Oud 03-03-2005, 06:31
Verwijderd
Welkom op het grote Voeding en gezondheid topic

[edit by Leonoor]In het verleden was dit het grote lijntopic, maar omdat er ook veel mensen zitten die gezond willen eten of juist aan willen komen, voldeed deze naam niet meer aan de inhoud.

Je kan dit topic nog steeds gebruiken om (voor jezelf) bij te houden hoe het gaat of om raad te vragen.[/edit]

Enkele tips:
- Als je nieuw bent post dan je lengte, je gewicht en je BMI. Je BMI uitrekenen doe je door je gewicht te delen door je lengte in het kwadraat. Dus voor iemand van 1,70m en 80kg wordt dat:
80/1,70^2=27,7. Een gezond BMI ligt tussen de 20 en de 25. Zo is het voor duidelijker óf je eigenlijk wel moet afvallen en zo ja, hoeveel. We kunnen je dan betere adviezen geven.

- Vaak komt de vraag langs: Hoeveel kcal heb ik nou eigenlijk nodig op een dag? Knoop ten eerste dit in je oren: Minstens 1200! Dan moet je nog letten op je lengte en gewicht.
Wil je het wat precieser weten dan zal je je vetpercentage moeten llaten meten. Weetje dat, dan kan je het HIERMEE (met dank aan MightyDuck) uitrekenen.

- Als je wilt weten of je op dit moment gezond eet post dan wat je eet op een dag. Handig is ook als je de tijdstippen erbij vermeld waarop je het (ongeveer) eet. Vergeet niet de kleine dingen zoals boter die je op je brood doet! Ook in sausjes e.d. zitten veel calorieën.

- Als je een vraag hebt, kijk dan eerst of je het in één van de vorige lijntopics kan vinden. Vaak staat het antwoord daar al in. Natuurlijk hoef je niet tm. het éérste lijntopic door te bladeren, maar vaak staat het al in hetzelfde topic een paar pagina's terug.

- Wanneer je met je dieet begonnen bent let dan niet teveel op de weegschaal. Je gewicht is ongelofelijk variabel. Bedenk maar: In de ochtend weeg jij bijv. 70 kg. Op die dag drink jij 3 liter water. Een deel plas je natuurlijk uit, maar een deel blijft ook in je lichaam achter. 1 liter water staat gelijk aan 1 kg, dus reken maar uit Plus, dat is alleen nog maar water dat je binnenkrijgt, daar kom je voedsel nog bij.

- Als je je wekelijks weegt, doe het dan altijd op hetzelfde tijdstip. Dan hebben factoren zoals hierboven beschreven geen invloed. En ja, wekelijks wegen is beter dan dagelijks. Ten eerste wordt het dan niet zo'n enorme obsessie en ten tweede zie je per dag nauwelijks verschil, per week wegen is veel duidelijker

Tips m.b.t. het lijnen zelf:
- Probeer veel kleine porties te eten i.p.v. slechts drie maaltijden. Je metabolisme versnelt zo, en nog belangrijker: je hebt niet zo'n erg hongergevoel.

- Ga niet alleen lijnen, ga ook sporten! Behalve dat je vet verliest verbeter je je conditie en je algehele gezondheid.

- Iets wat ik zelf erg fijn vind is dat ik het aan mijn ouders en vrienden heb verteld dat ik af wil vallen. Mijn ouders houden er deels rekening mee en mijn vrienden ook. Ze begrijpen het als ik liever geen patat wil. Ook bieden ze mij geen snoep meer aan, puur om mij te helpen. Natuurlijk hoef je het niet elke vage bekende te vertellen, maar je goede vrienden kunnen je vaak helpen.

- Als je een 'vreetbui' op voelt komen ga dan iets anders doen. Heb je een hond? Ga met hem/haar wandelen! Op die manier verbrand je calorieën i.p.v. dat je ze binnenkrijgt. Zo zijn er nog tal van andere dingen die je kan gaan doen.

- Zorg dat je niet te dicht in de buurt bent van al dat lekkers. Als je eerst helemaal van boven naar beneden moet zal je minder snel iets eten dan wanneer er een zakje chips voor je neus ligt.

- Drink water, veel water! Vocht is sowieso goed voor je, water is het beste. Thee mag ook, of koffie zonder melk en suiker. Water zorgt ervoor dat je een vol gevoel krijgt en het voert de afvalstoffen in je lichaam af.

Enkele nuttige links:
Het voedingscentrum -> Hier kan je informatie vinden over voedingsmiddelen.

