Oud 23-09-2018, 20:02
Verwijderd
Citaat:
Dat heeft allemaal veel te lang geduurd en is bij lange na nog niet voldoende. We zijn ook uit 'the dark ages' gekomen ondanks. Ondanks is het sleutelwoord.
Het is een regelrecht sprookje dat de kerk tegen wetenschappelijke ontdekkingen was of het tegenwerkte. Echt geen enkele historicus ondersteunt dat tegenwoordig nog.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-09-2018, 20:10
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Dat jij daar je rust vindt, is één. Dat je het daarom een goed idee vindt kinderen religieus op te voeden, is iets heel anders, en daar ging de vraag over.
Ligt in het verlengde ervan. Dingen die je mooi vindt worden overgedragen aan de kinderen.
Citaat:
Dat is evenmin met elkaar te vergelijken. Eerst je uitglijder met taal en religie en nu economie met religie. Ik voel er weinig voor om uit te tekenen waar je de mist in gaat omdat ik niet het idee heb dat het kwartje gaat vallen maar ik vind het wel tragisch.
Elke vergelijking is een versimpeling. Vind het best dat je denkt dat het niet te vergelijken is, maar ik kan heel veel vergelijken.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2018, 20:11
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Het is een regelrecht sprookje dat de kerk tegen wetenschappelijke ontdekkingen was of het tegenwerkte. Echt geen enkele historicus ondersteunt dat tegenwoordig nog.
mijn sarcasmemeter doet het weer!
Met citaat reageren
Oud 23-09-2018, 20:16
Verwijderd
Citaat:
mijn sarcasmemeter doet het weer!
Euh? Ik hoop voor je dat 'ie op nul staat?
Met citaat reageren
Oud 23-09-2018, 20:21
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Euh? Ik hoop voor je dat 'ie op nul staat?
Shit, nogsteeds stuk.

Voor mij ben je Deadlock de ondoorgrondelijke. Maar ehm, bron voor je bewering over religie en wetenschap? Ik heb ooit iets over Copernicus en Galileo geleerd enzo.
Met citaat reageren
Oud 23-09-2018, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Shit, nogsteeds stuk.

Voor mij ben je Deadlock de ondoorgrondelijke. Maar ehm, bron voor je bewering over religie en wetenschap? Ik heb ooit iets over Copernicus en Galileo geleerd enzo.
Je hebt vast ook veel geleerd over het magnifieke koloniale verleden van Nederland. Dat maakt het niet waar.

https://www.reddit.com/r/AskHistoria...cientific_and/
http://www.scientus.org/Galileo-Myths.html
https://www.reddit.com/r/AskHistoria...edieval_times/
https://en.wikipedia.org/wiki/Cathol...ch_and_science
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 08:11
Verwijderd
Citaat:
Het is een regelrecht sprookje dat de kerk tegen wetenschappelijke ontdekkingen was of het tegenwerkte. Echt geen enkele historicus ondersteunt dat tegenwoordig nog.
Euh want dat is inderdaad het enige manco, ja. Overigens heeft de kerk weldegelijk een meningsverschil gehad met o.a. Galileo?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 09:52
Verwijderd
Citaat:
Euh want dat is inderdaad het enige manco, ja. Overigens heeft de kerk weldegelijk een meningsverschil gehad met o.a. Galileo?
Dat had uiteindelijk hele andere oorzaken en ging niet over z'n ontdekkingen.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 10:16
Verwijderd
"You see, Urban VIII was rather favorably disposed towards GG. So when Galileo wrote book about cosmology, the famous Dialogue Concerning the Two Chief World Systems, Urban asked for his own arguments to be included. Arguments in favor of geocentrism."
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 10:26
Verwijderd
Citaat:
Dat had uiteindelijk hele andere oorzaken en ging niet over z'n ontdekkingen.
Dus hij kreeg niet vanuit het Vaticaan te horen dat hij zijn theorie niet meer in het openbaar mocht verdedigen? De inquisitie heeft niet publicaties onderzocht? Hij heeft niet disclaimers en rectificaties moeten toepassen op last van?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 10:29
Verwijderd
Ik begrijp je insteek wel en onderschrijf het ook, maar het andere uiterste is ook bepaald niet van toepassing geweest op specifiek dit.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 10:59
Verwijderd
Citaat:
Dus hij kreeg niet vanuit het Vaticaan te horen dat hij zijn theorie niet meer in het openbaar mocht verdedigen? De inquisitie heeft niet publicaties onderzocht? Hij heeft niet disclaimers en rectificaties moeten toepassen op last van?
De katholieke kerk was blij met wetenschap, ondersteunde het gedurende de complete middeleeuwen, en het enige waar antiboys mee kunnen komen is Galileo Galilei, terwijl de redenen voor dat voorval echt totaal iets anders waren. Als je van één voorbeeldzaak een case in point probeert te maken maar er is letterlijk niets meer dan een smoking gun, dan is het misschien tijd om andere argumenten te gaan gebruiken.

