Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-04-2002, 12:13
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
ehm..

tja

vinden jullie het terecht ofzo?
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2002, 12:27
twiety
twiety is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ehm..

tja

vinden jullie het terecht ofzo?
yep
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 12:33
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
twiety schreef:


yep
waarom
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 12:51
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Joostje schreef:
ehm..

tja

vinden jullie het terecht ofzo?
Ik vind het ook terecht, ze nemen tenminste hun verantwoordelijkheid....
Ik vind nog wel dat er een parlementaire enquete moet komen.
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:42
Boogie
Avatar van Boogie
Boogie is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...threadid=53643
__________________
Maar dat geheel ter zijde.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:48
Fallen Angel85
Fallen Angel85 is offline
Wat voor effect zal het hebben op Pim? Zal hij nu nog meer kiezers krijgen
__________________
All you're base are belong to me :)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:53
twiety
twiety is offline
Ach, dat NIOD-rapport blijkt toch wel schokkend te zijn, dus lijkt me reden genoeg. Het kop-in-het-zand-steken, sorry en niet-aftreden van Paars heeft lang genoeg geduurd. En het komt ze wel goed uit, aangezien er nu gewacht kan worden met de discussie over de JSF, aangezien dit nog geen lopende zaak was, heb ik begrepen.

Verder gaat me zelf om wraak op Kok omdat hij in z'n rol van premier Pim aanviel door zijn volk halve waarheden te vertellen.

En vinden jullie nou ook niet dat het eigenlijk onzin is dat het grootste gedeelte over een maand weer in de kamer zit. In hoeverre heeft dit vallen zin, behalve dan symbolisch voor de familie van de slachtoffers in Sebr.?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:55
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:

Ik vind het ook terecht, ze nemen tenminste hun verantwoordelijkheid....
kvind dat ze dat juist niet doen door af te treden.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 13:56
twiety
twiety is offline
Citaat:
Fallen Angel85 schreef:
Wat voor effect zal het hebben op Pim? Zal hij nu nog meer kiezers krijgen
Ik hoop 't. Eventjes de poll van ilse erbij pakken, voor zover peilingen (en zeker deze) wat wil zeggen:

Dit is de tussenstand van de ilse media* on line poll. De grafiek laat het aantal stemmers zien.
PvdA 365
VVD 408
D66 188
CDA 246
SP 151
GroenLinks 261
ChristenUnie 110
LN 24
Lijst Fortuyn 693
SGP 32
Overig 13
* Deze poll is een samenwerking van Startpagina.nl, ilse.nl, VrouwOnline.nl, Nu.nl
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 14:00
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
twiety schreef:


Ik hoop 't. Eventjes de poll van ilse erbij pakken, voor zover peilingen (en zeker deze) wat wil zeggen:

Dit is de tussenstand van de ilse media* on line poll. De grafiek laat het aantal stemmers zien.
PvdA 365
VVD 408
D66 188
CDA 246
SP 151
GroenLinks 261
ChristenUnie 110
LN 24
Lijst Fortuyn 693
SGP 32
Overig 13
* Deze poll is een samenwerking van Startpagina.nl, ilse.nl, VrouwOnline.nl, Nu.nl
en waar staat die poll ergens?
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 14:03
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Hoe kan een internetpoll nou representatief zijn..?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 14:06
Fallen Angel85
Fallen Angel85 is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Hoe kan een internetpoll nou representatief zijn..?
mja dat vraag ik mij nu ook af, ook met die enquetes van RTL nieuws en andere programma's wie zegt nou dat mensen het niet gewoon nu ff leuk vinden om te zeggen dat ze op Pim zullen stemmen omdat hij nu een beetje een "hype" is.
__________________
All you're base are belong to me :)
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:12
UnknoWn EntiTy
Avatar van UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Fallen Angel85 schreef:


mja dat vraag ik mij nu ook af, ook met die enquetes van RTL nieuws en andere programma's wie zegt nou dat mensen het niet gewoon nu ff leuk vinden om te zeggen dat ze op Pim zullen stemmen omdat hij nu een beetje een "hype" is.
en dat geld op inet natuurlijk al helemaal.....

