Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-01-2002, 13:44
gigigirl
gigigirl is offline
Wie kan er uitleggen wat nou precies de 2de fase inhoud, en wat er nou veranderd is, en wat heeft het PTA er mee te maken?
alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-01-2002, 10:47
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
wat er verandert is is dit:

in de oude stijl kon je al je vakken zelf kiezen. op de havo 6 en op t vwo 7 dacht ik.
maakte dus niet uit welke vakken....

in de 2de fase kies je een profiel, waar voor dat profiel verplichte vakken in zitten;
cultuur en maatschappij
geschiedenis2, culturele kunstzinnige vorming2 (ong. kunst geschiedenis), ckv3 (practisch vak, bv muziek of tekenen), frans 2 en duits 2(een 2 achter een taal betekend dat je het hele vak hebt, terwijl als je frans 1 hebt je vooral gaat lezen) wiskunde a1

economie en maatschappij
economie, aardrijkskunde, geschiedenis2 wiskunde a1 en 2

natuur en techniek
(nu wordt t wat vager voor me, doe zelf C&m namelijk)
natuurkunde 1 en 2
scheikunde 1 en 2
wiskunde b1 en 2

natuur en gezondheid
biologie 1 en 2
natuurkunde 1
scheikunde 1
wiskunde b1

(fouten voorbehouden
_____________________
dan heb je een verplichtdeel, dat moet dus iedereen doen:
nederlands engels, duits1 en frans 1 (op de havo duits 1 of frans 1), maatschappijleer geschiedenis 1, algemene natuurwetenschappen en culturele kunstzinnige vorming 1 en op sommige scholen godsdienst/levensbeschouwing
_____________________
vrije gedeelte;
in dit gedeelte kun je zelf vakken kiezen. ik heb bijvoorbeeld als profieldeel cm, maar daarbij heb ik klassieke culturele vorming (verplicht voor gymnasiasten dacht ik), aardrijkskunde en biologie 1 en 2 gekozen.
________________________

het vakken pakket is opzich dus al verandert vergeleken bij de oude stijl. een ander verschil is dat je meer practische opdrachten 9werkstukken ed moet maken. en theoretisch gezien moet je zelfstandiger werken. in de praktijk valt dit IMHO nogal tegen maar goed.
voor dat zelfstandig werken krijg je een PTA (programma toetsing en afsluiting), deze wordt aan het begin van het jaar uitgereikt en staat per periode welke stof behandeld moet worden voor de volgende se periode (school examens; 4x per jaar - je krijgt een se voor bv geschiedenis, je begint dus al in 4vwo met cijfershalen voor je eindlijst, want de cijfers die je voor de SE's haalt tellen gewoon de jaren door) en watvoor practische opdrachten je moet doen.
______
hoop dat het een beetje duidelijk is; al ik een fout gemaakt heb hoop ik dat iemand t verbeterd en als je nog vragen hebt vraag maar

[Dit bericht is aangepast door sublime (04-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:04
Verwijderd
Je hebt geen fouten gemaakt, maar ik wil nog ff wat toeviegen:

Verder moet je voor de vakken Nederlands, Engels, Duits2 en Frans2 (wat je hebt) boeken lezen. Op de HAVO 8 voor Nederlands en 3 voor elke Moderne Vreemde Taal. Op het VWO 12 voor Nederlands en 5 voor elke Moderne Vreemde Taal. Voor CKV moet je bovendien culturele dingen doen (theater, museum, bios, etc) en daar verslagen van maken. Ook moet je een aantal dingen zelf maken. Samen met alle werkstukken (PO's) is het allemaal handelingsdeel. Deze handelingsdelen worden beoordeeld met onvoldoende, voldoende of goed. Alle handelingdelen moeten minstens met voldoende af worden gesloten, anders mag je geen examen doen. Een niet gemaakt handelingsdeel telt als onvoldoende.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:28
Lateralus
Avatar van Lateralus
Lateralus is offline
sublime maakte 1 foutje: op de HAVO is volgens mij frans2 of duits2 verplicht, in plaats van D/F1, maar weet het niet zeker, ik doe zelf VWO.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:43
gigigirl
gigigirl is offline
en wanneer begint dat bij de HAVO, in HAVO3 of HAVO4
bedankt voor jullie reacties
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:43
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
sublime maakte 1 foutje: op de HAVO is volgens mij frans2 of duits2 verplicht, in plaats van D/F1, maar weet het niet zeker, ik doe zelf VWO.

kan zijn weet ik niet

en dutckECK bedoel je met handelingsdeel zoiets als een lees/luister en schrijfdossier? dat moeten wij namelijk doen.

