Oud 12-03-2010, 19:54
Verwijderd
Met vaste lasten bedoel ik natuurlijk huur, G/W/E, zorgverzekering, inboedelverzekering, wa-verzekering maar ook internet, telefoonrekening, wegenbelasting, autoverzekering, benzine (als je dus een auto hebt).

Als ik nog vaste lasten vergeten ben, voeg gerust toe!

Reden van het maken van deze topic: Ik heb een flat aangeboden gekregen maar ik twijfel of ik het moet accepteren omdat ik niet zoveel geld overhoud wanneer ik mijn vaste lasten heb betaald. Ik ben dus benieuwd met hoeveel geld jullie overhouden na het betalen van de vaste lasten zodat ik het voor mijn situatie (hopelijk) wat beter kan inschatten.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-03-2010, 21:37
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik verdien netto 1400 euro per maand. Mijn zorgverzekering wordt hier al op ingehouden.

Aan vaste lasten ben ik kwijt:
Huur: 331 euro
Gas en elektriciteit: 65 euro
Water: 10 euro
Internet, tv en vaste telefoon: 35 euro
Mobiele telefoon: 10 euro
Verzekeringen (WA, inboedel en doorlopende reis en annuleringsverzekering): 15 euro
Treinabonnement en busabonnement: 115 euro

Dan houd ik iets meer dan 800 euro over.

Daarnaast reken ik 200 euro per maand voor boodschappen, 50-100 euro voor kleding, 200 euro voor m'n rijlessen. Een auto heb ik (nog) niet.

Dan houd ik uiteindelijk dus nog zo'n 300 euro. Hiervan spaar ik voor de vakantie, voor de gemeentebelastingen en waterschapslasten die een keer per jaar komen, voor het afbetalen van m'n studieschuld, voor een buffertje voor als er iets kapot gaat (stofzuiger, wasmachine, fietsenmaker etc) en voor leuke dingen (gadgets, kadootjes voor vrienden, weekendjes weg, kapper). Ik vind het fijn om zoveel geld over te houden zodat ik gewoon zekerheid heb

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Vergeet vooral dingen als die gemeentebelastingen niet mee te tellen. Het komt maar een keer per jaar maar dan is het wel ineens een smak geld. Zet geld apart voor dingen die kapot kunnen gaan. Ik heb wel eens gehoord dat je niet meer dan een kwart van je inkomen aan woonlasten uit zou moeten geven, ik weet niet of je daar iets mee kan? Krijg je eventueel nog huur of zorgtoeslag?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 22:49
Verwijderd
Eh ik hou niks over, want ik leef op werk + lening waardoor alles wat ik 'overhoud' in feite gewoon minderen op de lening is... maar ik heb iets van 140 euro huur, 13 euro servicekosten (tijdelijke verhuur) en op z'n hoogst 100 euro g/l/w. Oh en internet 20 euro. Ik woon dus wel heel goedkoop omdat mijn flat over 2 jaar gesloopt gaat worden (als het niet nog langer uitgesteld wordt ).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2010, 23:50
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Ik hou ongeveer 700 euro over. Dan zijn de volgende vaste kosten eraf:
Hypotheek, G/W/E, verzekeringen (zorg, auto, huis), wegenbelasting, internet/tv/telefoon, sportcontributie.

Daar is dus niet vanaf:
Eten&drinken, overige artikelen (schoonmaak, verzorging), benzine, kleding, uitgaan, cadeaus, etc.
Als je dat er nog af haalt zit ik op ongeveer 250 euro.

Overigens zet ik daar zelf ook nog wel geld van apart voor afschrijving van mijn auto, voor reparaties van mijn auto en voor reparaties aan mijn huis. En de rest is voor spulletjes/vakantie/jaarlijkse belastingen/gewoon sparen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2010, 20:39
Ivo
Ivo is offline
Even kijken in mijn Excel overzichtje:

Ik houd na aftrek van de lasten die in de openingspost genoemd worden ongeveer €600,- over. Dan zijn al mijn autokosten er al af (incl. geschatte afschrijvings- en onderhoudskosten, want daarvoor zet ik een vast bedrag per maand apart)