Dat was naar aanleiding van jouw insinuatie over het tegenwerken van wetenschappelijke vooruitgang tijdens de middeleeuwen door de katholieke kerk, terwijl het tegendeel aantoonbaar waar is. Dus niet beginnen over uitersten, want daar begon jij mee en ik counterde dat alleen. Er zijn prima andere argumenten te verzinnen waarom religie weerzinwekkend is, maar dat ze tijdens de middeleeuwen anti-wetenschap waren is gewoon 100% onwaar.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:13
Verwijderd
Ik lees het met interesse en ben dankbaar voor de stemmen op mij.

Paar kleine kanttekeningen:

"Wetenschap" is sowieso een term die lastig te plaatsen is in historische context; voor grofweg de renaissance is er nauwelijks sprake van (gerichte?) wetenschap zoals wij dat nu kennen. Dat gezegd hebbende, was de kerk zeker niet tegen vooruitgang in de middeleeuwen. Het beeld dat de ontwikkeling volledig stilstond tijdens de middeleeuwen is bovendien onjuist. Het ging wel een stuk langzamer dan tijdens, bijvoorbeeld, goede jaren van het Romeinse Rijk, en de volledige periode na de middeleeuwen.

Galileo leefde ná de middeleeuwen. "the dark ages", waar jullie discussie uit ontsproot, is een mediaterm die historici niet snel zullen hanteren, verwijzend naar het begin van de middeleeuwen. Galileo zit in jaren dichter bij ons, het heden, dan bij die dark ages. Discussiëren over wetenschap en de kerk in de middeleeuwen of zelfs de vroege middeleeuwen, en dan Galileo er bij halen, gebeurt vaak, maar slaat alleen al hierom compleet nergens op.

Carry on!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:33
Verwijderd
Citaat:
De katholieke kerk was blij met wetenschap, ondersteunde het gedurende de complete middeleeuwen, en het enige waar antiboys mee kunnen komen is Galileo Galilei, terwijl de redenen voor dat voorval echt totaal iets anders waren. Als je van één voorbeeldzaak een case in point probeert te maken maar er is letterlijk niets meer dan een smoking gun, dan is het misschien tijd om andere argumenten te gaan gebruiken.
Dus nogmaals; hij heeft niet het verbod gekregen zijn theorie in het openbaar te verdedigen? Hij heeft geen waarschuwingen vanuit het vaticaan gehad? Hij heeft geen onderzoeken door de inquisitie aan z'n broek gekregen? Hij heeft niet te maken gehad met Bellarminus specifiek over heliocentrisme?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:34
Verwijderd
Citaat:
Ik lees het met interesse en ben dankbaar voor de stemmen op mij.

Paar kleine kanttekeningen:

"Wetenschap" is sowieso een term die lastig te plaatsen is in historische context; voor grofweg de renaissance is er nauwelijks sprake van (gerichte?) wetenschap zoals wij dat nu kennen. Dat gezegd hebbende, was de kerk zeker niet tegen vooruitgang in de middeleeuwen. Het beeld dat de ontwikkeling volledig stilstond tijdens de middeleeuwen is bovendien onjuist. Het ging wel een stuk langzamer dan tijdens, bijvoorbeeld, goede jaren van het Romeinse Rijk, en de volledige periode na de middeleeuwen.

