Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2003
 
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-04-2003, 21:57
Verwijderd
Vorig jaar heb ik examen gedaan voor de havo, in geschiedenis dus ook, en haalde ik een 4,8.... Mja, niet helemaal ok dus. Maar goed, nu vraag ik me het volgende af;

- Hoe leer jíj geschiedenis?
- Hoe verschilt het geschiedenis examen op het VWO met die van de HAVO? (aangezien ik nu VWO doe) Ik begreep van mijn leraar vorig jaar dat het op het VWO meer om inzicht gaat dan om feitenkennis, klopt dat?


Zelf ben ik druk bezig met samenvattingen, dat vind ik zelf aardig goed gaan.. maar ja, dat vond ik vorig jaar ook...
Advertentie
Oud 05-04-2003, 22:04
snoopy
Avatar van snoopy
snoopy is offline
mja... je hebt hier niet echt een goed iemand voor je...
ik heb vorig jaar VWO-eindexamen gedaan, maar geschiedenis was nou niet bepaald m'n beste vak... maar goed.
Samenvatten is een goed idee. Werd ons ook altijd aangeraden.
Tis waar dat je op het VWO vooral inzicht moet hebben, en ja.. dat heb ik dus niet
Ik heb een examencursus gedaan, in Leiden. Maar dat is hartstikke duur, dus dat moet je alleen doen als je écht geen uitweg meer ziet.
Ik heb daar wel een beetje geleerd hoe je naar de vragen moet kijken. Geef niet te snel antwoord. Denk eerst even na waar ze het nou precies over hebben. En verder... Schrijf gewoon zoveel mogelijk op. Bij geschiedenis kun je daar vaak puntjes mee bij elkaar sprokkelen. Succes
__________________
Tsja
Oud 05-04-2003, 22:11
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 05-04-2003 @ 22:57:
Vorig jaar heb ik examen gedaan voor de havo, in geschiedenis dus ook, en haalde ik een 4,8.... Mja, niet helemaal ok dus. Maar goed, nu vraag ik me het volgende af;

- Hoe leer jíj geschiedenis?
- Hoe verschilt het geschiedenis examen op het VWO met die van de HAVO? (aangezien ik nu VWO doe) Ik begreep van mijn leraar vorig jaar dat het op het VWO meer om inzicht gaat dan om feitenkennis, klopt dat?

Voor mij is geschiedenis een simpel vak omdat het alleen maar gaat om logische verbanden leggen.

1. Je hebt een gebeurtenis
2. Wat waren de oorzaken van deze gebeurtenis?
3. Wat zijn de gevolgen van deze gebeurtenis?

bij een persoon doe je in principe precies hetzelfde
1. persoon
2. wat waren zijn/haar motieven
3. wat heeft deze persoon teweeg gebracht (gebeurtenis)
4. wat zijn de gevolgen van zijn/haar acties
5. heeft deze persoon banden met anderen die belangrijk zijn in dit verhaal? zo ja, wat voor banden en waarom?

Bovendien moet je veel oefenen.

Ik hoop dat het helpt.
Succes met je examen.
Oud 05-04-2003, 22:15
Verwijderd
Tot zover érg bedankt!
Ik heb nu wel een andere methode dan vorig jaar, de boeken zijn erg chronologisch (vorig jaar ábsoluut níet) en dat helpt me echt goed. Elk hoofdstuk beschrijft heel duidelijk een aantal jaar, erg prettig.. dat helpt al heel erg.

Bij gebeurtenissen en personen werk ik min of meer al zoals Jadie zegt, zo blijft het allemaal erg duidelijk...

