Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-12-2004, 16:07
SimplyABoy19
Avatar van SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Hoi,

er zullen ongetwijfeld mensen zijn die mij kunnen helpen met mijn probleem...

Ik weet dat er een zoekfuntie is maar ik zou het toch heel fijn vinden om een advies te krijgen op MIJN situatie, inplaats van het bij elkaar rapen van allerlei adviezen uit andere topics...

Het zit zo:

Mijn ouders zijn al 11 jaar gescheiden.....en heb nu mijn vader al ruim 7 jaar geen contact meer met mijn vader (wat toendertijd mijn eigen keuze was...)

Mijn vader had hier totaal geen problemen mee en leefde gewoon lekker zijn leven.......en doordat hij problemen had met zijn zaak etc. en andere stuff kwam het hem wel effe uit om zijn kinderen op een "laag pitje" te zetten...

Maargoed we zijn nu in het nu....

Ik volg een hbo studie en krijg hiervoor studiefinanciering en een aanvullende beurs.....hiernaast krijg ik een ouderbijdrag van zowel mijn vader als moeder....tenminste, dat is de bedoeling...

Mijn moeder betaald zowieso al meer dan nodig dus zij vormt geen probleem.....mijn vader weigerd echter om te betalen....en dan niet in de vorm van het zeggen of naar mij schrijven...maar puur om financiele zaken te negeren en er niet op te reageren!

Mijn vader heeft afgelopen jaren contact met mij gezocht en mijn broers voor sociaal contact en hij heeft aangeboden het 1 en ander te betalen als wij maar bonnetjes toesturen....maar dit is niet wat ik wil want ik wil alles gewoon zwart op wit op mijn rekening en niet via een envelop op de post....

Ik heb hem hier op aangesproken via een brief en vervolgens via dezelfde brief maar dan aangetekend maar vervolgens word hier niet op gereageerd.....

Aangezien mn ouderbijdrage bij mn vader zo gigantisch is op gelopen (ruim 200 euro per maand vanaf december) is mn aanvullende beurs op 0 euro komen te staan en mn studiefinanciering gedaald tot 75 euro...

Om toch nog rond te kunnen komen qua studiekosten heb ik dus al een lening af moeten sluiten van 100 euro...

Maargoed dit is dus nu mijn situatie en mijn vraag luidt:

Is er iets te doen aan mijn vader? Hij zegt het wel niet maar het is vrij duidelijk dat hij weigerd te betalen.....of is die ouderbijdrage ook geen verplichting? En ik heb ooit bij vlagen ergens gelezen dat wanneer 1 van je ouders weigerd je dit op papier kan laten vastleggen ofzo en dat het bedrag van de ouderbijdrage vervolgens aangevuld word aan de studiefinanciering als studiefinanciering....is dat zo en hoe zit dat? Welke stappen zou ik kunnen ondernemen!

Met Vriendelijke Groet,

Ik
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 04-12-2004, 17:29
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik ben geen expert, maar volgens mij kun je dat geld 'eisen' en dat moet dan met een rechtzaak.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 18:09
Fleur
Avatar van Fleur
Fleur is offline
Hmm in mijn geval is het zo dat mijn vader mij niet erkend heeft als zijn kind o.i.d., daar moest ik een bewijs van halen bij de burgelijke stand en dus kreeg ik aardig wat stufi en hoeft mijn vader niets te betalen.

Maar heb geen idee hoe het zit met dat erkennen en of dat uberhaupt nu nog wel kan.
__________________
http://fleur.madtech.cx
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 16:30
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Ik heb ook het probleem dat mijn ouders gescheiden zijn en dat mijn moeder weigert om de ouderbijdrage te betalen van meer dan 100 euro. Nou heb ik er een lening bij gepakt om de kosten een beetje te kunnen dekken, maari kvind het wel belachelijk dat ze niet eens een klein beetje mee wil helpen om mijn studie te bekostigen. Al is et maar voor 20 euro in de maand.. ze zou me er enorm mee helpen maar goed. Dat heeft me de afgelopen 2 jaar al genoeg stress gekost, dus daar begin ik niet meer over meth aar.

k heb nog sporadisch contact met haar. Ik heb bij de ib gevraagd of ze mijn moeder dat geld dan als het ware kunnen kwijtschelden en dat zij het dan voor me betalen. Dat kan.. maar je moet erg veel bewijzen en verklaringen daarheen sturen voordat ze eenmaal over de streep zijn.

Ik moest een verklaring van mij en mijn vader op sturen (dat is nog niet zo moeilijk).. eentje van mijn moeder (da's moeilijk want ze betaalt wel niet maar ze hangt wel tegen iedereen mooie verhalen op dat ze me financieel ondersteunt, dus ze wil geen verklaring geven aan de ib) en een verklaring van 1e of 2e lijns zorg. Daar is opzich ook nog wel aan tek omen.