Galileo leefde ná de middeleeuwen. "the dark ages", waar jullie discussie uit ontsproot, is een mediaterm die historici niet snel zullen hanteren, verwijzend naar het begin van de middeleeuwen. Galileo zit in jaren dichter bij ons, het heden, dan bij die dark ages. Discussiëren over wetenschap en de kerk in de middeleeuwen of zelfs de vroege middeleeuwen, en dan Galileo er bij halen, gebeurt vaak, maar slaat alleen al hierom compleet nergens op.

Carry on!
Dank voor de input! Ik neem het voor kennisgeving aan en zal in de toekomst het niet meer hebben over "the dark ages" in deze context.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:37
Verwijderd
Citaat:
Dus nogmaals; hij heeft niet het verbod gekregen zijn theorie in het openbaar te verdedigen? Hij heeft geen waarschuwingen vanuit het vaticaan gehad? Hij heeft geen onderzoeken door de inquisitie aan z'n broek gekregen? Hij heeft niet te maken gehad met Bellarminus specifiek over heliocentrisme?
Pas op hoor, je strohalm breekt zo!
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:41
Verwijderd
Citaat:
Pas op hoor, je strohalm breekt zo!
Ik stel je serieuze vragen. Jammer.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 11:44
Verwijderd
Citaat:
Ik stel je serieuze vragen. Jammer.
No, you're JAQing off. Lees de bronnen die onder de posts staan op die reddit links. Ik kwam van de week voorbij een andere thread van een geschiedkundige die er nog veel meer over kon vertellen en die lesmateriaal maakt wat op universiteiten gebruikt wordt.

Ik weet alleen niet meer welke sub.... Hmmm..... Misschien dontyouknowwhoiam.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:00
Verwijderd
Citaat:
No, you're JAQing off. Lees de bronnen die onder de posts staan op die reddit links. Ik kwam van de week voorbij een andere thread van een geschiedkundige die er nog veel meer over kon vertellen en die lesmateriaal maakt wat op universiteiten gebruikt wordt.

Ik weet alleen niet meer welke sub.... Hmmm..... Misschien dontyouknowwhoiam.
Dat doe ik niet. Ik dis alleen op wat ik weet en wat ik heb gelezen uit -voor mij- acceptabele bronnen. Het enige wat jij doet is zeggen dat de katholieke kerk zeer positief tegenover dit soort zaken stond; terwijl bijvoorbeeld ook de rechtszaak tégen Galileo (opgetuigd door Urbanus VIII) redelijk goed gedocumenteerd lijkt, evenals notabene het excuus vanuit het Vaticaan ergens in de jaren 90 voor specifiek deze rechtszaak.

Nogmaals, als dit allemaal lariekoek is: prima. Maar dan zal toch het één en ander flink herschreven moeten worden en hebben we hier te maken met een primeur, lijkt me.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:04
Verwijderd
Nou jah, lariekoek, er moet nogal wat nuance in het verhaal aangebracht worden.
http://newsroom.ucla.edu/releases/th...atholic-church
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:16
Verwijderd
Eh en waar precies wordt "genuanceerd" wat ik zeg?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:16
Verwijderd
:gaap:

Nee misschien niet letterlijk wat jij zegt maar wel het verhaal waar je je op baseert.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:19
Verwijderd
Nonsense. Je kunt prima harmonie tussen de kerk en Galileo prediken, maar je slaat de plank mis door zo hoog van de toren te blazen dat het "100% niet juist" is. Notabene je eigen artikel dat je hier post onderschrijft een behoorlijk conflict.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:29
Verwijderd
Jij had het over iemand die in de 17e eeuw leefde nadat je in een eerste post het over de "Dark Ages" had eah. ff dimme.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 12:31
Verwijderd
Oh ja nee dan Overigens heb ik er geen moeite mee lering uit de terechte opmerking te trekken.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 21:32
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Dat dan weer niet, behalve het moeten lezen van Mutatuli weinig over meegekregen.