*moet voor haar examen minimaal een 5,5 halen*
Oud 06-04-2003, 11:27
Smartie
Avatar van Smartie
Smartie is offline
Ik ga met een 7.8 mijn eindexamen in, dus dat moet wel lukken.
Maar ik heb dit jaar voor het eerst samenvattingen gemaakt van elk hoofdstuk apart, en die lees ik dan gewoon door. Dan zorg ik dat ik de grote lijnen in mijn hoofd heb en gewoon belangrijke geburtennissen ken. Dan lijkt het me wel een examen dat goed te doen wordt.
Oud 06-04-2003, 11:59
Esmée
Avatar van Esmée
Esmée is offline
Ik ben er ook niet goed in, ik zie de grote lijnen en verbanden e.d. nooit. Ik moet een 5,3 halen en ik zie er vreselijk tegenop
__________________
Terug in NL!
Oud 06-04-2003, 13:14
Stepsje
Avatar van Stepsje
Stepsje is offline
Ik lees meestal alle tekst 1 keer door en ik leer de samenvatting die de lerares aan ons geeft (bij bespreken in de les) En de samenvatting die de andere gesch. leraar heeft gemaakt leer ik denk ik ook nog wel effe goed. Bij het laatste schoolexamen (over de helft van de eindexamenstof) leverde me dat een 6,5 op!! En dat was ook al een 3 uur durend SE
Oud 06-04-2003, 19:10
@Moon
@Moon is offline
bij VWO moet je ook spotprenten kunnen analyseren.. kweet niet of dat ook op t havo is, lijkt me wel maar ik zeg t maar alvast
Oud 07-04-2003, 13:22
MiZz TeRiOuZz
Avatar van MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
Citaat:
snoopy/mamo schreef op 06-04-2003 @ 02:34:
[B.....Schrijf gewoon zoveel mogelijk op. Bij geschiedenis kun je daar vaak puntjes mee bij elkaar sprokkelen. Succes [/B]

hm...hier ben ik het niet mee eens...als jij bijv. drie landen moet geven die betrokken waren bij WOI en jij geeft er 4...en laatste is juist, wordt hij niet meegrekend, de eerste 3 gelden....
zorg dus dat de antwoorden waarvan je denkt dat je het best zijn, bovenaan...

dit geld btw niet alleen voor geschiedenis, maar voor alle vakken.
...zelf stink ik ook heel erg in geschiedenis

suc7
__________________
***...how you stare at me with those undress-me-eyes...your breath on my body makes me warm inside...***bart is lieeeeeeeeeevv***
Oud 07-04-2003, 13:23
MiZz TeRiOuZz
Avatar van MiZz TeRiOuZz
MiZz TeRiOuZz is offline
Citaat:
@Moon schreef op 06-04-2003 @ 23:40:
bij VWO moet je ook spotprenten kunnen analyseren.. kweet niet of dat ook op t havo is, lijkt me wel maar ik zeg t maar alvast
bij havo ook
__________________
***...how you stare at me with those undress-me-eyes...your breath on my body makes me warm inside...***bart is lieeeeeeeeeevv***
Oud 07-04-2003, 13:31
sunflouwer
Avatar van sunflouwer
sunflouwer is offline
tsja, gewoon stampen is het beste, en bij sommige mensen helpt het ook wel om alle gebeurtenissen te gaan inbeelden, een soort filmpje van maken. Bij ons in de les kijken we ook vaak naar film matriaal, en dat helpt bij mij ook goed om het te onthouden.
Onze leraar geeft ons altijd samenvattingen van elk hoofdstuk, en die leer ik meestal alleen en ik sta een 8 ofzo, dus het komt wel goed met mij ( met geschiedenis iig. )
__________________
beter 1 sunflouwer op het forum, dan 11 bloemen in een vaas
Oud 08-04-2003, 20:21
Knoetje
Knoetje is offline
Hoi

Je leert het handigste als je weet wat je moet leren.

Dus zorg dat je ergens de stofomschrijving krijgt. Daar staat dan bijvoorbeeld bij dat het in de Sovjet Unie voornamelijk om 3 groepen gaat namelijk boeren, het partij kader en jongeren.
Ook wordt er aandacht besteed aan vrouwen.
De meeste informatie kun je ook al uit de omschrijving halen.
Sovjet Unie een systeem onder spanning (tussen staat en burgers) Daarnaast weet je dat het over Stalin en Brezjnev gaat dus zul je de veranderingen en hetgeen gelijk blijft moeten kunnen aangeven.
Voor Nederlanders en hun gezagsdragers kun je ook 3 delen halen. het gaat over Nederlanders en hoe ze om gaan met het gezag. Het eerste gedeelte zijn ze gezagstrouw, vervolgens treden er conflicten op tussen gezag en burgers (jongeren) en vervolgens worden we weer gezagstrouwer.

Ik heb gehoord dat er veel letterlijke kennis gevraagd dus dat je zeker een voldoende kan halen. Dus onthoud termen.
En voor de rest kijk welke veranderingen optreden.