Maar ik heb zoveel stress met me moeder dat ik denk: weeet je.. laat allemaal maar zitten. Ik leen wel wat geld van de ib om me studie te kunnen bekostigen. Dat is voor mij beter dan dat ik een heleboel gestress met haar heb omdat ze liegt enzo en ikhaar daar telkens op wijs (tis echt zooooooooo'n lang verhaal, probeer het in een paar regels te vertellen maar dat gaat niet zo )


Ouderbijdrage is NIET verplicht. Je ouders maken zelf uit of ze het geld aan je betalen of niet!
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:05
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 05-12-2004 @ 17:30 :
*knip*

Ouderbijdrage is NIET verplicht. Je ouders maken zelf uit of ze het geld aan je betalen of niet!
Alleen heb jij het over ouderbijdrage voor je studie en bedoelt de TS alimentatie en dat is volgens mij wel verplicht maar daar heb je idd wel een rechtzaak voor nodig. Ik denk ook niet dat je nog geld kan krijgen voor alle jaren dat je vader dat niet betaald heeft.
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:33
SimplyABoy19
Avatar van SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 05-12-2004 @ 18:05 :
Alleen heb jij het over ouderbijdrage voor je studie en bedoelt de TS alimentatie en dat is volgens mij wel verplicht maar daar heb je idd wel een rechtzaak voor nodig. Ik denk ook niet dat je nog geld kan krijgen voor alle jaren dat je vader dat niet betaald heeft.
In dit topic gaat het slechts en alleen om de ouderbijdrage...

Ik heb het ook over allimentatie, maar dat is weer een ander geopend topic en staat los van de ouderbijdrage
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 17:35
SimplyABoy19
Avatar van SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Citaat:
LoeLoe schreef op 05-12-2004 @ 17:30 :
Ik heb ook het probleem dat mijn ouders gescheiden zijn en dat mijn moeder weigert om de ouderbijdrage te betalen van meer dan 100 euro. Nou heb ik er een lening bij gepakt om de kosten een beetje te kunnen dekken, maari kvind het wel belachelijk dat ze niet eens een klein beetje mee wil helpen om mijn studie te bekostigen. Al is et maar voor 20 euro in de maand.. ze zou me er enorm mee helpen maar goed. Dat heeft me de afgelopen 2 jaar al genoeg stress gekost, dus daar begin ik niet meer over meth aar.

k heb nog sporadisch contact met haar. Ik heb bij de ib gevraagd of ze mijn moeder dat geld dan als het ware kunnen kwijtschelden en dat zij het dan voor me betalen. Dat kan.. maar je moet erg veel bewijzen en verklaringen daarheen sturen voordat ze eenmaal over de streep zijn.

Ik moest een verklaring van mij en mijn vader op sturen (dat is nog niet zo moeilijk).. eentje van mijn moeder (da's moeilijk want ze betaalt wel niet maar ze hangt wel tegen iedereen mooie verhalen op dat ze me financieel ondersteunt, dus ze wil geen verklaring geven aan de ib) en een verklaring van 1e of 2e lijns zorg. Daar is opzich ook nog wel aan tek omen.

Maar ik heb zoveel stress met me moeder dat ik denk: weeet je.. laat allemaal maar zitten. Ik leen wel wat geld van de ib om me studie te kunnen bekostigen. Dat is voor mij beter dan dat ik een heleboel gestress met haar heb omdat ze liegt enzo en ikhaar daar telkens op wijs (tis echt zooooooooo'n lang verhaal, probeer het in een paar regels te vertellen maar dat gaat niet zo )


Ouderbijdrage is NIET verplicht. Je ouders maken zelf uit of ze het geld aan je betalen of niet!
Ik kan heel goed begrijpen dat je iets hebt van "laat maar zitten"....ik heb eigenlijk precies hetzelfde, aangezien ik soms het idee heb dat ik echt achter mijn vaders geld aan zit en maar mijn handje moet ophouden en op mn knieeen moet gaan

Maarjah daarnaast werk ik in zomervakanties 2 maand non-stop 6 dagen per week, 45 uur per week en dit is de afgelopen 2 jaar al zo....puur om alle studiekosten voor een deel rond te krijgen (wat ondanks het vele werken alsnog niet lukt)....daarom wil ik er toch wel voor vechten en alles doorzetten, aangezien ik nog maar in het 1e jaar van mn hbo studie zit...en nog vele jaren te gaan heb
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 18:33
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
SimplyABoy18 schreef op 05-12-2004 @ 18:33 :
In dit topic gaat het slechts en alleen om de ouderbijdrage...