Interessante links, bedankt! Weer wat geleerd.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 21:36
Verwijderd
Huh, VOC enzo? Dat werd toch gewoon onderwezen op de basisschool en nog een keer op de middelbare school?
Met citaat reageren
Oud 24-09-2018, 22:33
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Huh, VOC enzo? Dat werd toch gewoon onderwezen op de basisschool en nog een keer op de middelbare school?
Ja, waar VOC voor stond weet ik nog, en dat mensen die nootmuskaat en thee uit dat gebied haalden er rijk mee werden. Maar er heeft zich nooit een beeld van een magnifiek koloniaal verleden in mijn hoofd vastgezet. Moet bekennen misschien ook niet erg te hebben opgelet. Vond computers en beta vakken veel leuker.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2018, 19:23
Verwijderd
Vandaar dat je het blijkbaar ook niet gek vindt om religie met taal te vergelijken?

Ik vind het echt een beperking als je daar niet geďnteresseerd bent geweest, als puber kan ik nog wel begrijpen, maar op volwassen leeftijd niet dit soort dingen weten of niet interesseren vind ik zeer vreemd.

Maar als ik combineer met je post in de #metoo-topic snap ik helemaal niks van je.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2018, 19:29
Verwijderd
Ik vind het niet zo vreemd maar ik vind het wel vreemd dat er schijnbaar zo weinig is blijven hangen.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2018, 20:55
cartman666
Avatar van cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
Vandaar dat je het blijkbaar ook niet gek vindt om religie met taal te vergelijken?

Ik vind het echt een beperking als je daar niet geďnteresseerd bent geweest, als puber kan ik nog wel begrijpen, maar op volwassen leeftijd niet dit soort dingen weten of niet interesseren vind ik zeer vreemd.
Oh, dat is een misverstand. Ik heb er als puber niets over meegekregen, daarna natuurlijk wel. Koloniale verleden is nogal in het nieuws geweest afgelopen tijd. Bovendien is het een van de weinige historische onderwerpen waarvoor nog onderzoeksgeld beschikbaar is, dus op die manier krijg ik er wel wat van mee.Die verandering over de rol van de katholieke kerk bij het ontstaan van de moderne wetenschap had ik dan wel weer gemist. Tot mijn eigen verbazing.


Oja, en religie met taal vergelijken kan best. Het is beide iets dat ouders hun kinderen aanleren. Zie daar, een vergelijking. Daarna loopt het natuurlijk snel scheef, maar dat geeft niets voor de vergelijking. Elke vergelijking heeft een beperkt domein waarin hij op gaat, anders waren de twee dingen hetzelfde geweest en was het geen vergelijking. Deze vergelijking had misschien een te beperkt domein, maar voor mijn punt was hij prima. Niet alles dat kinderen niet van de geboorte meekrijgen maar leren van hun ouders is per definitie verkeerd.

Citaat:

Maar als ik combineer met je post in de #metoo-topic snap ik helemaal niks van je.
Dat heb ik steeds met deadlock!