Overgewicht.nl -> Een site over overgewicht. Heel veel info, tips, en ook een mogelijkheid om bij te houden wat je eet en hoeveel calorieën erin zitten.

Calorietabel -> Voor wanneer je zelf calorieën wilt tellen.

Healthy Weight Forum -> Een Amerikaans forum over diëten. Je kan je wekelijkse gewicht invullen die in een grafiek wordt weergegeven. Ook zijn er fora over bijv. sporten, bepaalde diëten e.d.

Fitday -> Hier kan je bijhouden wat je op een dag gegeten hebt. Engelstalig.

Ik hoop dat de (vooral nieuwe) diëters hier iets aan hebben! Toevoegingen zijn altijd welkom!

--Door: Meelfriek


-Het vorige Voeding en Gezondheid topic

Laatst gewijzigd op 03-03-2005 om 06:37.
Oud 03-03-2005, 11:10
marla
Avatar van marla
marla is offline
Ik heb me vanmorgen weer gewogen en nu weeg ik wéér 89. Dus maandag: 89 (geloof ik weet ik niet zeker zit te twijfelen tussen 91 en 89 herrinner me t nie )
woensdag: 86 en
Dit is echt zooooo vaag. Weet iemand hoe dat komt.
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Oud 03-03-2005, 11:18
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
marla schreef op 03-03-2005 @ 11:10 :
Ik heb me vanmorgen weer gewogen en nu weeg ik wéér 89. Dus maandag: 89 (geloof ik weet ik niet zeker zit te twijfelen tussen 91 en 89 herrinner me t nie )
woensdag: 86 en
Dit is echt zooooo vaag. Weet iemand hoe dat komt.
Heb je je iedere keer op dezelfde tijd gewogen? Tussen 's ochtends of 's avonds kan makkelijk een paar kilo verschil zitten.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Oud 03-03-2005, 11:19
marla
Avatar van marla
marla is offline
Telkens sochtends toen ik wakker werd.
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Oud 03-03-2005, 12:38
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Heb je veel gedronken voor je ging slapen , ben je naar toilet geweest, ...
Oud 03-03-2005, 12:42
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Even een vraagje: Op een ander forum dan deze, waar het ook wel eens over afvallen e.d. gaat, zeggen ze dat het beter is om na een uur of 7, 8 's avonds niets meer te eten, omdat je spijsvertering dan stil komt te liggen (rond dat tijdstip dus) en alles wat je daarna eet wordt niet meer verteerd zeg maar, maar direct als vet opgeslagen. Maar als ik hier topics lees dan blijkt dat veel mensen hier tot zeker een uur of 10 's avonds blijven eten. Klopt het wat ze daar zeggen?
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 03-03-2005, 13:29
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
blurred schreef op 03-03-2005 @ 12:42 :
Even een vraagje: Op een ander forum dan deze, waar het ook wel eens over afvallen e.d. gaat, zeggen ze dat het beter is om na een uur of 7, 8 's avonds niets meer te eten, omdat je spijsvertering dan stil komt te liggen (rond dat tijdstip dus) en alles wat je daarna eet wordt niet meer verteerd zeg maar, maar direct als vet opgeslagen. Maar als ik hier topics lees dan blijkt dat veel mensen hier tot zeker een uur of 10 's avonds blijven eten. Klopt het wat ze daar zeggen?
Ik denk dat het geen kwaad kan als je bijv. een stuk fruit neemt of een handje nootjes oid. Zolang het maar met grote mate gebeurt. Het is wel zo dat je spijsvertering op een gegeven moment op een laag pitje gaat, maar verbranden doe je áltijd. Dus eten 's avonds kan wel, maar niet veel.
Oud 03-03-2005, 15:00
Verwijderd
Dat is ook grote onzin. Natuurlijk werkt je spijsvertering wel na 8 uur 's avonds; ten eerste kan je spijsvertering niet klokkijken, en ten tweede zal 's avonds en 's nachts je hart moeten pompen, je hersenen blijven werken, je zenuwstelsel signalen moeten doorgeven, je darmen blijven kneden, je nieren filteren het bloed, je lever zet stoffen om, enzovoort. Daar is energie voor nodig! In een nacht slapen verbruik je minimaal 400 kcal (en dat wordt dan juist wél van vet verbrand; glucosen valt er niet te verbranden, tenzij je eet in je slaap). Tussen 8 en 11 's avonds verbruik je natuurlijk ook de normale dingen; bovendien heb je dan nog extra energie nodig voor dingen als computeren, huiswerk maken en misschien sporten.
Wel slaap je beter als je bloedglucoseniveau laag is; als je iets eet kun je, om die reden, beter iets met veel eiwitten en/of vezels eten dan iets met veel koolhydraten.
Oud 03-03-2005, 15:05
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Ik dacht ook niet dat de spijsvertering 's avond helemaal stil kwam te liggen, maar wel dat hij gewoon een stuk minder actief is dan overdag. Bovendien weet ik veel mensen die hier vanuit gaan, dus leek het me geen onzin, maar dat is het dus blijkbaar wel...
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 03-03-2005, 15:09
Verwijderd
Ik las laatst dat je het beste voor dat je gaat slapen nog iets te eten met langzame koolhydraten zodat je lichaam 's nachts nog iets te doen heeft, omdat het anders in de "vastenstand" gaat waardoor er 's nachts niets wordt verbrand en je 's morgens minder trek hebt om te eten en je ontbijt dus minder goed is en minder goed wordt verteerd. Ofzo.
Oud 03-03-2005, 15:14
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Oke vandaag :
ontbijt : 3 cracotten met kippewit , een appel
tussendoor : sinaasappel en 2 bruine boterhammen (kleine) met kippewit
lunch : 350 gram paella van de wiegt watchers (kgeloof iets van een kleine 400 calorien)
tussendoor : een yoghurtje (geloof rond de90 calorien)

