Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-08-2004, 23:50
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja ben ik weet met me diertjes. Nu heb ik een probleem en ben totaal hopeloos weet niet wat ik moet doen. Trouwens het gaat over dezelfde schildpad die laats van de balkon was gevallen voor de gene die dat lazen lees dan het volgende probleem:

Ja ik had al een aantal verdachte eierschalen. Nou ik zag vandaag me weekschildpad 3 eieren leggen waarvan ze er 2 zelf opat. Weird mother maar ok. Nou kon ik er eentje redden. Oja ik heb geen leg gelegenheid want ik had hierop natuurlijk niet gerekend. Ik vond het al raar dat me weekschildpad steeds een bollere achter buik kreeg.
Nou is de vraag wat moet ik doen met die ene ei ik heb hier totaal niet op gerekend. Moet ik naar de dierenarts gaan met een ei Hoe moet ik het uitbroeden

Ik ben totaal hopeloos. Oja het eitjes was in het water. Is er een kans dat ik hun nageslacht kan redden?? Iemand verstand wat moet ik doen. Bedankt
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-08-2004, 23:58
Bloedpropje
Avatar van Bloedpropje
Bloedpropje is offline
je hebt zoiets als schildpadopvangcentra, die weten wel wat je met dat ei moet doen
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 00:00
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ok maar wat kan ik nu doen?
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 07:51
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
http://www.schildpad.nl/index.htm

Misschien dat daar een nuttig adres/telefoonnummer ofzo is?
Ben helaas zelf niet into schildpadden...
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 10:22
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 09-08-2004 @ 01:00 :
Ok maar wat kan ik nu doen?
Zo'n opvang bellen?

En/of bel de dierenarts voor tips.

(Als je er nu nog wat aan hebt dan...en anders misschien voor de toekomst.)
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 11:11
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ja dat vraag ik me ook af heeft het nog enig nut want de ei is 6 uren geleden gelegd
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 11:32
lamahangen
Avatar van lamahangen
lamahangen is offline
Citaat:
Als een roodwang eieren heeft gelegd, mogen deze binnen 24 uur na bevruchting nog opgetild en verplaatst worden , daarna is de celdeling in zo een ver stadium dat het embryo boven op de dooier ligt. Wordt het ei dan bewogen dan kan de embryo onder de dooier terecht komen en stikken. Als de eieren in het water zijn gelegd dan zijn de eieren niet meer levensvatbaar, daar de eischaal poreus is en er dus water binnen het ei komt . De grote van het legsel bestaat uit 5 tot 25 stuks, maar zal meestal rond de tien stuks ophouden. Afhankelijk van de herkomst van de dieren, temperatuur en nog veel factoren komen de eieren tussen 1½ à 4½ maand uit het ei. Toch zal het aantal werkelijke dagen meestal lliggen tussen de 60 en 80 dagen. De ideale temperatuur ligt tussen 28 en 31 graden celsius. Om de eieren onder de juiste temperatuur en vochtigheid tot een goede ontwikkeling te laten komen is een zeer goede proffesionele broedmachine onontbeerlijk. er rest ons nog een ding duidelijk te melden en dat is dat wij er absoluut geen voorstander zijn van het broeden met roodwangen. Het kan zelfs zo zijn dat een vrouwtjes roowang welke apart zit en jaren geen mannetje heeft gezien toch eieren legt, deze kunnen dan onbevrucht zijn, heeft het vrouwtje namelijk binnen vijf jaar voor het leggen van de eieren bij een mannetje gezeten is de kans zeer groot dat de eieren toch bevrucht zijn. Onderandere hierdoor zijn wij bang om nog meer dan de duizenden reeds aangeboden dieren te krijgen voor opvang terwijl er dus al een enorm probleem is.
misschien verklaart dat bijvoorbeeld waarom de schilpad de eieren begon op te eten, ze aren al niet levensvatbaar? misschien is het bij andere schilpadden anders, maar ik vrees dat dit scenario wel bij deze info past...
__________________
phoebe, little - leeuwtje - sarfessas - vooruit dan... nrlaan... - jetteke vast ook nog ergens :P (iig fotoboek :P)

