Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2008, 11:32
appiegogogo
appiegogogo is offline
Beste wizkids,

in hoeverre kan er bij het fitten van de niet lineare relatie:

y = e^(ax+b) + error

met behulp van niet-lineaire regressie sprake zijn van heteroscadiciteit?, immers, heteroscadiciteit is een asumptie dat gemaakt wordt bij lineaire regressie.
__________________
waar blijft mijn eten?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-09-2008, 18:16
[Pierewiet]
[Pierewiet] is offline
Vraag het hier: http://www.wetenschapsforum.nl/
__________________
He who asks is a fool for five minutes, but he who does not ask remains a fool forever! #Chinese Proverb#
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 19:40
mathfreak
Avatar van mathfreak
mathfreak is offline
Zie verder http://en.wikipedia.org/wiki/Heteroscedasticity
__________________
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 17:41
ILUsion
Avatar van ILUsion
ILUsion is offline
Vanop Wikipedia dus: je hebt homoscedastiteit nodig om een LS-fitting te doen. Het maakt dan voor zover ik weet ook niet uit of de gefitte functie lineair is in de parameters. Wat me eigenlijk ook wel logisch lijkt.

Maar je kan het volgens mij desnoods met lineair maken door ln te fitten tegenover ax+b (in hoeverre dat voor jouw toepassing te verantwoorden is, moet je natuurlijk zelf zien; want het is hier ook maar een eerste ingeving).

En als je de spreiding kent van al je resultaten kan je normaal daar ook wel op wegen, als je natuurlijk de spreiding op je data kent. Dan weeg je elk resultaat nog eens met de standaardafwijking (in degelijke statistische software kan je dat ook ingeven; probeer maar eens met Kaleidagraph)

Mag ik vragen waar je gegevens vandaan komen als je last zou hebben van heteroscedastiteit?
__________________
vaknar staden långsamt och jag är full igen (Kent - Columbus)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:56.