vanavond nog 4 boterhammen, met light confituur , een banaan met magere melk en wsl nog iets

Zonder mijn avondeten weet ik niet goed op hoevaal calorien ik kom aangezien ik niet weet wat er in kippewit zit , ik schat op een kleine 900 ?
Oud 03-03-2005, 16:26
Verwijderd
k vroeg me af hoeveel calorien zitten er in een bord avondeten?
laat zeggen een bord macaroni met saus en groente en gehakt?
Oud 03-03-2005, 16:33
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
kellytje schreef op 03-03-2005 @ 15:14 :

Zonder mijn avondeten weet ik niet goed op hoevaal calorien ik kom aangezien ik niet weet wat er in kippewit zit , ik schat op een kleine 900 ?
Hoezo zo weinig?
Oud 03-03-2005, 16:42
Verwijderd
Citaat:
my-love-for-you schreef op 03-03-2005 @ 16:26 :
k vroeg me af hoeveel calorien zitten er in een bord avondeten?
laat zeggen een bord macaroni met saus en groente en gehakt?
verschilt per avondeten, wat het is en hoeveel je opschept. Normaal tussen de 350 en de 700 kcal.
4 opscheplepels macaroni met 4 opscheplepels gekookte groente, een normale portie half-om-half gehakt, en 2 sauslepels tomatensaus, is zo'n 560 kcal.
Oud 03-03-2005, 16:43
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
my-love-for-you schreef op 03-03-2005 @ 16:26 :
k vroeg me af hoeveel calorien zitten er in een bord avondeten?
laat zeggen een bord macaroni met saus en groente en gehakt?
Er zijn verschillende sites waar je dat kunt meten (www.voedingscentrum.nl en www.becel.nl bv.)

Sommigen hier zeggen dat avondeten zo'n 400 à 500 calorieën is, volgens mij eten die mensen niet zoveel want ik kom meestal rond de 500 à 600 calorieën uit, en dan eet ik echt niet overdreven veel
Oud 03-03-2005, 16:43
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 03-03-2005 @ 16:33 :
Hoezo zo weinig?
Ik ga natuurlijk nog eten Ik weet ook niet of mijn schatting juist is of niet.
Oud 03-03-2005, 16:46
Verwijderd
Citaat:
Bloem schreef op 03-03-2005 @ 16:43 :
Sommigen hier zeggen dat avondeten zo'n 400 à 500 calorieën is, volgens mij eten die mensen niet zoveel want ik kom meestal rond de 500 à 600 calorieën uit, en dan eet ik echt niet overdreven veel
in de allerhande staat bij elk recept hoeveel kcal 1 portie is, dat is meestal eerder 500-600 inderdaad
Oud 03-03-2005, 16:51
Verwijderd
Vandaag op + planning

8.00
2 boterhammen honing
1 glas melk

10.00
1 appel

11.00
1 boterham leverpastei

12.00
1 banaan
1 boterham leverpastei

13.00
150 g magere perzikkwark
1 boterham dieetmargarine + kaas

15.00
1 boterham dieetmargarine + kaas

16.30
1 cup a soup kip

18.00
1 bord chili con carne
1 schaal sla (+ azijn)