Citaat:
kvind dat ze dat juist niet doen door af te treden.
leg es uit? snap ik niet
__________________
En toen was er het internet, en konden alle onzekere pubers met puisten ineens grote stoere helden zijn
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:18
@pie
@pie is offline
internetpoll is idd niet representatief

en over de JSF: als de amerikaanse kant VOOR 22 april niks hoort, gaat het sowiezo niet door.. gefeliciteerd dus voor alle (naieve ) pascifisten als dit verhaal nu helemaal in het slop komt
__________________
If you don't like me, ignore me (I know I will :))

Laatst gewijzigd op 16-04-2002 om 15:26.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:26
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
UnknoWn EntiTy schreef:
leg es uit? snap ik niet
aftreden is lekker makkelijke oplossing vind ik, zijn zij er vanaf.
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 15:28
twiety
twiety is offline
Ik denk inderdaad dat 't niet erg representatief zal zijn.
Wil je toch kijken/meedoen: http://www.ilsemedia.nl/verkiezingen/
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:00
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
autodropje schreef:
kvind dat ze dat juist niet doen door af te treden.
Hmm.. beetje dubbel.. aan de ene kant idd niet.. tis nog maar twee weken tot het reces.. Maar aan de andere kant juist wel! Hiermee geven ze aan dat ze fout zaten. Ik denk dat het vertrouwen van de burger in de politiek hierdoor weer toe gaat nemen. Een beetje roepen dat je af gaat treden en vervolgens geen daad bij woord zetten is niet bepaald goed voor de geloofwaardigeheid van de politiek.
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:06
DaRealEvE
Avatar van DaRealEvE
DaRealEvE is offline
Ik vind het wel goed..

maar is het niet gewoon puur symbolisch? Vanaf 14 mei komt er weer een nieuwe regering (ongeveer dan die datum) .. dan kunnen precies dezelfde ministers gewoon weer terugkomen! Tja het is wel een mooi gebaar. Het laat Nederland (en misschien wel de hele wereld) zien dat ze verantwoordelijkheid neemt voor haar (?) daden. Want het is niet nix wat er is gebeurd...
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 16-04-2002, 16:17
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:


Hmm.. beetje dubbel.. aan de ene kant idd niet.. tis nog maar twee weken tot het reces.. Maar aan de andere kant juist wel! Hiermee geven ze aan dat ze fout zaten. Ik denk dat het vertrouwen van de burger in de politiek hierdoor weer toe gaat nemen. Een beetje roepen dat je af gaat treden en vervolgens geen daad bij woord zetten is niet bepaald goed voor de geloofwaardigeheid van de politiek.
ze kunnen dat ook wel toegeven zonder af te treden, vind het maar stom dat ze hiervoor op gaan draaien
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:18
Vash!
Avatar van Vash!
Vash! is offline
Wat is demissionair?
Komen er nou nieuwe verkiezingen?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:19
Verwijderd
Citaat:
@pie schreef:
en over de JSF: als de amerikaanse kant VOOR 22 april niks hoort, gaat het sowiezo niet door.. gefeliciteerd dus voor alle (naieve ) pascifisten als dit verhaal nu helemaal in het slop komt
Dat was ook mijn eerste gedachte. Een kleine kans dat we uitstel krijgen en een kleine kans dat er een beslissing zal komen voor 22 apr.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:28
JJzD
JJzD is offline
het is de grootste stap die je kan doen als kabinet zijnde. en je neemt er verantwoording voor je vorige kabinet.

groot deel zal terug komen maar bedenk wel dat het het VORIGE kabinet was die de fouten maakten dus dat deze miss terug komen boeit niet
__________________
-|-
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:42
marlies
Avatar van marlies
marlies is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:
Hoe kan een internetpoll nou representatief zijn..?
ja inderdaad, niet iedereen heeft internet en vooral de streng christelijke partijen (CU en SGP) hebben minder internettende mensen. Dat is namelijk "werelds" net zoals met de tv.
__________________
Als ik later groot ben, trouw ik met kermit de kikker :p | Tel wat je hebt, niet wat je mist
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 16:51
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Vash! schreef:
Wat is demissionair?
Komen er nou nieuwe verkiezingen?
Citaat:
(www.vandale.nl)
de·mis·si·o·´nair (bn.)