en wat de boeken betreft; nog een verschil met oude stijl, vroeger moest je veeeeeeeeeel meer boeken lezen, en op sommige scholen (mijne bijvoorbeeld) wordt minder streng gekeken of iets literatuur is of niet, zodat mensen ooke cht boeken gaan lezen. tuurlijk
heb nix tegen leraren maar vind dat wel een beetje naief; iemand die niet wil lezen leest geen shakespear maar ook geen harry potter lijkt mij. en vind ut ergens een beetje dubiel dat je op havo/vwo een kinderboek mag lezen voor je lijst er er als verwerkingsopdracht een tekening van mag maken maar ja wie ben ik he.....
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:44
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
gigigirl schreef:
en wanneer begint dat bij de HAVO, in HAVO3 of HAVO4
bedankt voor jullie reacties
begitn voor de havo ook in de vierde, op de havo duurt het 2de fase deel dus 2 jaar en op het vwo 3 jaar.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:47
gigigirl
gigigirl is offline
en heb je voor havo3 of havo4 perse frans nodig of mag je ook gewoon duits, engels en nederlands?
xxxx
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 11:54
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
gigigirl schreef:
en heb je voor havo3 of havo4 perse frans nodig of mag je ook gewoon duits, engels en nederlands?
xxxx
ik weet niet zeker hoe het op de havo zit, maar volgens mij mag je dan kiezen of duits of frans dus....
maar volgens mij heb je het in havo3 allemaal nog, hoor...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 14:53
gigigirl
gigigirl is offline
dankje allemaal!! Dus je zou eigenlijk niks nodig hebben en nergens last van hebben vanwege de pta enzo, mocht je ineens op een of andere goeie reden overstappen naar 4havo, terwijl je nie Havo deed?
xxxxx
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 15:03
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
gigigirl schreef:
dankje allemaal!! Dus je zou eigenlijk niks nodig hebben en nergens last van hebben vanwege de pta enzo, mocht je ineens op een of andere goeie reden overstappen naar 4havo, terwijl je nie Havo deed?
xxxxx
het hangt er wel vanaf welke vakken je had voor je naar de havo gaat. je moet dan dus wel een profiel kiezen dan aansluit op je oude pakket. maar het is nog steeds mogelijk
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 16:19
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
havo mag idd kiezen of ze duits of frans willen, maar economie is weer verplicht...

(doe zelf vwo, maar hoorde ik van vrienden op havo)

waar dus vooral veel commentaar op is bij de 2e fase is dat je zo verschrikkelijk veel vakken hebt, veel werkstukken en verslagen moet maken en zelf moet plannen...
voor mensen die dit laatste kunnen is 2e fase heel makkelijk, die hebben weinig problemen, maar ja, niet iedereen kan dat op z'n 15e/16e!

ook moet je maar net goed zijn in werkstukken enzo... ik heb vanaf augustus nou al 40 verslagen en werkstukken moeten maken... toevallig kan ik dat vrij redelijk, maar als je dat niet kan, krijg je dus onvoldoendes en moet je ze dus over gaan maken, das erg vervelend als de rest van je huiswerk doorgaat en het wel belangrijk is!

maar dat laatste is niet het belangrijkste, het gaat vooral om het plannen, daar gaat het echt om bij de 2e fase!!!
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 20:45
gigigirl
gigigirl is offline
en is aardrijkskunde verplicht? en zijn er nog verschillen in vakken tussen mavo of havo? vakken die je in havo 4 wel hebt, en die je dus perse in havo 3 al heb gehad?

xxxxxxxxxxxxxx

[Dit bericht is aangepast door gigigirl (04-01-2002).]
Met citaat reageren
Oud 04-01-2002, 22:24
sublime
Avatar van sublime
sublime is offline
Citaat:
gigigirl schreef:
en is aardrijkskunde verplicht? en zijn er nog verschillen in vakken tussen mavo of havo? vakken die je in havo 4 wel hebt, en die je dus perse in havo 3 al heb gehad?

xxxxxxxxxxxxxx

[Dit bericht is aangepast door gigigirl (04-01-2002).]
volgens mij is op de havo ook alleen in het profiel economie en maatschappij aardrijkskunde verplicht.

volgens mij zijn er niet echt veel verschillen tussen de vakken die je op de mavo hebt of op de havo. alleen wordt het vanuit een andere hoek en een ander niveau benadert. er zullen vast wel verschillen zijn, maar die zijn echt wel te overbruggen; zeker als je de goede begeleiding krijgt
Met citaat reageren
Oud 05-01-2002, 01:58
Adamh
Adamh is offline
oud nieuws
__________________
veni vidi vici
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Algemene schoolzaken 2de fase rekenmachine, komen deze twee rekenmachine op hetzelfde neer?
wr_faya
9 08-07-2006 22:18
Algemene schoolzaken Pro 2de fase info
Verwijderd
2 20-03-2003 16:44
Algemene schoolzaken 2de fase komt eraan :( !!
LaDyKiLLeR
13 14-08-2002 09:22
Algemene schoolzaken 2de fase wordt pas in 2003 afgeschaft!
Sharksy
3 26-02-2002 15:21
Algemene schoolzaken 2de Fase
Witch Lover
0 28-12-2001 14:53
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen Latijn en 2de fase?
gac
8 03-07-2000 10:14


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:45.