21.00
1 schaaltje yoghurt
1 sinaasappel

Dit komt in totaal op zo'n
1585 kcal
45 g vet

Oud 03-03-2005, 17:14
marla
Avatar van marla
marla is offline
Wat ik heb gegeten tot nu toe en wat ik nog ga eten:

9:15
1 boterham met sandwichspread

10:45
1 boterham met boter en ham

13:00
1 boterham met boter en ham
1 boterham met boter en jam

15:00
1 boterham met sandwichspread

16:00
2 cracottes
ontbijtkoek (ik had weer eens honger)

18:00
boerenkool met rookworst

in totaal word dat ongeveer 1237 kcal.
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Oud 03-03-2005, 17:18
Gothic
Avatar van Gothic
Gothic is offline
Citaat:
marla schreef op 03-03-2005 @ 17:14 :
Wat ik heb gegeten tot nu toe en wat ik nog ga eten:

9:15
1 boterham met sandwichspread

10:45
1 boterham met boter en ham

13:00
1 boterham met boter en ham
1 boterham met boter en jam

15:00
1 boterham met sandwichspread

16:00
2 cracottes
ontbijtkoek (ik had weer eens honger)

18:00
boerenkool met rookworst

in totaal word dat ongeveer 1237 kcal.
opzich qua hoeveelheid prima... qua cal beetje aan de weinige kant. Ik heb het gevoel dat je misschien te weinig hebt gerekend voor worst?
ipv van ontbijtkoek kun je ook een boterham nemen natuurlijk, zeker als je honger hebt, tenzij ontbijtkoek bij jou beter vult ...
__________________
~ Maybe it won’t last forever, but who says the best loves do ~ November is all I know, and all I ever wanted to know ~
Oud 03-03-2005, 17:22
Verwijderd
'k vind het qua kcal idd een beetje aan de (te) weinige kant.
Oud 03-03-2005, 17:26
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Het is dus voor vandaag geworden :
ontbijt : 3 cracotten met kippewit , een appel
tussendoor : sinaasappel en 2 bruine boterhammen (kleine) met kippewit
lunch : 350 gram paella van de weight watchers (kgeloof iets van een kleine 400 calorien)
tussendoor : een yoghurtje (geloof rond de90 calorien) en een mini twix (iets van een 15 gram)
avond : 200 ml magere melk , een grote banaan , 4 (+-120gram) bruine boterhammen met effi light en een kommetje rauwkost (komkommer en witte kool)

Pfff mijn ouders kunnen soms zo raar reageren , ik nam gisteren om 9 uur nog een appel en mijn vader 'ga jij nu weer eten' , mijn moeder vindt ook dat ik te veel/vaak eet en daardoor niet afval . Ze zijn ook nog van het principe : eet 3 keer op een dag en daarna niks , daar wordt je dik van
Oud 03-03-2005, 17:44
-(L)-
Citaat:
Gothic schreef op 03-03-2005 @ 17:18 :
opzich qua hoeveelheid prima... qua cal beetje aan de weinige kant. Ik heb het gevoel dat je misschien te weinig hebt gerekend voor worst?
ipv van ontbijtkoek kun je ook een boterham nemen natuurlijk, zeker als je honger hebt, tenzij ontbijtkoek bij jou beter vult ...
Inderdaad, als je honger hebt, dan zijn er wel slimmere dingen die je kunt kiezen. Maar aangezien je best weinig kcal hebt, is 't wel goed dat je dat gekozen hebt. Misschien kan je vanavond ook nog iets eten...
Oud 03-03-2005, 17:54
-(L)-
Citaat:
kellytje schreef op 03-03-2005 @ 17:26 :
Pfff mijn ouders kunnen soms zo raar reageren , ik nam gisteren om 9 uur nog een appel en mijn vader 'ga jij nu weer eten' , mijn moeder vindt ook dat ik te veel/vaak eet en daardoor niet afval . Ze zijn ook nog van het principe : eet 3 keer op een dag en daarna niks , daar wordt je dik van
Mijn ouders zeggen ook altijd: ga je nu alweer eten? Ik eet ook best vaak, een keer of 7 per dag. Voor hen lijkt het dan veel, maar qua hoeveelheid valt 't mee, 't zijn meestal kleine porties. Maar over de hele dag gezien natuurlijk wel genoeg. En qua kcal zit ik lager dan m'n ouders, dus door altijd te vragen of ik weer ga eten, slaat nergens op. Ik krijg minder binnen dan zij.
Oud 03-03-2005, 17:55
-(L)-
Ik post nog maar eens wat ik vandaag gegeten heb, misschien heeft iemand er zinnige kritiek op...
(Ik stond om 10 uur op, hoefde pas om 12.10 uur op school te zijn).