1 ontslag genomen hebbend maar aanblijvend om de lopende zaken af te handelen
En ze blijven die ene maand dus nog gewoon aan.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 17:19
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Ik vind het wel goed dat ze op deze manier hun verantwoordelijkheid nemen enzo en dat het hele kabinet valt is wel logisch te noemen, aangezien de grave en pronk minder verantwoordelijk zijn dan kok, en die 2 zouden aftreden dus dan moet kok ook wel en de rest

ik denk dat de burger hier wel goed op zal reageren, hoop tenminste dat mensen nog normaal kunnen denken, zo neemt het vertrouwen in de politiek weer toe en ik denk niet echt dat fortuyn echt zal gaan profiteren, misschien 3 zetels ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2002, 18:41
Ninnoc
Ninnoc is offline
TERECHT

ik vind eigenlijk dat een aantal ministers meteen conclusies hadden moeten trekken en af hadden moeten treden. Maar goed ze wilden wachten op het NIOD rapport omdat ze zelf niet konden inschatten of ze er (mede)verantwoordelijk voor waren.
Het NIOD rapport liet lang op zich wachten en ik zou het schandalig vinden als ze nu zeggen 'ach het is toch maar zo kort voor de verkiezingen, we laten het zitten'
__________________
because we are born free, to have the world as our playground
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 18:42
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
Citaat:
twiety schreef:

En vinden jullie nou ook niet dat het eigenlijk onzin is dat het grootste gedeelte over een maand weer in de kamer zit.
ff ter verduidelijking: mensen die nu(en waarschijnlijk straks weer) in de 2e kamer zitten, zijn niet afgetreden, dat is het kabinet geweest. dit heeft dus (vrijwel) niets met de (toekomstige) 2e kamerleden te maken.

ontopic: ik vindt dat het gehele kabinter zich dr maar makkelijk vanaf maakt! ik vind dat moet worden uitgezocht of zij, of in ieder geval een aantal, justitieel vervolgd kunnen worden.
tevens vindt ik het zwak dat er niet vanavond een debat in de 2e kamer komt, zoals de SP en Groenlinks wilden. ik vind dat je het ijzer moet smeden als het heet is, en niet mog weer gaan wachten.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 19:06
Cart?
Avatar van Cart?
Cart? is offline
Is er geen (onderzoeks)commisie dan?
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 19:44
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
onterecht:

In de eerste plaats omdat er in 1993 een keuze was tussen niks doen en de serviers hun gang laten gaan enerzijds of anderzijds tenminste proberen in te grijpen in de situatie. In de tweede plaats omdat het mandaat dat de Nederlandse regereing en Dutchbat hadden, ontoereikend was om veiligheid van de inwoners van de enclave te garanderen. De Nederlandse politiek treft wat betreft srebrenica dus geen blaam
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 20:47
autodropje
Avatar van autodropje
autodropje is offline
Citaat:
Cart? schreef:
Is er geen (onderzoeks)commisie dan?
ligt eraan waarvoor

(ben jij eigenlijk dé Cart?)
__________________
Praat niet over jezelf, dat doen wij wel als je weg bent|Ban de zuurkool uit de supermarkt!|waaromniet? *kusje*| Boomknuffelaar
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 20:57
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Joostje schreef:
De Nederlandse politiek treft wat betreft srebrenica dus geen blaam
Ik weet het niet zeker, maar had Nederland niet gewoon kunnen besluiten om niet te gaan, omdat het te gevaarlijk was? Zodat bijv. Groot-Brittannie manschappen had kunnen sturen. Ik meende overigens dat een of andere buitenlandse (NAVO-)generaal of andere hoge pief ook zoiets dergelijks gezegd had..

Wat dat betreft valt dus misschien wel Nederland iets te verwijten..
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 21:14
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Oké dan, hier een nogal opvallend stukje, van cnn.com.

http://www.cnn.com/2002/WORLD/europe...ign/index.html

The report criticised Dutch politicians, saying the cabinet, defence ministry and parliament "adopted an anti-intelligence attitude," refusing U.S. intelligence help because of "lack of interest and the negative attitude" of the military and political leadership.

Zoals gewoonlijk: grootheidswaan. Amerika biedt hulp aan, Nederland zegt meteen dat ze het zelf wel aan kunnen en geen hulp nodig hebben.