Ik heb het ook over allimentatie, maar dat is weer een ander geopend topic en staat los van de ouderbijdrage
Sorry, dan heb ik dit topic verwisselt met je andere topic. Beschouw mijn reply dan maar als een in je andere topic
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 08:13
LoeLoe
Avatar van LoeLoe
LoeLoe is offline
Als je bij de ouder woont die de allimentatie betaalt, is hij/zij niet verplicht om die allimentatie aan jou af te staan.

Woon je bij iemand anders dan bij de betalende ouder van de allimentatie, dan kun je er desnoods wel aan komen via een rechtzaak. Maar of je daar gelukkiger van wordt ..

Mijn ouders zitten nu al een aantal jaren in een juridische clinch met elkaar waar ik telkens bij wordt betrokken omdat mijn moeder beweert 'dat ik zo goed ben in bemiddelen'
Ik blijf bij mijn stnadpunt dat ze daar dan maar iemand anders voor moet zoeken maar helaas probeert ze het iedere keer weer.

Gescheiden ouders.. dat verrotte geld.. ik heb de strijd al een tijdje geleden zo opgegeven omdat ik denk dat ik mijn energie beter in me studie kan steken. Heb al genoeg problemen en als ik dan ook nog eens me studie niet zou halen .. wat is er dan uberhaupt van me terecht gekomen vraag ik me dan af.

Tis echt een idioot lange lijdensweg om aan je geld te komen als je daar recht op hebt als je het mij vraagt
__________________
Soms is er zoveel dat we voelen, maar zo weinig dat we kunnen zeggen...
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 08:18
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Je kunt bij de ib-groep zeggen dat je geen contact meer met je vader hebt en er ook geen contact meer mee wilt (ik weet het 'mooie' woord er ff niet voor). Je moet dan inderdaad wat formulieren invullen en in laten vullen enzo (ook één van bijv. een maatschappelijk werker, beetje lastig). Een hele klus, maar je kunt dan 'afstand' doen van je vader. Je vaders loon wordt dan niet meer meegerekend en je krijgt dan waarschijnlijk een hogere aanvullende beurs.

Maar anders zou ik even naar een kantoor gaan en om uitleg hierover vragen en om formulieren enzo, dan kom je er misschien wat meer over te weten.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 08:21
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Ohja, nog ff dit: als je zegt dat je geen contact meer hebt met je vader en ook geen contact wilt hebben, hoeft hij als het goed is ook niets in te vullen.

(Was bij mij tenminste zo, maar dan moet je wel een andere verklaring mee sturen ofzo) ("Bij mij": ik kreeg dat ineens toegestuurd, die formulieren om in te vullen, omdat ik een bezwaarschrift had ingediend, omdat ik het er niet mee eens was dat mijn moeders loon mee werd gerekend. Bezwaarschrift afgewezen (logisch), maar ik kreeg toen dat toegestuurd . Ben maar ff weer een klacht gaan indienen, kreeg ik een envelop erop met 'vertrouwelijk' en dat ik geen contact meer wilde met mijn moeder enzo... vaag...).
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 08:38
Verwijderd
Citaat:
ekki schreef op 06-12-2004 @ 09:18 :
Je kunt bij de ib-groep zeggen dat je geen contact meer met je vader hebt en er ook geen contact meer mee wilt (ik weet het 'mooie' woord er ff niet voor).
Volgens mij heet dat de hardheidsclausule
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 13:46
ekki
Avatar van ekki
ekki is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 06-12-2004 @ 09:38 :
Volgens mij heet dat de hardheidsclausule
Hmm, dat woord bedoelde ik niet, maar het is idd wel een hardheidsclausule.
__________________
De enige domme vraag is de niet gestelde vraag. (© Caatje) | Ik ben gelukkig, gelukkig (naar Brigitte K.) | Koeien!!!! (© Brigitte Kaandorp) | ergo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Werk, Geld & Recht [IB-Groep] Weigerachtige ouders
Daantje_0705
40 17-09-2005 11:59
Werk, Geld & Recht Ouders gescheiden, recht op aanvullende beurs?
JNR
21 07-04-2005 21:23
Werk, Geld & Recht studiefinanciering.
Ingetjuhh
4 09-10-2004 15:19
Werk, Geld & Recht Studeren: Studiefinanciering/aanvullende beurs
Hardst33lo
8 02-09-2004 17:22
Werk, Geld & Recht Aanvullende beurs / ouderbijdrage
Daantje_0705
4 27-04-2004 09:12
Werk, Geld & Recht vragen over ouderbijdrage
Daantje_0705
11 18-02-2004 14:48


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:41.