10.30: 4 boterhammen met boter en mosterd
12.00: 2 appels, pakje sultana naturel
13.00: 3 boterhammen met mosterd
15.00: 2 snack a jacks, pakje toastjes
17.00: bord aardappelen, 4 eetlepels rode kool (zonder suiker), ijsbergsla

In de planning:
18.30: 600 gram vift yoghurt
20.30: 1 banaan, 1 sinaasappel
Oud 03-03-2005, 17:57
kellytje
Avatar van kellytje
kellytje is offline
Ik eet te veel rauwe groenten enzo , ja natuurlijk is dat gezond maar niet als je dat gaat eten 'om iets te kunnen eten' ook al heb je geen honger/kan je geen honger meer hebben. Zo'n opmerking stoort mij gewoon enorm, dan ga ik derna stiekem nog iets eten en dat is al helemaal fout.
Oud 03-03-2005, 18:56
Mara
Mara is offline
Vandaag

Ontbijt
2 boterhammen, 1x rookvlees 1x appelstroop

Tussendoor
1 boterham light-jam

Lunch
2 boterhammen rookvlees
200ml chococaffee (niet heel best, maar ik had 't zó koud)

Tussendoor
1 rijstwafel
200g kwark
1 knackebrot 20+ kaas
2 schijfjes ananas

Avondeten
Aardappelen, rode kool en ribkarbonade

Avond
Paaseitjes
Magere melk

Zonder de paaseitjes 1380kcal en 26g vet. Paaseitjes verpesten 't helemaal, heb er heel veel gehad
Oud 03-03-2005, 19:36
Verwijderd
ach, mijn moeder zegt zelfs al tegen mij (ik wil niet afvallen, aankomen zou ik niet erg vinden), als ik 's avonds een boterham pak, dat ik moet oppassen dat ik niet dik word... en ze eet zelf twee handen drop na het eten, dan lijkt een boterham mij toch een betere keuze nouja, ouders he.
Oud 03-03-2005, 21:09
Blackeyed
Blackeyed is offline
5 dagen bezig en hoewel ik mij had voorgenomen 1x per week op de weegschaal te staan, kon k het vandaag toch niet laten en ik was toch oh zo blij toen ik zag dat er 1kg af was
wat heb ik vandaag gegeten :
ontbijt :1 kom cornflakes met halfvolle melk
10u : appel
12u : 2 grijze boterhammen met kruidenkaas
16u : potje yoghurt
18u: puree met vis en witlof ( best wel veel gegeten maar had honger)
__________________
*Forever Black-Eyed*
Oud 03-03-2005, 21:13
Verwijderd
Citaat:
Blackeyed schreef op 03-03-2005 @ 21:09 :
5 dagen bezig en hoewel ik mij had voorgenomen 1x per week op de weegschaal te staan, kon k het vandaag toch niet laten en ik was toch oh zo blij toen ik zag dat er 1kg af was
wat heb ik vandaag gegeten :
ontbijt :1 kom cornflakes met halfvolle melk
10u : appel
12u : 2 grijze boterhammen met kruidenkaas
16u : potje yoghurt
18u: puree met vis en witlof ( best wel veel gegeten maar had honger)
Vind je het gek dat je honger hebt als je overdag zo weinig eet! Probeer eens 3 boterhammen meer te eten.
Oud 03-03-2005, 21:32
Mara
Mara is offline
Citaat:
Sneeuwvlokje schreef op 03-03-2005 @ 21:13 :
Vind je het gek dat je honger hebt als je overdag zo weinig eet! Probeer eens 3 boterhammen meer te eten.
Oud 04-03-2005, 04:45
Verwijderd
Ik denk dat ik een weekje pauze ga nemen, relatie crisis.
Oud 04-03-2005, 08:12
Anadyomenè
Anadyomenè is offline
Hoi ik ga me er ook maar weer eens mee bemoeien want blijkbaar doe ik iets grondig verkeerd.

Ik eet niet veel en ik beweeg aardig wat maar ik val niet af en als ik als ik afval kom ik daarna weer aan. Help .

Ik ben 175 cm lang en weeg tussen de 68 en 70 kilogram, dus een scharminkel ben ik nou ook weer niet.

Op een dag eet ik:

- als ontbijt een flinke bak yoghurt met muesli
-over de middag verspreid 3-4 droge boterheammen (dat vind ik prettiger meenemen overigens, droog brood, vandaar)
- normaal avondeten
- 2 fruit
- eventueel iets kleins anders.