Oh, wat raar...
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 21:52
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:


Ik weet het niet zeker, maar had Nederland niet gewoon kunnen besluiten om niet te gaan, omdat het te gevaarlijk was? Zodat bijv. Groot-Brittannie manschappen had kunnen sturen. Ik meende overigens dat een of andere buitenlandse (NAVO-)generaal of andere hoge pief ook zoiets dergelijks gezegd had..

Wat dat betreft valt dus misschien wel Nederland iets te verwijten..
maakt op zich niet uit. britse militairen hadden ook geen mandaat om te vechten. hooguit om zichzelf te verdedigen. waren ook maar slehcts met handwapens uitgerust.
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 22:22
Verwijderd
Ten eerste echte verantwoordelijkheid is niet afgelegd. Wie is nou waarvoor exact verantwoordelijk (met Pronk is veel meer aan de hand, daar is echt wat heel fouts gebeurd. Dat is gewoon aan de man te zien).

Ten tweede, wat voor zin heeft het nog? Op deze manier laten ze zien dat zij min of meer verantwoordelijk zijn (wat natuurlijk goed is). Er zijn ruim 7000 mensen omgekomen(!), dit heeft voor de heren en dames politici echt geen verdere gevolgen in de rest van hun loopbaan. Waarschijnlijk zitten de meeste de komende vier jaar weer in het kabinet. Er moeten dus echte gevolgen aan verbonden worden.

Overigens was de toespraak van Kok wel weer helder en duidelijk, zoals altijd. Dat is een heel sterk punt van de man.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 22:23
MeCute1983
MeCute1983 is offline
Citaat:
twiety schreef:
En vinden jullie nou ook niet dat het eigenlijk onzin is dat het grootste gedeelte over een maand weer in de kamer zit.
Citaat:
System of a Deftone schreef:
ff ter verduidelijking: mensen die nu(en waarschijnlijk straks weer) in de 2e kamer zitten, zijn niet afgetreden, dat is het kabinet geweest. dit heeft dus (vrijwel) niets met de (toekomstige) 2e kamerleden te maken.
Ben bang dat jouw redenering niet helemaal klopt, Systeme of a Deftone.. De mensen die in het kabinet zitten (zaten) staan (volgens mij allemaal) vrij hoog op de kanidaatslijsten van hun partij, dus dan komen ze volgend termijn vrijwel zeker terug in de Tweede Kamer..
__________________
I love you for your money not for who you are
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 23:28
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
MeCute1983 schreef:




Ben bang dat jouw redenering niet helemaal klopt, Systeme of a Deftone.. De mensen die in het kabinet zitten (zaten) staan (volgens mij allemaal) vrij hoog op de kanidaatslijsten van hun partij, dus dan komen ze volgend termijn vrijwel zeker terug in de Tweede Kamer..

Jep, het is dan ook politieke verantwoordelijkheid en niet schuld.
Politieke verantwoordelijk van paars 2 in dit geval, wat gevallen is.
Een nieuw kabinet= een nieuw boek, dus ja er komen vast wel weer een aantal dezelfde ministers over een paar maanden.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-04-2002, 19:35
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Citaat:
halve banaan schreef:
Ten eerste echte verantwoordelijkheid is niet afgelegd. Wie is nou waarvoor exact verantwoordelijk (met Pronk is veel meer aan de hand, daar is echt wat heel fouts gebeurd. Dat is gewoon aan de man te zien).

pronk was minister van ontwikkelingssamenwerking. Hij was alleen voor de beslissingen afhankelijk in zove rdat hij medeminister van de twee paarse kabinetten was (ook bij het laatste lubbers-kabinet?). Pronk is gewoon een man die zich veel aantrekt van emoties, moraal, geweten. Altijd al geweest.

Ten tweede, wat voor zin heeft het nog? Op deze manier laten ze zien dat zij min of meer verantwoordelijk zijn (wat natuurlijk goed is). Er zijn ruim 7000 mensen omgekomen(!), dit heeft voor de heren en dames politici echt geen verdere gevolgen in de rest van hun loopbaan. Waarschijnlijk zitten de meeste de komende vier jaar weer in het kabinet. Er moeten dus echte gevolgen aan verbonden worden.

Hmm... Ze waren inderdaad verantwoordelijk voor het de enclave Srebrenica. Maar het bloedbad had geenszins voorkomen kunnen worden.