Van die €600 betaal ik mijn boodschappen, kleding, kapper, uitgaan, kadootjes, vereniging en afbetaling lening+studieschuld. En alle andere kosten die ik tegenkom.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 09:28
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Je zou denk ik wel min of meer kunnen berekenen wat je nodig denkt te hebben. Stel dat je per week zo'n 35 euro aan boodschappen doet, dat is dan 140 euro in de maand. Dan moet je af en toe nog kleding en andersoortige spullen kopen en je wil misschien af en toe wat leuks doen, dat is dan zo'n 60 euro in de maand. En ik weet niet of je nog reiskosten hebt, dat komt er dan nog bij. Met zo'n 300 euro is het al makkelijk te doen, denk ik. Maar weet je al wel precies wat je vaste lasten gaan zijn dan?
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 13:25
Verwijderd
Ik heb een flat aangeboden gekregen, ongeveer 70-75m², de huur bedraagt 530 euro incl. servicekosten en stookkosten (blokverwarming). Ik houd dan zo'n 200 euro over na het betalen van m'n vaste lasten, incl. benzine. Die 200 euro is dus alleen voor boodschappen, kleding en leuke dingen. Ik eet minimaal 3 keer per week op mijn werk, vaak 4 of 5 keer dus daar kan ik aardig op besparen. Ik ben van mening dat ik het daar wel van moet kunnen redden, er zijn mensen die van minder geld moeten leven (uitkering, bijstand etc.).

Ik krijg echter geen huurtoeslag omdat ik teveel spaargeld heb. De afgelopen dagen heb ik veel nagedacht over of ik de flat moet aannemen of niet. Ik heb besloten om het wel te doen. Als ik niet kan rondkomen van die 200 euro per maand, neem ik wat van mijn spaargeld (dus alleen met uitzondering en grote uitgaven). In september gaat mijn loon met minimaal 100 euro omhoog, dan kan ik al wat ruimer leven.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, het heeft me wel geholpen bij het maken van mijn beslissing.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 14:41
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Krijg je geen huurtoeslag als je spaargeld hebt? Hm, dat is balen, ik hoopte dat ik dat zou kunnen krijgen als ik 23 werd...

Nou ja, als je inderdaad vaak op je werk eet (gratis?), dan zal het wel lukken, zeker als je vast werk en nog wat spaargeld hebt. Moet je nog veel aan die flat doen, of valt het mee? Want dat kost vaak ook best wat geld...
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 15:07
Verwijderd
Citaat:
Krijg je geen huurtoeslag als je spaargeld hebt? Hm, dat is balen, ik hoopte dat ik dat zou kunnen krijgen als ik 23 werd...

Nou ja, als je inderdaad vaak op je werk eet (gratis?), dan zal het wel lukken, zeker als je vast werk en nog wat spaargeld hebt. Moet je nog veel aan die flat doen, of valt het mee? Want dat kost vaak ook best wat geld...
Wanneer je boven de grens zit, krijg je inderdaad geen huurtoeslag. Zie hier voor als je alleen woont en hier voor als je samenwoont.

Ik moet redelijk wat doen, nieuwe vloer erin (laminaat) wat weer aan redelijk strenge eisen is gebonden omdat het een flatwoning is (minimale demping van 20 dB). En alle muren moeten geschilderd / behangen worden. Deuren, kozijnen en plinten moet ik nog even bekijken. Budget daarvoor is er, dus daar ga ik ook niet op bezuinigen. Aan inboedel hoef ik alleen nog maar een vitrinekast/dressoir, bank(en?), salontafel, kleine boekenkast en kledingkast te kopen. Wasmachine, koelkast, diepvriezer heb ik allemaal al.
Met citaat reageren
Oud 14-03-2010, 16:38
Ivo
Ivo is offline
Wat je ook in je overweging moet meenemen: Hoe groot is de kans dat je vrij snel na september opnieuw een leuke woning aangeboden krijgt in dezelfde prijsklasse? Dan zijn naar je eigen verwachting je inkomsten wat hoger en is het dus aantrekkelijker om de stap te zetten.

Aan de andere kant, als je zo veel spaargeld hebt is het ook niet zo'n grote ramp om daar een paar maanden €100,- van op te nemen. Bovendien komt in mei ook nog het vakantiegeld. Daar kun je dan ook weer wat grotere rekeningen van betalen.