Kan iemand mij vertellen hoe het nou kan dat het maar niet wil lukken?
Oud 04-03-2005, 08:57
marla
Avatar van marla
marla is offline
Ik heb gisteravond ook nog na het eten muesli gegeten na anderhalf uur zweten (sport). Ik had heel erg honger.

En vanmorgen havermout gemaakt. Ik had er heel erg zin in. Op het pak stond hoeveel ik moest gebruiken van de havermout en de melk voor 1 persoon maar het was toch best wel veel en ik heb alles in een keer op zitten eten. Ik zal tot 1 uur niks meer (kunnen) eten denk ik.
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken

Laatst gewijzigd op 04-03-2005 om 09:00.
Oud 04-03-2005, 08:59
marla
Avatar van marla
marla is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 04-03-2005 @ 08:12 :
Hoi ik ga me er ook maar weer eens mee bemoeien want blijkbaar doe ik iets grondig verkeerd.

Ik eet niet veel en ik beweeg aardig wat maar ik val niet af en als ik als ik afval kom ik daarna weer aan. Help .

Ik ben 175 cm lang en weeg tussen de 68 en 70 kilogram, dus een scharminkel ben ik nou ook weer niet.

Op een dag eet ik:

- als ontbijt een flinke bak yoghurt met muesli
-over de middag verspreid 3-4 droge boterheammen (dat vind ik prettiger meenemen overigens, droog brood, vandaar)
- normaal avondeten
- 2 fruit
- eventueel iets kleins anders.

Kan iemand mij vertellen hoe het nou kan dat het maar niet wil lukken?
Doe je ook aan sport? Je moet zeg maar minder calorien binnen krijgen dan dat je verbrand. Maar ik zou verder niet weten wat je zou moeten veranderen. Misschien 's ochtends een boterham. En dan klein beetje muesli tussen door als je honger hebt?
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Oud 04-03-2005, 10:17
Mara
Mara is offline
Citaat:
Anadyomenè schreef op 04-03-2005 @ 08:12 :
Hoi ik ga me er ook maar weer eens mee bemoeien want blijkbaar doe ik iets grondig verkeerd.

Ik eet niet veel en ik beweeg aardig wat maar ik val niet af en als ik als ik afval kom ik daarna weer aan. Help .

Ik ben 175 cm lang en weeg tussen de 68 en 70 kilogram, dus een scharminkel ben ik nou ook weer niet.

Op een dag eet ik:

- als ontbijt een flinke bak yoghurt met muesli
-over de middag verspreid 3-4 droge boterheammen (dat vind ik prettiger meenemen overigens, droog brood, vandaar)
- normaal avondeten
- 2 fruit
- eventueel iets kleins anders.

Kan iemand mij vertellen hoe het nou kan dat het maar niet wil lukken?
Mag ik vragen tot hoever je af wil vallen? Als je het gezond wil houden, dus een BMI van 20, zou je als ondergrens 62kg moeten nemen. Absoluut níet verder gaan. Nú ben je echter ook niet zwaar, een BMI van maar 22. Dat is gewoon, gemiddeld, niet dik dus. Als je wat af wil vallen prima, maar kijk uit!

De yoghurt die je gebruikt is mager neem ik aan?
Als je alleen maar droog brood eet krijg je alleen koolhydraten binnen. Het is verstandiger om bij koolhydraten wat vet te eten, dan worden de koolhydraten langzamer verteerd. Ook krijg je zo nauwelijks eiwit binnen. Het is dus misschien verstandig om mager vlees (ik weet niet of je vegetarier ofzo bent) op brood te doen.

Verder mag je wel wat méér brood eten zelfs! 3-4 boterhammen is absoluut niet veel! Probeer eens 4-5 boterhammen

Je avondeten, wat is dat over 't algemeen? Gebruik je jus? Het vlees wat je gebruikt, is dat mager? Hoeveel avondeten eet je denk je (1 opscheplepel is +/- 50 gram).

Hoeveel en wat sport je in een week?