Overigens was de toespraak van Kok wel weer helder en duidelijk, zoals altijd. Dat is een heel sterk punt van de man.
mja. dus
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 14:04
Verwijderd
Het kabinet gaat wel een beslissing nemen over de JSF, ondanks dat het demissionair is.
(SkyRadio nieuws 15:00 uur)
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 14:43
J
J is offline
Kvind het allemaal een heel mooi opgevoerd toneelstukje..... Op de eerste plaats: Wat heeft aftreden 7 jaar na dato in godsnaam nog voor nut? Nabestaanden van de ramp hebben er geen fuck aan.

En het is een mooi opgevoerd toneelstukje van de patijen uit paars, in de hoop om weer wat stemmen terug te winnen van Pim Fortuyn..... Ze proberen hun verantwoordelijk te tonen aan het nederlandse volk, nou heel goed van paars hoor..... Ik vind het echt gewoon zielig
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:01
Prada
Prada is offline
Ik vind het een goed en zeer juist gebaar dat er op deze manier verantwoordelijkheid is genomen voor de gebeurtenissen rond Sebrenica...Het zal voor de nabestaanden en andere betrokkenen zeker een gevoel van voldoening geven...Het gaat uiteraard niet om een schuldvraag (wie de eigenlijke schuldigen zijn moge duidelijk zijn), maar mede door fouten van de Nederlandse overheid toentertijd kon de val en daarop volgende genocide plaatsvinden...Een kabinet is ook verantwoordelijk voor de beslissingen van voorgaande kabinetten...Zoals ik al zei, een goede beslissing van Kok...

Ik las overigens net in de krant dat de bevelhebber van de landmacht, luitenant-generaal Ad van Baal, het voorbeeld van het kabinet heeft gevolgd en eveneens is afgetreden...Zoals het hoort...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:02
J
J is offline
Citaat:
Prada schreef:
Ik vind het een goed en zeer juist gebaar dat er op deze manier verantwoordelijkheid is genomen voor de gebeurtenissen rond Sebrenica...Het zal voor de nabestaanden en andere betrokkenen zeker een gevoel van voldoening geven...Het gaat uiteraard niet om een schuldvraag (wie de eigenlijke schuldigen zijn moge duidelijk zijn), maar mede door fouten van de Nederlandse overheid toentertijd kon de val en daarop volgende genocide plaatsvinden...Een kabinet is ook verantwoordelijk voor de beslissingen van voorgaande kabinetten...Zoals ik al zei, een goede beslissing van Kok...

Ik las overigens net in de krant dat de bevelhebber van de landmacht, luitenant-generaal Ad van Baal, het voorbeeld van het kabinet heeft gevolgd en eveneens is afgetreden...Zoals het hoort...
tis gewoon een smerige doorgestoken kaart.....
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:05
Prada
Prada is offline
Citaat:
J schreef:


tis gewoon een smerige doorgestoken kaart.....
Verklaar je nader, want je eerder gegeven beargumentatie vind ik niet echt doeltreffend...
__________________
Timeo Danaos et dona ferentes...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:17
japie
japie is offline
Citaat:
J schreef:
Kvind het allemaal een heel mooi opgevoerd toneelstukje..... Op de eerste plaats: Wat heeft aftreden 7 jaar na dato in godsnaam nog voor nut? Nabestaanden van de ramp hebben er geen fuck aan.

En het is een mooi opgevoerd toneelstukje van de patijen uit paars, in de hoop om weer wat stemmen terug te winnen van Pim Fortuyn..... Ze proberen hun verantwoordelijk te tonen aan het nederlandse volk, nou heel goed van paars hoor..... Ik vind het echt gewoon zielig
En ondertussen doe je precies hetzelfde als Pim Fortuyn. Je schopt alleen tegen paars, zegt dat ze alles verkeerd hebben gedaan en vervolgens kom je niet met oplossingen. Wat hadden ze dan volgens jou moeten doen??
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:22
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
J schreef:
Kvind het allemaal een heel mooi opgevoerd toneelstukje..... Op de eerste plaats: Wat heeft aftreden 7 jaar na dato in godsnaam nog voor nut? Nabestaanden van de ramp hebben er geen fuck aan.

