me trouwens regelmatig een boete . Sinds de bieb in een brede school zit, hebben ze namelijk geen inleverbrievenbus meer, waar je na sluitingstijd je boeken kunt inleveren.
En sinds kort is reserveren van een ander filiaal hier in de stad ook gratis, dus dat heb ik in de zomer voor het eerst uitgeprobeerd en was ook erg prettig.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 09:14
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Hm, bij ons kost het reserveren vijftig cent, maar hier in Utrecht is het gratis en ik vind dat wel heel handig. En ook dat je overal in Utrecht (ook in Eindhoven trouwens, maar daar maak ik er geen gebruik van) je boeken kunt lenen & inleveren. Denk dat dat soort dingen de bibliotheek ook wel toegankelijk houdt.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 09:28
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
En ook dat je overal in Utrecht (ook in Eindhoven trouwens, maar daar maak ik er geen gebruik van) je boeken kunt lenen & inleveren.
Dat was hier ook al langer, maar nu kun je dus ook gratis een boek naar het dichtstbijzijnde filiaal laten komen. En dat gaat vaak sneller dan dat ik tijd heb om naar dat andere filiaal te gaan.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 09:35
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Hier kun je inderdaad ook boeken reserveren voor alle 3 de bibliotheken die in de stad zitten. Dus je bepaalt zelf naar welke bieb je hem laat sturen en het is gratis. En je bepaalt ook zelf bij welke bieb je hem weer inlevert.
Hiervoor woonde ik een dorp en daar waren heel veel bibliotheken bij elkaar verenigd uit verschillende dorpen. Dus daar had je hetzelfde systeem en mocht je dus ook in een heel ander dorp in de bieb wat lenen of terugbrengen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2010, 11:23
Geel
Avatar van Geel
Geel is offline
De Overijsselse bibliotheken (of sommigen daarvan) hebben volgens mij een afspraak dat een lid uit bijv. Enschede 'gastlid' kan worden bij één van de andere bibliotheken, dan kan hij/zij boeken lenen en inleveren waar hij/zij het wil. Dat vind ik ontzettend prettig.
__________________
Ik klop op de deur van de steen. / 'Ik ben het, doe open.' // 'Ik heb geen deur,' zegt de steen.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 09:24
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dat was hier ook al langer, maar nu kun je dus ook gratis een boek naar het dichtstbijzijnde filiaal laten komen. En dat gaat vaak sneller dan dat ik tijd heb om naar dat andere filiaal te gaan.
Ik geloof niet dat ik je begrijp. Of is het wat Balance zegt, dat je zelf kan bepalen naar welk filiaal je je boek laat komen? Want is het niet zo dat als je een boek reserveert, dat je dan gewoon het eerste exemplaar krijgt wat in alle filialen van de bibliotheek van jouw stad beschikbaar komt? Want daarvoor reserveer je toch juist, als je eigen filiaal een boek niet bezit? Mja, of als het is uitgeleend natuurlijk.
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 29-08-2010, 11:11
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ja super is dat. Het hoofdfiliaal (en dichtstbij) is hier in de binnenstad en je kan daar dus niet parkeren. Maar als het keihard regent heb ik geen zin om die kant op te fietsen. Prachtig dat je dan gewoon naar een ander filiaal kan gaan en dat je pas daar ook geldig is. En dat je eventueel zelfs boeken op dat filiaal kan reserveren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2010, 21:14
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Citaat:
Ik geloof niet dat ik je begrijp.
Ik mag bij alle filialen in de stad boeken lenen en op een willekeurig plek weer inleveren. Daarnaast kan ik nu dus ook gratis een boek over laten komen van filiaal 1 naar 2, binnen een paar dagen. Dat heeft zo z'n voordelen voor mij, want ik ga meestal (op de fiets) naar het kleinste filiaal in de stad (de 'buurtbieb'), waar ze niet zo'n uitgebreid assortiment hebben. Eerst moest ik of met de auto naar een groter filiaal wat in een winkelcentrum zit (maar daar had de jeugdafdeling afwijkende openingstijden en op die tijden kon ik daar vaak niet zijn, voor mijn werk heb ik vaak kinderboeken nodig) of lang fietsen naar het hoofdfiliaal in het centrum (daar kun je niet fatsoenlijk parkeren). Het aanvragen en naar 'mijn' filiaal laten brengen gaat dan vaak sneller.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2010, 07:42
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ah, dan begreep ik je toch goed Maar is dat nieuw dan? In mijn beleving is dat overal altijd al mogelijk, maar misschien is dat helemaal niet waar
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 31-08-2010, 17:03
Hawahaai
Avatar van Hawahaai
Hawahaai is offline
Het was al wel mogelijk, maar daar moest je tot voor kort bij mijn bibliotheek voor betalen. En daar ben ik natuurlijk te pinnig voor
Met citaat reageren
Oud 01-09-2010, 11:05
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Heel begrijpelijk