Wat misschien wel verstandig is is om je vetpercentage te meten. Dat zegt meer dan puur gewicht. Spierenweefsel is namelijk zwaarde dan vet
Oud 04-03-2005, 10:19
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 10:17 :
Nú ben je echter ook niet zwaar, een BMI van maar 22.
Ligt er aan of je de 68 of de 70 neemt, met 70 is het 23 (22,9), als ik me niet vergis (ik heb min of meer hetzelfde bmi). (Dan nog is het niet echt te zwaar, maar goed.)
Oud 04-03-2005, 10:28
Verwijderd
Vandaag kom ik volgens

calorietabel.nl op:
kcal 1452,65
eiwit 42,8
koolhydraten 170,2
vet 52,975 (iets te veel vind ik.. door die worst van vanavond.. )

en volgens overgewicht.nl op:
1382 kcal
47 g vet

Ik heb het volgende gegeten/ ga het volgende eten:

8.00
2 boterhammen sandwichspread

10.30
2 rijstwafels honing

12.30
2 boterhammen kipfilet
1 banaan

15.00
1 appel

16.00
1 beschuit met boter, kaas en een plak roggebrood

18.00
1 stukje worst
2 aardappels
brocolli + wortelen
beetje saus

21.00
1 peer
1 schaaltje yoghurt
Oud 04-03-2005, 10:33
Verwijderd
Citaat:
Koel schreef op 04-03-2005 @ 10:28 :
vet 52,975 (iets te veel vind ik.. door die worst van vanavond.. )
Je schrijft dat je een stukje worst op hebt...als het alleen daar door komt, dan moet het best een flink stukje geweest zijn of niet?
Oud 04-03-2005, 10:37
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-03-2005 @ 10:19 :
Ligt er aan of je de 68 of de 70 neemt, met 70 is het 23 (22,9), als ik me niet vergis (ik heb min of meer hetzelfde bmi). (Dan nog is het niet echt te zwaar, maar goed.)
Ik neem het laagste, denk dat die schommeling naar boven komt door watergewicht nl.
Oud 04-03-2005, 10:39
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 10:37 :
Ik neem het laagste, denk dat die schommeling naar boven komt door watergewicht nl.
Kan, maar hoeft niet, denk ik, 't kan ook betekenen dat ze zich bv. een tijdje niet gewogen heeft of nu 69 kg weegt oid.
Oud 04-03-2005, 10:44
Mara
Mara is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 04-03-2005 @ 10:39 :
Kan, maar hoeft niet, denk ik, 't kan ook betekenen dat ze zich bv. een tijdje niet gewogen heeft of nu 69 kg weegt oid.
Mierenneuker
Oud 04-03-2005, 10:49
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 10:44 :
Mierenneuker
Ik houd nou eenmaal graag alle opties open.
Oud 04-03-2005, 11:04
Mara
Mara is offline
Oh, trouwens, mijn ontbijt bestond vanochtend uit 4 boterhammen
Ik mik op 5 per dag + wat andere dingen.
Oud 04-03-2005, 11:07
Verwijderd
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 11:04 :
Oh, trouwens, mijn ontbijt bestond vanochtend uit 4 boterhammen
Ik mik op 5 per dag + wat andere dingen.
Als je er tussen de middag 2 (of desnoods 3) eet en de rest van de dag die "wat andere dingen", dan valt het volgens mij best mee.
Oud 04-03-2005, 13:18
marla
Avatar van marla
marla is offline
Dit heb ik smiddags gegeten:

good noodles en een appel.
tussen door: 2 koekjes en een stuk kaas.

Nu ga ik tussen door nog eten: 1 boterham met iets(weeet nog niet wat), 2 crackers of rijstwafel ofzo.

savonds eten we macaroni.
Daarna ga ik niet meer eten omdat ik vanavond niet ga sporten.
__________________
Het is beter een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Oud 04-03-2005, 13:52
-(L)-
Citaat:
Blackeyed schreef op 03-03-2005 @ 21:09 :
5 dagen bezig en hoewel ik mij had voorgenomen 1x per week op de weegschaal te staan, kon k het vandaag toch niet laten en ik was toch oh zo blij toen ik zag dat er 1kg af was
wat heb ik vandaag gegeten :
ontbijt :1 kom cornflakes met halfvolle melk
10u : appel
12u : 2 grijze boterhammen met kruidenkaas
16u : potje yoghurt
18u: puree met vis en witlof ( best wel veel gegeten maar had honger)
Veel gegeten? Ik vind het eerder (behoorlijk) weinig. En die kruidenkaas en yoghurt is ook ongezond. Waarschijnlijk ben je gewoon een kilo lichter omdat je vocht kwijt bent. Dit is geen goed schema om af te vallen vind ik.
Oud 04-03-2005, 13:57
-(L)-
Citaat:
MeelFriek schreef op 04-03-2005 @ 11:04 :
Oh, trouwens, mijn ontbijt bestond vanochtend uit 4 boterhammen
Ik mik op 5 per dag + wat andere dingen.
Mijn ontbijt bestaat iedere dag uit (minstens) 4 boterhammen . Ik moet dat gewoon eten, anders val ik om.

