Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2013
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-05-2013, 13:15
hearrtbeatt
hearrtbeatt is offline
Hallo,

Ik zoek naar tips voor het eindexamen Nederlands, en dan met name de samenvatting. Ik weet dat je moet letten op signaalwoorden. Maar zijn er misschien andere tips?

Alvast bedankt!
Advertentie
Oud 01-05-2013, 20:18
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Kernzinnen van elke alinea op de een of andere manier (het liefst zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst blijvend) in de samenvatting verwerken. Geen voorbeelden meenemen. Dit zijn voor mij de twee belangrijkste tips voor het maken van een samenvatting.
Oud 01-05-2013, 20:31
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Ik had laatst ook iets gelezen over het beantwoorden van de 'vragen' in je samenvatting. Deze vragen zijn eigenlijk de punten die komen na 'In je samenvatting moet verwerkt worden:' oid.
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Oud 01-05-2013, 21:52
Missy
Avatar van Missy
Missy is offline
Wat ik me kan herinneren van mijn Nederlands examen zijn er inderdaad een aantal punten die je in de samenvatting moet verwerken, die letterlijk in de tekst te vinden zijn.
__________________
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren.
Oud 02-05-2013, 16:35
Spyderdude
Spyderdude is offline
Ja, ik vroeg me ook af: hoe gaan mensen dit oefenen/leren?
Oud 02-05-2013, 18:14
hearrtbeatt
hearrtbeatt is offline
Ik heb met name moeite met het netjes opschrijven van de samenvatting. Ik kan de meeste punten wel vinden, maar om daarna een mooie samenvatting te schrijven wil nog niet helemaal lukken. Ik maak van de vragen/punten, waarop je het antwoord moet vinden, steekwoorden. Zodat ik weet wat er precies bedoeld wordt. Om na het klad een mooie tekst te schrijven, moet ik de steekwoorden veranderen in mooie vragen, of doorlopende zinnen.
Heeft iemand daar tips voor?
Oud 02-05-2013, 18:23
Livestyle
Avatar van Livestyle
Livestyle is offline
Ik denk niet dat daar tips voor zijn, het is volgens mij gewoon taalgevoel wat je daarvoor nodig hebt...
__________________
lalalalalalalalala, let maar niet op mij ;)
Oud 03-05-2013, 19:23
Schaakpower
Schaakpower is offline
1 tip: Oefenen. Zo doe pak ik mijn samenvatting aan.

Ik vraag mezelf af in de samenvatting welke punten er naar voren moeten komen en markeer de betreffende zinnen in de tekst. Deze zinnen herschrijf ik zodat het één geheel wordt. Nuttige signaalwoorden laat ik altijd staan of voeg ik bij de tekst als ik denk dat dat een meerwaarde geeft aan de samenvatting. Daarna tel ik het aantal woorden. Teveel woorden? Dan kijk ik welke zinnen/woorden in tweede instantie toch overbodig blijken en die schrap ik uit de tekst. Daarna de gehele tekst doorlezen op spel- en taalfouten. Daarna vind ik het wel welletjes.

Dus:
- Alle relevante woorden en zinnen markeren
- Zinnen herschrijven zodat het één geheel verhaal vormt (incl. relevante signaalwoorden.)
- Aantal woorden tellen
- Bij teveel: kijken of er overbodige woorden en zinnen in de tekst staan en die schrappen (of de minst relevante)
- Bij te weinig: Kijken in de oorspronkelijke tekst of je niet nog iets vergeten bent (ook datgene wat je gemarkeerd hebt nalopen!)
- Gehele tekst doorlezen met als doel de spel- en taalfouten te verbeteren

Zo werkt het in ieder geval voor mij.
Oud 08-05-2013, 21:26
Frankz
Frankz is offline
Misschien heb je iets aan de volgende websites?

http://www.luzac.nl/nederlands-tips-...-samenvatting/
http://educatie-en-school.infonu.nl/...s-havovwo.html
http://www.youtube.com/watch?v=sqZGld9duTI


---------------------------------------------------------------------------------------
Wanneer je de sleutel bent vergeten en je huis niet meer in kunt, neem dan een
klopsleutel en je bent zo weer binnen.

Laatst gewijzigd op 20-05-2013 om 21:04.
Oud 10-05-2013, 16:28
Verwijderd
Hoi, je krijgt een tekst waarbij je een stuk op 8 punten moet verwerken. Het is vaak een grote tekst. Wat ik zelf fijn vind is alles te markeren en er daarna een goedlopend verhaal van te maken. Zorg dat je niet boven het aantal woorden zit wat is aangegeven dan gaat je Cijfer enorm snel achteruit!! Probeer er een paar te oefenen dan leer je de snelheid er in te krijgen ! Van veel hoorde ik dat het Exht doorwerken is op je examen Van Nederlands ! Succes
Oud 12-05-2013, 21:18
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Volgens mijn docent Nederlands moet je de samenvatting in je eigen woorden zetten en mag je niet zinnen er letterlijk uit halen. Op forums lees ik echter iets anders, dat je dit juist wel moet doen. Weet iemand of dit mag of niet??
Oud 12-05-2013, 21:27
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
jaaa, juist wel doen! Dan kan je geen spellingsfouten maken enz, en vaak moet je ook nog de puntjes verwerken in je samenvatting, want dat levert dan alleen al een paar punten op, ligt aan het jaar, vorig jaar was het niet zo maar ik 2009 tot 2011 wel..
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 12-05-2013, 21:30
TheHunter
Avatar van TheHunter
TheHunter is offline
Je mag er gewoon zinnen letterlijk uit halen alleen moet je opletten dat je samenvatting dan niet heel raar in elkaar zit.
Oud 12-05-2013, 21:43
Silvano08
Avatar van Silvano08
Silvano08 is offline
Ik blijf het liefst zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke tekst. Als je de correctievoorschriften ziet, zie je ook dat vooral (delen van) kernzinnen met daarin de informatie die je volgens de aanwijzingen in je samenvatting moet verwerken leidraad zijn voor een goede samenvatting, met zo min mogelijk zelfverzonnen delen en constructies.
Oud 12-05-2013, 22:24
LauraJansen
Avatar van LauraJansen
LauraJansen is offline
Citaat:
Je mag er gewoon zinnen letterlijk uit halen alleen moet je opletten dat je samenvatting dan niet heel raar in elkaar zit.
Moet je die dan ook citeren?
Oud 13-05-2013, 07:15
Nonny
Avatar van Nonny
Nonny is offline
Nee!
__________________
There is no elevator to success.
You have to take the stairs.
Oud 13-05-2013, 07:50
Elin3
Avatar van Elin3
Elin3 is offline
Nummer alle elementen die in je samenvatting MOETEN zitten. Zet vervolgens tijdens het lezen dit nummertje in de tekst erbij als je denkt dat het over dat element gaat. Met samenvatten kan je dan goed nagaan of je alle elementen te pakken hebt en is er een logische volgorde op basis van deze elementen.
__________________
"Ariel, listen to me. The human world is a mess. Life under the sea is better than anything they got up there."
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Bewijs opstanding Jezus
Sadok
250 24-09-2005 21:14
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Problemen met Engels
Nolita
17 11-10-2003 11:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.