Toevallig stond er vandaag in het Eindhovens Dagblad een heel artikel over de bibliotheek. Het was een ontzettend positief artikel, dat het ledenaantal flink is gegroeid en dat de bibliotheek echt een plaats in de samenleving probeert te verwerven, niet alleen door het uitlenen van boeken, maar ook van andere media, en dat het een plek is waar activiteiten plaatsvinden, lezingen en zo, maar waar je ook gewoon de krant kan lezen en een kop koffie kan drinken. Dus ik zie het weer rooskleurig in
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 02-09-2010, 22:58
Verwijderd
Ik moet zeggen, ik kom al jaren niet meer in de bibliotheek. Ik koop liever boeken en eigenlijk weet ik niet zo goed waarom. Ik ben dan wel weer vaak in de bibliotheek van school te vinden, omdat ik dat prettig werken vind. Verder heb ik zelf een tijd in de bibliotheek van het conservatorium gewerkt en bladmuziek vind ik wel prettig om te lenen. Ook omdat heel veel bladmuziek niet zomaar te krijgen valt. Vaak leende ik ook wel CD's daar. Popmuziek ed koop ik vaak in de uitverkoop, maar klassieke CD's zijn een stuk duurder en wederom niet overal verkrijgbaar. Downloaden doe ik nauwelijks. Ik wil de cultuur levend houden en betaal daarom netjes voor mijn vertier.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 15:04
Verwijderd
Laten we hopen dat de bieb blijft bestaan!!
al verwacht ik persoonlijk van wel hoor.
er zijn nu immers meer kindertijdschriften dan ooit, die worden er mega veel geleend.
en volgens mij blijft het ''voorlezen voor het slapengaan'' aan kleine kindjes ook gewoon bestaan, lijkt me immers niet dat een kind het leuk vind de tekeningen via een e-book te moeten zien.

Citaat:
Heel begrijpelijk

Toevallig stond er vandaag in het Eindhovens Dagblad een heel artikel over de bibliotheek. Het was een ontzettend positief artikel, dat het ledenaantal flink is gegroeid en dat de bibliotheek echt een plaats in de samenleving probeert te verwerven, niet alleen door het uitlenen van boeken, maar ook van andere media, en dat het een plek is waar activiteiten plaatsvinden, lezingen en zo, maar waar je ook gewoon de krant kan lezen en een kop koffie kan drinken. Dus ik zie het weer rooskleurig in
niet gelezen, maar t ging denk ik over de bieb bij de witte dame of niet?
want die is echt mega!!
Met citaat reageren
Oud 04-09-2010, 16:04
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ja, tijdschriften worden inderdaad ook nog steeds veel geleend, in grote stapels tegelijk, is heel wat goedkoper dan kopen in de winkel of een abonnement...

En het ging over 'Openbare Bibliotheek Eindhoven', dat zijn alle bibliotheken in Eindhoven samen. Maar in praktijk ging het wel voornamelijk over De Witte Dame inderdaad, omdat daar de meeste bijzondere activiteiten zijn, en het bibliotheekcafé en zo (hoewel je ook in de filialen een kopje koffie kunt drinken!)
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 06-09-2010, 17:17
Verwijderd
Citaat:
Ja, tijdschriften worden inderdaad ook nog steeds veel geleend, in grote stapels tegelijk, is heel wat goedkoper dan kopen in de winkel of een abonnement...

En het ging over 'Openbare Bibliotheek Eindhoven', dat zijn alle bibliotheken in Eindhoven samen. Maar in praktijk ging het wel voornamelijk over De Witte Dame inderdaad, omdat daar de meeste bijzondere activiteiten zijn, en het bibliotheekcafé en zo (hoewel je ook in de filialen een kopje koffie kunt drinken!)
okee,
ik ken alleen die in de witte dame, want ik kom wel veel in Eindhoven, maar eigenlijk alleen in het midden van de stad enzo, niet zoveel in de andere stadsdelen.

ik leen zelf eigenlijk ook best veel tijdschriften, maar bij mijn bieb(niet die in eindhoven)hebben ze n aantal tijdschriften gewoon niet, omdat ze die niet willen aanschaffen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters.
Dreamerfly
106 28-12-2004 21:45
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [NE] Gerard Reve - De Avonden
Verwijderd
1 13-04-2004 09:10
Verhalen & Gedichten [Verhaal] Vergaan
Verwijderd
4 20-04-2003 00:22
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie hier zijn bijna alle antwoorden van De Stad...
0 22-03-2001 19:57
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Heeft iemand de antwoorden van CKV De Stad
2 22-03-2001 19:41
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen ik heb moeite met deze tekst, kan iemand plz stukje helpen, ik kom er niet uit.
LADY NEMESIS
2 28-10-2000 18:08


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:49.