Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 17:01
Zyndel
Zyndel is offline
Ik heb twee dagen geleden twee cavia's gekregen van mensen die ze niet meer wilden hebben. Het zijn twee vrouwtjes van 4 jaar oud en ze zijn al hun hele leven samen (het zijn zusjes).

Een van de twee cavia's begint zich al op haar gemak te voelen en eet goed en die kan ik ook wel aaien, maar de andere cavia zit alleen maar in een hoekje.

Daarnaast lijkt het alsof die cavia last heeft van hyperventilatie; je ziet haar in- en uitademen en haar hele lichaam beweegt mee. Ze durft ook niet te eten in mijn bijzijn en volgens mij eet ze echt te weinig. Ze eet wel-eens-iets, maar echt niet genoeg! Wanneer ik in de buurt kom, kruipt ze al onder het hooi, het liefst met haar kop onder haar zus.

Ik maak me echt zorgen om mijn cavia; ik ben bang dat ze zo schrikt dat ze er door die hyperventilatie gewoon in blijft! HELP!
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-10-2004, 19:29
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Lijkt vaak of ze hyperventileren, maar valt vaak mee. Ratten doen dat ook, heeft meer te maken met reuk dacht ik. Proberen ze zo goed mogelijk te ruiken. Maar kan ook zijn dat het beestje last heeft van wat stress door omgevingsverandering. Je hebt ze nog maar 2 dagen, dus geef het even tijd. Over 2 weken gaat het misschien hardstikke goed. Misschien het beste als je ze allebei tot die tijd even met rust laat zodat ze alle tijd en mogelijkheden hebben om te wennen en alles in zich op te nemen aan geuren, smaken en gezichten. Probeer het over een week nog eens een keer, misschien dat ze dan een stuk rustiger is.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:20
Zyndel
Zyndel is offline
Dank je wel voor je advies.

Een ding blijft een beetje een probleem: ik moet toch echt hun kooi verschonen en dan zullen ze er toch uit moeten... Zal ik dat dan toch maar gewoon doen?
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 22:45
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Zyndel schreef op 15-10-2004 @ 23:20 :
Dank je wel voor je advies.

Een ding blijft een beetje een probleem: ik moet toch echt hun kooi verschonen en dan zullen ze er toch uit moeten... Zal ik dat dan toch maar gewoon doen?
Ja natuurlijk! Maar dat hoeft niet elke dag... Kan ook elke dag even het keutelhoekje weghalen en opnieuw bedekken en dan 1 keer in de week grondig schoonmaken, voor alleen dat hoekje hoeven ze er niet uit. Als je de cavia's zelf dan verder met rust laat, wennen ze meteen aan de geur van je hand, zonder dat ze het gevoel hebben dat je aaien aan ze opdringt. Daar is die ene cavia duidelijk nog niet aan toe.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 16:10
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Ik wil toch even Angellena tegen spreken. Als een cavia zo angstig is, dan moet je hem juist regelmatig bij je nemen en even een halfuurtje rustig met m op schoot zitten. Veel aaien en rustig tegen praten.

Ik heb hier 2 angstige cavia's gehad en het werkt bij beide erg goed.

Als je een cavia alsmaar met rust laat en in het kooitje laat zitten dan wordt het angstig om opgepakt te worden.
Als je de cavia op wilt pakken, laat m dan even aan je hand snuffelen en aai m wat. Pak hem daarna rustig op.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 17:20
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Eend schreef op 17-10-2004 @ 17:10 :
Ik wil toch even Angellena tegen spreken. Als een cavia zo angstig is, dan moet je hem juist regelmatig bij je nemen en even een halfuurtje rustig met m op schoot zitten. Veel aaien en rustig tegen praten.

Ik heb hier 2 angstige cavia's gehad en het werkt bij beide erg goed.

Als je een cavia alsmaar met rust laat en in het kooitje laat zitten dan wordt het angstig om opgepakt te worden.
Als je de cavia op wilt pakken, laat m dan even aan je hand snuffelen en aai m wat. Pak hem daarna rustig op.
Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar het feit is hier dat op het moment van posten, zij de cavia's slechts 2 dagen in huis had. Dan kan je ze juist beter even een paar dagen, zeg een week met rust laten zodat ze eerst zelf kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving, daarna kan je er veel mee doen om de angst weg te nemen. Dus idd veel aaien, oppakken etc, maar door elke dag even je hand in de kooi te steken, wennen ze ook vast aan je geur. Maar de eerste week is het altijd verstandiger om ze even met rust te laten.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 16:48
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 17-10-2004 @ 18:20 :
Dat ben ik ook helemaal met je eens, maar het feit is hier dat op het moment van posten, zij de cavia's slechts 2 dagen in huis had. Dan kan je ze juist beter even een paar dagen, zeg een week met rust laten zodat ze eerst zelf kunnen wennen aan hun nieuwe omgeving, daarna kan je er veel mee doen om de angst weg te nemen. Dus idd veel aaien, oppakken etc, maar door elke dag even je hand in de kooi te steken, wennen ze ook vast aan je geur. Maar de eerste week is het altijd verstandiger om ze even met rust te laten.
Hmm...ben ik alsnog niet mee eens. Het laten snuffelen aan je handen e.d. kan makkelijk de eerste dag al. Weet je wat het is? Als de cavia nieuw is, dan is het overal bang van. Als je eenmaal laat snuffelen aan je hand en de cavia merkt dat die geur niets doet, dan voelt dat toch al wat veiliger. Als je dat de eerste dag niet doet, dan zal de cavia steeds weer angstig zijn bij het zien van je hand.

