Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2006, 21:17
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
De laatste tijd (maand, paar maanden) heb ik last van een beklemmend gevoel in mijn borstkas. Ik kan niet precies zeggen wanneer of hoe dit begon, wat de oorzaak is. Ik heb wel last gehad van het gevoel dat er een brokje vastzat in mijn keel, wat de dokter toen uitgelegd heeft als een probleem met mijn slokdarm.

Het gevoel in mijn borstkas zit soms aan de linkerkant, en dan maak ik me zorgen, omdat je hart daar zit. Soms is het echter ook aan de rechterkant, en soms gewoon in het midden. Ik ben hiervoor al 2 keer 's avonds naar de huisartsenpost in het ziekenhuis gegaan, omdat ik mezelf zorgen maakte. Alle twee de keren is me echter verteld dat ik kerngezond ben. Ik kan ook goed, diep ademhalen, en mijn hart blijft normaal kloppen, in dat opzich is er dus niets aan de hand. Omdat de klachten echter niet ophouden, maak ik me soms toch wat zorgen. Omdat ik hier al 2 keer mee naar de dokter geweest ben, en me alle twee de keren is verteld dat er niets aan de hand is, wil ik liever niet nóg een keer gaan. Ik denk dat ik dan hetzelfde te horen krijg. Ook zijn de klachten niet zo ernstig dat een bezoek aan de dokter echt nodig lijkt. Die twee keer dat ik ben geweest raakte ik in paniek door het gevoel, waardoor het erger leek te worden. Inmiddels weet ik hoe ik ermee om moet gaan. Als ik rustig blijf, en mezelf voorhoud dat het niets lichamelijks is, raak ik vanzelf rustig en wordt het minder. Ook is het zo dat ik er alleen echt last van heb als ik alleen ben en stilzit, of niets doe. Als ik bezig ben of mensen om me heen heb voel ik mezelf helemaal goed.

Op internet heb ik wat informatie opgezocht, en daar zat het volgende tussen:

Pijn op de borst

Wat betekent pijn op de borst?
Bij pijn op de borst denken veel mensen al snel aan een hartaandoening, zoals een hartaanval. Het is echter een verschijnsel dat veel verschillende oorzaken kan hebben. Vaak wordt het veroorzaakt door maag- en slokdarmproblemen. De onderliggende oorzaak van pijn op de borst kan tamelijk onschuldig zijn, maar is soms ook ernstig. U kunt het beste met uw klachten naar de huisarts gaan.

Mogelijke oorzaken van pijn op de borst zijn:

slokdarmproblemen en maagaandoeningen, zoals brandend maagzuur en slikproblemen;
een gekneusde spier of spierpijn in de spieren die tussen de ribben zitten;
hartaandoeningen, zoals een hartinfarct en angina pectoris;
hyperventilatie;
stress. Door spanningen kunt u een beklemmend gevoel op de borst krijgen;
inbeelding. Bij sommige mensen zit de pijn eigenlijk 'tussen de oren'. Ze zijn bijvoorbeeld bang om een hartaanval te krijgen, omdat iemand in hun omgeving een hartaanval heeft gehad;

borstvlieskanker. Dit komt heel weinig voor;
longaandoeningen, zoals een longontsteking, longfibrose, longembolie, pneumothorax (ingeklapte long) en longkanker;
syndroom van Tietze.


Het gaat hier om het onderstreepte gedeelte. Momenteel heb ik erg veel te doen, er rust best wel een druk op me, het zou dus heel goed stress kunnen zijn. Of inbeelding. Omdat ik er zoveel mee bezig ben en er veel over nadenk, denk ik mezelf misschien gek.

Omdat mensen in mijn omgeving niet veel ervaring hebben met dit soort problemen, nu mijn vraag: Zijn er meer mensen die last hebben van een drukkend gevoel in de borstkas? En zo ja, wanneer heb je dat gevoel dan precies? Hoe uit stress zich bij jou? En heb je wel eens ervaren dat je jezelf ziek kunt denken, alleen maar doordat je er zoveel mee bezig bent?
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 28-05-2006, 21:33
Inga
Avatar van Inga
Inga is offline
Ik had het ook toen ik bleef zitten , kwam ook door de stress .. Bij mij hielp het om op bed te gaan liggen en rustig buikademhaling te doen .. Dus handen op je buik leggen en rustig diep in en uit ademen .. Als dit niet werkt moet je misschien ff iets rustgevends halen bij de drogist ?
__________________
DJ, play this girl a love song
Oud 29-05-2006, 01:38
MTpower
Avatar van MTpower
MTpower is offline
Pas een soortgelijk iets gehad...
Ontzettende pijn op m'n borst, flink zweten, hartkloppingen heel de zooi...
Heb ook wat op internet gezocht en ik kwam toen uit bij een paniekaanval. Hoe ik daar aan kom weet ik ook niet, geen stress ofzo, ik ben eigenlijk de meest relaxte gozer die ik ken

Heb er de laatste paar weken geen last meer van gehad, ben er ook niet mee naar de dokter gegaan... Maar het kwam iedere keer wat later in de avond.

