Oud 10-01-2005, 00:05
colors
colors is offline
Ik weet niet zeker of dit het goede forum is, gezien het wel met mijn opleiding te maken heeft. Maar de problemen die ik heb heeft voornamelijk met mijn werk (stage, doe BBL) te maken. Vandaar dat ik het hier maar plaats. Als dat niet goed is, mijn excuses.

Dit schooljaar ben ik met een nieuwe opleiding gestart. De vorige twee waren niks voor mij en daarna nog een jaar gewerkt. Ik heb hier lang over nagedacht, maar het leek me echt heel leuk.
En dat is het deels wel, maar ik begin nu ook echt mijn twijfels te krijgen.
Ik werk dus vier dagen in de week bij een bloemenzaak (doe opleiding bloemsierkunst)
De meiden die er werken zijn wel aardig, maar ik kan niet zo met ze opschieten als ik kon met mijn collega's van mijn oude werk.
Maar ik krijg dan ook niet het idee dat er in de winkel plaats is voor lol. En dat komt voornamelijk door mijn bazin.
Bijvoorbeeld tijdens kerst. Weken van te voren waarschuwden ze me al hoe druk het wel niet zou worden en wat voor gekkenhuis enzo. Nou, heb er helemaal niks van gemerkt om eerlijk te zijn. Ik was het ten eerste al gewend van mijn vorige werk. En ten tweede vind ik het heerlijk om met drukte te werken. Sommigen worden helemaal gek van lange rijen en veel klanten, ik heb dat niet. Ik ga me dan ook niet haasten, alle klanten in recordtempo afwerken. Doe maar rustig, dan doe je al druk genoeg.
Dus toen ik een simpel grapje maakte tegen een ander collegaatje (ik zei "Wie er het eerst is" gezien er nog een klant stond die nog niet geholpen werdt) kreeg ik me een blik waarvan ik dood had kunnen neervallen.
Vanwege de drukte heeft ze me niet apart kunnen nemen om er wat van te zeggen en ik denk dat ze het later vergeten is, want ik weet zeker dat ze er anders wat van gezegt had.

Ik kom geregeld jankend thuis omdat ze weer dingen heeft lopen zeggen, die in mijn ogen niet waar zijn. Zo heeft ze me een keer gezegt dat ik brutaal was tegen klanten.
Ik ben daar behoorlijk lang kapot van geweest, want imo heb ik nooit wat verkeerd gedaan.
Ik ben vrij verlegen, sta nog behoorlijk onzeker in de winkel (wat wil je, doe dit werk nu vier maand, weet nergens wat vanaf en maar klanten helpen...) maar ben altijd beleefd en vriendelijk. Als ik echt brutaal zou zijn, had ik dat ook wel te horen gekregen op mijn vorige werk. Daar zat ik nml ook geregeld achter de kassa.
Ze heeft zoveel commentaar, op vrijwel alles wat ik doe. Ze had zelfs eens keer commentaar op waar de restjes steel neervielen op de grond. Ik ben namelijk rechts, dus als ik bijv rozen aansnij vallen de restjes rechst achter mij neer. Dat was dus gedeeltelijk voor de toonbank en dat wou ze niet hebben (maar zelf wel doen.. maar goed)
Gezien ik met links echt niet kan aansnijden moest ik dus eigenlijk steeds een roos pakken, een halve draai maken en dan pas aansnijden, zodat de restjes in de hoek vielen, bij de vuilnisemmer.
Jemig, het is maar waarover je wilt zeiken. Ik kon ook gewoon even snel de rozen aansnijden en daarna even met een bezem alles bij elkaar vegen. Want dat doe ik altijd, zodra ik alles op water heb gezet even met de bezem de troep aan de kant schuiven.

Ook krijg ik vaak het gevoel dat ik alleen maar 'handig' ben. Meestal vul ik bloemen bij, help klanten (ze vindt dat ik het niet kan, maar ik moet het wel constant doen) veeg de winkel aan, ruim troep op, zet koffie.
Ik mag wel eens boeketten maken, daar niet van. Maar als ik dan lekker bezig ben roept ze me wel eens en moet ik opeens even de winkel aanvegen of koffie zetten.
Dan denk ik weleens "Waarom doe je dat zelf even niet?"
want zij staat dan ondertussen de krant te lezen of folders te bekijken.