En het is een mooi opgevoerd toneelstukje van de patijen uit paars, in de hoop om weer wat stemmen terug te winnen van Pim Fortuyn..... Ze proberen hun verantwoordelijk te tonen aan het nederlandse volk, nou heel goed van paars hoor..... Ik vind het echt gewoon zielig
Eerst schreeuwt Pim van dat Paars moet aftreden, nu hebben ze dat gedaan en nou is het weer niet goed, ben je best wel dom bezig eigenlijk.

Het gaat niet om wanneer het gebeurd hoor!! Het gaat erom DAT het gebeurd, zou je toch moeten begrijpen en nee de slachtoffers hebben er nix aan maar het zijn toch moslims? die mochten toch stikken van pim? maar nou moeten ze opeens allemaal hulp enzo krijgen volgens hem, sukkel. Er komt heus wel hulp enzo maar dat gebeurd niet binnen een paar dagen zoals jij denkt.

Tuurlijk tonen ze hun verantwoordelijkheid, hoe moet t dan volgens jou?? Door zelfmoord te plegen ofzo?
Doe niet zo raar
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:27
J
J is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:


Eerst schreeuwt Pim van dat Paars moet aftreden, nu hebben ze dat gedaan en nou is het weer niet goed, ben je best wel dom bezig eigenlijk.

Het gaat niet om wanneer het gebeurd hoor!! Het gaat erom DAT het gebeurd, zou je toch moeten begrijpen en nee de slachtoffers hebben er nix aan maar het zijn toch moslims? die mochten toch stikken van pim? maar nou moeten ze opeens allemaal hulp enzo krijgen volgens hem, sukkel. Er komt heus wel hulp enzo maar dat gebeurd niet binnen een paar dagen zoals jij denkt.

Tuurlijk tonen ze hun verantwoordelijkheid, hoe moet t dan volgens jou?? Door zelfmoord te plegen ofzo?
Doe niet zo raar
Wat lul je nou moslims moeten stikken van pim... En tuurlijk schreeuwt pim ook dat ze af moeten treden want dat wil het nederlandse volk ook horen natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:29
japie
japie is offline
Citaat:
J schreef:

Wat lul je nou moslims moeten stikken van pim... En tuurlijk schreeuwt pim ook dat ze af moeten treden want dat wil het nederlandse volk ook horen natuurlijk
Loop nou eens niet zo te schreeuwen jij. Vertel nou eens hoe dat jij vindt dat het kabinet zijn verantwoordelijkheid had moeten tonen. Of ga anders de kont van Pim likken, maar val ons er dan niet mee lastig.
__________________
Geld maakt niet gelukkig, maar gelukkig maken ze geld
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:30
J
J is offline
Citaat:
japie schreef:


En ondertussen doe je precies hetzelfde als Pim Fortuyn. Je schopt alleen tegen paars, zegt dat ze alles verkeerd hebben gedaan en vervolgens kom je niet met oplossingen. Wat hadden ze dan volgens jou moeten doen??
Het gaat hier nu niet over oplossingen het gaat om een kwestie.... En ik ben het ook echt niet met alles eens wat pim zegt , maar het aftreden breng ik zeker in verband met pim...
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:31
J
J is offline
Citaat:
japie schreef:


Loop nou eens niet zo te schreeuwen jij. Vertel nou eens hoe dat jij vindt dat het kabinet zijn verantwoordelijkheid had moeten tonen. Of ga anders de kont van Pim likken, maar val ons er dan niet mee lastig.
Er valt allang geen verantwoordelijkheid meer te tonen met die knallende doofpot hier
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:44
twiety
twiety is offline
Screbrenica

Vandaag, woensdag 10 april 2002, was het D-day voor politiek Den Haag. Het lang verwachte rapport van het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD), over de val van de door Nederlandse troepen beschermde enclave Screbrenica in Bosnië in 1995, kwam uit.
Bijna 3400 dichtbedrukte pagina’s. Ondoenlijk natuurlijk om even in een paar uur tijd door te nemen, laat staan daar een afgewogen oordeel over te hebben.

De directeur van het NIOD, Prof. Blom, gaf in de deftige Ridderzaal een presentatie en persconferentie waarbij het rapport werd toegelicht en aangeboden aan de opdrachtgever van het onderzoek: de Nederlandse regering. Het barstte dan ook in de Ridderzaal van de hoogwaardigheidsbekleders.