Vroeg at ik nooit 's morgens, maar sinds ik me dat heb aangewend, kan ik er niet meer zonder en heb ik 's morgens altijd behoorlijk honger.
Oud 04-03-2005, 14:09
Mara
Mara is offline
Citaat:
Happyyy schreef op 04-03-2005 @ 13:57 :
Mijn ontbijt bestaat iedere dag uit (minstens) 4 boterhammen . Ik moet dat gewoon eten, anders val ik om.

Vroeg at ik nooit 's morgens, maar sinds ik me dat heb aangewend, kan ik er niet meer zonder en heb ik 's morgens altijd behoorlijk honger.
Zelfde hier, maar meestal hou ik me in. Als ik nu ontbijt dan kan ik de hele dag door eten. Eigenlijk wíl ik dus niet ontbijten, omdat ik dan de rest vd dag minder honger/trek heb, maar m'n verstand wint 't in dit geval van m'n gevoel
Oud 04-03-2005, 14:09
Verwijderd
Ben hier vroeger veel op het grote lijn topic geweest, in de tijd dat ik ''dik'' was en constant bezig was met lijnen.
Ik ben toen in 15 kg afgevallen (gestopt met de diane pil, vandaar).
Ik weeg nu 62 kg en ben 1.72. Mijn BMI is dus 20.96, 21 dus . Ik ben hier zeker tevrede mee hoor, en mijn gewicht blijft ook erg stabiel, alleen er is 1 ''probleem''... Ik heb een beetje een tick eraan overgehouden van de tijden dat ik zo met lijnen bezig was, en het op een of andere manier niet lukte om af te vallen. Ik ben nu nog steeds erg bang om dik te worden, maar soms wel een beetje op een gestoorde manier.
Het is niet dat ik hier zelf erg mee zit, maar mijn zus is zich eens lekker aan het bemoeien met mij (zij woont in dezelfde stad, ook op kamers, en heeft volgens mij het idee dat ze op haar kleine zusje passen moet ). Mijn zus zeurt namelijk altijd dat ik te weinig eet. Zelf ben ik me daar nooit echt zo bewust van geweest, maar mss heeft ze toch wel een beetje gelijk...
Ik eet zo bijvoorbeeld op een dag wel redelijk weinig, een standaard dag voor mij:
ontbijt: 1 boterham met beleg (geen boter)
lunch: 2 boterhammen met beleg (geen boter), als ik op school lunch dan eet ik er meestal ook nog soep bij.
avondeten: nou ja gewoon wat ik kook, of wat ik bij andere te eten krijg ...
Verder eet ik weinig tussendoor, meestal 2 appels ofzo. Koekjes, snoep en chips eet ik vrijwel nooit door de weeks, alleen in het weekend als ik bij mijn moeder ben

Nou ja goed mijn zus vond dus dat ik echt veel te weinig eet, en dat ik een beetje raar met eten om ga, al valt dat reuze mee. Ik weet echt zeker dat ik zo weinig eet om dat ik een tick aan mijn dik zijn tijd heb overgehouden.

Ik probeer nu wel wat meer te eten (dat vond mijn moeder ook nodig), maar het lukt me wel moeilijk. Als ik bijvoorbeeld op een dag 5 boterhammen op een dag eet, dan heb ik echt zoiets van shit dit voelt eigenlijk niet goed. Of als ik ergens een stuk taart krijg, ik vind het wel lekker, en eet het ook zeker op, maar ik heb dan van de andere kan ook wel een beetje van, nu moet ik wel wat harder sporten.
Ook merk ik dat wanneer ik meer eet dan ik gewend ben, ik snel misselijk ben.

Verder als ik bijvoorbeeld lang op school gezeten heb, en ik naar huis fiets, ik wel echt een ''hongergevoel'' heb. Nou ja eigenlijk heb ik echt vaak een ''hongergevoel''; maar ik weet niet dat went dan ook ofzo.
Nou ja toen het hier een keer met mijn zus over ging, toen had ze echt zoiets van, jeeh doe eens ff normaal ofzo. Zij heeft me wel een beetje wakker gemaakt. Het is niet zo dat ik een stoornis heb hoor, maar heb gewoon wel een bepaalde angst om dik te worden.

Mwah ff verhaal kwijt; als ik er met mijn zus over praat begint ze meteen te gillen dat ik meer moet eten, mijn moeder gaat zich meteen druk maken, en hier is het allemaal lekker anoniem .

Laatst gewijzigd op 04-03-2005 om 14:13.
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Psychologie Zelfmoord en pijn...
Jaymes
12 20-08-2013 01:28


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.