Het is allemaal moeilijk uit te leggen, hoe ik me voel enzo. Maar ik stel me niet aan, dat blijkt wel uit het feit dat ik met echte tegenzin naar werk ga. Elke dag sta ik weer met een baalgevoel op en hoop dat de dag zo snel mogelijk over is. Ik lig er geregeld 's nachts van wakker.
Mensen om me heen zeggen wel eens dat ze zoveel commentaar op me heeft omdat ze jaloers is ofzo. Zij vinden dat mijn bazin een behoorlijk stugge uitstraling heeft en dat ze gewoon niet aardig overkomt. Ze zegt ook weleens dingen tegen klanten waarvan ik denk "En dan noem je mij brutaal??"

Maar waar het nu allemaal om draait: Ik overweeg nu serieus deze opleiding ook te laten zitten en gewoon weer terug te gaan naar de supermarkt.
Niet het leukste werk op aarde, maar achteraf had ik het er echt naar mijn zin. Echt, als ik de tijd terug kon draaien was ik gewoon bij mijn oude werk gebleven. Ik streef toch geen carierre na, ben vrij simpel daarin.
Daarbij was het daar allemaal een stuk gemoedelijker. Laatst vroeg ik of ik vijf minuutjes eerder weg mocht omdat ik moest autorijden (dag voor mijn examen, had die les wel nodig)
Alles was al opgeruimd enzo, maar wat een drama zeg.
En net dat als ik een vrije dag vraag, ik zou me haast schuldig gaan voelen. Een tijdje terug had ik een feest van mijn oom en tante, 25 jaar getrouwd.
We moesten helemaal naar Friesland en in de eerste instantie zouden we blijven slapen. Maar dat ging niet door, dus de volgende dag was ik alweer thuis.
Naja, ik ben toen ook niet gaan werken. Ik hou ook wel van een dagje vrij en ik had nog genoeg dingen te doen thuis (huiswerk, eindelijk eens mijn kamer opruimen)
Dus toen ik rond 1 uur even naar de winkel ging om bloemen te halen die ik de volgende dag op school nodig had begon mijn bazin opeens als een soort grap waarom ik dan niet was komen werken. Kreeg helemaal het gevoel dat ik geen recht had op een vrije dag als ik gewoon thuis zat. Ik kon het ook niet bepaald als een grap zien. Met haar weet je het immers maar nooit.

Ach, volgend schooljaar zit ik weer op een ander bedrijf. Misschien dat het daar leuker is. Maar op het moment heb ik er echt geen zin meer in, ik baal zo van mijn werk.
Ik moest het gewoon even van me afschrijven, iig bedankt voor het lezen
__________________
Colors Will Keep On Turning
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2005, 23:27
PV
PV is offline
Dat is het rottige met een stage.. als je een keer je mond open doet tegen je bazin kan dat in een slechte beoordeling resulteren, of een nog slechtere sfeer. Jammer dat jij bij een bedrijf terecht bent gekomen waar je echt als het hulpje wordt gezien, dat wel afgesnauwd mag worden. Dat is niet overal zo gelukkig. Maar je moet er nog een half jaar werken of begrijp ik je verkeerd? Kan je niet tussentijds naar een andere winkel overstappen? Of zoek contact met je begeleider op school, hij/zij heeft misschien vaker te maken gehad met vervelende stageplaatsen en heeft misschien tips voor je.

Ik zou als ik jou was zeker niet stoppen met je opleiding. Je klinkt wel enthousiast over het werk zelf Een stomme stageplek moet dat gevoel niet verpesten.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 12:12
colors
colors is offline
Jep, moet idd nog een half jaar. Overstappen naar een ander bedrijf is niet mogelijk, alles wat in de buurt is en waar ik met ov kan komen heeft geen plek. Dit bedrijf was ook de laatste plek waar ik terecht kom.