Laatst gewijzigd op 25-09-2018 om 21:03.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 16:41
Mema
Avatar van Mema
Mema is offline
Citaat:
Ik vind het niet zo vreemd maar ik vind het wel vreemd dat er schijnbaar zo weinig is blijven hangen.
Ik weet niets meer van m'n geschiedenis lessen!
__________________
Wie/Wat is ertur?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 19:49
Verwijderd
Ik was vandaag in een onderwijsmuseum en "het was 1868" en we kregen een les op deze Latijnse school, en ik was de enige die wist hoe lang de tachtigjarige oorlog was en ook de enige die wist dat 'ie van 1568 tot 1648 was. Dudes & dudettes.....
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 20:36
Loezzel
Avatar van Loezzel
Loezzel is offline
Citaat:
Ik was vandaag in een onderwijsmuseum en "het was 1868" en we kregen een les op deze Latijnse school, en ik was de enige die wist hoe lang de tachtigjarige oorlog was en ook de enige die wist dat 'ie van 1568 tot 1648 was. Dudes & dudettes.....
Basisschoolstof!
__________________
I'll be your fantasy friend forever
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:06
Verwijderd
Ik was alleen wel vergeten dat Van Oldebarneveldt in 1919 werd onthoofd, ik zei 1927. En dat terwijl ik vorige week nog Michiel de Ruyter heb gekeken
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:06
Verwijderd
Maar m'n buurman kreeg de pechvogel en met de plak omdat hij stom deed omdat ik wel dingen wist
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:08
Verwijderd
Wat trouwens ook vrij shockerend was, was de hoeveelheid spullen in het museum die doodnormaal waren in mijn tijd op de basisschool. Als ik uit 1980 was geweest ipv '81 dan had ik het nog moeilijker gehad maar de "moderne" Basisvorming heeft me toch nog een beetje gered, daar was weinig over terug te vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:09
Verwijderd
En ik ben nu naarstig opzoek naar een filmpje over Telematica wat we bij Techniek voorgeschoteld kregen maar het is gewoon niet te vinden.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:35
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Ik was alleen wel vergeten dat Van Oldebarneveldt in 1919 werd onthoofd, ik zei 1927. En dat terwijl ik vorige week nog Michiel de Ruyter heb gekeken
Tikfoutjes moeten kunnen zullen we maar zeggen
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2018, 21:56
Verwijderd
Ik voelde me vrij suf en natuurlijk /r/iamversmart maar vorig jaar hadden we ook zoiets, escape room buiten in het bos. We werden om een boom heen geketend met fietssloten met cijfercombinaties. De eerste was een set met Romeinse cijfers (MCMLIII) om de boom heen en iedereen zag maar tot maximaal 2 en een halve letter. Maar iedereen las het op en toen zei ik dus direct 1953, 23 seconden totaal. Gozer van de begeleiding komt daarna op me af en zegt "Dat is echt een dikke minuut sneller dan de snelste tijd ooit en we doen dit al jaren vijf tot twintig keer per week.

En ik heb echt bijna alleen maar niet alleen intelligente maar ook vrij intellectuele en goedaardige collega's op echt een absolute eenling na.

Misschien komt het door obsessief trivia spelen waarbij dit soort vragen met enige regelmaat voorbij kwamen en dan leer je het wel. En veel films kijken.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2018, 08:24
Verwijderd
Ik was op de middelbare school redelijk goed/heel goed in geschiedenis, maar ik ben heel veel vergeten en daar baal ik best van. Dus ik probeer dus wel zo nu en dan wel wat dingen op te frissen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2018, 10:19
df
Avatar van df
df is offline
Citaat:
Ik voelde me vrij suf en natuurlijk /r/iamversmart maar vorig jaar hadden we ook zoiets, escape room buiten in het bos. We werden om een boom heen geketend met fietssloten met cijfercombinaties. De eerste was een set met Romeinse cijfers (MCMLIII) om de boom heen en iedereen zag maar tot maximaal 2 en een halve letter. Maar iedereen las het op en toen zei ik dus direct 1953, 23 seconden totaal. Gozer van de begeleiding komt daarna op me af en zegt "Dat is echt een dikke minuut sneller dan de snelste tijd ooit en we doen dit al jaren vijf tot twintig keer per week.

En ik heb echt bijna alleen maar niet alleen intelligente maar ook vrij intellectuele en goedaardige collega's op echt een absolute eenling na.

Misschien komt het door obsessief trivia spelen waarbij dit soort vragen met enige regelmaat voorbij kwamen en dan leer je het wel. En veel films kijken.
Ik bedoelde dat je hier 1919 schrijft ipv 1619
__________________
Het kapitalisme is een geweldige vondst en heeft slechts dat ene nadeel dat je geld moet hebben om eraan deel te kunnen nemen.
Met citaat reageren
Oud 29-09-2018, 11:35
Verwijderd
Ik zei toch al /r/iamverysmart
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 12:57
Verwijderd
Ik lees deze discussie al een tijdje mee en wil toch graag een reactie plaatsen. Hierbij.