Uiteraard Minister President W. Kok (PvdA) en tal van ministers en oud ministers, politici, hoge ambtenaren, e.d. en natuurlijk de top en de toenmalige top van de Landmacht. Het waren tenslotte hun jongens geweest die de enclave hebben beschermd om deze uiteindelijk in de zomer van 1995 te moeten overgeven aan de troepen van de Bosnische Servische generaal Mladic. Waarna door de belegeraars ruim 6000 moslimmannen in een paar dagen tijd lafhartig door executie zijn uitgemoord.

Bijna zeven jaar is dit nu geleden. In de tussentijd hebben waarschijnlijk tien soldaten van het toenmalige Dutchbat zelfmoord gepleegd en kampen een heel aantal manschappen nog steeds met psychische problemen als gevolg van de val van de enclave en de daarop volgende massamoord. Problemen als gevolg van hun verblijf aldaar en gevoelens van schuld over de afloop van dit drama.

Al die tijd hebben de politiek- en militairverantwoordelijken, d.w.z. premiers en ministers alsmede de generaals in Den Haag, zich kunnen verschuilen achter het langdurige onderzoek van het NIOD. Politieke en personele consequenties hoefden (nog) niet te worden getrokken. De uitvoerenden daarentegen - de ten tijde van de val van Screbrenica aanwezige en verantwoordelijke militaire leiding en manschappen van Dutchbat - zaten vrijwel van stonde af aan in het beklaagdenbankje en het minste dat daarover kan worden gezegd is dat dit steekt. Daaraan is met de publicatie van dit rapport in ieder greview een einde gekomen.

Vanaf nu gaat het over de verantwoordelijkheid van de politieke leiding, de kabinetten Lubbers III (CDA en PvdA) en Kok I (PvdA, VVD en D’66) en van de militaire leiding van Landmacht in Den Haag.
In de toelichting van Prof. Blom op het rapport van het NIOD wordt daarin een verbijsterend doorkijkje gegeven.

Wat opvalt is het onverbloemde amateurisme in deze affaire van zowel de politieke als de militaire leiding. Men heeft zich op vrijwel alle cruciale punten in het drama, van de politieke beslissing om naar de enclave toe te gaan tot en met de politiek militaire beslissing de enclave op te geven en de bevolking aan zijn lot over te laten en de (personele) afwikkeling van dit drama, laten leiden door sentimenten en emoties.

De beslissing om erheen te gaan is genomen op grond van ethische motieven en bewogenheid met het lot van de bevolking en omdat men de nieuwe eigen vredestroepen zo graag wilde inzetten en uitproberen, zoals de beslissing om weg te gaan chaotisch is verlopen in een volledig gedemoraliseerde sfeer en het er uiteindelijk op neer kwam om het eigen vege lijf te redden en de afwikkeling van het drama in de beginfase geheel in het teken stond verantwoordelijkheden zoveel mogelijk af te wentelen dan wel aan het oog te onttrekken.

Velen waren bezig met het schoonvegen van de eigen stoep in plaats van met waarheidsvinding en het beleggen en nemen van verantwoordelijkheden. Op geen enkel moment in het proces, vanaf het besluit tot troepenzending tot en met de afwikkeling van het drama, krijgt men de indruk dat de politieke en militaire leiding de regie stevig in handen heeft, weet wat er mogelijk kan gebeuren en maatregelen neemt om allerhande wendingen in dit proces het hoofd te bieden. Men wist gewoon niet waaraan men begonnen was, kwam daar in de loop van de tijd ook niet echt achter, deed daar ook te weinig serieuze pogingen toe, waardoor het geheel van regie en beleid een sterk ad hoc karakter kreeg.

Nooit is bijvoorbeeld overwogen, ook niet toen alle lichten al op rood stonden, om zich terug te trekken, dan wel desnoods geforceerd deugdelijk bewapende troepenversterkingen te sturen om een succesvolle aanval van Mladic-troepen op Screbrenica af te wenden.

Integendeel, politiek en militair Den Haag dacht dat het met een sisser af zou lopen en werd volkomen verrast door het doorstoten van de troepen van Mladic. Nu zeggen wij in Noord Holland: ’achteraf kun je een koe in zijn kont kijken’ en zo is het maar net. In dit greview gaat dat echter niet op, mede gezien de eerdere ervaringen die men had met de praktijken van Mladic c.s.

