Oud 06-10-2003, 09:10
mr.jones
mr.jones is offline
Wie heeft er ervaring met studenpsychologen? Waarvoor was je er en heeft het geholpen?
Zelf denk ik erover na om heen te gaan, maar ik twijfel

Op de site van mijn universiteit, UvA, staat dit erover:

Voor wie
Elke student van de Universiteit van Amsterdam, de Hogeschool van Amsterdam, de Hogeschool voor Economische Studies, de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten, de Hogeschool Holland en Instituut Collectie Nederland die problemen heeft die van psychische aard zijn.

Waarvoor
Hieronder vind je voorbeelden waarvoor je terecht kunt bij de studentenpsycholoog:

studiekeuze-, concentratie- of motivatieproblemen;
uitstellen/disciplineproblemen;
faal-, spreekangst of tentamenvrees;
stress, overspannenheid;
gebrek aan zelfvertrouwen, negatief zelfbeeld;
moeite om contacten te leggen, eenzaamheid;
problemen met ouders, vrienden of relatie;
een algeheel gevoel van onvrede zonder duidelijke oorzaak;
je somber voelen, piekeren, overal tegenop zien;
niet goed kunnen verwerken van ingrijpende gebeurtenissen;
moeite om je aan te passen aan een nieuwe omgeving.
Deze of andere redenen kunnen ervoor zorgen dat je niet goed functioneert. Niet alleen je stemming kan door deze zaken worden beïnvloed, ook je studie kan erdoor in de knel komen. Het kan daarom belangrijk zijn om tijdig de hulp van een studentenpsycholoog in te schakelen.


Wat
Oriënterend gesprek:
wanneer jij denkt dat je hulp nodig hebt, kun je terecht voor een oriënterend gesprek met een van de studentenpsychologen. In zo'n gesprek probeert de studentenpsycholoog samen met jou een aantal vragen te beantwoorden:
- Waar zit je precies mee?
- Wat kun je er zelf aan doen?
- Wie kun je daarbij inschakelen?
- Welke verdere begeleiding zou geschikt zijn?

Individuele begeleiding of groep:
Vaak blijkt dat één of een paar gesprekken al voldoende zijn om zelf weer verder te kunnen. Soms is het zinvol om aan een groep deel te nemen waarin studenten zitten met vergelijkbare problemen. Zo organiseert het Bureau Studentenpsychologen groepen voor studenten met te weinig zelfdiscipline, faalangst, afstudeerproblemen, gebrek aan zelfvertrouwen/sociale vaardigheden, depressieve klachten, rouwproblematiek of moeite met presenteren.

Intensieve begeleiding:
Ook kan blijken dat een intensievere begeleiding de beste aanpak is. Het Bureau Studentenpsychologen werkt samen met Mentrum (voorheen Stichting GGZ Amsterdam Centrum/Oud-West en Noord). Heb je meer begeleiding nodig, dan krijg je op het Bureau Studentenpsychologen een intakegesprek met een psychiater of psychotherapeut van deze instelling. Gaat het om een kortdurende behandeling, dan vindt deze plaats op het Bureau Studentenpsychologen. Langdurige behandeling vindt op een van de vestigingen van Mentrum in de stad plaats. Ook geven de studentenpsychologen voorlichting over andere mogelijkheden voor psychotherapeutische hulp.


Als je vaak de zin van het leven niet meer inziet, vaak aan zelfmoord denkt en dit allemaal steeds erger wordt en je wilt graag hulp, maar wilt niet dat je ouders het te weten komen, en wilt niet graag naar een dokter, is dit dan een goed alternatief?
Er staat Vaak blijkt dat één of een paar gesprekken al voldoende zijn om zelf weer verder te kunnen. , maar dat lijkt me wel erg sterk, dat ze dat kunnen. En dit: Soms is het zinvol om aan een groep deel te nemen waarin studenten zitten met vergelijkbare problemen. lijkt me helemaal niks.

(ps ben onder een andere nickname)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2003, 14:24
Anne
Avatar van Anne
Anne is offline
Ik ben bij een studentenpsycholoog geweest. Van te voren wist ik dat ze me maar 5 gesprekken kon bieden (omdat er zoveel studenten zijn, die hulp willen). Ik kreeg een intake-gesprek en meteen besloot ze me door te verwijzen, ik ga dus volgende week naar Altrecht toe. ()
Maar heb 2 gesprekken bij haar gehad, en dat hielp al heel erg, was een positieve ervaring. Nu maar kijken hoe het daar is...
__________________
Hm... Larstig... ;)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 16:50
Thee Muts
Avatar van Thee Muts
Thee Muts is offline
Ik zou het zeker proberen als ik jou was. Ik heb zelf geen ervaring, maar ken wel iemand uit mijn omgeving die ook naar een studentenpsycholoog is gestapt, en daar hele positieve ervaringen mee heeft.

Citaat:
Als je vaak de zin van het leven niet meer inziet, vaak aan zelfmoord denkt en dit allemaal steeds erger wordt en je wilt graag hulp, maar wilt niet dat je ouders het te weten komen, en wilt niet graag naar een dokter, is dit dan een goed alternatief?
Ik denk dat een studentenpsycholoog idd een heel goed alternatief is. Waarschijnlijk zal ze eerst een intake-gesprek met je willen, en daarna zal ze kijken wat ze eventueel voor je kan doen. Ik zelf denk eigenlijk dat ze jou door gaat sturen naar een 'gewone' psycholoog (en dan bedoel ik een psycholoog, die verder niks met school te maken heeft). Gezien het feit wat je hier over jezelf schrijft, denk ik dat het heel belangrijk is dat jij nu goede professionele hulp krijgt, en wat ik er zo uit op kan maken, wil je dat zelf ook. Je zou voor een doorverwijzing ook naar de huisarts kunnen, maar omdat jij dat niet ziet zitten, denk ik dat je idd het beste naar een studentenpsycholoog kunt. Bedenk dat ook zij zwijgplicht heeft, en dus niks zonder jou toestemming aan wie dan ook mag vertellen!!

Heel veel succes ermee
__________________
Alles gaat fout, maar het is goed zolang ik het beleef. Want ik leef.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2003, 23:01
//ItsJustMe\\
Avatar van //ItsJustMe\\
//ItsJustMe\\ is offline
IS denk ik wel handig om heen te gaan dan,
je zal dan wel snel doorverwezen worden denk ik. Omdat je daar niet zomaar vanaf bent.
Maar als het goed is hoeven je ouders daar helemaal niks van te weten.

Bij mijn opleiding/afdeling/faculteit hebben ze niet eens zoiets alleen decaan waarna je direct doorverwezen wordt.
__________________
Mag ik een samenvatting van de werking van de wereld aub?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2003, 09:28
Scatterheart
Avatar van Scatterheart
Scatterheart is offline
Zolang je maar nooit een college gaat bijwonen kan dat best. Als je dat gaat doen verschrik je nog 'ns van het niveau.
__________________
Scatterheart heeft chronisch fernwee.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #165
Heksjuh
487 24-09-2011 16:40
Studeren Examencommissie 2
LGF
14 15-06-2009 11:14
Psychologie Het Grote Lucht-Je-Hart-Topic #132
Pruts0r
496 25-07-2008 16:56
Psychologie Goed. Ik heb een afspraak. En nu?
Anne
48 12-09-2003 10:18
Psychologie Sociale vaardigheids training
Linda
9 19-05-2002 19:32
Psychologie niet echt heppie
ilsy
7 27-02-2002 20:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.