Succes
Oud 08-04-2003, 20:32
Verwijderd
Citaat:
Knoetje schreef op 08-04-2003 @ 21:21:

Voor Nederlanders en hun gezagsdragers kun je ook 3 delen halen. het gaat over Nederlanders en hoe ze om gaan met het gezag. Het eerste gedeelte zijn ze gezagstrouw, vervolgens treden er conflicten op tussen gezag en burgers (jongeren) en vervolgens worden we weer gezagstrouwer.

Hier moet ik eventjes op reageren. Ik ben het met je eens dat het eerst om gezagstrouw gaat, vervolgens conflicten tussen gezag en Nederlands (en wel drie groepen: jongeren, vrouwen en media) en vervolgens zeg jij dat we weer gezagstrouwer werden.. Maar ik denk juist dat het gezag meer trouw werd aan de burgers... Dussuh, eventjes verbeteren

Mja, tot nu toe gaat het wel goed moet ik bekenen... Ik vind het interessant en onthoud het goed... Ik denk wel dat het me gaat lukken
Oud 08-04-2003, 22:10
Phileine
Avatar van Phileine
Phileine is offline
Samenvatten. Als je alle opdrachten maakt en al tijdens het maken goed doorleest wat er gezegd wordt kom het (bij mij altijd) wel goed.
__________________
Ik ben niet labiel. Ik ben emotioneel flexibel.
Oud 09-04-2003, 10:38
Pla
Pla is offline
Vorig jaar heb ik echt niet boven de 5.5 gehaald.. Ik haalde constant 4.8 en dat soort cijfers..
Dit jaar gaat het best goed en i kdoe er niet eens veel meer aan..
Ik leer geschiedenis, door goed op te letten in de les, aantekeningen maken en dat soort dingen..
Als het er op aankomt lees ik de stof en de aantekeningen nog een keer door, en dat is het eigenlijk..
__________________
duss..
Oud 09-04-2003, 14:02
Severus
Avatar van Severus
Severus is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 05-04-2003 @ 22:57:
Vorig jaar heb ik examen gedaan voor de havo, in geschiedenis dus ook, en haalde ik een 4,8.... Mja, niet helemaal ok dus. Maar goed, nu vraag ik me het volgende af;
[i]
- Hoe leer jíj geschiedenis?
Vorig jaar, en dat kun je je misschien vast nog wel herinneren, typte ik de hele stof over en las ik het daarna een paar keer... daarna de betekenissen van de moeilijke woorden opzoeken en dan leren... en klaar is kees. Ik had een 7 voor Geschiedenis op mijn HAVO diploma.

Maar ja, het is bij iedereen verschillend. Ik leer nu eenmaal best gemakkelijk, anderen weer niet, dus mijn methode kan niet bij iedereen werken...

Groetjes,

Ripper
__________________
"If life is a dream, better you dread the waking." ~ Honeythorn Gump
Oud 09-04-2003, 14:33
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Hoihoi,

Ik heb geschiedenis2 en moet daar over een maandje of wat examen in doen. Ik weet dat de onderwerpen voor heel VWO hetzelfde zijn maar de methodes niet. Mijn vraag dus: welke methode gebruik jij (vwo, gs2) en hoe leer je die? Ik heb echt twee rotboekjes van Nijgh Versluys. Het zijn eigenlijk al een soort samenvattingen dus nu kan ik zelf geen samenvatting meer maken wat ik altijd doe als ik iets moet leren.. Help me, ksta nu nog net een 6je maar ben echt bang dat ik het CE ga verknallen

xxx Dreamzy
__________________
Oud 09-04-2003, 14:37
hi
hi is offline
Ik heb zelf ook de boekjes van Nijgh Versluys. Ik heb zelf dat als ik zo'n boekje goed leer dat ik dan ook een goed cijfer heb. Ik heb trouwens weinig problemen met de boekjes
Ads door Google
Oud 09-04-2003, 14:38
Verwijderd
Ik heb ook twee boekjes van NijghVersluys. Vorig jaar had ik een andere uitgever, en dat was echt verrot.. Helemaal niet chronologisch etc.. Ik vind deze boeken echt super, en je kan ze goed samenvatten hoor... Nederlanders en hun gezagsdragers is minder dan 66 pagina's stof, heb ik samengevat tot ongeveer 15 pagina's... Dus is erg goed te doen hoor, staan heel veel voorbeelden in nml...