Ik hoop dat ik er doorheen kom, gezien ze me vanochtend weer heeft angesnauwd omdat ik iets niet snel genoeg deed. Terwijl ik het nog nooit eerder had gedaan
__________________
Colors Will Keep On Turning
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 12:37
iamcj
Avatar van iamcj
iamcj is offline
Dit is geen normale werksituatie. Je hebt vast een paar winkels gemist, ik zou je problemen kenbaar maken bij je stagebegeleidster en toch nog een keer kijken of je iets anders vinden. Ik zou liever een uur reizen dan onder deze omstandigheden werken.
__________________
Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 12:39
MissBi@tch
Avatar van MissBi@tch
MissBi@tch is offline
dat is idd erg klote voor je..
zeker omdat het stage is.. tis zo oneerlijk met stages vaak.. dat heb ik toen wel gezien in mijn klas.. waren meiden die om 12u al naa rhuis mochten en andere dagen hooguit tot 3u.. (dat werd gewoon als volle werkweek opgegeven aan school) en die kregen ook nog een dikke bonus mee handje contantje van hun stage.. en haalden dus ook een dik cijfer omdat ze gewoon goed met de stageopleider zeg maar op werk overweg konden..
ik draaide volle weken.. kreeg het meest klote werk.. en kreeg ook wel een voldoende maar geod ik moest er ook echt vet hard voor werken en klote werk voor verrichten..
en een slecht contact met je baas kan idd leiden tot slecht cijfer..
en als ik jou was zou ik dit maar wel op school aangeven zodat ze er misschien doorheen kunnen prikken straks bij je eindcijfer!!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 16:05
Verwijderd
Ik zou in ieder geval even met je stagebegeleider praten, die is er voor dit soort dingen. Misschien een gesprek met je stagebegeleider én je baas, dan is het misschien een eerlijker gesprek zonder dat ze jou constant loopt af te zeiken.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 19:05
colors
colors is offline
Bedankt voor de reacties, maar erover praten... ik denk niet dat het me zal lukken. Ze zal het dan toch weer zo draaien dat het erop neerkomt dat het mijn eigen schuld is. Mensen praten me dat soort dingen makkelijk aan. Erg vervelend, maar ik kan er weinig aan doe want zo ben ik.
Daarbij heb ik niet het idee dat me mensen op school geïntresseerd zijn. Mijn eerste beoordeeling was ook alleen maar slecht omdat ik brutaal en alles zou zijn. Dus toen ik aan die leraar probeerde uit te leggen hoe de situatie was begon hij een vaag verhaal over kauwgom kauwen in de winkel

Vandaag ging het overegins weer flink mis. 's Ochtends moest ik maar even plantenbakjes gaan maken. Oke, best, maar bedenk wel dat ik dat nog nooit heb gedaan. Dus ik begin vol goede moed (ze keek me gelukkig niet op de vingers) maar ik sta daar wel een beetje te klungelen. Zo van 'Doe ik dit er wel goed in' ect. Beetje onzeker nog, want ik wil natuurlijk wel leuke, goede bakjes afleveren.
Komt ze opeens naar me toe met de melding dat ik er te lang over doe.
Kijk, dat zij dit werk nu al jaren doet, er kijk op heeft en in vijf minuten een leuke bak in elkaar zet oke.
Maar ik doe dit vier maanden, heb nog nooit zo'n bakje gemaakt en ook geen kijk erop, dus ik doe daar nu nog wat langer over.

En dat bracht ze natuurlijk op een heel gemene manier, dus ik stond weer in de wc te huilen omdat ik er niet tegen kan als kritiek op een manier wordt geuit alsof ik een groot misdrijf heb begaan.

's Middags ging het weer beter, behalve één dingetje. Het is me vanmiddag behoorlijk duidelijk geworden dat ze ook geen tijd in me willen steken als leerlingzijnde.
Morgen moet ik een bloemstuk maken op school, maar ik had geen idee wat ik me er precies bij voor moest stellen. Dus ik vraag of ze me even willen helpen met bloemen uitzoeken en uitleggen hoe of wat.
"Ja, zoek maar wat bij elkaar en dan kijk ik zo wel even of het goed is." was hun reactie. Niet even rustig met me zitten, uitleggen wat de bedoeling dan is.
Ik hoorde van andere uit mijn klas dat hun bazen het echt met hun doornamen, zelfs hele schetsen maakten over hoe ze het bloemstuk konden maken.
Waarom konden ze dat met mij even niet doen. We waren met z'n drieën. Dan kon er één met mij vanalles uitzoeken en de derde de klanten helpen. Maar nee, steeds als er weer een klant binnenkwam moest ik alles staken om die persoon te helpen.
Uiteindelijk heb ik maar wat gepakt en hebben hun de dingen die goed te gebruiken waren aan mij gegeven, maar ik heb eigenlijk nog steeds geen idee hoe ik me het bloemstuk voor moet stellen