Hmm, hoop dat je mebegrijpt.
Heel veel mensen laten ze een week met rust en dan is het vaak veel moeilijker om een dier minder schuw te krijgen.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 17:13
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Eend schreef op 18-10-2004 @ 17:48 :
Hmm...ben ik alsnog niet mee eens. Het laten snuffelen aan je handen e.d. kan makkelijk de eerste dag al. Weet je wat het is? Als de cavia nieuw is, dan is het overal bang van. Als je eenmaal laat snuffelen aan je hand en de cavia merkt dat die geur niets doet, dan voelt dat toch al wat veiliger. Als je dat de eerste dag niet doet, dan zal de cavia steeds weer angstig zijn bij het zien van je hand.

Hmm, hoop dat je mebegrijpt.
Heel veel mensen laten ze een week met rust en dan is het vaak veel moeilijker om een dier minder schuw te krijgen.
Dat zeg ik, het laten wennen aan de geur van je hand kan je makkelijk meteen mee beginnen, alleen het oppakken ed, wacht daar een weekje mee, zodat ze rustig de tijd hebben om aan de geur van je hand te wennen en aan hun nieuwe omgeving. Vooral als ze al wat angstig aangelegd zijn. Daarbij is het bij jonge cavia's veel makkelijker om ze netjes tam te krijgen dan met cavia's die al wat ouder zijn.
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 15:21
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 18-10-2004 @ 18:13 :
Dat zeg ik, het laten wennen aan de geur van je hand kan je makkelijk meteen mee beginnen, alleen het oppakken ed, wacht daar een weekje mee, zodat ze rustig de tijd hebben om aan de geur van je hand te wennen en aan hun nieuwe omgeving. Vooral als ze al wat angstig aangelegd zijn. Daarbij is het bij jonge cavia's veel makkelijker om ze netjes tam te krijgen dan met cavia's die al wat ouder zijn.
Ow, ok, dan heb ik het verkeerd opgevat
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 16:02
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Citaat:
Eend schreef op 19-10-2004 @ 16:21 :
Ow, ok, dan heb ik het verkeerd opgevat
Dus dan zijn we het eens?
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 19-10-2004, 18:26
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
Citaat:
AngelLena schreef op 19-10-2004 @ 17:02 :
Dus dan zijn we het eens?
Ja
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 11:43
Zyndel
Zyndel is offline
Bedankt voor jullie reacties...

Maar...

Ze is zaterdag 23 oktober alsnog overleden...

Ik begin te vermoeden dat ze toch iets met haar luchtwegen had, longontsteking bijvoorbeeld. Haar zusje en ik zijn erg verdrietig. Nu ben ik zo bang dat de ander ook ziek is...
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 14:54
AngelLena
Avatar van AngelLena
AngelLena is offline
Lijkt me stug, maar je kan met de overgebleven cavia altijd even langs de dierenarts gaan, dan weet je het zeker of ie gezond is of niet (en kom niet aan met ik heb geen geld, want dan had je het beestje nooit in huis moeten nemen).
__________________
If you're trying to stay high then you're bound to stay low
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 16:52
Zyndel
Zyndel is offline
Ben bij de dierenarts geweest, ze heeft antibiotica gehad. Maar dat was dinsdag al. Nu heeft ze diarree gekregen, en moet ik van de dierenarts weer stóppen met de antibiotica... *zucht*
__________________
@)-}-}------- Zyndel -------{-{-(@
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 16:30
Eend
Avatar van Eend
Eend is offline
als ze nog steeds diaree heeft kun je haar spijsverterings tabletjes van A. Vogel geven. Als ze nog jong is hoef je maar een kwart te geven. Als het erge diaree is doe je het om de 3 uur en anders om de 5 uur. Net zolang totdat ze normale keutels heeft.

Het beste kun je toch een tweede cavia erbij nemen, zodat ze niet vereenzaamt.
__________________
Take my future, past, it's fine, but now is mine
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Flora & Fauna De wet over dier doden met tegenaanval
Rerisen Phoenix
68 18-10-2007 09:15
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Flora & Fauna Geluidjes cavia
Poeperd
8 20-08-2005 18:25
Psychologie Ik heb nu al 2 keer een duidelijke droom gehad, die me bang maakte
Eend
2 01-07-2004 16:46
Flora & Fauna cavia's, maar ze trillen bij aanraking :s
CoveredEyes
11 08-12-2003 15:55
Psychologie Mijn zomervakantie tot nu
Eend
22 25-02-2002 16:22


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:47.