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 11:35.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 18:46
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
lamahangen schreef op 09-08-2004 @ 12:32 :
misschien verklaart dat bijvoorbeeld waarom de schilpad de eieren begon op te eten, ze aren al niet levensvatbaar? misschien is het bij andere schilpadden anders, maar ik vrees dat dit scenario wel bij deze info past...
Nee ik denk dat het wel kan verklaren. Want ik denk niet dat roodwangschildpadden van natuurlijk gedrag bij eieren vel verschillen van elkaar. Wel cool hoe kunnen ze zien dat het niet levensvatbaar was Ach maar ik had op een andere reptielenforum geleesd dat de ei die ik had nu al dood zo zijn. Want ik had geen broedding enzo. Dus ik had het aan de moeder gegeven kijken wat er gebeurd wat denk je: ze eet het weer op. Gelukkig had ik niks gedaan anders was het allemaal voor niks.

Maar ik ga wel en legbak maken. Iemand een iedee
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 18:51
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Ik dacht aan een legbak van hout. breedte15 bij lengte 20 centimeter en 10 centimeter hoog. Bodem is dan een houtplak en dan zet ik het van binnen met het laagje cement voor het geval het hout water doorlaat en dan zet ik het bakje dan vol zand. Natuurlijk zet ik er een loopplankje erbij. Hun normale bak is 34 centimeter bij 90. En als ze de eieren hebben gelegd zet ik ze in een broedmachine ofzo. Niet 100% zeker of ik dat ga doen hoor het is maar een iedee

Is dit een goed iedee. Natuurlijk met lamp en al Het is niet dat ik dat bij elke legsel ga doen. Maaar ik wil het deze legsel wel doen omdat ik een paar van hun nageslacht wil.

Maar als ik het elke legsel zou doen heb ik straks 100 schildpadden en da is niet de bedoeling

Wat vinden jullie graag uw mening. Mag zowel positief of negatief zijn zodat ik het en beetje kan bedenken
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?

Laatst gewijzigd op 09-08-2004 om 18:57.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 21:02
Machiavelli
Avatar van Machiavelli
Machiavelli is offline
Met een rood fluwelen kussentje op gaan zitten.
Met citaat reageren
Oud 09-08-2004, 21:16
Poor twisted me
Avatar van Poor twisted me
Poor twisted me is offline
schildpad eieren kunnen vaak nog uitgebroed worden als ze in het water gelegt worden. Mits ze natuurlijk op tijd worden gevonden.

Een schildpadei moet in een bak met zand worden geplaatst, dat zand moet aan een bepaalde vochtigheidsgraad voldoen, en er moet een bepaalde tempratuur zijn. ( het lijkt me dat je hier het beste een waterdichte bak voor kunt gebruiken, omdat er door de lamp een hoop vocht verdampt, en natuurlijk mag het zand absoluut niet te droog worden)

Voor de vochtigheidsgraad kun je natuurlijk gewoon een planten sproeier gebruiken, en voor de warmte een lamp. Natuurlijk gaat er ook een bepaalde tijd overheen voordat de eieren uitkomen. Hoe precies dit alles moet is weet ik niet, ik denk dat je het zult kunnen proberen omdat ze niet zitten te wachten op 1 schildpad-ei in zo'n opvangcentrum.

Ik ben blij dat ik 2 mannetjes schildpadden heb
__________________
It's all fun and games, until someone looses an eye...than it's fun and games you can't see
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:08
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 09-08-2004 @ 22:02 :
Met een rood fluwelen kussentje op gaan zitten.
HAHA
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Oud 11-08-2004, 20:09
Skilly
Avatar van Skilly
Skilly is offline
Alle eitjes zijn nu dood. De moeder heeft ze toch opgegeten. Maar als een moeder de eitjes opeet is dat een reden dat ze niet goed zijn. Soort van natuurlijke selectie.
__________________
Als ik de mensen soms hoor zeggen: het leven is hard, vraag ik me altijd af: in vergelijking met wat ?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Films, TV & Radio Heb je wel eens gehuild tijdens een/meerdere film(s)? welke film(s) waren dat?
floffy3
38 27-02-2012 21:11
Huiswerkvragen: Exacte vakken [WI] Matrices
Camou
2 14-04-2010 05:44
De Kantine Waar kwam jij pas op late(re) leeftijd achter?
PV
321 01-11-2007 17:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde a la 'tiswah'
T_ID
500 18-07-2005 00:38
Flora & Fauna Man legt ei
Skilly
32 11-09-2004 22:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:33.