Moest het even kwijt, dit viel me echt tegen. Tot nu toe kon ik het vaak nog wel alleen af, bloemen bij elkaar zoeken enzo. Maar deze opdracht snapte ik niet helemaal en dan krijg je dit.
Daarbij is het vandaag toch wel een grote baaldag
__________________
Colors Will Keep On Turning
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 19:51
mocrogirl
mocrogirl is offline
hee wat jij meemaakt is egt k*t

Het lijkt mij handig om effe met die bazin te praten als dat dan niet helpt zou ik als ik jou was een ander bloemenwinkel zoeken. In jouw situatie kun je je werk niet goed doen en al helemaal niet als ze je niet helpen met wat je niet kan/nog nooit hebt gedaan.
Je hoeft niet ieder keer als ze dom doet te huilen maar probeer het te negeren of zeg wat terug.


suc-6
__________________
16031989
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 01:15
SuperSanne
Avatar van SuperSanne
SuperSanne is offline
herhaal dit voor jezelf, liefst een paar 100 keer:

ik...ben...niet...fout...bezig!!!

Wat jij beschrijft is niet normaal en ik kan me voorstellen dat je bazin jaloers op je is omdat jij wél sociale vaardigheden hebt en zij absoluut niet. Je lijkt me een nogal verlegen typje dat snel te beïnvloeden is. Laat dat niet gebeuren! Ga naar je school en zoek alstjeblieft een ander bedrijf want anders word je doodongelukkig terwijl een stage echt heel leuk kan zijn. je hebt gewoon pech gehad, volgende keer beter! en waarom zou je met die volgende keer een half jaar wachten? Kom op joh, het komt wel goed
__________________
"It is my opinion that the Borg are as close to pure evil as any race we've ever encountered." – Captain Amasov of the U.S.S. Endeavor
Met citaat reageren
Oud 17-01-2005, 14:46
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
En realiseer je ook dat het een leersituatie voor je moet zijn en je zo waarschijnlijk weinig leert. Ja, je leert wel, maar ik denk niet genoeg. Kom voor jezelf op, ga er over praten op school. Ze staan daar heus wel open voor.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 25-01-2005, 16:42
M@TRIX
Avatar van M@TRIX
M@TRIX is offline
das erg klote...

zou niet weten hoe ik dat zou oplossen...


suc6
__________________
Je suis Napoleon, ik heb america ontdekt!!
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 10:26
Snoezuuurrr
Avatar van Snoezuuurrr
Snoezuuurrr is offline
meid, ga gewoon voor je opleiding, doe je werk wat je bazin je opgeeft en denk bij jezelf dat ze lekker de boom in kan. Probeer anders even op een rustig moment met haar te praten, na werktijd bijvoorbeeld en zeg dat je je heel ongemakkelijk voelt.
Praat ook met je school. Dat is heel belangrijk, want als je baas jou een onvoldoende geeft voor je stage, weet je school ook al voor een groot deel waar het van gekomen is.
En anders, ik zou veel liever een uur moeten reizen, dan bij zo'n stage te blijven
Veel succes, en ga voor je school, niet voor je bazin
__________________
ooit gehoord van een piemelwarmhoudzakje ?? Nouw, ik wel !
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Studeren MBO opleiding, naar havo terug?
MateBrah
6 26-06-2014 16:18
Studeren Hogeschool van Amsterdam MWD mijn ervaringen
Easygoing83
1 13-12-2009 13:56
Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie Iemand Aub???
Samar
6 19-10-2008 21:31
Studeren Twijfels over opleiding
Verwijderd
7 30-01-2008 10:22
Studeren SPH of MWD?
Cheeks
32 14-12-2007 00:20
Algemene schoolzaken Geef hier een beknopte indruk van je stage!
Lilything
14 16-07-2005 16:34


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:52.