Met €300,- per maand is best te leven. Ik heb €600,- per maand, maar daarvan is al €200 per maand afbetaling lening+studieschuld. En dan hou ik meestal nog wel €50 tot €100 over. €200,- wordt wel heel krap, maar als je al weinig thuis eet scheelt dat wel behoorlijk in de boodschappen. Voor een paar maanden is dat best te overleven, want je kan ook best een paar maanden wat minder kleding kopen en dus tijdelijk daar op besparen.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 02:46
Fumble
Avatar van Fumble
Fumble is offline
Hoeveel geld ik overhoud verschilt nogal, omdat mijn inkomen afhangt van de hoogte van m'n studielening. Als ik geen collegegeld hoef te betalen, en mijn lening op nul staat, heb ik 865 euro per maand en houd ik ongeveer 250 euro over. Ik heb geluk dat ik huurtoeslag krijg omdat ik een vrij dure kamer/woning heb. Als ik wel collegegeld moet betalen, vijf keer op jaar, houd ik helaas echt weinig over en moet ik lenen.

Ik probeer van 200 euro per maand te leven. Daar zit dus alles bij inbegrepen, boodschappen, kleding, kapper, uitgaan, enz. Het is niet heel veel, maar als je enigszins zuinig leeft is het te doen. Het scheelt dat ik lang niet altijd thuiseet en maar zelden kleding of schoenen koop. Maar voor sommige mensen zal het te weinig zijn. Bij mij is het echter kiezen tussen nog meer lenen (m'n studieschuld is wel hoog genoeg ) en meer werken en in beide heb ik geen zin. Nadeel is wel dat ik maar heel weinig geld overhoud om te sparen, en laat ik maar niet beginnen over onverwachte tegenvallers.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 06:49
Verwijderd
Bij mij kan dat per maand wel enkele 100-den euro's wisselen.
Van mijn basis inkomen kan ik de auto, de huur, voedsel, verzekeringen en mijn telefoon betalen. Daarnaast kan ik daarvan elke maand 100 euro sparen.

Van de overige inkomsten, betaal ik de dingen die daarbuiten vallen en spaar ik het meeste op voor belastingen, accountants en nog een deel voor de spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 16-03-2010, 19:44
Verwijderd
Even denken.

Ik ben rond de 450 euro kwijt per maand. De inhoud van deze prijs is: Huur(inclusief stookkosten), G/W/E(Ja, ik heb geen gas en kook elektrisch), Verzekeringen voor het huis(in feite rond de 10 euro per maand, dat is niet echt veel), Ziektekostenverzekering.

Ik hou dan rond de 350 euro over. Wel moet ik nageven dat ik iedere maand 20 euro weg leg om spullen te kunne vervangen, 50 euro voor vakantie en de 40 euro voor noodverzieningen(om indirect onverwachte rekeningen te kunnen betalen).

Eigenlijk gaat de rest gewoon op aan eten, dingen doen en enzovoort.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 09:38
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Ik heb, door wisseling van banen, deze maand spaargeld aan moeten spreken. Met goed opletten ben ik uitgekomen op het uitgeven van €250,-. Het kan, mits je zuinig aan doet en in supermarkt / winkels nadenkt over je beslissingen. Echt leuk vond ik het niet, zeker omdat ik een tijd gewend was zo'n €800,- over te houden. Maar het is dus wel te doen, want ik ben van dat bedrag ook een keer uit eten geweest.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2010, 15:42
x-spekkie-x
Avatar van x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Krijg je geen huurtoeslag als je spaargeld hebt? Hm, dat is balen, ik hoopte dat ik dat zou kunnen krijgen als ik 23 werd...
Citaat:
Wanneer je boven de grens zit, krijg je inderdaad geen huurtoeslag. Zie hier voor als je alleen woont en hier voor als je samenwoont.
Dan moet je dus minimaal 20.000 euro spaargeld hebben. Dat is toch ook best wel veel?
Bovendien kun je, als je nét iets meer spaargeld dan de grens hebt, dat resterende bedrag beter opmaken om dan wel huursubsidie te kunnen krijgen. Dat is vaak zo'n 200-300 euro per maand!
__________________
<):o)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 10:23
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dan moet je dus minimaal 20.000 euro spaargeld hebben. Dat is toch ook best wel veel?
Bovendien kun je, als je nét iets meer spaargeld dan de grens hebt, dat resterende bedrag beter opmaken om dan wel huursubsidie te kunnen krijgen. Dat is vaak zo'n 200-300 euro per maand!
Ja, natuurlijk is dat best veel, maar toch was het leuk geweest om ook nog huursubsidie te krijgen. Maar op zich vind ik het wel logisch dat ze zo'n regel hebben ingesteld, hoor
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Ja, natuurlijk is dat best veel, maar toch was het leuk geweest om ook nog huursubsidie te krijgen. Maar op zich vind ik het wel logisch dat ze zo'n regel hebben ingesteld, hoor
Dan richt je een eigen BV op en in die BV stop je alles. Het huis wat je hebt, je spaargeld, je aandelen, je auto, etc etc. Elke maand betaal jij huur aan je BV voor de huur van je huis. Je auto wordt gekoper, want die is 'van de zaak'. etc etc.