Ik geloof en wil geloven dat mensen meer zijn dan hun brein (a la Swaab). Mensen zijn meer dan een veelvoud van natuurlijke mechanismen. Het leven en de ruimte waarin we ons leven leven, heeft een zekere spirituele vorm (die naar mijns inziens sterk samenhangt met moraliteit). In een bepaalde toestand, of in een bepaalde activiteit, is het leven soms voller, rijker, dieper. Ga maar bij jezelf te rade; iedereen kent zulke momenten. En daarvoor hoef je heus niet gelovig te zijn (en wanneer ben je eigenlijk gelovig? Wat moet je dan geloven om je zelf gelovig te noemen?) Mensen zijn spirituele wezens: ze stellen zingevingsvragen en betekenisvragen. Hoe leidt ik een zinvol leven? Wat is het goede? Dit gebeurt er: wat betekent dit voor mij? En die zingeving geeft betekenis aan de bestaande werkelijkheid. En dit is wat de werkelijkheid dieper, rijker, mooier en meer maakt.

Als ik naar de samenleving kijk, dan zie ik dat het ‘heilige’ verschoven is. Voorheen gaven kerken en/of andere instituten antwoorden op deze vragen en zo zat het dan, daar kwam je verder niet aan. Maar zo is het niet meer: het ‘heilige’ is steeds meer verschoven. Het is niet meer zo plaatsgebonden (gebouw), of persoonsgebonden (meneer de pastoor oid) of gebonden op wat voor manier dan ook maar: in bepaalde verhalen, handelingen, rituelen, feesten, etc. Het heeft zich steeds meer over de werkelijkheid uitgestrekt. Daarmee heeft het een groter bereik gekregen maar is ook minder aanwijsbaar en tastbaar geworden. Mensen maken zélf keuzes. Ze verzamelen zelf zingeving. Mensen kiezen zelf waar ze zich aan binden en waar ze waarde aan hechten. Ze geven zelf zin aan hun bestaan.

Terugkomend op de wetenschap: het idee dat de wetenschap de mens ‘bevrijdt’ van het bovennatuurlijk en de mens laat zien hoe het echt is, daar kom ik niet in mee. Geloven neemt daardoor wel steeds andere vormen aan. Wetenschap geeft antwoorden op vragen, maar doet geen of niet direct een appél op dat spirituele niveau van mens- zijn, wat mensen zo kenmerkt. ( s religie onder de mat vegen dan inhumaan? )

Voor mij reikt religie daarbij verhalen aan. Verhalen van mensen die, net als ik en als ieder ander, zich hebben afgevraagd wat het goede leven is. Verhalen van die mensen kunnen inspireren. Die mensen kunnen aanzetten tot het goede. En moet je voor dat laatste persé gelovig zijn? Dat geloof ik niet. Heeft religie meerwaarde? Dat geloof ik wel. Verhalen van liefde, trouw, rechtvaardigheid en zoveel meer. En dat is wat ik God noem en wat voor mij God is. En die God wil ik wel beter leren kennen. Geloven biedt in veel gevallen een gemeenschap om je heen en daarbij alles wat een gemeenschap mensen bieden kan. En ja er zijn heel veel verhalen die niet verteld zouden moeten worden. We hebben Jezus niet nodig omdat we zondig zijn en hij voor onze zonden aan het kruis gestorven is en daarna zijn we pas weer goed genoeg. En zo zijn er nog wel meer verhalen en ideeën waarmee me m.i moeten ophouden die te vertellen. Maar ondanks dat heeft geloven voor mij (en nogmaals: wanneer ben je eigenlijk gelovig? Wat moet je dan geloven om jezelf gelovig te noemen?) om al het bovenstaande meerwaarde.

Amen
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 16:01
Not for Sale
Avatar van Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
En dat terwijl ik vorige week nog Michiel de Ruyter heb gekeken
Is die een beetje aan te raden eigenlijk?
__________________
I thought we were an autonomous collective!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 17:44
Verwijderd
Citaat:
Is die een beetje aan te raden eigenlijk?
Ik vond die echt heel goed!
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 20:48
Verwijderd
Citaat:
Ik lees deze discussie al een tijdje mee en wil toch graag een reactie plaatsen. Hierbij.