Ik ben dus echt heel erg tevreden met NijghVersluys, omdat het gewoon echt een duidelijke volgorde is etc...

Als ik jou was zou ik gewoon toch proberen samen te vatten, lees eerst een hoofdstuk door en vat het vervolgens per deelparagraafje samen, dat is erg makkelijk omdat je van die deelparagraven soms zelfs maar één regels hoeft te maken...
Oud 09-04-2003, 14:38
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
hi schreef op 09-04-2003 @ 15:37:
Ik heb zelf ook de boekjes van Nijgh Versluys. Ik heb zelf dat als ik zo'n boekje goed leer dat ik dan ook een goed cijfer heb. Ik heb trouwens weinig problemen met de boekjes
Op zich zijn ze ook best duidelijk enzo, maar hoe leer je dan? Ben bang dat als ik de stof alleen lees dat ik het dan niet echt onthoud allemaal...
__________________
Oud 09-04-2003, 14:39
Verwijderd
kijk ook eens hier:

Geschiedenis.... hoe leer je dat? (beklik me)
Oud 09-04-2003, 14:39
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-04-2003 @ 15:38:
Ik heb ook twee boekjes van NijghVersluys. Vorig jaar had ik een andere uitgever, en dat was echt verrot.. Helemaal niet chronologisch etc.. Ik vind deze boeken echt super, en je kan ze goed samenvatten hoor... Nederlanders en hun gezagsdragers is minder dan 66 pagina's stof, heb ik samengevat tot ongeveer 15 pagina's... Dus is erg goed te doen hoor, staan heel veel voorbeelden in nml...

Ik ben dus echt heel erg tevreden met NijghVersluys, omdat het gewoon echt een duidelijke volgorde is etc...

Als ik jou was zou ik gewoon toch proberen samen te vatten, lees eerst een hoofdstuk door en vat het vervolgens per deelparagraafje samen, dat is erg makkelijk omdat je van die deelparagraven soms zelfs maar één regels hoeft te maken...
Oh my God! Andijvie ben jij al begonnen?! Hellup nu krijg ik zenuwen, k wilde dit weekend pas beginnen!!!
__________________
Oud 09-04-2003, 14:43
Verwijderd
Citaat:
Dreamzy schreef op 09-04-2003 @ 15:39:
Oh my God! Andijvie ben jij al begonnen?! Hellup nu krijg ik zenuwen, k wilde dit weekend pas beginnen!!!
Je hebt het zo samengevat hoor Daarna zou ik eerst goed je samenvattingen leren, plaats alles in perspectief en lees vervolgens nog eens het grote boek door, de voorbeelden en bronnen. Veel meer kan je niet doen... En gok dat ik daar niet langer dan twee weken mee bezig ben... Dus dat kan jij ook wel in twee weken
Oud 09-04-2003, 14:45
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-04-2003 @ 15:43:
Je hebt het zo samengevat hoor Daarna zou ik eerst goed je samenvattingen leren, plaats alles in perspectief en lees vervolgens nog eens het grote boek door, de voorbeelden en bronnen. Veel meer kan je niet doen... En gok dat ik daar niet langer dan twee weken mee bezig ben... Dus dat kan jij ook wel in twee weken
Hmm ik denk dat ik morgen al probeer te beginnen *heeft opeens weer goede moed* want mijn laatste schoolexamens zijn morgen!! Joepiee Hoop wel dat k ze een beetje goed gemaakt heb
__________________
Oud 09-04-2003, 14:47
Verwijderd
Citaat:
Dreamzy schreef op 09-04-2003 @ 15:45:
Hmm ik denk dat ik morgen al probeer te beginnen *heeft opeens weer goede moed* want mijn laatste schoolexamens zijn morgen!! Joepiee Hoop wel dat k ze een beetje goed gemaakt heb
Overigens vond ik geschiedenis eerst altijd ontzettend oninteressant. Maar je moet jezelf gewoon voorhouden dat het wél érg interessant is, zo ga je jezelf op een gegeven moment geloven en vind je het écht interessant... Dan wordt het al een stuk leuker en makkelijker
Advertentie
Oud 09-04-2003, 14:53
D-sire
Avatar van D-sire
D-sire is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-04-2003 @ 15:47:
Overigens vond ik geschiedenis eerst altijd ontzettend oninteressant. Maar je moet jezelf gewoon voorhouden dat het wél érg interessant is, zo ga je jezelf op een gegeven moment geloven en vind je het écht interessant... Dan wordt het al een stuk leuker en makkelijker
Hmm ja misschien werkt het wel K zal eens hard gaan proberen t interessant te vinden haha.. Maar nu moet ik eigenlijk weer verder met economie ook al zo'n leuk vak . Morgen schoolonderzoek van..
__________________
Oud 09-04-2003, 19:14
Ieke
Avatar van Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 09-04-2003 @ 15:39:
kijk ook eens hier:

Geschiedenis.... hoe leer je dat? (beklik me)
Heb ze samengevoegt.
__________________
Al is de reiziger nog zo snel, de ns vertraagt hem wel.
Oud 09-04-2003, 19:46
Knoetje
Knoetje is offline
met herstelling van gezag bedoelde ik dus het poldermodel.(civil society - betekenis?) (zo had onze leraar het verteld)

Deze informatie stond in de stofomschrijving Het thema leent zich voor het vastellen van overeenkomsten met aspecten van het huidig politieke bestel en reikt mogelijk verklaringen aan voor het gedrag van hedendaagse gedzagsdragers.

Speciale aandag krijgt de verhouding gezag - media.

De leerling krijgt inzicht in de Nederlandse politieke cultuur met begrippen als verzuiling, ontzuiling, pacificatie, consensus en maatschappelijk middenveld ( uitleg pleaze)
Oud 10-04-2003, 16:06
geen punt.
Avatar van geen punt.
geen punt. is offline
Een SCRIPTIE schrijven over het onderwerp.

Over het eerste onderwerp, Nederland en zijn gezagsdragers heb je als het goed is al zoveel gehad, daar weet je het fijne wel zo'n beetje van.

Over Rusland, Stalin enzo weet je waarschijnlijk minder, ik wel. Het beste wat je dan kunt doen is een scriptie schrijven, ga ik ook doen. Het kost wat tijd, maar je weet dan ook wel ALLES. Toen ik mijn scriptie geschiedenis 2 af had, ging over de Federale Staat België, wist ik ALLES over dat onderwerp, ieder detail, alle verbanden. Dat is gewoon de beste manier.

Daarbij komt dat de opstel-vraag dit jaar over Rusland zal gaan. Dit betekent dus dat je een mini-scriptie moet schrijven. Doe er je voordeel mee dan!
__________________
Zeg vaker NEE (tegen Europa)
Oud 10-04-2003, 18:05
halve gare
halve gare is offline
geschiedenis het leukste vak wat er is,
even denken hoe leer ik dit.
lees de teksten goed door (eventueel hard op)
maak een chronologische lijst met de jaargetijden die je moet kennen.
bij mij examen boekje zit een cd-rom met oefeningen misschien kan je die ook lenen van iemand.
verder vooral kijken of je de plaatjes in het boek snapt en kan uitleggen, gaat dat je aardig af dan ken je het wel. er word namelijk vaak inzichts vragen gevraagd.
maak een samenvatting.
bij mij helpt hard oplezen en schrijven het beste....

succes allemaal mocht je nog vragen hebben ik wil graag helpen.
__________________
f*ck them all....
Oud 11-04-2003, 11:53
alanis
alanis is offline
Nou ik heb de beste geschiedenis leraar van de hele wereld, maar goed, daar heb jij niet zoveel aan. Ik leer GS altijd door samenvattingen te maken. Bovendien vind ik dat ik goed in verhaaltjes kan leren. Als een verhaal interessant is, onthoud ik het ook. Vraag je leraar leuke details te vertellen over een gebeurtenis, want dan onthoud je de gebeurtenis zelf ook veel beter. Ik heb gemerkt dat dit heel erg goed werkt bij mij, dus misschien ook bij jou!
Succes en toi toi toi, je kan het!
Advertentie
 


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Medicatie....
Verwijderd
51 16-07-2009 00:41
Levensbeschouwing & Filosofie Samenzweringstheorien werken als religie
Ensenata
61 26-06-2009 19:04
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Hoe gaat het er nu werkelijk aan toe op een zwarte school?
Jabotinsky
84 02-11-2004 01:12
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47
Verhalen & Gedichten mijn verhaal over het korte leven van een jong meisje
Verwijderd
15 17-05-2003 22:55
Levensbeschouwing & Filosofie Dag des Oordeels
Mujahidien
82 24-02-2002 21:59


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:50.