Op deze manier kom je EN in aanmerking voor de huursubsidie EN je bezit een huis/huurt een huis EN je rijdt goedkoop auto. klaar!

Zo ga ik het denk ik 'later' doen. (ben nou 24; dus ja, wat is 'later')
Met citaat reageren
Oud 18-03-2010, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Dan richt je een eigen BV op en in die BV stop je alles. Het huis wat je hebt, je spaargeld, je aandelen, je auto, etc etc. Elke maand betaal jij huur aan je BV voor de huur van je huis. Je auto wordt gekoper, want die is 'van de zaak'. etc etc.

Op deze manier kom je EN in aanmerking voor de huursubsidie EN je bezit een huis/huurt een huis EN je rijdt goedkoop auto. klaar!

Zo ga ik het denk ik 'later' doen. (ben nou 24; dus ja, wat is 'later')
haha blijf dromen, maar er zitten daar wel fiscale consequenties aan
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 19-03-2010, 10:46
Vogelvrij
Avatar van Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Citaat:
Dan richt je een eigen BV op en in die BV stop je alles. Het huis wat je hebt, je spaargeld, je aandelen, je auto, etc etc. Elke maand betaal jij huur aan je BV voor de huur van je huis. Je auto wordt gekoper, want die is 'van de zaak'. etc etc.

Op deze manier kom je EN in aanmerking voor de huursubsidie EN je bezit een huis/huurt een huis EN je rijdt goedkoop auto. klaar!

Zo ga ik het denk ik 'later' doen. (ben nou 24; dus ja, wat is 'later')
Nou, dat lijkt me behoorlijk omslachtig. Bovendien heb ik geen auto en aandelen en wat dan ook en zou ik dit ook niet helemaal eerlijk vinden, daarmee ondermijn je toch bepaalde regels, lijkt me zo.

Het beste is werk vinden zodat ik met gemak huur kan betalen, vermoed ik

Ik vind wel dat veel van jullie goed zicht hebben op wat je precies waaraan uitgeeft, wel goed van jullie
__________________
Het werkelijke leven is een veel oppervlakkiger gedoe dan men zichzelf bekennen wil. (T. Thijssen)
Met citaat reageren
Oud 20-03-2010, 22:21
Verwijderd
Citaat:
haha blijf dromen, maar er zitten daar wel fiscale consequenties aan
Inderdaad, bijvoorbeeld geen overwaarde van je huis en geen hypotheekrenteaftrek maar in plaats daarvan exta belasting betalen over de huur.
Met citaat reageren
Oud 21-03-2010, 15:14
Ivo
Ivo is offline
En bovenop de kosten voor je auto ook nog eens bijtelling betalen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Verhalen & Gedichten [Vervolg]Achter de gele deur #2
Eend
166 20-06-2006 20:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap CDA wil woningkraak verbieden
Gatara
152 09-11-2003 12:14
Drugs & Alcohol De serie Drugs en Drank in De gelderlander
Isa
3 20-03-2003 21:20
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Pim Fortuyn getaart muhhahaha
HoñeY
156 15-04-2002 16:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:23.