Ik geloof en wil geloven dat mensen meer zijn dan hun brein (a la Swaab). Mensen zijn meer dan een veelvoud van natuurlijke mechanismen. Het leven en de ruimte waarin we ons leven leven, heeft een zekere spirituele vorm (die naar mijns inziens sterk samenhangt met moraliteit). In een bepaalde toestand, of in een bepaalde activiteit, is het leven soms voller, rijker, dieper. Ga maar bij jezelf te rade; iedereen kent zulke momenten. En daarvoor hoef je heus niet gelovig te zijn (en wanneer ben je eigenlijk gelovig? Wat moet je dan geloven om je zelf gelovig te noemen?) Mensen zijn spirituele wezens: ze stellen zingevingsvragen en betekenisvragen. Hoe leidt ik een zinvol leven? Wat is het goede? Dit gebeurt er: wat betekent dit voor mij? En die zingeving geeft betekenis aan de bestaande werkelijkheid. En dit is wat de werkelijkheid dieper, rijker, mooier en meer maakt.

Als ik naar de samenleving kijk, dan zie ik dat het ‘heilige’ verschoven is. Voorheen gaven kerken en/of andere instituten antwoorden op deze vragen en zo zat het dan, daar kwam je verder niet aan. Maar zo is het niet meer: het ‘heilige’ is steeds meer verschoven. Het is niet meer zo plaatsgebonden (gebouw), of persoonsgebonden (meneer de pastoor oid) of gebonden op wat voor manier dan ook maar: in bepaalde verhalen, handelingen, rituelen, feesten, etc. Het heeft zich steeds meer over de werkelijkheid uitgestrekt. Daarmee heeft het een groter bereik gekregen maar is ook minder aanwijsbaar en tastbaar geworden. Mensen maken zélf keuzes. Ze verzamelen zelf zingeving. Mensen kiezen zelf waar ze zich aan binden en waar ze waarde aan hechten. Ze geven zelf zin aan hun bestaan.

Terugkomend op de wetenschap: het idee dat de wetenschap de mens ‘bevrijdt’ van het bovennatuurlijk en de mens laat zien hoe het echt is, daar kom ik niet in mee. Geloven neemt daardoor wel steeds andere vormen aan. Wetenschap geeft antwoorden op vragen, maar doet geen of niet direct een appél op dat spirituele niveau van mens- zijn, wat mensen zo kenmerkt. ( s religie onder de mat vegen dan inhumaan? )

Voor mij reikt religie daarbij verhalen aan. Verhalen van mensen die, net als ik en als ieder ander, zich hebben afgevraagd wat het goede leven is. Verhalen van die mensen kunnen inspireren. Die mensen kunnen aanzetten tot het goede. En moet je voor dat laatste persé gelovig zijn? Dat geloof ik niet. Heeft religie meerwaarde? Dat geloof ik wel. Verhalen van liefde, trouw, rechtvaardigheid en zoveel meer. En dat is wat ik God noem en wat voor mij God is. En die God wil ik wel beter leren kennen. Geloven biedt in veel gevallen een gemeenschap om je heen en daarbij alles wat een gemeenschap mensen bieden kan. En ja er zijn heel veel verhalen die niet verteld zouden moeten worden. We hebben Jezus niet nodig omdat we zondig zijn en hij voor onze zonden aan het kruis gestorven is en daarna zijn we pas weer goed genoeg. En zo zijn er nog wel meer verhalen en ideeën waarmee me m.i moeten ophouden die te vertellen. Maar ondanks dat heeft geloven voor mij (en nogmaals: wanneer ben je eigenlijk gelovig? Wat moet je dan geloven om jezelf gelovig te noemen?) om al het bovenstaande meerwaarde.

Amen
Wie was dit?

Het is "hoe leid ik".
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 20:50
Macrador
Avatar van Macrador
Macrador is offline
Citaat:
Wie was dit?

Het is "hoe leid ik".
Ene Taylor 1.
__________________
k҉akbeĺg| Mo̴c̷r̸o ̀d'Or
Met citaat reageren
Oud 04-10-2018, 21:50
Arrow
Avatar van Arrow
Arrow is offline
Citaat:
Is die een beetje aan te raden eigenlijk?
Ja, was echt goed.
__________________
HANDTEKENING
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.