Voor mij ondersteunt dit alles eens te meer mijn conclusie in mijn boek "De puinhopen van acht jaar Paars" inzake de buitenlandse (vredes)politiek van de Nederlandse regering, dat de ethische buitenlandse politiek een slecht fundament vormt voor een evenwichtige en vrede en veiligheid bevorderende buitenlandse politiek en dat Nederland politiek en militair een paar maatjes te klein is voor dit soort gecompliceerde vredesoperaties.

Wij krijgen taken en verantwoordelijkheden toegeschoven door de internationale gemeenschap, omdat we ons daar nogal gretig voor beschikbaar stellen, die we gezien ons politieke en militaire gewicht in de wereld gewoon niet aankunnen en nooit aan zullen kunnen. Het drama van Screbrenica is de tol die daarvoor moet worden betaald. In de eerste plaats natuurlijk door de slachtoffers en hun nabestaanden, in de tweede plaats door de manschappen van Dutchbat en in de derde plaats wellicht een heel klein beetje door de politieke en militaire leiding.

Hoe dat laatste afloopt is op dit moment nog erg onduidelijk. Het bekende politieke zwarte pietenspel is al begonnen. Alle drie de betrokken grote politieke partijen - CDA, VVD en PvdA - die naast D’66 direct verantwoordelijke premiers en ministers van Defensie en Buitenlandse Zaken hebben gekend in dit drama, stellen zich uiterst behoedzaam op.
De indruk die dit alles wekt is dat de gevestigde politieke elite als vanouds bezig is de politieke schade te beperken, met name in de personele sfeer.
Dan kan het als vanouds weer worden dat niemand echt verantwoordelijk is en voor het overige: het spijt mij, dan wel sorry.

Wat nu eens goed zou zijn is dat de PvdA begint met zijn politieke verantwoordelijkheid ten volle te nemen en dat premier Kok die er gedurende het hele proces dichtbij betrokken is geweest (ook in Lubbers III als vice premier), die verantwoordelijkheid op een dramatische manier naar zich toetrekt en aftreedt.
Dat de VVD in eigen kring eens kijkt welke politiekverantwoordelijken daarvoor in aanmerkingen komen en dat het CDA ruimhartig de hoofdverantwoordelijkheid op zich neemt voor de amateuristische beslissing om er überhaupt met onze troepen naar toe te gaan.

Kortom na al het praten en onderzoeken wordt het tijd politieke verantwoordelijkheid te nemen. Het zou het zware leed van getroffenen en de psychische ellende van de manschappen van Dutchbat enigszins kunnen verlichten.

Voor het overige zou het gerechtigheid zijn en kunnen bijdragen aan het weer respectabel maken van de politiek in ons goede vaderland.


Pim Fortuyn
Rotterdam, 10 april 2002
Met citaat reageren
Oud 18-04-2002, 15:52
twiety
twiety is offline
Alleen is de volgorde zo:

1. Bekijken niod-rapport
2. Verantwoording afleggen tegen de kamer
3. Evt. aftreden

Het excuus voor het overslaan van punt 2 is dat voor hen al duidelijk was dat er afgetreden zou moeten worden. De fout zit 'm erin dat je niet alleen voor de conclusie aftreedt, maar ook om te laten zien wie in welke mate waarvoor verantwoordelijk was. Ook al stap je samen op, dan nog is dit de manier om aan de kiezer duidelijk te maken wie het niet verdient om op te stemmen. Als hier achteraf, na 't aftreden, nog over gepraat zal worden, moet ik nog eerst zien in welke mate hier duidelijkheid in komt. Het geroep dat het hierom niet moet gaan, maar om het leren van lessen voor de toekomst (ook onder het Paarse mom 'want we zijn met z'n allen fout') zal alleen nog maar toenemen, vrees ik.

Al met al een politiek slimme zet die getuigd van veel disrespect voor de burger.

Overigens wel mooi dat nu is besloten dat 't PvdA toch moet beslissen over de JSF. Dat uit-/afstel hebben ze er in ieder geval niet mee verdiend.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Voorzitter VVD wil desnoods LPF er weer bij
Atje85
46 22-01-2003 20:29
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap politieke verantwoordelijkheid
FLH
13 17-04-2002 13:39


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:27.