Ik heb het met hoofdpijn altijd, hoe meer ik er aan denk hoe meer pijn het gaat doen.
Als ik gewoon even een tijdje met iets anders bezig ga zijn merk ik altijd dat het stukken minder wordt en soms zelfs helemaal weg gaat
__________________
Zoek en gij zult gezocht hebben.
Oud 29-05-2006, 08:22
blurred
Avatar van blurred
blurred is offline
Citaat:
MTpower schreef op 29-05-2006 @ 02:38 :
Hoe ik daar aan kom weet ik ook niet, geen stress ofzo, ik ben eigenlijk de meest relaxte gozer die ik ken
Dat heb ik dus ook. Ik heb het eerder even druk gehad, dus zou ik even gestressed geweest moeten zijn. Maar ik ben iemand die nooit last heeft van stress, ben altijd heel neutraal en gelijkmatig zeg maar. Daarom vind ik stress ook een rare verklaring, hoe logisch het ook klinkt.

Citaat:
MTpower schreef op 29-05-2006 @ 02:38 :
Heb er de laatste paar weken geen last meer van gehad, ben er ook niet mee naar de dokter gegaan... Maar het kwam iedere keer wat later in de avond.
En dat je zegt dat het steeds wat later in de avond kwam, dat komt me echt heel bekend voor. Bij mij werd het later in de avond erger, en als ik rustig ging liggen om te slapen werd het juist heel erg. En dan ging ik er meer aan denken, werd het nog erger... Dat vind ik juist zo raar. Dat het totaal psychisch lijkt te zijn, hoewel ik het toch echt fysiek voel.
__________________
没有什么不能够面对!
Oud 29-05-2006, 14:35
Roos
Avatar van Roos
Roos is offline
Ik denk aan twee dingen:
- stress/spanning
- hyperventilatie
Deze dingen hebben met elkaar te maken. Bij hyperventilatie neem je teveel lucht/zuurstof op, hier kan je een beklemmend gevoel op de borstkas van krijgen.

Hopelijk ben je wel gerustgesteld door de artsen, dan neemt dat drukgevoel hopelijk ook snel af.
__________________
Ach meid, hij komt heus wel over je heen..!
Oud 09-08-2009, 23:07
Jeroen82
Jeroen82 is offline
Heej mensen!

Ook al is er lang niet meer opgereageerd, toch probeer ik het.
Wat Blurred omschrijft heb ik precies hetzelfde. Hele dag nergens last van maar nu dat ik wil gaan slapen komen alle symptomen opzetten:beklemmend gevoel borst, lijkt wel ook dat ik geen controle heb over mijn ademhaling, liggend het meeste last van.
Ik heb wel het idee dat het komt opzetten als ik fysiek niet helemaal top ben daarmee ik bedoel ik op stap geweest 2 dagen op rij, weinig geslapen en veel gedronken. Nu dat ik wil slapen ben ik uit mijn ritme en komt het opzetten. Misschien dat weinig eten er ook aan bijdraagt...

Herkennen meer mensen dit of hoe zijn jullie er van af gekomen?

groetjes jeroen

Trouwens ook al bij huisarts geweest en fysiek is er niets aan de hand met me volgens hem....
Oud 10-08-2009, 22:35
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Als je vermoedt hoe het veroorzaakt wordt is het toch makkelijk om er vanaf te komen? Meer slapen, minder drinken, meer eten.
Oud 10-08-2009, 23:47
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
Wat overigens met dit soort dingen ook meewerkt, is dat als je bang bent dat het gebeurt, je er dan juist last van krijgt.
Dat je voor je gevoel geen controle hebt over je ademhaling, zou nog best eens kunnen betekenen dat je hyperventileert (van te veel ademen krijg je namelijk net zo'n benauwd en paniekerig gevoel als van te weinig ademen). Misschien kan je proberen om op zo'n moment heel nadrukkelijk op je ademhaling te letten: inademen door je neus in 4 tellen, dan 4 tellen je adem vasthouden, en dan in 8 tellen door je mond uitblazen (en dan ook echt blazen alsof je een kaarsje zachtjes uitblaast). Op die manier kan je onmogelijk hyperventileren en als je je er goed op concentreert, word je er als het goed is ook rustig van.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Oud 14-08-2009, 16:22
DreamAboutIt
Avatar van DreamAboutIt
DreamAboutIt is offline
Is er al een röntgenfoto gemaakt? Hiermee kun je behoorlijk wat dingen uitsluiten (of juist niet)
Oud 13-12-2011, 18:53
valérieee
valérieee is offline
Dit gevoel heb ik ook altijd, dit is bij mij wrs ook door stress
alleen weet ik niet wat die krop in mijn keel is
mijn keel maakt dan ook vaak geluidjes en het lijkt of ik dan niet meer kan ademen omdat die zogezegde krop daar dan zit, is dit ook van de stress?
x
Oud 13-12-2011, 20:04
Sihem
Sihem is offline
Ik had ook pijn op de borst, bij mij kwam de pijn in mijn slaap en zo erg dat ik dan wakker werd van de pijn. Ik weet zeker dat het van de pijn is want ik slaap zelfs door een brandalarm heen. Bij bij is door de longarts gezegt dat ik als ik niet op mijn ademhaling let op mijn borst ga ademen, en dat kan erger worden bij stres en vermoeiheid, omdat naar je buik ademen kracht kost. Ik ben hiervoor naar een fysio gestuurd die mijn spieren gaat versterken door oefeningen, nu geen last meer
Oud 13-12-2011, 20:11
Pluis
Avatar van Pluis
Pluis is offline
dit is een heeeeeeeeeeeeeel oud topic.
__________________
"Haar linker borst is groter, evenals haar rechter"
Topic gesloten


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Lichaam & Gezondheid nieuwjaarsduik...
dragonrider
47 23-01-2005 13:19


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.